|
Hvorfor ikke oppgi vekt?
|
Hvorfor ikke oppgi vekt?
25/03/2011 14:35
|
mojo
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Ser at bl.a. Specialized konsekvent ikke oppgir vekt på sine sykler. Hvorfor ikke? Mener dette er like vesentlig som hvilket utstyr de er satt opp med. Noen som har en fornuftig forklaring på dette?
Vekten hadde kanskje ikke hatt så mye å si dersom jeg kunne fjernet litt overflødig fra kroppen, men litt underhudsfett føler jeg at jeg må ha og da er vekten på sykkelen en ganske vesentlig faktor. Dette gjør at jeg kikker på andre merker, selv om jeg especially liker Specialized, og selv om den er like lett som andre - men det vet jeg jo ikke!
Jag blir inte besviken - jag blir förbannad!
Sånn, nå har jeg fått det ut. God helg!
|
|
|
Re: Hvorfor ikke oppgi vekt?
[Re: mojo]
25/03/2011 14:43
|
Larsemannen
Ivrig
|
Ivrig
Her er Trek sin begrunnelse fra deres FAQ:
Why aren't the weights listed in the specs on the website?
We understand that this is an important piece of information that many riders factor into their buying decision. We have chosen not to post weights on the website for a couple of reasons:
1. It is probably most accurate for a rider to simply weigh a bike in a shop as opposed to us listing it on the website, because there are many variables that affect the weight of the bike- i.e.- frame size, decal/color options (some designs weigh more than others, with or without pedals, and production/component variables. Tires vary widely in weight, even though they come out of the same mold- same with tubes. The actual tubing and weld material can vary a good bit, depending on the style of the welder and the amount of weld rod added. Bottom line, we would have two choices, estimate heavy so we would never be called liars, or go light, knowing that we would be wrong on occasion.
2. Many of our competitors do list bike weights, and we know that they are not accurate - i.e., we know they have chosen to list a lighter weight than 99% of customers would be likely to get. For the rider simply looking on the internet, Trek bikes may not compare as favorably as they would if you actually weighed actual bikes.
3. Last, we encourage riders to remember that anyone can make a bike lighter, but Trek will only sell bikes that are 'responsibly light', meaning that all the components have passed strict impact and fatigue testing. We spec our bikes to be safe and last a long time, so be sure to compare company warranties when you are comparing weights.
|
|
|
[Re: Larsemannen]
25/03/2011 14:59
|
lateral
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Fornuftig nok, men det hadde jo vært mulig å oppgi vekten på bare rammen, før lakkering etc, med en viss +- feilmargin oppgitt. Her kan du se om du finner sykkelen du kikker på: http://weightweenies.starbike.com/listings.php
If a thing was bound never to happen, then that thing would resolutely refuse not to happen as soon as possible. - Hitchikers Guide to the Galaxy
|
|
|
[Re: lateral]
25/03/2011 15:12
|
Subs
Besatt
|
Besatt
Trek har gode poenger, men før eller siden vil mange veie sykkelen og bli skuffet når de kanskje finner sykler med likt utstyr på nettet eller i butikken som veier mindre. Selv om den konkurrerende sykkelen som er på nettsiden ikke veier det som er oppgitt..
Min sykkel ble kjøpt på nett og veide ganske nøyaktig det samme som det sto på nettsiden. Kan være flaks, men jeg fikk det jeg betalte for føler jeg.
Ja til vekt på nettsider.
[url=https://www.instagram.com/fredrik_rolls/[/url]
|
|
|
[Re: Subs]
25/03/2011 15:55
|
ohels
Entusiast
|
Entusiast
Begrunnelsen til Trek er veldig lik Cannondales:
"BIKE WEIGHT: Cannondale produces and offers the "best in class" when it comes to bike weight, and stiffness to weight ratio. A bike's weight depends not only on the size of the frame and the specs selected, but the variences inherent within the manufacturing process as well. Calibration of the scale is also a factor in determining specific weight. Although we could give you "average frame weights", we feel this would be misleading.
Because we are obsessed as you are about your bike's weight, we implore you to go visit your local Cannondale Dealer to help you determine the specific weight of any bike you may be considering. We know you'll be impressed."
|
|
|
25/03/2011 16:14
|
Remi
Avhengig
|
Avhengig
|
|
|
[Re: Remi]
25/03/2011 19:25
|
voldemort
Vinkelskriver
|
Vinkelskriver
Standard kriteria for veiing av sykler er størrelse M, og uten pedaler. Dette gir ingen eksakt angivelse av hva vekten er på f. eks. en sykkel av samme merke i størrelse L, og kanskje med 330 gram pedaler på, men oppgivelse av vekt gir en svært god indikasjon på hvilken vektklasse man snakker om.
Når produsentene nekter å oppgi vekt, mener jeg det er et utslag av arroganse, og manglende tillit til at kundene selv kan vurdere den oppgitte vekten i forhold den størrelse (og evt. spesielt utstyr) kunden skal ha.
Bilprodusentene oppgir alltid motoreffekt, selv om alle vet at motoreffekt oppleves svært ulikt, avhengig av kjøretøyets egenvekt, aktuelle vekt, om bilen har automatisk eller manuelt gir osv. Hvorfor kan ikke da sykkelprodusentene oppgi sykkelvekt?
Den som ikke griper dagen, kan like godt ta kvelden
|
|
|
[Re: voldemort]
25/03/2011 21:06
|
Larsemannen
Ivrig
|
Ivrig
Synes Trek er fornuftige, selv om jeg synes det er morro å vite vekt på sykkelen og kanskje senke den litt. Har en 10.5kg Gary Fisher som er betydelig raskere og mer responsiv og en langt bedre sykkel enn en 9kg Diamant, begge 26" hardtail.
|
|
|
[Re: voldemort]
25/03/2011 21:33
|
henrikh
Ringrev
|
Ringrev
Jeg er enig i att det ikke er noen god grunn til å ikke oppgi vekt, men på den andre siden så er det ikke mange som sitter og leser side opp og ned og velger bil etter tanklokkhengsel og motoreffekt. Angir man vekt og IKKE er lavest, tror jeg man ihvertfall her til lands nesten automatisk vil "tape", da det virker som syklisten i gata er ganske vektfokusert. Mange sykler blir tilogmed kjøpt uprøvd, da kun vurdert ut fra farge, bakgir og vekt. Er ikke så mange som ville kjøpt en bil fordi den har 23 hk mer enn en annen og fargen er fin hvis den ikke er god å kjøre. Fra en annen innfallsvinkelen: prøv å finn geometri og vandringsinformasjon fra bilprodusenter 
|
|
|
[Re: Remi]
26/03/2011 10:27
|
mojo
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Se det, ja. Det var som jeg trodde/fryktet - ingen lettvektere akkurat. Også er de jo litt kjipe på utstyret inntil 20-25K, men der er de ikke alene.
Med mindre kontoen plutselig skulle bli full (det er fortsatt god plass), får jeg nok beholde Silver Capen inntil videre. Rittfulldemper står øverst på ønskelista og sett i forhold til pris, utstyr og vekt, forlenger jeg nok forholdet til G-sport.
|
|
|
26/03/2011 11:21
|
femte_gir
Besatt
|
Besatt
Hvilken Diamant fulldemper har du på ønskelisten?
|
|
|
[Re: femte_gir]
26/03/2011 12:28
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Det er jo viktig å huske at den oppgitte vekten på en sykkel sykkelen nok er dens viktigste egenskap, og sier mer om sykkelens kvalitet enn noe annet.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: Larsemannen]
26/03/2011 22:09
|
EiW
Ringrev
|
Ringrev
3. Last, we encourage riders to remember that anyone can make a bike lighter, but Trek will only sell bikes that are 'responsibly light', meaning that all the components have passed strict impact and fatigue testing. We spec our bikes to be safe and last a long time, so be sure to compare company warranties when you are comparing weights. Her sier vel egentlig Trek at de har et litt annet fokus på vekt enn andre. Og da er jo naturlig at de ikke oppgir vekter på nettsidene deres. Kjøper ikke helt argumentasjonen deres. Enig med Voldemort, dette grunner i manglende tillit til at kundene kan gjøre fornuftige vurderinger av de vektdata som oppgis.
|
|
|
[Re: EiW]
26/03/2011 22:35
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Når man ikke er lettest i klassen kan man
1) Oppgi reel vekt og komme dårlig ut hos norske kjøpere som kjøper sykkel etter bakgir og vekt 2) Gjøre som alle andre og jukse med vekta, gjerne litt mer for hvert år. Plusspoeng om man setter på dekk som ikke egner seg til annet enn asfalt! 3) Ikke oppgi vekt og påpeke at det finnes viktigere ting enn vekt på sykkelen.
Hadde bare flere gjort som Trek!
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
[Re: femte_gir]
28/03/2011 06:42
|
mojo
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Hmmm, den heter vel S3, selv om jeg ikke finner den på hjemmesiden deres, evt. Nakamura FS 1.0.
|
|
|
|
|