Hei. Min bror har en DBS sykkel. Amok står det på den. Er ikke demper på den så er usikker på om det kalles MTB da. Nå står det på 26" felger med 17mm tykkelse tror jeg. Den ene felgen har gått i stykker og da har han lyst til å sette på 28" med tynne dekk. Kan han da få tak i ett sett med billige racerfelger og bare så de på sykelen uten problem ?
Nei, det kan han nok ikke siden bredden på et racernav er 130 mm og bredden bak på DBS`en er 135 mm. Siden rammen er alu på denne er det heller ikke særlig lurt å prøve å klemme det sammen allikevel(men så klart, det kan jo gå, en stund).
Det må jo være mye enklere å skaffe seg 26" hjul og sette på slicks/semislicks?
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Racerfelger på mtb sykkel
[Re: gare]
#113901828/03/201114:27
Nei, det kan han nok ikke siden bredden på et racernav er 130 mm og bredden bak på DBS`en er 135 mm. Siden rammen er alu på denne er det heller ikke særlig lurt å prøve å klemme det sammen allikevel(men så klart, det kan jo gå, en stund).
Det må jo være mye enklere å skaffe seg 26" hjul og sette på slicks/semislicks?
EDIT: Er dette framme er det bare å gønne på, der er bredden lik. Det vil muligens være litt snodig å sykle på, men pyttsann.
#113902228/03/201114:42
Jeg hadde ikke trodd at du Gare blandet felger og hjul.
Det går fint å montere racerfelger på terrengnav med egnede eiker. Dette kan da brukes på terrengsykler så fremt sykkelen har skivebremser. Med v-bremser vil bremsene havne i eikene og derfor fungere dårlig. Forøvrig har Gare rett i at racernav og terrengnav ikke passer om hverandre bak, men at det passer om hverandre foran. Uansett må du ha nav for skivebremser for at du skal kunne bremse med de større hjulene.
Det enkleste er kanskje slicks til vanlige terrenghjul, disse får du også i helt smale varianter.
Ja, jeg er sikker Men får du det til å passe, så får du det jo til å passe. Det viktigste er at du stiller inn bremsene sånn at de griper på felgbanen.
Hva som kan skje? Tja, alt og ingenting Sitter hjulet skikkelig fast i ramma/drop-out`en er det lite som egentlig kan skje gitt.
Jeg hadde ikke trodd at du Gare blandet felger og hjul.
Hehe, jeg har en klar ide om forskjellen, men er blitt litt preget av at det er mange som blander det sammen. Så lenge antall eiker på nav og felg er likt er det bare å gønne på(men jeg mistenker nå fortsatt at trådstarter mener hjul og ikke bare felg, og ser ingen verdi i å eike om et offradnav med nye eiker i rett lengde og en 700 felg eller to, med mindre man kan gjøre det selv).
Ok. Målte nå og da kom jeg til 13.5mm som du sa gare. Men testet med racerfelgen som jeg har på en annen sykkel, og der satt den. Skikkelig godt fast. Hvordan kan det ha seg til ?
Hvor mye bedre triller en 28" mot en 26" ?
Og en link til et veldig smalt dekk som passer på en 26" ?
Har man aldri gjort det før er det vanskelig å bytte felg på et hjul, har man gjort det to-tre ganger er det fortsatt vanskelig, men det er jo bare å prøve(selv om du trenger nye eiker, antagelig nye nipler, du trenger eikenøkkel(om du ikke har)og du trenger store doser tålmodighet samt kanskje en bok eller lignende om hjulbygging. Jeg prøver egentlig på en fin måte å si at du bør glemme det).
Det er en utbredt misforståelse at smale dekk triller fortere enn brede.
#113904828/03/201115:47
Hvorfor vil du ha et smalt dekk? Et bredere dekk vil jo rulle lettere.
Dette er neppe riktig i hans tilfelle. Han etterlyser et smalt 26" dekk, og da tipper jeg det smaleste som er å oppdrive også er det som triller lettest. Om det er fornuftig er en annen sak, m.t.p. komfort og slitestyrke.
#113905028/03/201115:48
Har man aldri gjort det før er det vanskelig å bytte felg på et hjul, har man gjort det to-tre ganger er det fortsatt vanskelig, men det er jo bare å prøve(selv om du trenger nye eiker, antagelig nye nipler, du trenger eikenøkkel(om du ikke har)og du trenger store doser tålmodighet samt kanskje en bok eller lignende om hjulbygging. Jeg prøver egentlig på en fin måte å si at du bør glemme det).
Det er en utbredt misforståelse at smale dekk triller fortere enn brede.
š
Så jeg kan ikke bruke de eikene og niplene jeg har fra før ? Har eikenøkkel liggende. Men kanskje jeg skal glemme det da
Hva er poenget med smale dekk da hvis de ikke triller fortere ?
Så jeg kan ikke bruke de eikene og niplene jeg har fra før ? Har eikenøkkel liggende. Men kanskje jeg skal glemme det da
Hva er poenget med smale dekk da ?
Det blir trøblete å få de eksisterende eikene fra et 26" hjul til å passe den litt større lengden ut til et 28" hjul. Niplene kan muligens og kanskje brukes om igjen.
Poenget med smale dekk? Tja, det er lavere luftmotstand så klart, og det er antagelig et skjæringspunkt ett eller annet sted der et smalere dekk vil rulle raskere enn et bredere også. Om LarsB lurker her kan han jo enten linke til sin glimrende post om bredere dekk og lavere rullemotstand, eller gjenta høydepunktene her.
#113905728/03/201115:55
Det blir trøblete å få de eksisterende eikene fra et 26" hjul til å passe den litt større lengden ut til et 28" hjul. Niplene kan muligens og kanskje brukes om igjen.
Han snakker nå om å bytte til ny 26" felg. Se linken lengre oppe.
[Re: -Jan]
#113905828/03/201115:59
Han snakker nå om å bytte til ny 26" felg. Se linken lengre oppe.
Sånn er det når man prøver å megle mellom to som krangler om Wii-kontrollen, mens man skifter det som viser seg å ikke være en bæsjebleie allikevel
Nuvel, da kan man så klart bruke de gamle eikene(kanskje), greit om antall hull på felg og nav stemmer overens, jeg mener fortsatt at dette er en vanskelig jobb, men er felgen ødelagt er det jo bare å prøve.
#113906628/03/201116:06
Den felgen jeg tenker å bytte til har like mange hull som den gamle, nemlig 36.
Men kan det være så vanskelig å bytte ?
og angående dekkene, hva er det som gjør at bredere dekk ruller bedre en smale da ? Det er vel mindre av dekket som er i kontakt med bakken på et smalt dekk, og mindre dekk i bakken er vel lavere rullemotstand og lavere rullemotstand er vel høyere fart ?
Jeg er taus fordi jeg har forsøkt å fortelle at det er vanskelig å bygge hjul, men det betyr selvsagt ikke at man skal la være å prøve.
Jeg er taus fordi jeg har forsøkt å fortelle at bredere dekk lett kan ha mindre rullemotstand enn smalere dekk, men har jo ikke eksplisitt skrevet at man kan finne mye om dette om man søker.
Jeg er taus fordi det er umulig å svare konkret på om et 28" hjul vil trille bedre enn et 26" hjul, utover at det i de fleste tilfeller antagelig vil være sånn, men det er ikke sikkert det har noen betydning i praksis. Det henger blant annet sammen med hvilke dekk man velger, hvilke eiker som brukes, hvilken felgprofil man bruker, hvilke hjullager som brukes osv. osv. osv. Gitt at alt er likt vil det større hjulet trille litt bedre.
Jeg er taus fordi det er umulig å svare konkret på om et 28" hjul vil trille bedre enn et 26" hjul, utover at det i de fleste tilfeller antagelig vil være sånn, men det er ikke sikkert det har noen betydning i praksis. Det henger blant annet sammen med hvilke dekk man velger, hvilke eiker som brukes, hvilken felgprofil man bruker, hvilke hjullager som brukes osv. osv. osv. Gitt at alt er likt vil det større hjulet trille litt bedre.
Men nå tenke jeg jo på at alt var likt bortsett fra størrelsen da, og om det er merkbart i praksis
Men nå tenke jeg jo på at alt var likt bortsett fra størrelsen da, og om det er merkbart i praksis
Jeg er fortsatt villig til å satse en femmer på at det rette svaret er kanskje
Et bredere dekk(innenfor rimelighetens grenser)har lavere rullemotstand enn et smalere.