Fikk ei kjedelig regning fra DHL her om dagen. Bestilte noe sykkelstasj på CRC da jeg ble lokket av en £10 voucher. Nytt sete, nytt GXP lager, bremseklosser og ei eske Maxim-barer pluss noen annet småtteri. Totlat £149. Fri frakt og bare gull og grønne skoger så langt. Ofte kommer pakkene fra CRC på posten, og jeg betaler MVA og ferdig med det.
Denne gangen kom pakken på døra med DHL, selv om jeg hadde valgt den billigste og tregeste frakten fra CRC.
Og nå har jeg altså fått ei kjedelig regning :-( Den lyder:
Importfortolling: NOK 469 Innførsel MVA: NOK 403 Eksp.gebyr toll/moms: NOK 114
Jeg skjønner at jeg må betale MVA, men hva f**n er Importfortolling? Er det toll på sportsbarer?
Sportsbarer er vel klassifisert som næringsmiddel vil jeg tro og da er det full tollsats på disse. Resten av bestillingen er hardware sportsutstyr og skal således være tollfritt. Prøv å få tak i en spesifisert regning, er det bare sportsbarene som har utløst importfortollingen på NOK 469 er jeg redd du ikke kommer utenom å betale...
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Importfortolling er gebyret DHL tar for selve fortollingsjobben. Usikker på om dette beløpet varierer i størrelse etter hvorvidt varene er tollpliktige eller ei. Synes uansett størrelse på gebyret er nokså urimelig, Posten tar vel rundt en hundrelapp for samme jobb. "Eks.gebyr toll/moms" er gebyr for å legge ut toll/mva-beløpet til Tollvesenet.
Det er vel også litt fjernt når du har bedt om gratis frakt fra CRC også må du likevel betale for det... det blir litt dumt. Betaler man for frakt, så betaler man for frakt, trodde jeg(eller i dette tilfellet gratis frakt da).
Som jeg skrev er gebyret du har uthevet kompensasjon for "den økonomiske belastningen" DHL påføres ved å måtte legge ut for kunder som ikke har kredittavtale med Tollvesenet. Det andre er for selve fortollingsjobben.
Som jeg skrev er gebyret du har uthevet kompensasjon for "den økonomiske belastningen" DHL påføres ved å måtte legge ut for kunder som ikke har kredittavtale med Tollvesenet. Det andre er for selve fortollingsjobben.
Nå tror jeg at det er mye e-synsing her. Ring DHL og sjekke isteden. DHL tar ikke 469 kr i gebyr for en vanlig sending. Jeg har fått ting med DHL mange ganger og aldri trengt å betale noe slikt. Og som nevnt over så betaler du ikke toll på sykkelting, kun moms+et lite gebyr. Fortollingsgebyret kan være for bars'ene
Neppe. De to første posteringene er reelle økonomiske utlegg DHL hevder å ha gjort for kunden. Gebyret er det DHL skal ha for å ha lagt ut for deg. Hvis det mot formodning er annerledes, er det i beste fall meget klønete skrevet fra DHL sin side.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Nå er vi nå på internett, så da blir det jo gjerne slik. Jeg har i likhet med TS reagert på det som tilsynelatende var dobbelt gebyr da jeg mottok en pakke. Tok kontakt med DHL og da var det denne fordelingen jeg fikk oppgitt over telefon, et gebyr for jobben og et for utlegg.
Det er vel for øvrig ingen i denne tråden som har e-synset at sykkelutstyr er tollbelagt. Det skal riktignok fortolles som alt annet som føres inn i landet, men har tollsats på null.
Neppe. De to første posteringene er reelle økonomiske utlegg DHL hevder å ha gjort for kunden. Gebyret er det DHL skal ha for å ha lagt ut for deg. Hvis det mot formodning er annerledes, er det i beste fall meget klønete skrevet fra DHL sin side.
Det kan jo ikke være utlegg for toll som står på første linje. Total kostnad for pakken er jo 149 GBP, og tollbelagte varer utgjør sannsynligvis bare en mindre del av dette. Jeg tror litt klønete formulering og rå gebyrsats fra DHL er tilfellet her.
Skal ringe DHL i morgen, så får jeg kanskje noen svar. Hvis det er slik som Torshov-Simen sier, at sportsbarene utløser Importfortollings-gebyret på 469kr, så stiger stykkprisen på en Banana Maxim Bar fra ca 13kr til over 31kr for mitt vedkommende :-(
Har dog kjøpt både sportsbarer og sportsdrikk fra både CRC og Bike24 i Tyskland tidligere, uten å betale toll. Så jeg blir ikke helt klok på det. Og klarer heller ikke lese noe ut av Utleveringsattesten fra DHL for hva dem har fortollet.
Ta kontakt med DHL hvis du ikke har fått spesifisert skjema. Har mottatt hundrevis av pakker fra DHL og de ser ikke slik ut, hvis det ikke er varer som er tollpliktige.
Energihuset Merida Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Er det blitt sånn nå at CRC har begynt å bruke DHL? Har hatt gode erfaringer/vært heldig flere ganger med Parcelforce som har vært den vanlig gratisfrakten fra CRC, har hentet i post-i-butikk og sluppet unna med KUN mva. Altså ingen gebyrer.
Trasig at det skal være så uforutsigbart hvilke utgifter som påløper avhengig av hvilke speditør som blir brukt...
Jeg har en wishlist på CRC med en bråte High5 sportsernæring - nå blir jeg usikker...
Espen Flaskeladd "Do what you like, like what you do" Stall: Niner Air9, Felt F5, Uncle John Rival, Cube Central SL
Silje da, se på tallene som er oppført i den opprinnelige posten her, og se på dine egne. Så ser du at den eneste forskjellen er MVA-beløpet. De to andre er identiske, og ser dermed ut til å være standardsats for fortollingsjobben, og et gebyr for utlegget av toll og/eller moms.
Med andre ord betaler dere altså nå et fast standardgebyr på 583 kroner hver eneste gang dere får noe tilsendt på denne måten.
Dermed er det -veldig- interessant for oss andre å få vite om dette kun slår ut på gratisfrakten eller om det også dukker opp når man bevisst går inn for å betale for det.
Ok så selvom tollsatsen er 0 skal man betale for jobben de gjør med å finne ut at det er 0? Da skjønner jeg ikke forskjellen på posten som koster 114 og posten som koster 467?
Kommer ihvertfall aldri mer til å handle på CRC gjennom DHL mer. Kanskje aldri mer på CRC heller siden jeg fikk telefon fra Eurocard at noen hadde prøvd å kjøpe en liten stillehavsøy med kortet mitt.
Da vet jeg at jeg bare vil nekte å ta imot,eller skrive under hvis noe jeg bestiller fra utlandet blir levert med DHL.
Så får de bare ta saken videre.
Google søk viser forøvrig treff langt tilbake i tid angående temaet.
Sitat: Regiondirektør i Forbrukerrådet, Helene Falch i en lignende sak
Kan heller ikke se at det finnes noe grunnlag for et fortollingsgebyr.
- Så lenge en ikke har avtalt at spedisjonsfirmaet skal foreta fortolling, eller dette fremgår som et vilkår i avtalen, kan vi ikke se at forbrukeren er betalingsforpliktet til et slikt handlingsgebyr, påpeker Falch. Hun legger til at han bør protestere skriftlig på kravet og begrunne dette.
- Selve momsen og tollavgift er han imidlertid forpliktet til å betale hvis dette følger av innførselsbestemmelsene, opplyser regiondirektøren.
Jeg skrev en mail til CRC for å gjøre de oppmerksomme på at det nye alternativet deres tar femgangeren i gebyrer i ft. UPS.
Typen fikk nettopp krav fra Fed Ex på en dingseboms som kostet 800. Regningen var på ca 280, hvor 200 var MVA og 80 var administrasjonsgebyr for å håndtere..........
Hvorfor skal DHL koste så satans mye mer?
Dette er sikkert LBS-guden som straffer meg men....
Jeg handla en god del fra CRC her og slo til gratis frakt. Den kom også med DHL. Jeg hadde kjøpt noe klær som jeg måtte betale toll på, men det så ut som det stemte (har riktignok ikke betalt toll på ting fra CRC tidligere).
Men hos meg var dette Eksp.gebyret på svimlende 350kr.
Det kan jo ikke være utlegg for toll som står på første linje. Total kostnad for pakken er jo 149 GBP, og tollbelagte varer utgjør sannsynligvis bare en mindre del av dette. Jeg tror litt klønete formulering og rå gebyrsats fra DHL er tilfellet her.
Og etter å ha sett utviklingen her tror jeg jaggu du har rett. Dette er noe for Forbrukerrådet, for dette er ikke i vater. Ikke noe DHL fraktvalg på meg i nærmeste fremtid i alle fall.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Jeg har fått samme type faktura i dag. Diverse hardware (ikke klær eller barer) på rundt 2000,- med total ekstra-regning på 1007,- til DHL. Det er jo helt på viddene!
Ser av tråden på diskusjon.no at den øverset 400+-saken er bare et gebyr i tillegg til ekspedisjonsgebyret nederst. Helt vilt. Aldri mer DHL.
Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Det er jo helt på viddene! Det verste er at man ikke kan finne igjen dette gebyret på sidene til DHL, jeg finner det i hvert fall ikke. Når man velger frakt vet man altså ikke om denne skjulte kostnaden og man har heller ikke noen mulighet til å sammenlikne prisene med konkurrentenes.
Jeg har en liten mistanke om at DHL har vært megasleipe og gitt et lavt anbud til CRC, som de tjener inn ved å ta høye gebyrer hos kunden.
Dette tror jeg CRC er interessert i å vite om, for det gjør jo at de blir ganske mye dyrere uten å kunne gjøre noe med det selv.