Min aller første landeveissykkel. Er veldig fornøyd etter første turen. Foreløpig er det rytteren som har det største utviklingspotensialet, ikke sykkelen..
Er du helt sikker på at klarlakken ugjør bare 10 av de 110 grammene?
Sitat: weightweenies
No more paint or clear coat left anywhere.
Jeg skal love deg at min Canyon har minimalt med klarlakk. Om noe i det hele tatt.
Det er også verdt å nevne at de 110 grammene var for bare ramma, altså uten gaffelen. Altså vil besparelsen være enda større.
Og når det er sagt: Jeg kan ikke begripe at ei karbonramme trenger klarlakk for å være vanntett. Det er tross alt noe som heter epoxy som såvidt meg bekjent er vanntett. Og hvorfor skal ei naken, matt karbonramme klarlakkeres? Er ikke epoxy sterkere og mer slitesterkt enn lakk?
Redigert av rasmusic; 03/04/201121:07. Rediger grunn: Litt mer.
"One important factor is the surface coating. Clear-varnished or anodised frames weigh significantly less than painted frames. Especially white frames weigh more than black ones due to the high demands when using white paint. The colour does not cover that well and this means that more layers of paint are required. The choice of colour alone can contribute to differences in weight of up to 100 grammes."
Den Audien lenger opp i tråden var i hvertfall stygg.
Jeg er såpass forfengelig at jeg må klargjøre; jeg postet ikke bildet av bilen fordi den er fin, men fordi den er jålete. Det er uomtvistelig jålete å fjerne logoer, og det er ikke bare syklister som gjør det.
"One important factor is the surface coating. Clear-varnished or anodised frames weigh significantly less than painted frames. Especially white frames weigh more than black ones due to the high demands when using white paint. The colour does not cover that well and this means that more layers of paint are required. The choice of colour alone can contribute to differences in weight of up to 100 grammes."
Takk. Jeg så etter den der selv i går, men fant den ikke i farta.
Nå synes jeg nakent karbon er det peneste, så for meg gjør det absolutt ingenting at sykkelen også blir lettere av det. Om det er 100 eller 70 gram det er snakk om, jeg tar uansett imot med glede.
Kan dere ikke ta den sort/ikke sort og 100 gram hit og dit i en annen tråd? Om noen liker sort sykkel eller en sykkel som ser ut som et indisk juletre, så er vel det opp til hver og enkelt hva man liker? Vi har vel alle forskjellige preferanser. Iallefall når alle oss sykkelfrelste samles på et sted. Synes forøvrig ikke at alle sykler er pene, men når noen har lagt 20-30 tusen i en sykkel og lagt ut bilde, så har man valgt den sykkelen fordi de synes den er dødsfet. Trenger ikke at bedrevitere skal komme å fortelle at den sykkelen ikke er noe fordi den er sort og det er kjedelig osv. Kan ikke Fast Gjest få en egen gruppe hvor han kan legge ut alt av artikler han kommer over når han googler, så slipper det å komme så mye copy/paste i alle forumtråder. Ja han er flink til å bygge hjul, men han er også flink til å google. Synes en egen gruppe er bedre for da kan vi heller gå inn der hvis det er noe vi lurer på:-)
"It never gets easier, you just go faster." - Greg Lemond
Kan dere ikke ta den sort/ikke sort og 100 gram hit og dit i en annen tråd? Om noen liker sort sykkel eller en sykkel som ser ut som et indisk juletre, så er vel det opp til hver og enkelt hva man liker? Vi har vel alle forskjellige preferanser. Iallefall når alle oss sykkelfrelste samles på et sted. Synes forøvrig ikke at alle sykler er pene, men når noen har lagt 20-30 tusen i en sykkel og lagt ut bilde, så har man valgt den sykkelen fordi de synes den er dødsfet. Trenger ikke at bedrevitere skal komme å fortelle at den sykkelen ikke er noe fordi den er sort og det er kjedelig osv. Kan ikke Fast Gjest få en egen gruppe hvor han kan legge ut alt av artikler han kommer over når han googler, så slipper det å komme så mye copy/paste i alle forumtråder. Ja han er flink til å bygge hjul, men han er også flink til å google. Synes en egen gruppe er bedre for da kan vi heller gå inn der hvis det er noe vi lurer på:-)
Likte spesielt godt frontpartiet med styreframspring (Salsa eller Kelly?), avstandsringar (titan?) og styre. Dette har lett for å bli klumpete med 1" gaffel og utfora styreframspring for 1 1/8", men her er det slankt og fint.
Målet var å få litt 'quill' looken, som den jo er laget for. Fremspringet er Kelly og ringene er noen syltynne Ti ringer som virkelig måtte presses på. Ytre diameter der er fremdeles under 1-1/8"
Nei vet du hva..SLX gaffelen er jo heeelt uaktuell. Har kjøpt og solgt den 2 g.
Jeg har også en Alpha Q som på mange måter er en bedre gaffel, men jeg ønsket slope
Som en milsluker som skal holde seg milevis fra alt som minner om crits, så er dette helt fantastisk. Som en rullende sofa. Her med 13mm profil felger, 25mm dekk og Selle Ittalia Turbomatic sete
Flere burde prøve en slik type sykkel, evt 'paris roubaix' oppsett.