Ipad erstatter bærbar pc på jobb?
|
Re: Ipad erstatter bærbar pc på jobb?
[Re: Anders A-R]
17/03/2011 13:19
|
EgilS
More than words
|
More than words
Ved eksempelvis tunge tegnemodeller er stasjonær eneste alternativ. Sett at en kunde ringer, og diskusjonene kan bli langvarig, må man kunne rømme til et møterom/telefonrom. Da blir det kaotisk å grave frem tegninger og slikt. Boote laptop er upraktisk, og det å rive med seg en laptop fra docking er heller ikke alltid uproblematisk. Slik at man kan vise disse tunge tegnemodellene, hvor stasjonær er eneste alternativ, på iPad? 
|
|
|
[Re: Raskall]
17/03/2011 13:24
|
Kanondahl
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Nå som telefoner har begynt å komme i dual core gigaherts-utgaver begynner også ytelsen å bli bra.
Jeg så en demo for noen uker siden av Motorola Atrix 4G , en Android mobil som kan leveres med forskjellige plug-in muligheter. Eksempelvis Laptop, bil, PC, TV osv. Det er prosessor, disk og minne fra telefonen som brukes. Scenariet i demoen var (med litt googling så finner en nok noen videoer også): -Sjekker nyheter og litt mail med mobilen laptop dokk'en før en reiser med taxi til et møte/jobb -Fortsetter å jobbe i taxien direkte på mobilen -Kommer på jobb og dokk'er mobilen inn på den stasjonære PCen -På vei hjem tar du noen bilder og video med mobilen -Når du kommer hjem dokk'er en mobilen inn i multimedia enheten for tilkobling og visning på TV. Jeg sliter allerede i dag med å få batteriet til å holde en dag.... Sjøl er jeg ikke helt overbevist, men en artig sak. Lars
Redigert av Kanondahl; 17/03/2011 13:29.
|
|
|
[Re: EgilS]
17/03/2011 13:57
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Slik at man kan vise disse tunge tegnemodellene, hvor stasjonær er eneste alternativ, på iPad? Kverrulant  Man har da eksport/koblinger til viewerprogramvare for tagging av feil/problemområder, som man retter opp på stasjonær senere 
Redigert av Anders A-R; 17/03/2011 13:58.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
17/03/2011 14:11
|
FuzzyLogic
Bah..
|
Bah..
Jeg venter på at de tenker slik i andre type jobber og: "I vår bedrift tenker vi på å erstatte lastebilene med stasjonsvogner. Fordelene er et mer komfortabelt arbeidsmiljø for sjåføren og det ser jo kulere ut i trafikken. En kommer fortere frem og smalere veier blir et mindre problem."
Du er bra fanboy når du skal trumfe et nisjeprodukt inn i alle sammenhenger.
|
|
|
[Re: FuzzyLogic]
17/03/2011 14:14
|
Anders
Besatt
|
Besatt
Jeg vil gjerne at mitt firma skal gå over til å benytte seg utelukkende av GameBoy istedenfor stasjonære og bærbare pcer.
Jeg har nemlig hørt at det går an å få modda den slik at det går an å gjøre et par nytteoppgaver på den. Om man bare er fanatisk nok.
Anders
|
|
|
[Re: Anders]
17/03/2011 14:22
|
jsdk
Ringrev
|
Ringrev
jeg vil gjerne at alle syklister går over til hardtails og 26" hjul, det må da være greit nok for absolut alle situasjoner.
|
|
|
[Re: jsdk]
17/03/2011 14:32
|
ivkri
Entusiast
|
Entusiast
Jeg mener dere vinkler dette feil. Egentlig kan man bruke Iphone (og Ipad) til det meste om det var det om å gjøre. I dag trenger man ikke fet prosessor og mye minne lokalt på sin "arbeidsstasjon". Dette fordi man i større & større grad går over til cloud computing. Enten vha av bedriftsintern sky, tjenesteleverandør e.l. en kombinasjon. All prossesering skjer sentralt og sluttbruker kobler seg bare opp vha nettleser, citrix eller andre løsninger. Fordelen her overgår ulempene så det holder. Det eneste en må passe er å være på nett. Uansett så er det spenstig å ta den helt ut slik trådstarter gjør. Er nesten som en provokasjon  Se hvor "in" vi er..
Redigert av ivkri; 17/03/2011 14:33.
It is all about smiles pr hour, not miles pr hour
|
|
|
[Re: jsdk]
17/03/2011 14:33
|
Christian
Uflaks
|
Uflaks
Jeg har iPad fra jobben, og den kunne aldri erstattet den bærbare maskinen. iWorks-versjonene for iPad er ok til småting (og flott å kunne køre presentasjon rett fra iPad), men de kan (IMHO) ikke erstatte fullversjonene av iWorks/Office på PC/Mac. Skjermoppløsningen på 1024x768 er nok til at det blir bortimot ubrukelig for meg. Dessuten: Hvis man skal drasse på tastatur og dockingstasjon, er det vel like greit å kjøpe en liten bærbar maskin, f.eks. en MacBook (Air)?
|
|
|
[Re: Christian]
17/03/2011 14:40
|
ivkri
Entusiast
|
Entusiast
Om du får mail, word, excel m.m. levert via nettleseren, hvorfor da bekymre seg over iWorks ?
Det finnes selvfølgelig unntak - men jeg tør påstå at 99% av alle applikasjonene fint lar seg kjøre sentralt (dvs. en annen plass enn din klient).
Så lenge din arbeidstasjon er koblet opp med stor skjerm og tastatur burde alle bekymringer være borte.
Redigert av ivkri; 17/03/2011 14:40.
|
|
|
[Re: ivkri]
17/03/2011 14:45
|
EgilS
More than words
|
More than words
Det finnes selvfølgelig unntak - men jeg tør påstå at 99% av alle applikasjonene fint lar seg kjøre sentralt (dvs. en annen plass enn din klient). Det er kun i teorien. Min erfaring er at mye kan kjøres sentralt, men like problemfritt som å kjøre det lokalt er det ikke alltid. Her i firmaet har vi trappet ned på distribuerte applikasjoner fordi brukeropplevelsene ikke sto i forhold til hva man sparer. Og ryker nettforbindelsen står hele firmaet stille ...
|
|
|
17/03/2011 14:58
|
Christian
Uflaks
|
Uflaks
Om du får mail, word, excel m.m. levert via nettleseren, hvorfor da bekymre seg over iWorks ? Hvor bra fungerer det i praksis? På en skjerm med 1024x768 piksler?
|
|
|
[Re: Christian]
17/03/2011 14:59
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Du har docking, tastatur og skjerm... som nevnt i første post.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: EgilS]
17/03/2011 15:07
|
ivkri
Entusiast
|
Entusiast
Det fungerer hur bra som helst. Men opplevelsen blir selvfølgelig noen hakk bedre bedre om man kobler Ipaden opp mot en større skjerm (som takler høyere oppløsning). Her i firmaet har vi trappet ned på distribuerte applikasjoner fordi brukeropplevelsene ikke sto i forhold til hva man sparer.
Og ryker nettforbindelsen står hele firmaet stille ...
Om nettforbindelsen ryker - står hele firmaet stille uansett. (mail, kundeforbindelse via nett, http, ftp, ip telefoni m.m.) Distribuerte applikasjoner trenger ikke å distribueres "ut av huset". Mange kjører allerede i dag en hybrid variant hvorpå de meste kritiske applikasjoner kjører på en sentral server innad i firmaet, mens kanskje andre, ikke fullt så kritiske løsninger kjører hos tjenesteleverandør. Mulighetene er mange.
|
|
|
17/03/2011 15:15
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Poenget ditt også er at man som bedrift/itavdeling må ha en infrastruktur på tjenestene sine som faktisk støttes på dingsene man ønsker å koble til.
Dette er vel så viktig som hvilken dings man skal bruke, og MÅ være på plass før "noen" bestemmer at man skal bytte dings.
Men "folk" har det med å starte i feil ende. "nå skal alle ha mac" uten at man har vpn, office, epost-protokoller som støttes, eller web-apps som krever IE og ikke støttes i andre browsere :-) Typisk sjefer uten peil... :-D
|
|
|
[Re: RazeFaze]
17/03/2011 15:20
|
ivkri
Entusiast
|
Entusiast
Godt poeng der. Forhåpentligvis tenker man litt lengre enn bare siste version gadget 
|
|
|
17/03/2011 15:22
|
ivkri
Entusiast
|
Entusiast
Nå tok jeg utgangspunkt i at infrastruktur var på plass i trådstarters tilfelle. Om det motsatte skulle være tilfelle, håper jeg iallefall de har tenkt gjennom hva som må på plass for at dette skal virke tilfredstillende (i alle ledd).
Redigert av ivkri; 17/03/2011 15:23.
|
|
|
17/03/2011 15:37
|
FuzzyLogic
Bah..
|
Bah..
Så lenge din arbeidstasjon er koblet opp med stor skjerm og tastatur burde alle bekymringer være borte.
Akkurat, i dag har man løsninger for dette, bærbare med skjerm, tastatur og pekeplater i ulike konfigurasjoner og størrelser. Men jeg ville ikke helt ennå stolt så mye på det trådløse samfunnet. Tenk på 3G dekning. Det er litt kjedelig å ikke få gjort noe overhodet fordi en ikke har tilgang til sin remote desktop. Jeg hører hva du sier men min erfaring med virkeligheten sier noe annet.
|
|
|
17/03/2011 15:58
|
EgilS
More than words
|
More than words
Om nettforbindelsen ryker - står hele firmaet stille uansett. (mail, kundeforbindelse via nett, http, ftp, ip telefoni m.m.) Man kan fremdeles jobbe med de dokumentene man skal ha ferdige, ERP-systemet kan fremdeles brukes, etc. Distribuerte applikasjoner trenger ikke å distribueres "ut av huset". Mange kjører allerede i dag en hybrid variant hvorpå de meste kritiske applikasjoner kjører på en sentral server innad i firmaet, mens kanskje andre, ikke fullt så kritiske løsninger kjører hos tjenesteleverandør. Mulighetene er mange. Klart det, men man slipper fremdeles ikke unna at mange applikasjoner ikke fungerer så veldig bra som distribuerte. Og så har man jo spørsmålet om det faktisk blir noen gevinst i det hele tatt.
|
|
|
17/03/2011 16:00
|
EgilS
More than words
|
More than words
Jeg hører hva du sier men min erfaring med virkeligheten sier noe annet. Jeg har sittet på mange presentasjoner og hatt akkurat de tankene. En ting er de tekniske løsningene, noe annet er hva som faktisk vil fungere i et arbeidsmiljø.
|
|
|
17/03/2011 16:12
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Regner ikke med at denne var til meg, men for ordens skyld så eier jeg ikke et eneste epleprodukt, og kommer ikke til å gjøre det i overskuelig framtid heller. Jeg venter fortsatt i spenning på at alle dokumenthåndteringssystemer skal fungere tilfredstillende, så jeg frykter ikke noen Ipadbølge hos oss i nær framtid...Og det er nok status i de aller fleste andre bedrifter, IT-avdelingene har nok med å lage tilpasninger på eksisterende infrastruktur, om ikke man skal sette inn enda et ukjent element i runddansen.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
17/03/2011 17:50
|
FuzzyLogic
Bah..
|
Bah..
Regner ikke med at denne var til meg, men for ordens skyld så eier jeg ikke et eneste epleprodukt, og kommer ikke til å gjøre det i overskuelig framtid heller. Nei den var ikke rettet til deg. Er litt irriterende at en kan ikke legge til en post som ikke kommer opp som reply til noen andre enn selve tråden.
|
|
|
17/03/2011 18:30
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Regner ikke med at denne var til meg, men for ordens skyld så eier jeg ikke et eneste epleprodukt, og kommer ikke til å gjøre det i overskuelig framtid heller. Jeg venter fortsatt i spenning på at alle dokumenthåndteringssystemer skal fungere tilfredstillende, så jeg frykter ikke noen Ipadbølge hos oss i nær framtid...Og det er nok status i de aller fleste andre bedrifter, IT-avdelingene har nok med å lage tilpasninger på eksisterende infrastruktur, om ikke man skal sette inn enda et ukjent element i runddansen. Fikk ny maskin på jobben og gikk for mac. Vi kjører en remote desktop-løsning med noen sikkerhetsgreier som kun funker på win. I tillegg har jeg et par programmer jeg bruker av gammel vane som også kun virker i win. Jeg kjører begge disse greiene med Parallels og følelsen er den samme som å kjøre et mac-program. Nå er det kanskje fordi maskinen er en slegge av en bærbar sak, men jeg merker ingenting til at jeg kjører to operativsystemer samtidig. Jeg kan tom. copy-paste mellom win og mac-programmer og bruke mac-hurtigtaster i win-programmene. Dette er sikkert ikke noen god løsning om det skal være standard for brukere med varierende kompetanse, men om man vet hva man gjør ser jeg ingen ulemper med å bruke win-programmer på mac med parallelle operativsystemer. Det måtte vært skikkelig tunge programmer som gjør at maskinen opererer helt på grensen av kapasiteten.
|
|
|
[Re: jens fredrik]
17/03/2011 18:57
|
ivkri
Entusiast
|
Entusiast
Ser det er noen som tolker mine innlegg som om at jeg påstår at cloud passer alle. Slik var det ikke ment, men det er veldig mye programvare som kan kjøres i sentrale systemer. Det er ikke dermed sagt at det passer alle å gjøre det slik - av ulike årsaker. Noe noen tydelig har påpekt.
Det jeg prøver å få frem - er at det er snart bare kreativiteten som setter grenser for hva man ønsker å få til, dersom man ønsker eller har muligheter til det.
Det er bare å se hvordan vi som privatpersoner jobber i dag. Vi bruker Cloud i stor grad (eller noen av oss gjør det). Vi bruker nettbank, gmail el. hotmail, lagrer private bilder på eurofoto, picasa web eller hva det nå måtte hete. Vi kjører backup & synker dokumenter vha dropbox m.m. Eksemplene er mange.
Som sluttbrukere i bedrifter så tar vi dette med oss på jobb og tar det videre der. Er jo litt morsomt at med et visakort så kan man kjøpe seg en virtuell server på amazon.com, med applikasjon x & y - samt database z.
Jeg sier ikke at det passer alle. Men i noen sammenhenger passer det som hånd i hanske.
Redigert av ivkri; 17/03/2011 19:28.
|
|
|
[Re: Juffe]
17/03/2011 23:21
|
Djenghis
Avhengig
|
Avhengig
Ipad er en forvokst iphone og kan ikke erstatte en laptop, blir litt til tross, i beste fall. Ipad er definisjonen på en ren luksusgjenstand, fancy jepp, men du trenger den virkelig ikke. Ingen usb, tungvint filhåndtering, takler fortsatt ikke flash, det tåler jeg på iphonen men litt kjipt på laptop/ipad. Sett at du skaffer eksternt tastatur, dockingstasjon og ekstern skjerm, da er det plutselig mer håndterlig med en laptop hvor alt er samlet i en enhet.. Dersom man absolutt vil bruke penger på leketøy så kjøp ipad, til praktiske formål kjøp noe helt annet.
Jeg kan jo ettermontere forbrenningsmotor på sykkelen min, etterfulgt av bredere dekk, kraftigere bremser, forsterkning av ramme, kraftig helhjelm osv. Eller kanskje bare kjøpe en motorsykkel.
Hehe, litt sånn på spissen selvfølgelig
|
|
|
[Re: Djenghis]
18/03/2011 08:11
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Hjemme hos meg vil en Ipad erstatte over 90% av PC-bruken, er vel omtrent kun noe excel og word den ikke erstatter. Og dette er uten ekstern tastatur.
Flash driter jeg i, spiller fantastisk liten rolle og er fremdeles en unnskyldning for de som egentlig ikke tørr si at de ønsker seg en Ipad :-)
Har jeg kjøpt en ipad? Nei, jeg har likevel andre ting å bruke penger på og får laptop'er slengt etter meg på jobb :-D
|
|
|
[Re: Kjell T. Ringen]
18/03/2011 08:16
|
perbl
More than words
|
More than words
Gevinsten er at ansatte blir mer tilgjengelig og at vi følger med i teknologiutviklingen. For mange vil det gjøre det til en mer attraktiv arbeidsplass.
En gevinst for enhver teknologiutskifting i en bedrift bør i mine øyne vektes opp mot spørsmålet "På hvilket vis kan den ansatte gjøre jobben sin bedre med dette verktøyet?". Det at man er tilgjengelig er dermed ikke i seg selv en gevinst, hvis det samtidig fører til at det blir knotete å bruke verktøyene både i ordinær arbeidstid og utenfor. Og skal man bruke verktøy som innebærer endel skriving, er man uansett avhengig av såpass mye ekstradipedutter at en liten laptop blir det letteste alternativet framfor å måtte bære med seg mange dingser. Å følge med i teknologiutviklingen blir også litt det samme, det er i mine øyne ikke et mål i seg selv hvis ny teknologi ikke passer bruksmønsteret til brukerne. Om dette er noe dere har tenkt gjennom, og likevel vil kjøre på, foreslår jeg at dere finner fram til en referansegruppe av forskjellige brukere i bedriften. Dvs, typiske brukere på de nivåene av ansatte som skal bruke padden, og kjøper inn utstyr til dem. Så kan dere gjøre en evaluering av hvor bra de synes det fungerer, framfor å måtte kjøpe inn masse utstyr til alle ansatte, for så å oppdage at det skaper frustrasjon og lavere produktivitet.
Per B.
|
|
|
[Re: RazeFaze]
18/03/2011 08:50
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Flash driter jeg i, spiller fantastisk liten rolle og er fremdeles en unnskyldning for de som egentlig ikke tørr si at de ønsker seg en Ipad :-)
Jeg har en iPad og flash savnes. Det er mye der ute som ikke funker uten flash (Javel så er det en dårlig praksis, men det er like fordømt reellt) Padda funker til å surfe og å spille enkle spill, noe mer seriøse ting ville jeg ikke forsøkt å brukt den til, for det blir applikasjonene, OSet og interfacet alt for knotete. (Hvordan skriver du en mail mens du refererer til et dokument, hvordan setter du i gang en prosess i bakgrunnen mens du jobber på et dokument etc.)
Redigert av sverreb; 18/03/2011 12:53. Rediger grunn: Feilsitering
|
|
|
[Re: sverreb]
18/03/2011 10:02
|
perbl
More than words
|
More than words
Nå savner jeg ikke flash så enormt på iPhonen min, men tror nå egentlig ikke det var jeg som sa det du siterte der.
Per B.
|
|
|
[Re: Djenghis]
18/03/2011 10:41
|
HaraldW
Besatt
|
Besatt
Ipad er en forvokst iphone og kan ikke erstatte en laptop, blir litt til tross, i beste fall. Ipad er definisjonen på en ren luksusgjenstand, fancy jepp, men du trenger den virkelig ikke. Ingen usb, tungvint filhåndtering, takler fortsatt ikke flash, det tåler jeg på iphonen men litt kjipt på laptop/ipad. Sett at du skaffer eksternt tastatur, dockingstasjon og ekstern skjerm, da er det plutselig mer håndterlig med en laptop hvor alt er samlet i en enhet.. Dersom man absolutt vil bruke penger på leketøy så kjøp ipad, til praktiske formål kjøp noe helt annet. Hehe.. Sannelig er det mange profeter her på forumet. Det passet forsåvidt godt, siden jeg (nok en gang) dumpet over den kjente kronikken fra Handels- og Sjøfartstidende (DN i dag) der artikkelforfatteren i 1995 hardnakket påsto at PCer aldri ville få innpass i hjemmene, og at nettbank er et verktøy for de aller færreste. For ikke å snakke om iPod, slaktet som en meningsløs gadget som liksom skulle ta opp konkurransen med CDer og Sony Discman. Og iPhone? Nope, proprietær dings som neppe kom til å få fotfeste i et marked dominert av store trygge produsenter og teleoperatører som i alle år har vært så behjelpelige med å diktere hvordan mobiltelefonen og tjenestene skal se ut. Det er jo nærmest merkelig at digi.no fikk rett i en artikkel fra slutten av nittitallet der det ble hevdet at internett kom til å ta av i 2000. Og det er vel noen som må ta fram retteteipen da de skrev at Apples død over disketten (1997) kom til å koste dyrt. Harald - har ikke iPad, men keen på et nettbrett uten VGA, Scart, XLR ut og inn, eksternt tastatur med F-taster, fullversjon av Photoshop og Microsoft Office. Kun et enkelt og sosialt nettbrett. Oppvaskmaskin, vinterdekk og fin DeWalt-drill har jeg fra før.
NOTS
|
|
|
[Re: HaraldW]
18/03/2011 11:48
|
Djenghis
Avhengig
|
Avhengig
utgangspunktet er vel å ta i bruk ipad nå, ikke i en massiv forbedret versjon i fremtiden.
det er da ikke sagt at noe som heter ipad aldri kan slå ann i bedriftsmarkedet, det er derimot mange meninger om ipad i sin nåværende form.
i jobbsammenheng ville jeg "sittet på gjerdet" litt til
|
|
|
|
|