Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 9 av 10 1 2 7 8 9 10

Spis deg slank med feit mat

Re: Spis deg slank med feit mat [Re: Tommas] #1133398 20/03/2011 17:57
T
test Offline
Entusiast
Entusiast
T
Jeg kan garantere deg at det vil ha en effekt.

Re: Spis deg slank med feit mat [Re: Tommas] #1133508 20/03/2011 20:07
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Tommas

3 "normalvektige" damer gikk på en kortvarig diett med meget lavt kaloriinntak (rundt 1200 om jeg husker riktig). A spiste kun fett, B kun proteiner og C kun karbohydrater. Hun med fett gikk ned en god del, proteindamen gikk ned litt og karbodamen la på seg litt - selv om hun nærmest var på en sultekur.

Problemet med detta eksperimentet är ju att karbohydrater binder vatten och att det därför är välkänt att man går ned ett par kg vatten i början av en låg kalori diet.

Interessant att det finnes forskning på möss som visar det de påstår är sant men vad är forskning på människor som visar på detsamma? Det borde inte vara så svårt att laga ett experiment på människor och få samma resultat.

Fölgande artikel motsäger ju också en del teorier som har kommet fram i denna tråden.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/3416637.stm

Re: Spis deg slank med feit mat [Re: fredriks] #1133638 21/03/2011 06:58
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: fredriks

3 "normalvektige" damer gikk på en kortvarig diett med meget lavt kaloriinntak (rundt 1200 om jeg husker riktig). A spiste kun fett, B kun proteiner og C kun karbohydrater. Hun med fett gikk ned en god del, proteindamen gikk ned litt og karbodamen la på seg litt - selv om hun nærmest var på en sultekur.

Problemet med detta eksperimentet är ju att karbohydrater binder vatten och att det därför är välkänt att man går ned ett par kg vatten i början av en låg kalori diet.

Interessant att det finnes forskning på möss som visar det de påstår är sant men vad är forskning på människor som visar på detsamma? Det borde inte vara så svårt att laga ett experiment på människor och få samma resultat.

Fölgande artikel motsäger ju också en del teorier som har kommet fram i denna tråden.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/3416637.stm

En annen ting som kan gi feil resultat er at man ikke har like god kontroll med hvor mye som forbrennes.

Re: Spis deg slank med feit mat [Re: NjalVM] #1133709 21/03/2011 08:48
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: NjalVM
Om ein ser på forskinga til Jåbekk så tyder ting på at ein vert feit fordi ein et karbohydrat I TILLEGG til feitt..

Samt at man sitter stiller både før, under og etter all spisinga.

Anonym5
Re: Spis deg slank med feit mat [Re: anonym5] #1133729 21/03/2011 09:18
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sökte på han Jåbekk och fant denna kronikk
http://www.forskning.no/artikler/2009/august/226860

Först trodde jag att jag hade läst den tidligare trots att jag visste att jag inte hade läst något om ämnet på norsk. Tror det han skriver och retorikken han använder är väldigt likt det Gary Taubes skriver och retorikk han använder.

Redigert av fredriks; 21/03/2011 09:42.
Re: Spis deg slank med feit mat [Re: fredriks] #1133738 21/03/2011 09:32
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Hvis en ikke kompenserer med å spise tilstrekkelig basedannende grønnsaker vil kroppen øke sin utskillelse av mineraler, spesielt magnesium og kalsium. Blant annet kan magnesiummangel medfører hjerteforstyrrelser, økt blodtrykk og plutselig hjertedød.

http://www.ba.no/nyheter/helsemagasinet/trening/article5534945.ece

Re: Spis deg slank med feit mat [Re: fredriks] #1133740 21/03/2011 09:32
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: fredriks
Tror det han skriver och retorikken han använder är [b]väldigt[/] likt det Gary Taubes skriver och retorikk han använder.

Enig. Akkurat i denne kritikken er han veldig flink til å skrive rundt grøten. Akkurat som i det Taube-innlegget nevner han ikke med ett ord at mennesket forbrenner langt færre kalorier enn for 100, 1 000 eller 10 000 år siden.

Når han i tillegg klarer å lire av seg «[d]et er nettopp dette som er så fint med paradokser i naturvitenskapen, de finnes ikke» er det åpenbart at han ikke har lang fartstid i disiplinen.
Paradokser i fysikken

Men han mener sikkert at man tilslutt kan finne løsninger på tilsynelatende paradokser.

For min del godtar jeg:

-at lowcarb-dietter fører til vektnedgang og stabilt blodsukker.

Jeg godtar ennå ikke at:

- man kan spiser 4 ganger så mye lowcarb som higcarb uten å legger på seg, gitt samme fysiske aktivitet.

Jeg har selv erfart at:

- det er ganske vanskelig å trene intensivt på lowcarb.

Anonym5
Re: Spis deg slank med feit mat [Re: anonym5] #1133808 21/03/2011 11:09
T
Tommas Offline
Avhengig
Avhengig
T
Jeg har sett tall hvor kalorinnhold pr gram protein er satt til 2,4-2,7 pga at det kreves mer jobb for kroppen å nyttiggjøre seg det. Da er man faktisk ganske nære "fire ganger'n", om man holder seg strengt til kalorimengde.

Bestemte meg i går for å se hvordan kroppen fungerer med en kraftig reduksjon av karbohydrater - skal melde tilbake etter et par uker ;-)

Re: Spis deg slank med feit mat [Re: Tommas] #1133816 21/03/2011 11:20
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Jeg har sett tall hvor kalorinnhold pr gram protein er satt til 2,4-2,7 pga at det kreves mer jobb for kroppen å nyttiggjøre seg det. Da er man faktisk ganske nære "fire ganger'n", om man holder seg strengt til kalorimengde.

Protein og karbohydrater inneholder 4 kcal per gram, fett 9. Hva mener du med "fire ganger´n"?

Re: Spis deg slank med feit mat [Re: Øyvind V] #1133818 21/03/2011 11:23
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Øyvind V
Det er vel for mye karb i dem da...

Greit, hvis du mener ca. 13% er mye. Derimot fett kommer på mellom 62% og 71%.

Innhold i valnøtter

Re: Spis deg slank med feit mat [Re: femte_gir] #1133865 21/03/2011 12:04
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Det var ikke meningen å mene noe om det, jeg gjettet på at det var pga "for mye" karb at man kan bli feit av nøtter (ut fra en teori om at det er karb som gjør deg feit, ikke fett og proteiner alene).

Re: Spis deg slank med feit mat [Re: anonym5] #1134203 21/03/2011 18:10
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: pontiff

- det er ganske vanskelig å trene intensivt på lowcarb.

Når du trener høyintensitet skal du drikke karbo og protein i forholdet 2:1. "Regelene" forandrer seg under og rett etter slik trening. Denne typen karbo skal forøvrig være av raskste sorten. Da er det ikke lenger vanskelig. Du bygger muskler og legger ikke på deg fett.

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Spis deg slank med feit mat [Re: Øyvind V] #1134403 21/03/2011 22:10
T
Tommas Offline
Avhengig
Avhengig
T
Sitat: Øyvind V

Protein og karbohydrater inneholder 4 kcal per gram, fett 9. Hva mener du med "fire ganger´n"?

Det er flere som stiller spørsmål om protein faktisk gir deg 4 kcal per gram, siden det kreves et større arbeid for kroppen å bryte ned/forbrenne protein en man har vært klar over.

I følge andre varierer det også fra en type mat til en annen, feks etter denne listen:

http://www.nutribase.com/atwater.shtml

Jeg er ingen ekspert, men på meg virker logisk at kroppen kan bruke mer eller mindre energi på å bryte opp forskjellige typer mat. Det er sikkert andre faktorer også (bakterieflora, hormoner etc) som gjør 4/4/9 like lite treffsikkert som "220 minus alder" for makspuls.

Fortsatt et morsomt emne å lese litt om.

Re: Spis deg slank med feit mat [Re: Tommas] #1134444 22/03/2011 06:57
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Jeg har forstått det slik at innholdet i 1 gram av de ulike næringsstoffene faktisk inneholder 4, 4, og 9 kcal. Om det er et 1:1-forhold mellom faktisk innhold og hva som tas opp i kroppen vet jeg ingenting om.

Re: Spis deg slank med feit mat [Re: Øyvind V] #1134759 22/03/2011 13:37
T
Tommas Offline
Avhengig
Avhengig
T
Ja, en nyttig presisering. Jeg leste det litt feil.

Re: Spis deg slank med feit mat [Re: Øyvind V] #1136155 24/03/2011 08:45
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Meta-studier støtter ikke noen av de utallige, hypete teoriene om at low/high carb, eller low/high fat, eller low/high protein, eller low/high ananas/fiber/xxxxxx...... gir større vektreduksjon enn andre metoder. Men bare at det er så enkelt og så kjedelig at færre kal inn enn forbrukt= vektreduksjon. Men livet blir jo så mye kjedeligere når det er slik, så det er gir sikkert mer motivasjon av å tror at den kuren jeg går på nå, den er "verdens beste" (ikke kaka altså).

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Spis deg slank med feit mat [Re: HeavyDude] #1136654 24/03/2011 20:45
T
test Offline
Entusiast
Entusiast
T
For min egen del gir jeg beng i alle studier og hypoteser. Lavkarbo funker for meg, ferdig med det. Jeg behøver ikke telle kalorier, jeg kan spise god mat uten å behøve å sulte meg, og ikke minst: jeg har et stabilt blodsukker og er generelt friskere nå enn før. På toppen av det hele går jeg jevnt og trutt ned i vekt. Dere som ikke tror at dette kan funke: prøv selv eller hold kjeft. ICON_SMILE

Redigert av test; 24/03/2011 21:11.
Re: Spis deg slank med feit mat [Re: test] #1136927 25/03/2011 09:23
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har prøvd lavkarbo,- og det funket ! Like bra som andre dietter som baserer seg på at man inntar færre kalorier enn man forbrenner. Helt utrolig asså ... skjønner ikke hvordan det går an ? Åsså i et av verdens rikeste land ??!!

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Spis deg slank med feit mat [Re: HeavyDude] #1137014 25/03/2011 10:34
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Rart det der.

Oooops! Hadde glemt at test ba meg holde kjeft. Sorry.

Redigert av Øyvind V; 25/03/2011 10:35. Rediger grunn: holde kjeft
Re: Spis deg slank med feit mat [Re: Øyvind V] #1137123 25/03/2011 12:17
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Min diett:
Bytte ut brød med hjemmelaget knekkebrød til frokost og lunsj samt en potet mindre til middag. I helgene er ALT lov :-D
Det har hjulpet 2kg på 2 uker nå.
Når jeg snart får ut fingeren og begynenr å trene blir det sikkert enda bedre.

Telling av kalorier, fettprosenter og sukkerkorn kan supermodellene ta seg av.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Spis deg slank med feit mat [Re: HeavyDude] #1138380 27/03/2011 17:41
T
test Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sitat: HeavyDude
Har prøvd lavkarbo,- og det funket ! Like bra som andre dietter som baserer seg på at man inntar færre kalorier enn man forbrenner. Helt utrolig asså ... skjønner ikke hvordan det går an ? Åsså i et av verdens rikeste land ??!!

Men seriøst: mener du virkelig at lavkarbo kun funker hvis du inntar færre kalorier enn du forbrenner, og at det ikke er noe skille mellom å innta kalorier og oppta kalorier, ei heller at lavkarbo påvirker selve forbrenningen?

Re: Spis deg slank med feit mat [Re: test] #1138518 27/03/2011 20:14
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Har fulgt debatten og lest utallige uttalelser og erfaringer og forskningsekseperimenter.
Formelen ant. kalorier inn / ant. kalorier forbrent = ca 1
virker som den eneste fornuftige. At mye karbo gjør at du vil ha mer ser du på såkalt søthunger som du får ved å spise mye sukker.
Mitt spørsmål blir:
Når skal du slutte med lavkarbo? Og hva skal du begynne med igjen?
Du kan jo ikke gå ned i evig tid. Og hvis du ikke spiser karbo vil du jo gå ned nesten uansett sier du faktisk.

Re: Spis deg slank med feit mat [Re: Hekta-MTB] #1138525 27/03/2011 20:18
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
Vektnedgangen min stoppa på kring 83kg på lavkarbo-kosthald..

Vaskar kleda mine sjølv...
Re: Spis deg slank med feit mat [Re: NjalVM] #1138542 27/03/2011 20:31
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Man kan også gå opp i vekt med lavkarbo. Først gikk jeg fra 103 ned til 94 for å så gå opp til 97 kg. Jeg trente mye styrke da, minst seks dager i uken. Noen dager trente jeg både om formiddagen og kvelden.

Re: Spis deg slank med feit mat [Re: Hekta-MTB] #1138643 28/03/2011 06:06
T
test Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sitat: Hekta-MTB

Formelen ant. kalorier inn / ant. kalorier forbrent = ca 1
virker som den eneste fornuftige

Hvis det virker som den eneste fornuftige, så har jo du gjort deg opp din mening, og den må du få lov til å ha. Jeg er uenig med deg, og det går spesielt på dette med skillet mellom opptak og inntak av kalorier, samt at det er individuelle forskjeller i forbrenning.

Sitat: Hekta-MTB

Mitt spørsmål blir:
Når skal du slutte med lavkarbo? Og hva skal du begynne med igjen?
Du kan jo ikke gå ned i evig tid. Og hvis du ikke spiser karbo vil du jo gå ned nesten uansett sier du faktisk.

For min del: Som jeg skrev tidligere, så kjører jeg litt periodevis. Noen uker spiser jeg veldig lite karbo, og da raser vekten (og da spiser jeg akkurat hva og hvor mye jeg vil, bortsett fra karbohydrater). Andre perioder (spesielt i perioder med mye trening) så spiser jeg litt mer karbo (knekkebrød, rotfrukter o.l.). Da går jeg saktere ned i vekt. Så konklusjonen er at det justerer seg selv for min del. Men hvor langt ned jeg skal i vekt vet jeg ikke.

Man kan faktisk leve på lavkarbo, selv om jeg ikke er helt der ennå så er det massevis av eksempler på folk som stabiliserer seg på en vekt og blir der, som NjalVM over. Det er hovedforskjellen mellom lavkalori og lavkarbo. Sammenligningen mellom disse er ikke reell.

PS: En liten presisering: jeg er ikke så veldig for at man skal spise mest mulig fett, jeg spiser betraktelig mer grønnsaker og proteiner. Jeg skjærer ikke fettet av kjøttet, jeg bruker dressinger, rømme o.l., jeg spiser bacon, men jeg drikker ikke smult rett fra frityren altså ICON_SMILE

Redigert av test; 28/03/2011 06:13.
Re: Spis deg slank med feit mat [Re: test] #1138728 28/03/2011 08:05
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: test
Sitat: HeavyDude

Men seriøst: mener du virkelig at lavkarbo kun funker hvis du inntar færre kalorier enn du forbrenner, og at det ikke er noe skille mellom å innta kalorier og oppta kalorier, ei heller at lavkarbo påvirker selve forbrenningen?

Men seriöst så tror jag fortfarande att det är just det som detaljerade forskningsförsök på människor har kommet fram till.

Lavkarbo fungerar för att folk äter mindre på en sådan diet inte på grund av att diverse mumbo jumbo är fallet.

Varför kan inte någon av alla de som tror på lavkarbo och diverse mumbo jumbo i samband med lavkarbo göra en studie där de visar att numbo jumbo sakerna stämmer? Det har väl gått 40-50 år sen atkins först kom med sina teorier om att man kan spisa mycket fler kalorier om man går på lavkarbo jämfört med andra dieter. Det är ju bara att ta en grupp med människor, tvinga dem att spisa kanske 5000-7000 kalorier av lavkarbo i ett par månader och väga dem efter testen.

Quote:

Man kan faktisk leve på lavkarbo, selv om jeg ikke er helt der ennå så er det massevis av eksempler på folk som stabiliserer seg på en vekt og blir der, som NjalVM over. Det er hovedforskjellen mellom lavkalori og lavkarbo. Sammenligningen mellom disse er ikke reell.

(min uthävning)
Men seriöst. Det är ju många personer som spiser en massa karbohydrater och också har en jämn och låg vikt.

Re: Spis deg slank med feit mat [Re: fredriks] #1138748 28/03/2011 08:23
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
@fredriks
Om du blar ei side tilbake ser du at eg referer til at det pågår to (mulig avslutta) studier i Noreg kring lavkarbo. [direkte link: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1132877#Post1132877]

Og i ei av studiene som der er referert til fann dei indikasjonar på at ein kan ete opp mot 7-gongen så mange kaloriar før ein legg på seg.

Om du faktisk les kva som vert skriv og referert til, i staden for å glatt oversjå det, og kun gå til angrep på det du anser som "mumbo jumbo", så hadde det for diskusjonen sin del vore fint.

Og som svar på ditt siste avsnitt:
http://www.telegraph.co.uk/health/health...arch-finds.html

I fylje studie ved Stanford University:
Quote:
The study found there was roughly a 50:50 split between those best suited to low-fat and low-carbohydrate diets respectively.

Re: Spis deg slank med feit mat [Re: NjalVM] #1138759 28/03/2011 08:34
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: NjalVM
@fredriks
Om du blar ei side tilbake ser du at eg referer til at det pågår to (mulig avslutta) studier i Noreg kring lavkarbo. [direkte link: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1132877#Post1132877]

Og i ei av studiene som der er referert til fann dei indikasjonar på at ein kan ete opp mot 7-gongen så mange kaloriar før ein legg på seg.

Om du faktisk les kva som vert skriv og referert til, i staden for å glatt oversjå det, og kun gå til angrep på det du anser som "mumbo jumbo", så hadde det for diskusjonen sin del vore fint.

Notera att jag skrev människor. Möss är inte människor. Jag kan förövrigt bare se att du refererar till en relevant artikel. Han Jåbekk verkar inte ha gjort någon relevant forskning.

Quote:

Og som svar på ditt siste avsnitt:
http://www.telegraph.co.uk/health/health...arch-finds.html

I fylje studie ved Stanford University:
Quote:
The study found there was roughly a 50:50 split between those best suited to low-fat and low-carbohydrate diets respectively.

Ja, och det verkar vara en sak som diverse lowcarb tillhängare inte vet om eller ignorerar.

Re: Spis deg slank med feit mat [Re: fredriks] #1138777 28/03/2011 08:52
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
Quote:
Masterstudent ved Norges Idrettshøgskole Pål Jåbekk, (..)

Sammen med Ingvild Andreassen Moe utfører han en studie (..)

Søk litt etter Jåbekk. Etter kva eg kjenner til er han involvert i to studier kring lavkarbo.

Og det er heilt korrekt at det er forskjell på menn og mus.
Men forklaring på kvifor me likevel kan samanliknast finn du her: http://www.forskning.no/artikler/2010/august/259008

(hint: "Brunt fett")

Quote:
Forsøkene viser at en høy mengde protein setter i gang forbrenningen fra det brune fettet og dermed gjør dyrene til å slankere, selv om de ikke spiser færre kalorier eller beveger seg mer.

Forøvrig er eg for tida med i ein studie i regi av NIFES, så eg skal sjå om eg får tak i nokre av dei som står bak undersøkinga eg syner til neste gong eg er innom.

Re: Spis deg slank med feit mat [Re: NjalVM] #1138815 28/03/2011 09:33
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Ja, skulle vara interessant med information om NIFES studien.

Möjligt att jag skulle vara mer imponerad av försöken på möss men min syn på saken är endå att påståendena angående en del saker om lavkalorie dieten är så pass gamla, så pass interessanta, studierna borde vara enkla att gjenom föra och att det verkar finnas studier som motsier dessa påståendena att jag tar brist på bevis på människor som ganska starka bevis på att effekten inte eksisterar för människor.

Jag kan inte finna något av Jåbekk som jag tycker är relevant för denna diskusionen, att lavkarbo dieter fungerar (i alla för en kort tid) för många människor är klart men varför de fungerar är det som denna tråden handlar om. Jag fick inte heller spesiellt högt förtroende för Jåbekk när jag läste hans kronikker på forskning.no på grund av det verkade som att han mest försökte övertyga folk om att hans övertygelse stämmer än att se på saken neutralt och se på forskning som också motsier hans konklusioner.

Side 9 av 10 1 2 7 8 9 10

Moderator  support