Ipad erstatter bærbar pc på jobb?
|
Re: Ipad erstatter bærbar pc på jobb?
[Re: Djenghis]
18/03/2011 13:43
|
Djenghis
Avhengig
|
Avhengig
å eie 10 år gamle aksjer i apple eller google hadde vært glimrende. og da man kjøpte dem ville det vært fremtidsrettet
om du derimot eier en 10 år gammel mac, vel hva så, dagens mac er mye bedre.
konstruktiv kritikk er ikke det samme som profetier og spådommer
|
|
|
18/03/2011 15:05
|
FuzzyLogic
Bah..
|
Bah..
For å snu litt på flisen: i jobbsammenheng, hva egner et nettbrett seg til? -Bud , skrive elektronisk kvittering med finger, oversikt over ruter, pakker osv
- Lege, pasientrunde, oppdatere journal/tilgang
- inspektør, gå gjennom sjekklister , gjerne legge til bilde med kamera på brettet osv...
her er det bare fantasien som setter grenser...
Men erstatte en kontorpc/bedre bærbar? Skrive mye,programmere,dokumentbehandling,utredninger med illustrasjoner osv), multitasking i krevende programmer osv..... Nei det er et prosjekt jeg ikke ville startet.
|
|
|
[Re: FuzzyLogic]
18/03/2011 15:30
|
perbl
More than words
|
More than words
iPad vil jeg først og fremst påstå er relevant som arbeidsverktøy i situasjoner der du i all hovedsak har behov for å konsumere informasjon/media. Til dette vil den nok fungere glimrende gitt at verktøyene som skal brukes tilrettelegges.
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
18/03/2011 17:34
|
oevk
Entusiast
|
Entusiast
Er enig med perbl at det er et verktøy for å konsumere informasjon.
Vi prøver ut ipad som arbeidsverktøy på jobben. Generelt vil jeg si at det er ok på mail og surfing, og grei nok til å lese enkle dokumenter og pdf. Til å produsere er den bortimot ubrukelig ettersom man ikke får noen fullverdig office-løsning. I vår søken etter å få mest mulig ut av den har vi nå fått inn en citrix-klient, som i og for seg ser bra ut og gir deg det man trenger av verktøy (gitt at de kan kjøres på Citrix). Citrixen er i midlertid langt fra optimal å jobbe på ettersom den er treig og har en del lag og vi ikke får piltastene på eksternt tastatur til å funke, men man har i det minste muligheten til å jobbe med vanlige arbeidsverktøy. Det er også også litt fiffig at den gir muligheten til å bruke iPhone som touchpad. Citrix betinger at man er på nett, enten Wifi eller 3g. Jeg er ikke i tvil om at iPad eller andre nettbrett ikke er et fullverdig arbeidsverktøy, og heller ikke kommer til å bli det på lang tid.
iPad er ikke bedre enn at jeg sitter heller med 17-tommers laptop på fanget enn iPaden når jeg skal surfe på nettet.
Øyvind - ikke imponert!
Øyvind
|
|
|
[Re: oevk]
18/03/2011 20:13
|
jørgm
Ringrev
|
Ringrev
Vi prøver ut ipad som arbeidsverktøy på jobben. Generelt vil jeg si at det er ok på mail og surfing, og grei nok til å lese enkle dokumenter og pdf. Til å produsere er den bortimot ubrukelig ettersom man ikke får noen fullverdig office-løsning. I vår søken etter å få mest mulig ut av den har vi nå fått inn en citrix-klient, som i og for seg ser bra ut og gir deg det man trenger av verktøy (gitt at de kan kjøres på Citrix). Citrixen er i midlertid langt fra optimal å jobbe på ettersom den er treig og har en del lag og vi ikke får piltastene på eksternt tastatur til å funke, men man har i det minste muligheten til å jobbe med vanlige arbeidsverktøy. Det er også også litt fiffig at den gir muligheten til å bruke iPhone som touchpad. Citrix betinger at man er på nett, enten Wifi eller 3g. Jeg er ikke i tvil om at iPad eller andre nettbrett ikke er et fullverdig arbeidsverktøy, og heller ikke kommer til å bli det på lang tid. Jøss, etter to sider med synsing kommer det sannelig et svar som er direkte relevant  Jeg vil ha iPad til de 4-6 kveldene per måned jeg tilbringer på et hotellrom. Liten og lett, og fin til å surfe, se film, høre musikk og ti nød lese bok på. Ellers er jeg glad for å ha en jobb hvor det å erstatte pc'en med iPad vil være utenkelig inntil verden har gått betydelig videre.
|
|
|
[Re: FuzzyLogic]
18/03/2011 20:19
|
jsdk
Ringrev
|
Ringrev
For å snu litt på flisen: i jobbsammenheng, hva egner et nettbrett seg til? [..] Men erstatte en kontorpc/bedre bærbar? Skrive mye,programmere,dokumentbehandling,utredninger med illustrasjoner osv), multitasking i krevende programmer osv..... Nei det er et prosjekt jeg ikke ville startet.
Bingo. iPad (eller vilket som helst annet nettbrett) er ingen generell datamaskin. Desverre er ikke en generell datamaskin den beste løsningen på alle problem, som dine eksempel over fint illustrerer. Desverre gir trådstarter ikke mye informasjon om hvilke problem som løses mha maskinene deres idag, men jeg mistenker det er vanlig kontor-nisse jobbing? Isf er nok ikke en iPad noe for dere, medmindre dere også vil gjøre store forandringer i måten dere jobber på og verktøyen som brukes (les: ikke bruke hele dagen i office-suiten) Apropos, en skole i England har i år tatt i bruk iPad i klassrommet, veldig interessant lesning for de som er interessert av sånt finnes på bloggen til Frasier Spiers. Her er noe om starten, og litt underveis om man ikke vill trawle selv.
|
|
|
05/04/2011 08:43
|
espenrd
Fersking
|
Fersking
Ipad suger!!
gleder meg til HTC sin tablet kommer ut, ikke noe diktatur styre som lager forhindringer
|
|
|
[Re: espenrd]
05/04/2011 08:48
|
perbl
More than words
|
More than words
Synd at bruken i praksis så langt ikke har hatt noe særlig å stille opp mot i forhold til Apple 
Per B.
|
|
|
[Re: perbl]
05/04/2011 12:47
|
CyberTrack
Veteran
|
Veteran
Jeg gjør et forsøk på å låne tråden.
Det er vedattt at de folkevalgte i kommunen jeg bor skal få en pad til utøvelse av politiske verv. Altså kommunestyre og ulike fagutvalg. Dette vil dreie seg om tradisjonelle politiske oppgaver elektronisk i stedet for papir. Dokumenter, kart, mail, notater etc. Det skal kjøpes inn ca 5 stk som skal testes av noen prøvekaniner.
Poenget er at det i administrasjonen finnes en apple-fan eller to, og disse mener at det holder med å teste iPad, mens mitt syn er at det også bør testes f.eks Samsung eller HTC samtidig. Folk som er ukjent med slikt låser seg fort til det første de prøver, og da faller hele poenget med å teste ut bort. Da blir det Apple.
Det kan godt hende Apple er det beste valget, men det blir for dumt å ikke gi andre pad'er en sjanse, så det jeg har bruk for er alle tenkelige relevante argumenter for Samsung o.l. og mot Apple til det skisserte bruksmønsteret.
Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
|
|
|
[Re: CyberTrack]
05/04/2011 13:06
|
thoddler
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg har inntrykk av at iPad2 per i dag er det beste alternativet, men en haug forskjellige produsenter har pædder på vei som ser svært bra ut. Samsung har akkurat lansert andre generasjons galaxy tab, og de ser lovende ut. Jeg har ikke sett noen tester ennå, men hvis du har tid, så kan du se pressekonferansen de holdt her. Jeg er enig med deg i at Android bør testes på lik linje med iOS. Argumentet "alle vet jo at iSomething er såå mye lettere å bruke" blir for tynt. Dessverre kan jeg ikke hjelpe deg med en liste med argumenter, til det har jeg ikke nok erfaring og innsikt i teknologiene. Forhåpentligvis er det andre her som kan bidra mer.
Redigert av thoddler; 05/04/2011 13:47.
|
|
|
[Re: thoddler]
05/04/2011 13:29
|
knusole
Avhengig
|
Avhengig
Kan ikke helt forstå hva de folkevalgte i kommunen skal med en tablet i det hele tatt. De må jo være mye mer produktive med en bærbar pc. Når det gjelder tablets har HTC Flyer imponert meg: http://www.youtube.com/watch?v=VjuNBVfdDDM
|
|
|
[Re: knusole]
05/04/2011 14:46
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kan ikke helt forstå hva de folkevalgte i kommunen skal med en tablet i det hele tatt. Høres mer ut som skattbare fordeler i stilen "kjekt å ha i sofaen".
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Anders A-R]
05/04/2011 15:39
|
Ketle
Ivrig
|
Ivrig
Skjønner ikke hva folkevalgte skal med en laptop når de kan greie seg med en Pad. Akkurat nå er det ingen konkurrenter som slår iPad på ytelse og pris, så da er vel valget ganske enkelt.
|
|
|
[Re: Ketle]
05/04/2011 19:29
|
skibum
Besatt
|
Besatt
Jeg vil vel tro at de skal ha en Pad for å dekke sine behov for å lese dokumenter. Jeg vil tro det fort spares inn en iPad i året eller mer om man unngår å skrive ut alle saksdokumentene som skal gjennomlese. Men jeg ser ikke hva de skal med all annen funksjonalitet på padda, og hvorfor de ikke går for en Kindle. Denner er jo faktisk er laget for å lese dokumenter, og man slipper at alle i kommunesalen stemmer i blinde fordi det har kommet en ny angrybirdsversjon...
|
|
|
[Re: knusole]
05/04/2011 19:55
|
CyberTrack
Veteran
|
Veteran
Kan ikke helt forstå hva de folkevalgte i kommunen skal med en tablet i det hele tatt. De må jo være mye mer produktive med en bærbar pc.
Som flere er inne på; det er blant annet for å spare papir. Og fordi det er praktisk i en del sammenhenger. Det noen utrolige mengder papir som går med til å informere de folkevalgte. Denne uken ble jeg innkalt som vara til et utvalgsmøte og fikk servert over 200 sider på vei inn døren. Gjorde et par innsiktsfulle vedtak. Men jeg haddde uansett håpet at iPad skulle ha noen svake punkter, eller noe som skulle tilsi at en sammenlikning er åpenbart nødvendig. Skjermoppløsning? USB? Programvare? Kompatiblitet? Nettverk? Kommunikasjon? Etellerannet der Android er hakket foran? Størrelser? Gjenkjennelighet fra Windows / pc / mobiltelefon?
Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
|
|
|
[Re: Ketle]
05/04/2011 19:57
|
GeirK
More than words
|
More than words
Skjønner ikke hva folkevalgte skal med en laptop når de kan greie seg med en Pad. Skrive dokumenter?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: CyberTrack]
06/04/2011 05:27
|
skibum
Besatt
|
Besatt
Kan ikke helt forstå hva de folkevalgte i kommunen skal med en tablet i det hele tatt. De må jo være mye mer produktive med en bærbar pc.
Som flere er inne på; det er blant annet for å spare papir. Og fordi det er praktisk i en del sammenhenger. Det noen utrolige mengder papir som går med til å informere de folkevalgte. Denne uken ble jeg innkalt som vara til et utvalgsmøte og fikk servert over 200 sider på vei inn døren. Gjorde et par innsiktsfulle vedtak. Men jeg haddde uansett håpet at iPad skulle ha noen svake punkter, eller noe som skulle tilsi at en sammenlikning er åpenbart nødvendig. Skjermoppløsning? USB? Programvare? Kompatiblitet? Nettverk? Kommunikasjon? Etellerannet der Android er hakket foran? Størrelser? Gjenkjennelighet fra Windows / pc / mobiltelefon? Ja, lesbarhet. Jeg ville prøvd Kindle som jeg nevner litt lengre oppe, kun fordi at det å lese dokumenter på e-papir, som kindle har, er vesentlig mer behagelig for øynene enn iPad's blanke skjerm. Og det er vel lesing den skal brukes til, så hvorfor da ikke kjøpe en e-bok istedet for en padde meg mye mer funksjonalitet?
Redigert av skibum; 06/04/2011 05:28. Rediger grunn: Rephrasing
|
|
|
[Re: skibum]
06/04/2011 05:37
|
Dan
More than words
|
More than words
Bare et lite innlegg fra kartografen i salen. Lettilgjengelige kart blir viktigere og viktigere og vi opplever en boom i interessen. For 20 år siden hadde folk kanskje NAF-boken, en verdensatlas og et par turkart. I dag har de fleste installert Google Earth, de bruker kartet på Gule Sider og de har GPS med kart i bilen og de bruker kart omtrent hver dag i forskjellige sammenhenger.
Ikke minst for kommuneansatte som skal utføre tjenester for innbyggerne er gode og oppdaterte kart utrolig viktig. Det er derfor viktig at den pad man velger har tilgang til apps som kan lese WMS-er (nettkart). Det kan iPad, men kanskje ikke Kindle?
|
|
|
[Re: Dan]
06/04/2011 06:46
|
skibum
Besatt
|
Besatt
Godt poeng fra den hyggelige selgeren på bakerste rad, det er monokrom skjerm på kindle, så på den kan du lese bøker og diverse dokumentformater og thats it 
|
|
|
[Re: skibum]
06/04/2011 08:30
|
stephy
Entusiast
|
Entusiast
Har prøvd å lese pdf utgaven av Aftenposten på den store Kindlen. Det var ikke spesielt elegant, ihvertfall ikke hvis man ønsket å forstørre litt. På en iPad går det derimot veldig bra.
|
|
|
[Re: stephy]
06/04/2011 09:36
|
JonahHex
Leppedefekt kåbbåj
|
Leppedefekt kåbbåj
Vi har i noen år benyttet oss av Tablet PC'er her på bruket, og jeg ser for meg at vi kan erstatte dem med "nettere" enheter. Oppgaven er å kjøre en applikasjon som melder produksjons- og kvalitetsdata til blant annet ERP-systemet vårt.
For oss er det fullstendig uaktuelt å satse på i-plattformen, her blir det Android.
|
|
|
|
|