ref siste nyhetsbrev: "Av sikkerhetsmessige årsaker er det ett absolutt krav at sekken skal inneholde: vindtøy, tørt undertøy, drikke, mat og skismøring."
Hvis jeg stiller til start i såkalt vindtøy, MÅ jeg da ha med ett ekstra sett vindtøy i sekken?
EE
Ja.
Dessuten - skal du ha minimum 3,5 kg i sekken når du kommer i mål. Hvis du velger å legge 3,5 kg bly/sand i sekken til fordel for klær, mat og smørning...? (slik noen faktisk gjør), vel da skjønner jeg ikke helt logikken. Jeg synes dessuten det er deilig å ha tørr ullskjorte, jakke og en brødskive når jeg kommer i mål. (For ikke å snakke om dersom jeg skulle være så uheldig å ikke komme til mål..)
Hvis jeg stiller til start i såkalt vindtøy, MÅ jeg da ha med ett ekstra sett vindtøy i sekken?
Du får lov til å putte ting tilbake i sekken ved veiing i mål. Det vil si at dersom du har blitt nødt til å ta på deg den ekstra jakka fordi det var kaldt får du lov til å putte denne tilbake i sekken for veiing. Dersom du stiller til start i vindtøy (og ikke har noe ekstra i sekken), og blir stående i nettoen når du putter dette i sekken for veiing, tror jeg du vil få tilleggstid..
Poenget er at du skal ha med ekstra i forhold til hva du beregner å få bruk for.
Det kom det noen cm med nysnø i natt så føret Rena-Skramstad var nok ganske likt i dag som det kan bli til Lørdag. Bestemte meg for å prøve blå powergrip fra rex som feste på dagens trenignsøkt. Det fungerte veldig godt på dagens føre, også gliden var god. Ikke antydning til lugging og spiker feste. Har nok denne som en av tre alternativer til Lørdagen da dette fungerer bedre enn voks i litt slingrete glatte spor! Men som andre har nemt over, velg en smurningstype man er kjent med fra før :-)
Ser jammen ut til at tørrvoksprognosene kan slå til. Tipper det er mange som er letta over å slippe å stå på Tingstadjordet kl 7 om morran og krangle med en iskald, beinhard klistertube, selv om det jo er digg å gå over fjellet på raskt, realt klisterføre.
hva slags klær har dere på dere ved tidlig start (9-tiden)? timesvarslet er ikke klart ennå, men -10 grader mellom 7-13 er jo ganske mye. -14 på raudfjellet i samme periode.
hva slags klær har dere på dere ved tidlig start (9-tiden)?
Jeg har på vanlig superundertøy bukse, tynn skibukse, tynn supertrøye med en vindtett super over, samt treningsjakke. Vanlig hansker, lue og buff til å regulere varmen underveis. (Når jeg blir skiløper skal jeg ha kondomdress/skidress.)
Før start er det skotrekk, overtrekksbukse og jakke, samt tykk lue, buff og votter, dvs det utstyret som skal ligge i sekken.
Temperaturen skal stige ganske raskt, ser det ut til. -1 på Raudfjellet kl 13. Jeg ville kledd meg for -3, ikke for -14. Du får fort varmen i starten. Med mindre du går styggfort, slipper du unna plagsomme nedoverbakker den første timen.
Det Stige sier. På Trysil skimaraton var det 25 minus da jeg ankom og jeg ble litt smånervøs mhp kulda og tok på meg en ekstra fleece mellom ullsuperen og langrennsdressen. Var nok fortsatt rundt 20 blå da starten gikk, men det ble i varmeste laget uansett.
Jeg gikk Stensfjellrunden i vanlig hverdagsskidress. Var det jeg hadde etter 18 år uten startnummer på brystet. Det ble fryktelig varmt, og jeg mistet mer væske enn jeg burde. Dermed slo jeg til da jeg kom over racingdress til halv pris. Mulig jeg trekker over en vindvest, siden det ofte blåser surt på Døl- og Raufjellet.
Noen som går med drikkeblære i sekken? Eller bare fryser det i slangen? Vurderer det, siden jeg blir veldig stinn av å bøtte ned to kopper i løpet av en kort stopp på drikkestasjonene.
Jeg har gått litt med drikkeblære i vinter. Fungerer greit ned mot ca -2/-3 hvis jeg drikker hvert 10. minutt, men det fryser ganske lett i slangen og ventilen. (Har vanlig slange uten isolasjon).
Drikkesekk er digg på birken, da jeg synes det er altfor langt mellom drikkestasjonene. Brukte det uten problemer i 2008 og 09. Vel og merke isolert slange, men det er kun en 1 mm neoprenstrøme - vet ikke helt om jeg tror på at den isolerer så fryktelig mye..? Har opplevd at det fryser på treningsturer når tempen går ned mot -10 og lavere. Viktig å drikke ofte - men det er igrunnen lurt av flere grunner enn is i slangen. Som Stige sier, vil nok gjennomsnittstempen under løpet være nærmere -3, og da tror jeg ikke drikkeblære er et problem - men må se an værmeldinga nærmere lørdagen.
jeg skal ha drikkeslange med isolasjon. Men kun en liter vann i tilfelle slangen fryser for å slippe å dra på for mye (gjorde det på holmenkollen skimaraton fordi jeg glemte å drikke første halvtimen). Viktig å blåse vannet tilbake i sekken for å unngå at det fryser i slangen(hadde gjort det under HS også...., men funket ikke???)
Skal også tape på (med elektrikertape) et par små gel + en stor på armen slik at det er enkelt å få tak i. Synes det er litt vanskelig å få i seg nok næring ofte med skigåing enn med sykkel. Fikler for å få tak i ting i lomma og stikker med staven øya ut av sidemannen som kommer i bak
Hmm..tror garantert jeg kommer til å glemme å drikke hvert 10 minutt. Men tanken var 1 liter, ja. Sekken min har plass for to drikkeflasker på sidene. Litt knot å fiske dem fram, men kanskje bedre enn å risikere tett slange. Geltuber tapet til skulderstroppene på sekken tror jeg er bedre enn å tape dem på armen.
Har snittet et lite hull i skidressen mellom skuldrene. Der kommer slangen fra Camelbaken rett inn fra sekken, så slange og munnstykket er inne i dressen. Tipper det skulle hindre frysing.