Da jeg skulle sette sykkelstativene på taket av bilen i helga fant jeg en rustflekk på størrelse med en 5'er midt på taket. Jeg er 99% sikker på at den ikke var der på høsten når jeg tok av stativene.
Dette er en 2008 modell og den har nettopp vært på service hvor et av sjekkpunktene var rust. Iflg rapporten fant de ingenting. Jeg ser heller ingen spor etter rust noen andre steder. Det er heller ikke antydninger til rust andre steder på taket.
Jeg er synes det er et fryktelig rart sted å finne rust.
Først tenkte jeg at jeg hadde slått borti med sykkelen en gang, men jo mer jeg tenker på det jo mindre realistisk tror jeg at det er. (Siden "armene" på stativet hindrer noe å falle innover).
Neste teorien min var at det haddde drypt sykkelolje fra sykkelen, men den teorien har jeg også slått fra meg da flekken er midt på taken, mellom sykkelstativene.
Dæven... På en 2008-modell?? Hvilken bil er det snakk om? Olje eller møkk fra sykkelen kan ikke være det minste farlig for bilen. Det må være noe som har tatt hull på lakken. Steinsprut? Har fått steinsprut mitt på taket på egen bil, men jeg vasker ofte og følger nøye med så renset godt og flekklakket. Her har du ikke fulgt med så da blir resultatet som dette... Spesielt når man bor i et saltmareritt.
Hvilket bilmerke? Kan være sinkslipp om karosseriet er forsinket. Hadde en liten slik flekk nederst på døren på min bil( også `08), døren ble byttet uten kostnad.
Både fugleskitt og steinsprut er hard medfart på bilens lakk. Tror nok du bør ta turen innom forhandler og høre om dette ikke er en garantisak. Men ha ikke sykkelstativet på og kom med en nesten nyvasket bil ellers så vil eg tippe det enten vil legge skyld på dårlig vedlikehold eller på sykkelstativet eller en sykkel.
Sveinung Alltid på jakt etter en ny plass å sykle
Re: Rust på biltaken - syklens skyld?
[Re: dEzb24]
#114371904/04/201107:48
En viss fare for at forhandler og importør vil dra kortet som sier ytre påvirkning, og en real steinsprut vil vel fort bli slik i løpet av en vinter dersom stålet får stå mye i saltlake. Merkeforhandlerens lakkerer vil vel helst hellakkere hele taket og fakturere med gaffel, men utvei kan være firmaer som Bilkosmetikk.no, som er eksperter på flekklakkering.
Redigert av tron; 04/04/201107:49.
Re: Rust på biltaken - syklens skyld?
[Re: tron]
#114374204/04/201108:22
Steinsprut på taket er ingen umulighet. Har selv en real en på min egen bil, som jeg må få fikset. Av og til føler jeg at det nærmest regner småstein når man kjører ut på motorveiene. Småveiene på Østlandet som ikke saltes, har fått enorme mengder grus i løpet av vinteren. Dagens piggfrie dekk har et mønster og en gummiblanding som gjør at veldig mye småstein fester seg, for så å slynges opp i lufta når man kommer ut på motorveien. Salting påfører bilparken enorme skader, men det gjør jammen grusing også.
Re: Rust på biltaken - syklens skyld?
[Re: tron]
#114375204/04/201108:39
Rust som følge av steinsprut? Slikt kan man komme unna ved å kjøre Citroën C4. Støtfangere av plastikk (som på alle andre biler selvfølgelig), forskjermer av plastikk, panser av aluminium og glasstak på toppen. At bilen står på verksted og nekter å starte hjelper også mot steinsprut...
Re: Rust på biltaken - syklens skyld?
[Re: Dan]
#114375404/04/201108:43
Dæven... På en 2008-modell?? Hvilken bil er det snakk om? Olje eller møkk fra sykkelen kan ikke være det minste farlig for bilen. Det må være noe som har tatt hull på lakken. Steinsprut? Har fått steinsprut mitt på taket på egen bil, men jeg vasker ofte og følger nøye med så renset godt og flekklakket. Her har du ikke fulgt med så da blir resultatet som dette... Spesielt når man bor i et saltmareritt.
Det er en Mazda 6 Stv
Re: Rust på biltaken - syklens skyld?
[Re: dEzb24]
#114375904/04/201108:52
Både fugleskitt og steinsprut er hard medfart på bilens lakk. Tror nok du bør ta turen innom forhandler og høre om dette ikke er en garantisak. Men ha ikke sykkelstativet på og kom med en nesten nyvasket bil ellers så vil eg tippe det enten vil legge skyld på dårlig vedlikehold eller på sykkelstativet eller en sykkel.
Det er vel dette som som fremsto planen for meg også¨. Takk for alle innspill.
Re: Rust på biltaken - syklens skyld?
[Re: Dan]
#114376304/04/201108:56
Rust som følge av steinsprut? Slikt kan man komme unna ved å kjøre Citroën C4. Støtfangere av plastikk (som på alle andre biler selvfølgelig), forskjermer av plastikk, panser av aluminium og glasstak på toppen. At bilen står på verksted og nekter å starte hjelper også mot steinsprut...
Smart. Plast, alu og glass, altså. Har ofte lurt på hvorfor karosserier på død og liv skal lages av et materiale som er så ekstremt utsatt for korrosjon.
Re: Rust på biltaken - syklens skyld?
[Re: tron]
#114376904/04/201109:07
Rust som følge av steinsprut? Slikt kan man komme unna ved å kjøre Citroën C4. Støtfangere av plastikk (som på alle andre biler selvfølgelig), forskjermer av plastikk, panser av aluminium og glasstak på toppen. At bilen står på verksted og nekter å starte hjelper også mot steinsprut...
Smart. Plast, alu og glass, altså. Har ofte lurt på hvorfor karosserier på død og liv skal lages av et materiale som er så ekstremt utsatt for korrosjon.
Fordi det er det de får kjøpt billigst..
Re: Rust på biltaken - syklens skyld?
[Re: tron]
#114377504/04/201109:14
Har ofte lurt på hvorfor karosserier på død og liv skal lages av et materiale som er så ekstremt utsatt for korrosjon.
Det jeg lurer på etter at verkstedet nå i tillegg prøver å finne ut av hva som er feilen med parkeringsassistansen er hvorfor vi bilkjøpere er slike idioter at vi fortsetter å kjøpe biler som ikke tåler fransk parkering (forsiktig bump mot bilene foran og bak) og ikke tåler at bilen ved siden på parkeringen slår opp døren.
Småskader ved parkering koster forsikringsselskapene millioner hvert år, fordi vi er så anale at vi ikke kan leve med riper og bulker. Da må jo løsningen være å faktisk lage bilene slik at de tåler å bli parkert andre steder enn på oppkjørselen hjemme.
Som et sideinnlegg til en annen tråd her kan jeg nevne at jeg en gang sto over å kjøpe Alfa, delvis fordi den ikke hadde noen form for dørlister. Det er design in absurdum og direkte tåpelig.
Det jeg lurer på etter at verkstedet nå i tillegg prøver å finne ut av hva som er feilen med parkeringsassistansen er hvorfor vi bilkjøpere er slike idioter at vi fortsetter å kjøpe biler som ikke tåler fransk parkering (forsiktig bump mot bilene foran og bak) og ikke tåler at bilen ved siden på parkeringen slår opp døren.
Småskader ved parkering koster forsikringsselskapene millioner hvert år, fordi vi er så anale at vi ikke kan leve med riper og bulker. Da må jo løsningen være å faktisk lage bilene slik at de tåler å bli parkert andre steder enn på oppkjørselen hjemme.
Som et sideinnlegg til en annen tråd her kan jeg nevne at jeg en gang sto over å kjøpe Alfa, delvis fordi den ikke hadde noen form for dørlister. Det er design in absurdum og direkte tåpelig.
Alternativt går det an å lære seg å kjøre bil og samtidig parkere den.
At barn slår opp døra kan jeg skjønne er et problem, men at voksne på død og liv skal komme i kontakt med andres biler fatter jeg ikke skal være nødvendig. Har løpt etter folk som har rygga på bilen min og prøvde å stikke av mens jeg stod ved siden av. Fikk heldigvis tak i de og kjøpte ikke helt forklaringen at "oi, jeg merka ikke jeg var borti..." Fader altså.
Alternativt går det an å lære seg å kjøre bil og samtidig parkere den.
Ja, og hvorfor skal vi egentlig ha sikkerhetsbelte i bilene. Kan ikke folk lære å kjøre isteden for å kræsje med oss? Vi kan gjerne ønske at alle mennesker skal være like flinke som det vi selv er, men slik er jo ikke verden og da mener jeg det er tullete å ta den dyreste pyntegjenstanden man har, sette den ute blant folk og så tro og håpe at den skal klare seg uten skrammer.
Sitat: Larsemannen
Har løpt etter folk som har rygga på bilen min og prøvde å stikke av mens jeg stod ved siden av. Fikk heldigvis tak i de og kjøpte ikke helt forklaringen at "oi, jeg merka ikke jeg var borti..." Fader altså.
Tenk så mye irritasjon og så mange løpeturer du kunne spart deg hvis bilen din klarte en pårygging uten at det ble et eneste merke på den. Men neida, det er myyye viktigere at bilen har støtfangere i samme fargen som alt annet. Latterlig spør du meg.
Min egen bil er nå seks år gammel og i trange parkeringssituasjoner kjører jeg til det butter (ikke mot andres biler selvfølgelig, og i hvert fall ikke mot noen pene biler, bare tyske). Jeg blir heller ikke lenger opprørt av å finne et hakk fra en dør i siden av min egen bil. Det er utrolig deilig å ha én nevrose mindre å pleie.
Re: Rust på biltaken - syklens skyld?
[Re: Dan]
#114383804/04/201110:40
Alternativt går det an å lære seg å kjøre bil og samtidig parkere den.
Ja, og hvorfor skal vi egentlig ha sikkerhetsbelte i bilene. Kan ikke folk lære å kjøre isteden for å kræsje med oss?
Det innser vel også du at var en ganske dårlig sammenligning?
Og hva er galt med å ville ha biler som ser pene og fine ut? Det er jo greit med sykkelen (eller tar jeg feil der?)? Om man ikke bryr seg om bilen selv (eller andre ting på generelt grunnlag) bør man respektere at andre kan gjøre det og man bør vise respekt for andres ting (i hvertfal såpass at man legger igjen en lapp om man har bulket noens bil f.eks.).
Det innser vel også du at var en ganske dårlig sammenligning?
Ikke egentlig. Det dreier seg om å beskytte seg mot andres kløning ved hjelp av passive systemer. Kløningen i det ene tilfellet kan være fyllekjøring og det passive systemet er sikkerhetsbeltet hos den uskyldige møtende. I det andre tilfellet er kløningen at noen bulker bort i bilen din og det passive systemet er en støtfanger som ikke oppviser en eneste ripe eller bulk etter nærkontakt.
Quote:
Og hva er galt med å ville ha biler som ser pene og fine ut?
Det er egentlig to spørsmål. Det ene spørsmålet er hva som er galt med å ville ha biler uten riper og bulker, og det er det selvfølgelig ikke noe galt i, selv om det er befriende å oppdage at man ikke synes det lenger spiller så stor rolle.
Det andre spørsmålet er hva som er galt med å ville ha en pen og veldesignet bil. Der er spørsmålet litt mer intrikat, for hva er egentlig en pen og veldesignet bil? Som med mye annen kunst så er det et spørsmål om hva vi er vant til. På 50-tallet var finner noe å trakte etter. Det er det ikke i dag. I dag er, dessverre, biler med samme lakk over det hele, uansett hvor upraktisk det er, noe å trakte etter. Mitt håp er at om ti år så er lakkerte støtfangere like passé som det kromlister er i dag.
Er det bildet ekstrem makro, eller er skaden skikkelig stor?
Ut fra bildet så ser det helt ut som skaden kommer utenfra, rust innenfra sprekker opp på en annen måte. Skaden der ser ut som en utenfra/ekstern påvirkning. Den har gitt den graderingen ned i kraterform i midten. En steinskade gir bobling innenfra, med oppsprekking og brå overgang uten den graderingen du ser.
Siden merket er midt på taket, det er vel ikke tilfeldigvis rett over coupèlampen inni?
Det er ikke rett over coupèlampen, men litt lengre bak.
Ellers er status at jeg kontaktet Mazda og fikk beskjed om å stikke innom for en vurdering. Hans profesjonelle vurdering: "Du har en skikkelig rustklyse midt på taken" ;-)
Han hadde heller ingen forklaring på hvordan dette hadde skjedd. Han påsto han aldri hadde sett noe lignende.
Venter på svar fra Mazda, men alt tyder på at dette er en garantisak. Han var så sikker i sin sak at vi allerede har avtalt time for lakkering av taket.
Så sånn det ser ut nå så er jeg fortsatt strålende fornøyd med Mazda:-D
Vet ikke om dette har løst seg fornuftig for deg. Det kan se ut til at Mazda fortsatt sliter med rust på Mazda 6 også av nyeste modell. Jeg har en 2010 modell med begynnende rustblemmer på tak. Relativt svakt og uvanlig på en bil som knapt nok er 2 år.
Dette blir forøvrig dekt av garanti, men alikvel så irriterende at jeg har fått nok av Mazda fopr godt. Hadde tilvsarende runde med omtrent nedrusting på en tidligere Mazda 6 modell jeg også hadde (2006 modell.)
Mvh Orb / Henning
"Giving wind helps pushing you up the hills."
Canyon NErve AM 5.0 Canyon Grand Canyon 8.9 29r Corratec Superbow HT
Re: Rust på biltaken - syklens skyld?
[Re: DagRS]
#148613114/09/201213:02
En kammerat av meg fikk rust på taket av sin Passat 2005 modell, dog ikke på et så snodig sted som deg. Fikk fikset det på garantien, men har nå sluttet å kjøre med sykkelstativ permanent på bilen. Verkstedet mente vibrasjoner derfra kunne være årsak til at det rustet, fikk galvaniseringen til å slippe.