Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykkelpendlerspørsmål

Sykkelpendlerspørsmål #1138735 28/03/2011 08:11
everyday Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Hei,
Begynner straks å sykle til jobben igjen etter mange års fravær på den fronten. Strekningen er Ski-Fornebu. Ruta den gangen var gamle mossevei-mosseveien fra fiskevoll til bekkelaget- kaia til sentrum - utsiden av festningen - ut på gang/sykkelstien ved aker brygge.

Er denne ruta fortsatt farbar, og framfor alt sikker?
Finnes det brukbare alternativer?

mvh
Rune

runep
Re: Sykkelpendlerspørsmål [Re: everyday] #1138781 28/03/2011 08:58
Dan Offline
More than words
More than words
Jeg vil tro den ruten fortsatt funker fint, men det er selvfølgelig avhengig av hva som skjer i Bjørvika etter hvert som byggingen fortgår. Fra Aker brygge til Fornebu er den eneste forskjellen den teite gangbrua som kunne vært kjempebra men som er fullstendig feildesignet, så mot Fornebu er det sikkert bedre å holde seg på den gamle gangveien rundt Lysakerlokket. (Hmm... hvordan ser det forresten ut ved bussholdeplassen nå? Har de lukket for muligheten til å komme fra E18-brua og inn mot Strandveien slik at man må sykle ned over gamlebrua over Lysakerelva?

Re: Sykkelpendlerspørsmål [Re: everyday] #1139005 28/03/2011 13:48
gunner_one Offline
Ringrev
Ringrev
Skal forhåpentligvis snart begynne på akkurat den samme strekningen selv.

Hvor lang tid beregner du fra Ski til Fornebu?

Soon Bikes 650B Paragraph 2a ICON_SMILE
Merida Scultura SL Team
Ghost RT Lector WC
Re: Sykkelpendlerspørsmål [Re: gunner_one] #1139127 28/03/2011 17:13
S
sailman Offline
Medlem
Medlem
S
Lysaker er kaos, men kommer langs kystsiden, og så rett gjennom parkeringshuset i front, da er en oppe på rundkjøringen og tar Stabekksporet videre er mitt innspill.

Re: Sykkelpendlerspørsmål [Re: sailman] #1139296 28/03/2011 20:21
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: sailman
da er en oppe på rundkjøringen og tar Stabekksporet videre er mitt innspill.

De siste ukene har jeg måttet sykle gjennom denne rundkjøringen innimellom når gangveien og gangbrua fra Vollsveien ned til Lysakerlokket har vært for isete. Jeg skjønner ikke at noen med fri vilje kan velge å utsette seg for å kjøre gjennom rundkjøringen. I tillegg skjønner jeg ikke hvorfor man vil utsette seg for stresset med å ligge i veien for bilene den første biten ned mot Stabekk når gangveien går oppe på siden.

I det hele tatt så skjønner jeg ikke folk som tar unødvendig risiko i trafikken og er unødvendig i veien for bilene bare for å finne den absolutt korteste eller mest effektive veien mellom jobben og heimen. Akkurat ved Lysakerlokket ville jeg tatt en hvilken som helst av gangveiene og gangbruene rundt rundkjøringen for å slippe å sykle i den, selv om det innebærer noen titalls meter omvei og muligens litt lavere fart med hensyn til fotgjengere.

Re: Sykkelpendlerspørsmål [Re: Dan] #1139339 28/03/2011 21:02
S
sailman Offline
Medlem
Medlem
S
Jeg er helt enig i prinsippet om minst mulig risiko, og poenget med setningen var vel fra min side at det å komme seg til plassen m bruer,rundkjøring mm fremsto som en utfordring for undertegnede, og at veien opp til "lokket" var en større utfordring en veien videre de første gangene. (den merkede sykkelstien på begge sider har et "hull" rundt lysakerlokket er min påstand)

Når jeg til tider velger å følge veibanen er det på tider av døgnet som er egnet til det (jobber ikke 08-16)og Osloturene er for kos, ikke jobbstress for min del.

Re: Sykkelpendlerspørsmål [Re: gunner_one] #1141481 31/03/2011 11:51
everyday Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Sitat: gunner_one
Skal forhåpentligvis snart begynne på akkurat den samme strekningen selv.

Hvor lang tid beregner du fra Ski til Fornebu?

Tenker vi sier halvannen time, jeg. Ihvertfall i starten. Rolig og forsiktig er nøkkelordet. ICON_SMILE

runep
Re: Sykkelpendlerspørsmål [Re: everyday] #1143583 03/04/2011 20:41
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Ifølge Dagsrevyen:
http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/725285/ (fra 17:44)

og Olav Torvund:
http://blogg.torvund.net/2011/04/01/ny-sykkelskandale-i-oslo-denne-gangen-fra-vegvesenet/

er det for tiden en del trøbbel med sykling gjennom Bjørvika. Er det brua over Sørenga som er stengt, slik at syklistene nå blir henvist til Oslo gate?

Moderator  support