For lite respekt for Thor?
|
Re: For lite respekt for Thor?
[Re: Padman]
11/04/2011 18:31
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
Vansummeren har en tidligere 10. plass i PR så han er ingen hvem som helst. I tillegg kan du regne med at han hadde kjørt svært billig i bruddet. Iogmed at han har kapteinen som i tillegg er en av storfavorittene bak kan ha ta et minimum av føringer i et slikt brudd.
Hvis sykling dreide seg om å finne ut hvem som er sterkest fra sykler fra a til b kunne vi jo bare latt de starte hver for seg med 60 sek mellomrom og gjort det ulovlig å ligge på hjul - åh vent... det kalles vist tempo og der er Cancellarra WC.
Når det gjelder fellesstart så må man være smart, man kan vinne uten å være sterkest, og det hjelper å ha et lag.
Her er forresten hva Cyclingnews sier om saken: Aware that they would have been outgunned in a straight fight between Cancellara and any one of their leaders they launched Van Summeren – a top ten rider in the past – up the road, isolating Cancellara from his team and rightfully not working with the favourite once he attempted to stamp his authority on the race.
|
|
|
11/04/2011 18:40
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
Ja, Vansummeren og hele GC var der for å hjelpe Thor til seier, det så ut til at de ble kjørt inn da det var 25 sekunders avstand. Selvsagt et lykketreff at Vansummeren vinner,
Feil, VS, Thor og resten av GC var der for å hjelpe Garmin til seier. GS eksisterer ikke for at Thor skal vinne sykkelritt, Thor jobber på Garmin for at Garmin skal vinne sykkelritt! Det betyr at de fleste i laget prøver å hjelpe Thor til å bruke minst mulig krefter, men det betyr også at Thor ikke kan kjøre inn en lagkamerat når laget, og de fleste andre sykkeleksperter vil mene at det gir størst vinnersjans å kjøre slik man gjorde.
|
|
|
[Re: tygster]
11/04/2011 19:00
|
Tråkk'n roll
Avhengig
|
Avhengig
Arvesen kjørte forøvrig de siste 20km uten sete. Videobevis Arvesen er en seig j**el og en av heltene mine. Det var da han vant 11. etappe i Tour de France i 2008 jeg ble interessert i sykling. Håper han får seg noen skikkelige oppturer i dette som vel blir hans siste sesong på sykkelsetet :-)
|
|
|
[Re: sigmund1]
11/04/2011 19:01
|
Padman
Entusiast
|
Entusiast
Som jeg har forsøkt å presisere tidligere, jeg snakker ikke bare om Paris Roubaix. Thor har fantastiske prestasjoner i karrieren, de aller fleste vunnet i massespurter. Klassikere ender som regel ikke i massespurter med unntak av Milano SanRemo og Paris Tours i noen tilfeller, når du har som mål å vinne klassikere må du vise mer enn det Thor har gjort i denne sesongen og i karrieren så langt, han har en "nesten klassiker" i Gent Wevelgem, det er hele beholdningen, han har ingen seire i år og skal jobbe for Farrar i massespurtene i TDF. Nå er det jo ikke Thor alene som sitter og bestemmer taktikken underveis i rittet og det er jo godt mulig at han ikke fikk lov å hjelpe Cancellara. I RVV var han ikke sterk nok og det er jo en ærlig sak, nå er klassikersesongen mer eller mindre over for Thor med skuffende resultater, når han selv legger lista høyt så får vi som følger med høye forventninger.
|
|
|
11/04/2011 19:03
|
sandy
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
og det på et tidspunkt der Vansummeren overhodet ikke så ut som noen potensiell vinner av rittet Kan du utdype? Ja, Vansummeren og hele GC var der for å hjelpe Thor til seier, det så ut til at de ble kjørt inn da det var 25 sekunders avstand. Selvsagt et lykketreff at Vansummeren vinner, gratulerer til ham fordi det var en fortjent seier men som DS i GC ville ikke jeg satset skjorta mi på ham i den situasjonen når han har en palmares som teller 1 - EN seier i karrieren, det var et lykketreff der og da og jeg unner en arbeidshest som Vansummeren seieren. Det handler mer om hva som skjer mellom 30 og 40 km før mål når rittet fortsatt er helt åpent. 30-40km igjen: G-C har den sterkeste rytteren i gruppe én og den sterkeste i gruppe to, gitt spurt. Det er HELT uaktuelt at den sterkeste i gruppe to gitt spurt skal sette seg i front og kjøre og dermed: a) ødelegge sjansene til den sterkeste i gruppe én, b) ødelegge sjansen for spurt, altså sine egne sjanser. Hvis man tror Cancellara ville blitt sittende på en rulle med Ballan og Hushovd helt til Roubaix, og ikke benyttet seg av en av de mange mulighetene til å stikke fra tredjeposisjon, er saken en litt annen, men Hushovd ville fremdeles ha brudt med noen uskrevne regler ved å kjøre.
|
|
|
[Re: sandy]
11/04/2011 19:17
|
Padman
Entusiast
|
Entusiast
Sitat Vacchi og Adamsson ved 30 - 40 km igjen: Tror Hushovd gjør en stor feil ved å ikke ta en og annen føring med Cancellara
Sitat Vacchi og Adamsson ved målgang: MED FASIT I HAND var det nok riktig av Hushovd å ikke ta føringer, personlig tror jeg ikke Hushovd hadde fasit i hånden på det tidspunkt vi diskuterer, jeg mener at han var passiv , defensiv og ble berget av lottomilliarden til Vansummeren, helt klart greit å forklare taktikken i etterkant når laget vinner men kritikken hadde vært beinhard uten seier til GC
Aksepterer at vi er uenige her Sandy men det er et sørgelig faktum at denne klassikersesongen er over for verdensmesteren uten en eneste seier.
|
|
|
11/04/2011 19:17
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
@padman Jeg er ikke uenig i at det har vært en dårlig klassikersesong for Thor, men det har ikke noe med taktikkvalget på PR å gjøre.
Uflaks på MSR, for dårlig på RvV, nær perfekt på PR men "uflaks" med løpsutviklingen.
Da er det TdF, Paris - Tours og WC igjen. Ikke mange muligheter i løpet av en sesong når man vet hvor mye tilfeldigheter kan spille inn.
|
|
|
11/04/2011 19:28
|
sandy
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Sitat Vacchi og Adamsson ved 30 - 40 km igjen: Tror Hushovd gjør en stor feil ved å ikke ta en og annen føring med Cancellara
Sitat Vacchi og Adamsson ved målgang: MED FASIT I HAND var det nok riktig av Hushovd å ikke ta føringer, personlig tror jeg ikke Hushovd hadde fasit i hånden på det tidspunkt vi diskuterer, jeg mener at han var passiv , defensiv og ble berget av lottomilliarden til Vansummeren, helt klart greit å forklare taktikken i etterkant når laget vinner men kritikken hadde vært beinhard uten seier til GC
Aksepterer at vi er uenige her Sandy men det er et sørgelig faktum at denne klassikersesongen er over for verdensmesteren uten en eneste seier. Mulig at jeg hadde en god dag når det kommer til å lese ritt, men i motsetning til Vacchi og Adamson frydet jeg meg over taktikken til G-C fra Arenberg og inn, og derfor føler jeg også behovet for å forklare den i etterkant. Uansett får det være nok for i kveld! Og mens du sørger over Hushovd gleder jeg meg over å ha en 86km lang kanon-finale å drepe tid med på rulla neste vinter!
|
|
|
[Re: sigmund1]
11/04/2011 19:35
|
Padman
Entusiast
|
Entusiast
@padman Jeg er ikke uenig i at det har vært en dårlig klassikersesong for Thor, men det har ikke noe med taktikkvalget på PR å gjøre.
Uflaks på MSR, for dårlig på RvV, nær perfekt på PR men "uflaks" med løpsutviklingen.
Da er det TdF, Paris - Tours og WC igjen. Ikke mange muligheter i løpet av en sesong når man vet hvor mye tilfeldigheter kan spille inn. Da er vi nesten enige. PS! Tom Boonen vant mer enn 20 ritt som verdensmester, inkludert RVV... samtidig var han "hjelperytter" for Stijn Devolder ved to senere anledninger i samme ritt så Hushovd er jo ikke alene...
|
|
|
11/04/2011 19:40
|
Padman
Entusiast
|
Entusiast
Aksepterer at vi er uenige her Sandy men det er et sørgelig faktum at denne klassikersesongen er over for verdensmesteren uten en eneste seier. Mulig at jeg hadde en god dag når det kommer til å lese ritt, men i motsetning til Vacchi og Adamson frydet jeg meg over taktikken til G-C fra Arenberg og inn, og derfor føler jeg også behovet for å forklare den i etterkant. Uansett får det være nok for i kveld! Og mens du sørger over Hushovd gleder jeg meg over å ha en 86km lang kanon-finale å drepe tid med på rulla neste vinter! Jeg får vel finne noe annet å drepe tiden med, lenge til vinteren heldigvis 
Redigert av Padman; 11/04/2011 19:41.
|
|
|
12/04/2011 07:06
|
Cantona
Ringrev
|
Ringrev
Når en hjelperytter over så mange år vinner et monument blir jeg bare glad, helt fenomenalt at de trofaste sliterne får kjøre for egne sjanser for en gangs skyld!
Van Summeren, Voigt, Arvesen, Chris Anker Sørensen, Nikki Sørensen og alle de andre; hvor ofte ser vi ikke de i front? Dag ut og dag inn, peser i front av et 200 mann stort felt, ingen hjelper til, de bare sitter bak der.. Er ikke det gøy at de vinner? Cancellara har jo tradiosjonelt vært brukt hele juli mnd for å taue et helt sykkelfelt for å hjelpe en knøttliten spanjol og to spjælete luxumburgere, med unntak av noen dager før tempoetapper, hvor han får en ny rolle i laget; vise frem trøya si og vinne etapper på tempo..
Sykkel er ikke langrennsmentalitet, folkens!
Våt drøm før VM i Køben; Jens Voigt eller Kurt Asle kommer solo til mål.. Dog kunne jeg tenkt meg at Jens fikk kasta den Tr*k'en sin, og kommet seg over på noe mer sykkelklassisk:) Men den diskusjonen kan vi ta på andre fora:)
Barberer legga:)
|
|
|
[Re: Cantona]
12/04/2011 07:21
|
magic
Besatt
|
Besatt
Men det er en ting angående taktikken til G-C som jeg lurer på. Hvorfor slapp de 2 hjelperyttere ned til Hushovd på slutten? Hvis de ikke hadde til hensikt å kjøre inn bruddet, var det da bare for å få slutt på survinga til Cancellara?
Hilsen Lars
"It's like deja-vu, all over again"
|
|
|
[Re: magic]
12/04/2011 07:49
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Det virker naturlig å tro at det var for å hjelpe Thor om Fabian ville kjøre. Først ved å holde høy fart så det ble vanskeligere å gå fra gruppa, dernest for å gi Thor hjelp om det skulle skje likevel.
Men jeg bare gjetter, jeg er jo i motsetning til andre her ikke kvalifisert til jobb som sportsdirektør.
LarsB
|
|
|
[Re: larsb]
12/04/2011 07:51
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Nå endret vel GC-taktikken seg drastisk da Van Summeren brått befant seg i scoringsposisjon. Hadde Van Summeren fått det er det nok sansynlig at GC hadde taua både FC og TH så langt frem som mulig.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
12/04/2011 08:30
|
bullet
Besatt
|
Besatt
Våre svenske venner på Eurosport gjettet på at han med best ben skulle sitte igjen foran, og at Gabba hadde dårligere ben og slapp seg ned for å skvise ut det siste for Hushovd. Det krever ærlige tilbakemeldinger fra rytterne.
En god taper forblir en taper.
Carlberg Velo
|
|
|
[Re: bullet]
12/04/2011 09:32
|
b_mattias
Entusiast
|
Entusiast
Våre svenske venner på Eurosport gjettet på at han med best ben skulle sitte igjen foran, og at Gabba hadde dårligere ben og slapp seg ned for å skvise ut det siste for Hushovd. Det krever ærlige tilbakemeldinger fra rytterne. Gjetter er det enaste dem to gjør. Var uheldig å va i sverige under TdF 2010, det skjer ikke igjen.
|
|
|
[Re: b_mattias]
12/04/2011 09:38
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Våre svenske venner på Eurosport gjettet på at han med best ben skulle sitte igjen foran, og at Gabba hadde dårligere ben og slapp seg ned for å skvise ut det siste for Hushovd. Det krever ærlige tilbakemeldinger fra rytterne. Gjetter er det enaste dem to gjør. Var uheldig å va i sverige under TdF 2010, det skjer ikke igjen. Oj, jag som trodde att Vacci/adamsson ofta anses som de bästa nordisk språkiga sykkelkommentorerna också i Norge. Men det är självklart dårligt att de gissade vad Garmin-cervelo skulle göra. De skulle självklart pratat med alla i laget innan de uttalade sig...
|
|
|
[Re: fredriks]
12/04/2011 09:50
|
imag
Ivrig
|
Ivrig
Vacchi/Adamsson er 100 ganger bedre enn alle andre sykkelkommentatorer til sammen! Det er virkelig ingen, og da mener jeg INGEN, som formidler dramatikken i et sykkelritt bedre enn Roberto Vacchi, og jeg nøt ham i tospann med "experternas expert" både i Flandern og på veien til Roubaix.
I tillegg har de to langt flere interessante historier på lager enn alle andre, og ingen kjenner igjen ryttere så fort som Vacchi. Der de andre kommer med mer eller mindre kvalifiserte gjetninger på basis av drakt og ymse annet (f.eks "der sitter det en Lampre-rytter, kan det være Grega Bole? Han pleier jo å være god i denne typen terreng..."), kjenner Vacchi igjen syklistene, kort og greit.
Og dessuten er de herlig lite forutinntatte hva våre norske deltakere angår, og selv om de følger litt ekstra med på de norske og heier på dem, formidler de et mer uhildet bilde av hvordan de oppfattes utenfor landets grenser.
Vil kort og greit oppfordre alle som har muligheten til det til å skru over på svensk lydspor på sykkelsendingene på Eurosport og la seg henføre av de to.
|
|
|
[Re: imag]
12/04/2011 10:03
|
Padman
Entusiast
|
Entusiast
Støttes 100% - ser alltid rittene på E-sport og alltid med svensk kommentar.
|
|
|
[Re: imag]
12/04/2011 10:03
|
bullet
Besatt
|
Besatt
En god taper forblir en taper.