Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 5 1 2 3 4 5

Gates Centertrack system

Gates Centertrack system #1134428 21/03/2011 23:52
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594
Kommer på slutten av året:

Redigert av supernalle; 21/03/2011 23:56.

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Gates Centertrack system [Re: supernalle] #1134730 22/03/2011 13:10
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 109
Østmarka Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 109
Men fortsatt er det vel slik at antall tenner på krankdrevet er det samme. Liten klaring i terrenget for passering av stokk og stein.

Re: Gates Centertrack system [Re: Østmarka] #1135245 23/03/2011 07:02
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
Gates har absolutt noe for seg, men det er også utfordringer som sentrering, holde spenningen korrekt, høyt sideveis spenn på lagrene og å designe stive nok rammer. Centertrack ser i alle fall ut til å løse sentreringen.

Twentynineinches.com har testes og diskutert en stund.


SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Gates Centertrack system [Re: Østmarka] #1136687 24/03/2011 21:22
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594
Sitat: Østmarka
Men fortsatt er det vel slik at antall tenner på krankdrevet er det samme. Liten klaring i terrenget for passering av stokk og stein.


På min sykkel går jeg ned fra i diameter. Selv om jeg går fra 44T til 46T så er diameteren langt mindre. Kanskje du har et poeng for de fleste SS, men det gjelder ikke meg ihvertfall.


Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Gates Centertrack system [Re: simenf] #1136688 24/03/2011 21:25
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594
Sitat: simenf
Gates har absolutt noe for seg, men det er også utfordringer som sentrering, holde spenningen korrekt, høyt sideveis spenn på lagrene og å designe stive nok rammer. Centertrack ser i alle fall ut til å løse sentreringen.

Twentynineinches.com har testes og diskutert en stund.


I tillegg har det vært et problem med klaring til kjedestaget. Disse "tannhjulene" er smalere og hele systemet er enda lettere enn 1.0 versjonen. Det er også mer egnet på MTB enn forgjengeren. Zinn som har samme sykkel som meg(altså sin egen Megabike-modell) og har prøvd dette systemet i lang tid har ikke hatt problemer overhode.


Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Gates Centertrack system [Re: supernalle] #1136838 25/03/2011 08:01
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
Ja, dette bør bli bra så lenge man har det med i hodet fra starten i konstruksjon av ramma.

Link til Lennards sykkel?


SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Gates Centertrack system [Re: simenf] #1136991 25/03/2011 10:14
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594
Jeg har fått tilsendt noen bilder privat. Vet ikke om det ligger noen ute. Har kun sett og testen sykkelen hans med kjede (for ca 2 år siden).


Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Gates Centertrack system [Re: supernalle] #1139538 29/03/2011 08:20
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594
Systemet er forøvrig til testing både hos universal transmissions og hos Rohloff. Det virker dessuten som om Rohloff har tro på dette.


Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Gates Centertrack system [Re: supernalle] #1139789 29/03/2011 12:52
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635
sverreb Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 2,635
Kjører på gatesdrev (ikke centertrack) og rohloff nå. Funker helt flott, (Men har bare hatt den på veien noen uker, så langtidstesten kommer senere)

Rammen bruker EBB for stramming og monstrøse rør i baktriangelet for avstiving (23mm diameter). Sentrering av beltet er ikke noe problem (Men stiv ramme hjelper nok) Husk det er en flens på venstre side av beltehjulet på kranken og på høyre side på navet, så beltet kan ikke komme langt om det skulle få lyst til å drive sidelengs..

Bruker 50/20 utveksling på 29" hjul.

Re: Gates Centertrack system [Re: sverreb] #1198750 16/06/2011 22:47
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594


Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Gates Centertrack system [Re: supernalle] #1298047 15/11/2011 21:50
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594
Nå tilgjengelig (for aftermarked):

http://www.universalcycles.com/shopping/index.php?category=4081

(Har selv shoppet)





Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Gates Centertrack system [Re: supernalle] #1298053 15/11/2011 21:57
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Kult med tannreim, men spørs om ikke gode gamle rullekjede i stål drar avgårde med seiern likevel.

Skjøteproblematikken tror jeg er største hinderet for kjempesuksess.

Fordelene er ikke viktige nok, og det er jo ulemper også.


e


*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Gates Centertrack system [Re: supernalle] #1298065 15/11/2011 22:06
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594
For min del er det kun fordeler. Angivelig 200 gram lettere og ikke noe vedlikehold, med mindre reima ryker. På min fulldemper er det splitt i baktreanglet.



Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Gates Centertrack system [Re: supernalle] #1298080 15/11/2011 22:37
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Fint å spare litt vekt når man har så tungt nav ICON_WINK


e


*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Gates Centertrack system [Re: Espen] #1298095 15/11/2011 23:13
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594
Sitat: Espen
Fint å spare litt vekt når man har så tungt nav ICON_WINK


Med Rohloff-nav sparer man vekt andre steder.... legger man tallene til Guitar Ted til grunn, at det er ca 500 gram forskjell mellom Rohloff-oppsatt sykkel og XT-oppsatt sykkel, (Selv de 500 grammene kjøper ikke jeg sånn umiddelbart, men la gå for eksempelets skyld), så har jeg spart ytterligere gram (i forhold til hans oppsett), uten tap av styrke eller funksjon.

100 gram ved å bytte til sammenlingbare kabelstrømper. (de veier orginalt 250 gram (inklusive kabel))
40 gram på nyere twistshifter.
26 gram på Axleplate
200 gram på Gates.

Da er jeg nede på 134 gram forskjell i forhold til XT. For min del er dette ikke noe å hisse seg opp over. Det er mulig å spare noen hundre gram til med enda flere triks..... igjen uten tap av styrke eller funksjon.

Min Zinn stisykkel i str. XXL med Rohloff-nav og justerbar setepinne, og med holdbare kvalitetsdeler hele veien igjennom, veier ca 12,5 kg. Dette funker for meg. At det ikke funker for deg får være din greie.



Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Gates Centertrack system [Re: supernalle] #1298124 16/11/2011 07:01
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Du beit på den ja.

Guitar Ted?

Jeg foretrekker tallene som legger tyngdekreften til grunn jeg.


E


*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Gates Centertrack system [Re: Espen] #1298159 16/11/2011 08:10
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594
Sitat: Espen

Guitar Ted?

Jeg foretrekker tallene som legger tyngdekreften til grunn jeg.


Jeg stoler nok mer på folk som faktisk har testet Rohloff speedhub inngående (det har etter ditt eget utsagn ikke du gjort).

Tyngdekraften gjelder, men din forestillig om hvor mye systemet veier totalt legger jeg ingen vekt på.

For dem som vil lese en god objektiv test av Rohloff speedhub så er del 1 her:
http://twentynineinches.com/2010/02/04/rohloff-speedhub-german-engineering-or-hype/

Men jeg kan gjerne komme med en korreksjon. Han snakker om 500g i forhold til en xt/slx-mix og 700 gram i forhold til en xt/xtr-mix. Uansett er ikke 334 gram noe å skrike opp for i forhold til en xt/xtr-miks for en stisykkel, etter min mening.

Et annet punkt er at det forøvrig ikke er sikkert at besparelsen er på 200 gram for Gates i forhold til hans system. Jeg får uansett helt sikre tall på besparelsen i forhold til de tannhjulene og kjedet jeg bytter ut. Her skal det være enkelt å gjøre en før og etter veiing.

Jeg driver forøvrig med et prosjekt til, for å redusere vekten med ytterligere 110 gram (Rohloff-relatert vekt).


Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Gates Centertrack system [Re: supernalle] #1298190 16/11/2011 08:38
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Det som er påfallende er at Rohloff ikke terminerer vektdiskusjonen med å legge ut reelle vekter på alle komponenter.

Det snakkes stadig om at vekten er ditt eller datt, i forhold til det ene eller andre.

De vet jo hva delene veier.

Mitt tips er at de prøver å pense diskusjonen over på andre ting, fordi de er redde for å skremme bort potensielle kjøpere som er opptatt av vekt.


Du er jo også i gang igjen, med å snakke om vektreduserende modifiseringer av systemet ditt, men beholder en forholdsvis tung XT/SLX-miks som referanse.


Systemet har mange åpenbare fordeler, men vekt er ikke en av dem.

Hvorfor ikke bare slå seg til ro med fakta?


e









*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Gates Centertrack system [Re: supernalle] #1298197 16/11/2011 08:43
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Finnes det noen måte å montere Gates på rammer uten splitt i baktriangel? Tenkte å ha på min kjæres og min egen pendler, da disse ikke skal vedlikeholdes mer enn de må. Går for Alfine på begge, da Rohloff også rimer litt på Råflott ICON_WINK


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Gates Centertrack system [Re: supernalle] #1298199 16/11/2011 08:44
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
Siden Rohloff kommer opp her. Kan dere 2 som virker som har greie på det hjelpe meg.

Jeg har vurdert et par år å lage en gjørmesykkel. Da må vel Rohloff funke som fjell?

Jeg ser for meg en 29er HT med Rohloff og kjede (eller vil det i tråden her være bedre). Da vil jeg kunne sitte å gire og banke på mens alle andre trøbler?

Eller er det noe jeg ikke ser?

Hvor mye tyngre blir det?

Får man nok gir med 1 drev foran og Rohloff bak?

Hvor kjøper man Rohlff til bra pris?

Vil de drevene over med reim funke?


Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Gates Centertrack system [Re: olechr] #1298206 16/11/2011 08:51
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sitat: olechr
Siden Rohloff kommer opp her. Kan dere 2 som virker som har greie på det hjelpe meg.

Jeg har vurdert et par år å lage en gjørmesykkel. Da må vel Rohloff funke som fjell?

Jeg ser for meg en 29er HT med Rohloff og kjede (eller vil det i tråden her være bedre). Da vil jeg kunne sitte å gire og banke på mens alle andre trøbler?

Eller er det noe jeg ikke ser?

Hvor mye tyngre blir det?

Får man nok gir med 1 drev foran og Rohloff bak?

Hvor kjøper man Rohlff til bra pris?

Vil de drevene over med reim funke?

Ser ideen din. Rohloff eller billigere Alfine 11 er alternativer.

Er ikke ekspert på dette (enda), men for innvendig gir er det et par ting man må tenke over uansett.
Når det gjelder gir, så må man nesten se på hvilke utvekslinger man ønsker seg. Sammenlign med hvilke utvekslinger det letteste og tyngste giret du klarer deg med på vanlig gir-sykkel, så kan du se på hvilket spenn du kan få med Rohloff. Fintuning kan jo gjøres med forskjellige drev.

Rohloff er kjent for å være svært godt, Shimano Alfine 11 nærmer seg funksjon, men ikke girspenn (såvidt jeg har e-runkepellet og e-hørt). Alfine 11 får du billigst hos on-one.co.uk i hvert fall.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Gates Centertrack system [Re: baronKanon] #1298208 16/11/2011 08:54
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
Sitat: baronKanon
Sitat: olechr
Siden Rohloff kommer opp her. Kan dere 2 som virker som har greie på det hjelpe meg.

Jeg har vurdert et par år å lage en gjørmesykkel. Da må vel Rohloff funke som fjell?

Jeg ser for meg en 29er HT med Rohloff og kjede (eller vil det i tråden her være bedre). Da vil jeg kunne sitte å gire og banke på mens alle andre trøbler?

Eller er det noe jeg ikke ser?

Hvor mye tyngre blir det?

Får man nok gir med 1 drev foran og Rohloff bak?

Hvor kjøper man Rohlff til bra pris?

Vil de drevene over med reim funke?

Ser ideen din. Rohloff eller billigere Alfine 11 er alternativer.

Er ikke ekspert på dette (enda), men for innvendig gir er det et par ting man må tenke over uansett.
Når det gjelder gir, så må man nesten se på hvilke utvekslinger man ønsker seg. Sammenlign med hvilke utvekslinger det letteste og tyngste giret du klarer deg med på vanlig gir-sykkel, så kan du se på hvilket spenn du kan få med Rohloff. Fintuning kan jo gjøres med forskjellige drev.

Rohloff er kjent for å være svært godt, Shimano Alfine 11 nærmer seg funksjon, men ikke girspenn (såvidt jeg har e-runkepellet og e-hørt). Alfine 11 får du billigst hos on-one.co.uk i hvert fall.


Det må jo være bra på rundbane ritt med masse gjørme og dritt. Bygge opp et slikt nav med noen griselette pariser carbon felger. Har tenkt på det mange ganger at det må jo være lurt.

Noen som vet hva alfine veier?


Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Gates Centertrack system [Re: olechr] #1298214 16/11/2011 08:59
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Offline
Navnet skjemmer ingen.
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443
Sitat: olechr
Noen som vet hva alfine veier?
Hvis det som står i linken stemmer, bortimot 2kg for hele systemet med nav, kabler og skifter. Litt mer enn Speedhub. http://road.cc/content/review/27971-shimano-alfine-11-hub-and-shifter


Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Gates Centertrack system [Re: supernalle] #1298215 16/11/2011 08:59
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Espen Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Sep 2001
Innlegg: 16,266
Kaffelars har bygget en sykkel med nye Alfine nå, så kanskje han veiet.


e


*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Gates Centertrack system [Re: supernalle] #1298226 16/11/2011 09:12
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
Hmmm 2 kg var jo veldig mye da. Jeg får titte litt til. Men har skikkelig trua på de rittene hvor det er mye gjørme.


Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Gates Centertrack system [Re: olechr] #1298230 16/11/2011 09:15
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
Sitat: olechr
Får man nok gir med 1 drev foran og Rohloff bak?


Ja.

Re: Gates Centertrack system [Re: olechr] #1298233 16/11/2011 09:18
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sitat: olechr
Hmmm 2 kg var jo veldig mye da. Jeg får titte litt til. Men har skikkelig trua på de rittene hvor det er mye gjørme.
Husk å trekke fra:
Forgir
2 klinger foran
kassett
forgir
skifter til forgir
vaier til forgir
Baknav

Problemet ditt vil nok komme hvis du punkterer. Da tror jeg nok rittet er over, da du må har verktøy for å ta av hjulet. (ref tidligere kverulering)


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Gates Centertrack system [Re: supernalle] #1298249 16/11/2011 09:38
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594
Svar til "Espen":

Jeg sier ikke at vekten er en fordel (bortsett fra at plasseringen gir bedre grep i oppoverbakke).

Problemet med hele denne vektdiskusjonen er at det er vanskelig å sammenlikne (ikke nødvendigvis like rammer, hva man bruker av tilpassningstillegg). Jeg ser uansett ikke noe problem å sammenlikne (i seg selv) med XT fordi dette er et vanlig girsystem. Eller mener du at dette er uakseptablet å bruke til stisykling. At det finnes enda lettere og enda mer flimsy system har jeg ingen problemer med. Men argumentet ditt er at Rohloff er uakseptabelt tungt. Det kan godt hende det er det for deg, men jeg er ikke enig i at dette er en universal sannhet for alle. Jeg sier ikke at tyngdeloven er anderledes for andre, men at folk ut fra den informasjonen de har samlet inn gjør en avgjørelse på basis av hva de mener vektforskjelllen er og andre ulemper/fordeler bør respekteres. Du har selv kun kommet med syning når det gjelder vektforskjeller.

Med det systemet jeg har, med Rohloff-spesifikk ramme og de valgte løsningene, så er det all grunn til å tro at 334 gram er ganske i nærheten av den reelle vektforskjellen i forhold til Guitar Teds XT/XTR-miks. Dette er et fakta som jeg slår meg til ro med. Jeg slår meg også til ro med at Rohloff har en ekstrem fordel i umiddelbar giring, og ikke særlig betydningsfulle ulemper.

Rohloff har vært helt klare på at de har sammenliknet med XT hele tiden. Jeg kan ikke se at Rohloff prøver å pense over på noe som helst annet enn fakta.



Redigert av supernalle; 16/11/2011 09:42.

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Gates Centertrack system [Re: baronKanon] #1298256 16/11/2011 09:41
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
Sitat: baronKanon
Sitat: olechr
Hmmm 2 kg var jo veldig mye da. Jeg får titte litt til. Men har skikkelig trua på de rittene hvor det er mye gjørme.
Husk å trekke fra:
Forgir
2 klinger foran
kassett
forgir
skifter til forgir
vaier til forgir
Baknav

Problemet ditt vil nok komme hvis du punkterer. Da tror jeg nok rittet er over, da du må har verktøy for å ta av hjulet. (ref tidligere kverulering)


Når man punkterer i disse rittene er det mere eller mindre over uansett. ;-)


Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Gates Centertrack system [Re: baronKanon] #1298262 16/11/2011 09:46
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594
supernalle Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594
Sitat: baronKanon

Problemet ditt vil nok komme hvis du punkterer. Da tror jeg nok rittet er over, da du må har verktøy for å ta av hjulet. (ref tidligere kverulering)


Å?

På mine sykkeler trenger jeg ingen verktøy for å få av hjul.

På enkelte ikke-rohloff-spesifike rammer der man bruker kjedestrammer er man nødt til å ta av kjedestrammeren for å få av hjulet.

Ja, man er nødt til å ha splitt i ramma for å få montert Gates.


Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Side 1 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support