Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Sykkel relatert styrke trening?

Re: Sykkel relatert styrke trening? [Re: Kriss] #1146038 07/04/2011 08:56
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Fikk bank i håndbak av en som gikk 1 time saktere enn meg i birkebeinerrennet. Slutt å lure, ut å sykle det er vår.

Re: Sykkel relatert styrke trening? [Re: Hekta-MTB] #1146040 07/04/2011 08:59
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Er det meg du svarer til så blir det litt for langt å svømme da jeg for tiden er på en stålholme, hadde jeg vært hjemme hadde jeg heller brukt tiden på en langtur med racer enn grønn skjerm ja.

Re: Sykkel relatert styrke trening? [Re: Kriss] #1146582 07/04/2011 19:57
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Nå om dagen er det 15 varmegrader, tørre veier og fantastisk sykkelvær. sun
Glem styrketrening, glem jobb ut å sykle.

Re: Sykkel relatert styrke trening? [Re: ] #1146701 07/04/2011 23:12
T
Torp Offline
Avhengig
Avhengig
T
Sitat: sandsto

I rolige uker er det jo derfor ikke nødvendigvis feil å trene styrke, ettersom dette ikke er i nærheten av samme belastning på systemet som utholdenhetstrening.

Ettersom det vistnok har vært noen østtyske studier av testoteronnivået i forbindelse med restitusjonsuker, der det ble påvist at nivået sank. Kan man jo lure på om styrketrening er en bra måte å holde nivået oppe, og rett og slett fører til raskere restitusjon og mer fremgang totalt.

Veldig interessant det med styrke og restutisjonstiden. Egentlig ganske logisk egentlig, for det er jo påvist sammenheng mellom styrketrening og skadeforebygging. Samme prinsippet bør vel da også gjelde restutisjon? At styrke bidrar til at musklene tåler og kommer seg fortere etter juling?

Men når bør en da trene styrke? Ser for meg at styrketrening morgenen etter en hardøkt vil være ganske tøft å gjennomføre, samtidig vil en jo ikke "kaste bort" en ettermiddagsøkt på sykkelen i styrkerommet. Føler at i valget mellom en resutisjonsøkt på sykkelen og styrketrening, så vinner sykkelen 10 av 10 ganger.

Men gitt at en har mulighet til det, vil styrketrening på beina og i tillegg restutisjonsøkt på sykkelen på èn dag være gunstig? Eller ødelegger en da hele poenget med dagen, nemlig restutisjonen?

Re: Sykkel relatert styrke trening? [Re: Torp] #1146759 08/04/2011 06:37
P
prøver Offline
Avhengig
Avhengig
P
Det ødelegger definitivt restitusjonen de 2-3 første gangene du trener styrke sammen med en slik sykkeløkt. Rett og slett fordi du iverksetter noen muskler som er mindre brukt på sykkel, og du blir pinnestiv i 1-3 dager etterpå.

Sykler du hver eneste ettermiddag? I vinter trente jeg ved et par anledninger styrke og spinning etter hverandre. Fungerte fint, men jeg var helt avhengig av en fridag dagen etter. Nå som mengden sykkeltrening har tatt seg opp blir det styrke på 'fridagene'. I praksis dagen før ukens første intervalløkt, og dagen etter ukens siste intervalløkt. Ser ut til å fungere fint selv om jeg er litt tung i beina etter den siste.

Scott Foil Premium
Scott Scale 30
Re: Sykkel relatert styrke trening? [Re: ] #1146816 08/04/2011 07:15
M
Marius-H Offline
Ringrev
Ringrev
M
Sitat: sandsto

I rolige uker er det jo derfor ikke nødvendigvis feil å trene styrke, ettersom dette ikke er i nærheten av samme belastning på systemet som utholdenhetstrening.

Hvilket system? Skikkelig styrketrening er MYE MYE hardere for musklene enn utholdenhetstrening. Spesielt øvelser som markløft og knebøy.

Sportsnyheter rett til mobilen? Søk Sportsnerd på Android market.
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support