Det dukker opp en ny ramme hos meg. Denne er ganske klassisk med runde slanke rør av grått metall. Og den er en hardtail med store hjul i tillegg.
Pt. ligger følgende cockpitdeler klare: Ritchey WCS 100 mm stem 115 gram. Bontrager RL Big Sweep 64 cm flatt alu styre 173 gram. Easton EC 70 setepinne ca 200 gram. Selle Italia XC sete.
Disse greiene har jeg vært fornøyd med i tre sesonger på forrige sykkel. Den var bygget etter anti-estetiske funksjonskriterier så matching og lignende har jeg ikke brydd meg om.
Den nye ramma er en mye mer snobbete og retro sak og jeg vurderer derfor ny cockpit på primært estetisk grunnlag. Styre, stem og setepinne evt. sete i tillegg. Jeg ønsker å kombinere slank og klassisk med moderne her. Øvrige greier blir hvit Fox, XTR 970 og RaceFace krank. Til veiing (og korte ritt)har jeg KCNC pinne og karbonsete.
Elementer som vil bli tillagt vekt er i tilfeldig rekkefølge: • Helhetlig inntrykk, gjerne samme produsent • ”Moderne” utseende • lett vekt, men ikke reinspikka WW • Ikke tøysedyrt • Pinne med moderat setback • Flatt styre på 64-66 cm og bra med sweep • Karbon i setepinne og styre, ikke stem • Litt kult • Komfortabelt • Ikke i hvitt!
Tips til deler mottas med takk, evalueres og forkastes etter eget forgodtbefindende.
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Hva med Crank Brothers rund baut? Da får du til og med matchende pedaler, seteklemme og holker, ikke bare styre, stem og setepinne De som vil overdrive, kan til og med kjøpe hjul i samme stil...hehe.
"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
Cobalt 11 er jo riktig så fint - karbonstyre, karbonsetepinne og lekker stem. Noe kostbart, men det ser virkelig lekkert ut. Hadde Cobalt 11-styre på ASR-en min, og det er virkelig lett også
Både kravet om setepinne med setback og flatt/bredt styre setter jo sine begrensninger.
Hvis du kan leve med den røde stripen i 3t team serien (som jeg synes er kjempefin som utgangspunkt) vil 3t komponenter levere alt du ønsker på papiret: setepinne med 25 mm setback, brede flate styrer (med 3,5 eller 12 grader sweep) og fint stem. Team kommer ferdig levert med titanbolter for den som ikke liker rust. Prisen er ikke så høy, men vekta er heller ikke så lav (ser faktisk ved første øyekast ut til å bli tyngre enn ditt oppsett per d.d.)
Skal du ha Truativ må du ta til takke med 15mm rise for å få den bredden du vil ha på styre, men ellers har de det du "trenger", jeg synes world cup stemet dems rett og slett er støgt.
Det ultimate tradisjonell titan ramme - moderne komponenter looket etter min smak ville vært ENVE stem og pinne, evt. kombinert med Niner sitt nye styre (som du må kappe en hel del), men pent og dyrt tror jeg det blir. Hadde Rotor levert setepinne med setback hadde Rotor stem og setepinne og blitt pent tror jeg.
PS: Bontrager leverer alt du vil ha av lengder, setback osv... Men det blir vel helt feil "merkemessig"?!?!
Takk for innspillene folkens. Jeg tar en kort sysnserunde på forslagene:
-Ragley styret, har rise -Niner en kandidat men litt bredt kanskje -Easton EC 90, for smalt styre og for kort setepinne (2011 setback). Jeg trenger 400 mm men glemte å ta det med i spekken. -Race Face Next, Har ikke styrer som passer, setepinnen liker jeg ikke utseendet på. -3T Xida 64 cm har bare 3,5 grad sweep og Extendo på 74 cm ser snålt ut, og må kappes, men jeg skal titte live. Stemen er fin, og setepinnene er for korte. -Blank Thomson går ikk inn i "konseptet" -Ditto for Deda Zero, fargen passer ikke og pinnen er for kort. -Crank Brothers. Det flate styret har 8 mm rise! 11 setepinnen er flott dog, og stemen fin den også. -Enve er vel det jeg tenkte på først, men er redd for prisen. -Syntace har ikke bredere enn 63 cm flatt styre og det har jeg testa og synes det er litt snaut. Pinnen er kanskje den beste, men det var dette med setback. Stem er den ultimate fit-and-forget modellen. -Extralite har bare for korte styrer og pinner uten setback.
Det er ikke ut til at det finnes en komplett cockpit som oppfyller mine beskjedne ønsker (bortsett fra Enve). Jeg kommer til å fikse sykkelen med det jeg har i første rekke for å tune inn stillingen. Når jeg er ferdig med det han kanskje Enve og Salsa fått laget seg flere styrer. Finner jeg ut at jeg kan bruke en pinne uten setback tror jeg en Easton kombinasjon av EC90 Zero, EA90 stem og EC70 wide kan være bra. Ellers blir det en mix.
Miks, for pokker! Velg det beste av hver sort, de som velger alt fra samme produsent bare fordi at det skal matche, er posører som bryr seg mer om utseende enn funksjon. Og slike folk bor ikke på Bjølzen.
Larsb da, du virker litt pirkete! men skal si meg enig i dine innvendinger, enig i at komponenter helst skal matche, Det viktigste er at stem og setepinne matcher, så både krank og styre er lettere å finne noe uteom, for mye farger og logoer er unødvending synes jeg. Mitt oppsett er Race Face Sixc krank og styre, med Thomson setepinne og stem, dette er en kombinasjon jeg synes ble meget bra.
Men sykkel'n ser jo heelt ubrukt ut jo? Du er herved avslørt Rob - den er plassert i skavvel'n kun for posering - ingen spor i snøen, verken inn eller ut av bildet
"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
Enve-komponentene er jo bare rålekre. Definitivt envy fra min side med de iallfall. Kan huke av for alle kravene på lista også, med unntak av "ikke karbonstem". Ja også det med ikke tøysedyrt da. 2,6 Ben Franklins for et stem er jo litt ...
Sitat: atlekristensen
En av grunnen til jeg kjøpte den var at Easton bruker shot peening, noe som forsterker overflaten. Eloksering gjør ikke det!
Her har jeg noe å lære. Hva har "shot peening" med eloksering å gjøre? Easton elokserer da de fleste alu-styrene sine?
Redigert av jørgm; 19/03/201117:00. Rediger grunn: iaffal
Skjønte ikke helt hvorfor eloksering ble nevnt i denne sammenhengen. Shot peening er en relativt vanlig prosess, brukt av flere produsenter. Mange av de samme elokserer også styrene sine, så hva var sammenhengen?
Hva er oppskriften på komponenter som matcher? Her er det svært mange innfallsvinkler. Et kriterium kan være samme logo/merke på flest mulig av komponentene, samme farge/finish. Noen mener at at setepinne og styre bør være i samme materiale osv..
Noe av det som gjør at jeg synes det er gøy å bygge selv, er jo nettopp å finne en miks av funksjonalitet, kvalitet, pris, utseende mv. Jeg synes at farger/finish/overflate er viktig, og jeg liker å hente igjen en farge fra eikeniplene til seteklemme e.l. Tenker ofte på å framheve detaljer som skal framheves. Har du tatt deg råd til et par blingting, så er det morsomt at dette ikke drukner i andre detaljer.
Jeg er imidlertid enig med Ole i at det ikke er noe stort poeng i å holde seg til et eller få merker med tanke på helheten. Ta et kjapt blikk på en sykkel og lukk deretter øynene! Hva la du merke til? Hva likte du godt, hva likte du ikke fullt så godt?
Vi er vel mange som er enige i at avveiningen pris-kvalitet-funksjon står sentralt, men det er absolutt mulig å ivareta det estetiske også.
Lykke til Lars, spennende å følge med på hvordan dette ender. Du går ut høyt på banen i tittelen på innlegget, og fallhøyden er stor!
Det jeg ser som den eneste aktuelle "designcockpiten" er egentlig Enve. Skulle gjerne hatt de komponentene selv om stemen er av karbonfiber som Jørgm påpeker. Imidlertid er prisen på et nivå som gjør at jeg ikke har lyst til å gå for dem. Ellers er det altså ingen andre modernistiske designcockpiter som tilfredsstiller kravene mine. Dermed er det bare å slappe av og kjøre mix&match med en glad mine.
Inntil jeg har testkjørt og vurdert og fiklet litt og flyttet på sakene til jeg er fornøyd kommer jeg i alle fall til å fortsette med det jeg har nå. Dvs. lette rimelige og svært funksjonelle saker i alu som ikke frembringer oooh-lyder hos noen.