Ja ikke jeg da, men en venn har gjentatte ganger røket kjede, han har skikkelig krutt i beina men jeg vil tro det finnes kjeder som tåler mer enn standard. Han har 9 delt kassett. Vi skal snart handle fra Chain Reaction, så eksempler derfra hadde vært sjef.
Det kommer to i pakka. Selv bruker jeg kjedelås fra Sram og har ingen betenkeligheter med å anbefale dem. Da slipper man å bekymre seg for om pinnen er satt riktig i kjedet. I tillegg kan kjedet demonteres om man liker kjedevask.
Men det svakeste leddet etter min erfaring er alle de andre leddene. Ikke SRAM kjedelåsen.
Ellers vil jeg si at å bytte kjede ofte også er et godt tips mot kjedebrudd. Er noe av drivverket slitt ryker kjedet lettere. Tar jeg feil om kompisen ikke hadde kjedebrudd i starten når sykkelen var ny?
Knut
Slash 9 - Remedy 9.9 - Stache 7 - Sawyer - District - WTP Envy Jobber med Trek sykler
Re: Trenger ett kjede som tåler kjempekrefter..
[Re: Knut L]
#113757326/03/201106:09
Skal vi se om vi regner 1417kg om til nm så blir det 13900nm! Bilen min har rundt 250... Om han har tråkkfrekvens på 90 så produserer han med andre ord 131004.303 Watt :o) De beina vil jeg gjerne ha...
[Re: ludo]
#113758826/03/201107:57
Det kommer to i pakka. Selv bruker jeg kjedelås fra Sram og har ingen betenkeligheter med å anbefale dem. Da slipper man å bekymre seg for om pinnen er satt riktig i kjedet. I tillegg kan kjedet demonteres om man liker kjedevask.
Hvordan klarer du å åpne låsen etter at du har montert kjedet egentlig? Bare for å sette på kjedelåsen må man jo bruke en del krefter Hadde vært fryktelig praktisk å kunne ta av kjedet sånn...
[Re: Trosten]
#113761126/03/201108:53
Hvordan klarer du å åpne låsen etter at du har montert kjedet egentlig? Bare for å sette på kjedelåsen må man jo bruke en del krefter Hadde vært fryktelig praktisk å kunne ta av kjedet sånn...
Jeg har en liten nebbtang som jeg bruker "inverst" for å åpne disse. Det er blitt mye hyppigere kjedepleie hos meg etter at jeg ble tipset om powerlinks for et par år siden. Og dermed har jeg sluttet å ryke kjeder også.
pedalistisk !
[Re: parkprest]
#113761226/03/201109:04
Faktum er at kjedene hans ryker gang på gang, det er vel 4 ganger i løpet av ett knapt år, krans ble byttet etter første bruddet, krankdrevene er relativt nye, ryker gjør de ihvertfall selv om det høres ut som noen her ikke vil tro det
Det kan henge sammen med at den bedritne lokale sykkeleksperten selger han noe skvip,,, vi får se når det nye kjedet kommer i posten.
[Re: ]
#113762726/03/201109:36
ryker gjør de ihvertfall selv om det høres ut som noen her ikke vil tro det
Vi tror nok på at de ryker. Vi bare nekter å tro på at det er fordi han er sterk at de ryker, all den tid kjeden til Cancellara pleier å holde gjennom en hel etappe. Vi heller mer til at det enten er noe galt med drivverket eller med teknikken hos syklisten.
[Re: Dan]
#113770926/03/201114:35
Jeg har en liten nebbtang som jeg bruker "inverst" for å åpne disse. Det er blitt mye hyppigere kjedepleie hos meg etter at jeg ble tipset om powerlinks for et par år siden. Og dermed har jeg sluttet å ryke kjeder også.
Bruker du en Wipperman Connex kjedelås kan du bare bruke fingrene. Jeg har hatt disse på alle syklene mine i flere år nå, og har aldri røket et kjede eller opplevd at kjedelåsen har åpnet seg.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
[Re: parob]
#113793826/03/201122:08
Er det noen forskjell på powerlinklåsen til Sram i forhold til KMC sin modell?
I fjor var KMC konge for min del. God holdbarhet og ingen kjedebrudd. Men nå fra januar til mars har jeg røket to kjedelåser. Kan hende jeg fikk en dårlig batch sist jeg bestilte.
Skal vi se om vi regner 1417kg om til nm så blir det 13900nm! Bilen min har rundt 250... Om han har tråkkfrekvens på 90 så produserer han med andre ord 131004.303 Watt :o) De beina vil jeg gjerne ha...
bare en liten avstikker her... Som ingeniør så kan jeg ikke la være å kommentere dette
Vi kan ikke gjøre om kg til Nm men vi kan gjøre kg om til N (Newton). Nm(Newton x meter) er moment mens kg og N er en kraft. 1417kg er 13900N (som er antatt kapasitet på kjettingen). Hvis vi antar at en person veier 100 kg (981N) og har 180mm krankarmer så får vi et moment på 981N x 0.18m = 164Nm. Kjettingen er mest påkjent på minste tannhjulet fremme og da har vi en arm på 32mm (64mm/2). Dette vil si at hvis du står på en fot på en pedal med krankarmene liggende horisontalt, så vil kjettingen belastes med 5118N strekk på kjettingen. Dette tilsvarer 521kg.
Da har vi ikke tatt med noe bidrag fra opptrekk på den andre pedalen (litt usikker på hva det kalles) samt ekstra belastning fra en kropp i bevegelse som vil gi et betydelig ekstra bidrag på pedalen. Ut i fra denne "beregningen" samt hvis vi tar med bidrag fra opptrekk sammen med en kropp i bevegelse (orker ikke ta denne bergeningen nå, må finne frem formelsamlingnen fra universitetet da) så trenger nødvendigvis ikke kjedet være mye svekket før det kan ryke av litt kraftig pedalbruk.
Angående Nm på biler så kan det ikke direkte sammenlignes da turtallet er vidt forskjellig, og da blir effekten det også. (90på sykkel og opp til 6-7000 på bil)
[Re: thomas t]
#114027530/03/201107:19
Som nesteningeniør og syklist må jeg rett og slett bare kommentere dette:
Sitat: thomas t
Nm(Newton x meter) er moment mens kg og N er en kraft. 1417kg er 13900N (som er antatt kapasitet på kjettingen).
kg er ikke en kraft. Sykkelen har ikke kjetting, men kjede.
Ellers ser jeg ikke bort fra at det du skriver stemmer.
Som flisespikker må jeg kommentere videre: kg eller kp er en (utdatert) ikke-SI enhet for måling av kraft . 1kg(kraft) / kp tilsvarer kraften på 1kg(masse) på jordoverflaten.
[Re: henrikh]
#114043430/03/201109:32
Uansett hva man sier så er det ikke fordi man er så fordømt sterk at man ryker ett kjede.
Det er fordi man girer feil, girer med for mye press på pedalene eller har for gammelt kjede.
Det er ingen på forumet som har en kamerat som tråkker så veldig mye hardere enn Cancellara eller denne fyren: http://en.wikipedia.org/wiki/Magnus_B%C3%A4ckstedt Mener det ble sagt at Beckstedt hadde forsterket ramme for å få mindre fleks på sykkelen. Hørte aldri at han hadde problemer med kjede.
Ser man ofte at proffene ryker kjede i spurten? Nei Derimot hender det at terrengsyklister ryker kjede i ritt, og det er fordi man er litt på etterskudd med giringen og tvinger frem girskift med for høyt press.
Så mange stier og så kort liv...
[Re: larsb]
#114148331/03/201111:54