|
|
Hund i skiløypa
|
Re: Vinterkrigen i gang? (Re: Hund i skiløypa)
[Re: Radival]
10/02/2011 12:55
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Hehe, helt utrolig. Jeg fatter rett og slett ikke hva som er det store problemet. Ja, det KAN være litt trengsel på helgedager med knallvær, men dette avtar 2-3 km fra næremeste parkeringsplass. I det store og hele er det jo enormt med luft mellom skiløpere i Nordmarka, kanskje med unntak av de stedene som nevnes i den saken i Aftenposten.
|
|
|
[Re: KenR]
10/02/2011 13:12
|
EgilS
More than words
|
More than words
Mitt forslag til de som ikke tåler å se andre bruke fellesgodene: Bli hjemme i sofaen.
|
|
|
[Re: EgilS]
12/03/2011 20:21
|
EgilS
More than words
|
More than words
I dag ble jeg utsatt for idiot med hund i løypa.
På tur opp mot Rønningen, skøytende. Akkurat i det jeg har kommet over ei kneik og det flater ut litt blir jeg oppmerksom på en fyr som kommer i STOR fart nedover, med en hund i bånd på sin venstre side. Jeg gjør meg klart til å flytte meg ut til siden, men akurat det samme gjør hunden også. Med fyren på min venstre side og hunden helt ute til på min høyre side, og 2 sekunder til en smell har jeg valget mellom å bli truffet av 30-40 kg hund eller båndet. Det ble båndet.
Jeg gikk rett på ryggen, og ene skistaven og hundebåndet røyk.
Idioten spurte først hvordan det gikk, og jeg svarte OK, med unntak av skistaven. Jeg var rimelig rasende (til meg å være riktignok). Da begynte han å beskyylde meg for å være i veien, og at det var min skyld at hunden hadde dratt over på motsatt side. Da jeg fortalte at han burde ha bedre kontroll på hunden, og forlangte at han i hvert fall skulle dekke staven ombestemte han seg og mente at hunden ikke hadde flyttet seg over på motsatt side. Hvordan det da kunne ha seg at jeg ble truffet av båndet hadde han ingen forklaring på.
Han nektet plent å betale noe, og dro etterhvert. Jeg var på nippet å følge etter for å ta bilnummeret på parkeringsplassen, men fant ut at det var det nok lite vits i.
Jeg har sjelden var så forbannet som i dag. Nye staver på XXL kostet meg nesten 700,-.
|
|
|
13/03/2011 12:28
|
nicolai
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
|
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Du skulle gitt'n en på trynet..
/Are Nicolai
|
|
|
[Re: nicolai]
13/03/2011 14:02
|
GeirK
More than words
|
More than words
Du skulle tatt det nummeret, fått navnet, og gitt Adressa anledning til å intervjue ham, som oppfølging til historien fra i fjor. Samt politianmeldt. Alle kan gjøre feil, men folk som er for feige til å innrømme sine egne feil, eller enda verre, skylder på andre, har jeg lite respekt for. De finnes over alt - også her på forumet og de fortjener å bli tvunget i kne til de lærer å oppføre seg som voksne mennesker.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: nicolai]
13/03/2011 14:37
|
EgilS
More than words
|
More than words
Du skulle gitt'n en på trynet.. Jeg er liksom ikke typen til det heller, men ti sekunder etter at det var for sent kom tanken på at jeg burde ha brekt staven hans. Trøsten får være at han må ut med noen hundrelapper i nytt bånd til bikkja.
|
|
|
[Re: GeirK]
13/03/2011 14:39
|
skibum
Besatt
|
Besatt
Tragisk oppførsel og, på lik måte med idiotiske syklister gir de oss ansvarlige hundeeiere et dårlig rykte...
På samme måte som jeg sist uke ble oppfordret av vaktmesteren til å plukke opp etter hunden min, som jeg hadde med i pendlerleiligheten. Det var visst ofte at folk luftet bikkjene sine på fellesbalkongene oppe i etasjene, hvor de både tisset og bæsjet uten å gjøre noe med det. Noen mennesker er bare stokk dumme...
|
|
|
13/03/2011 14:42
|
EgilS
More than words
|
More than words
Du skulle tatt det nummeret, fått navnet, og gitt Adressa anledning til å intervjue ham, som oppfølging til historien fra i fjor. Samt politianmeldt. Det hadde vært ord mot ord, og han kunne glatt ha nektet hele episoden. Det hadde blitt mer styr for meg enn nytte. Jeg kommer vel til å innføre samme tankegang i skiløypa som på veien etter krasjen der; alle medtrafikkanter er idioter og man må ta sine forholdsregler deretter.
|
|
|
13/03/2011 17:51
|
oysandr
Avhengig
|
Avhengig
Det der er vel ett uhell? Litt stor fart, litt uheldig med at det kom noen over kanten osv.. Uhell skjer, ingen kan lastes for det, men å skulle gi hundeeiere en på trynet etter uhell synes jeg er drøyt.. Eneste man oppnår ved det er ren straff.. Forøvrig holdninger blant andre skiløpere som gjør at jeg skyr marka som pesten med hund og ski, kjører heller en halvtime ut av byen for å kunne ha hund og slippe surmagede menn i 40 årskrise, trist.. Gleder meg til sommeren 
Take Care!
|
|
|
[Re: oysandr]
13/03/2011 18:10
|
EgilS
More than words
|
More than words
Det var ikke LITT stor fart når fyren ikke har nubbsjans til å hverken stoppe eller dra til seg dyret. Dette er et sted man kan forvente å treffe folk en lørdags ettermiddag, og da avpasser man farten deretter.
Det kunne godt ha vært en unge som kom opp, eller var på tur ned, og da hadde resultatet fort vært atskillig mye verre.
Dette er dessverre kun enda et eksempel på at folk oppfører seg som om de er alene, noe som gjelder på mange arenaer. Det hadde neppe hatt store konsekvenser for fyren om han kostet på seg å bruke ett minutt ekstra på tur til bilen.
|
|
|
13/03/2011 18:14
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det der er vel ett uhell? Litt stor fart, litt uheldig med at det kom noen over kanten osv..
Uhell? Jeg forstår det sånn at Egil sto (tilnærmet) i ro da dette skjedde. Når da sånn skjer, så har du ikke kontroll på hunden. Litt stor fart? Ja, den kan man regulere. Uheldig at det kom noen over kanten?? Ser du ikke hvor dum uttalelse dette er? Hva om dette hadde vært et barn, og båndet hadde truffet halsen?
|
|
|
[Re: -Jan]
13/03/2011 18:37
|
olechr
More than words
|
More than words
Alle kan drite seg ut. Men å da skylde på at du er i veien er for dumt. Hadde jeg vært fyren med bikkja hadde jeg unnskyldt meg så godt det går og kjøpt nye staver. Det er jo det eneste riktige.
Hadde jeg vært deg derimot hadde jeg nok knekt staven hans. :-P
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
13/03/2011 18:41
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Det der er vel ett uhell? Litt stor fart, litt uheldig med at det kom noen over kanten osv.. Uhell skjer, ingen kan lastes for det, men å skulle gi hundeeiere en på trynet etter uhell synes jeg er drøyt.. Eneste man oppnår ved det er ren straff.. Forøvrig holdninger blant andre skiløpere som gjør at jeg skyr marka som pesten med hund og ski, kjører heller en halvtime ut av byen for å kunne ha hund og slippe surmagede menn i 40 årskrise, trist.. Gleder meg til sommeren Så vidt jeg skjønner, så er det jo ikke selve hendelsen eller uhellet som er det aller største problemet men snarer hundeeierens mangel på folkeskikk. Men det er vel nettopp mangel på folkeskikk som øker sannsynligheten for at akkurat slike mennesker skaper slike situasjoner. Man kan jo også spørre seg hvem som er den surmagede i 40-årskrise her. Historien til sier lite om alder, men jeg tipper hundeeieren vinner den kampen.
|
|
|
[Re: KenR]
13/03/2011 19:26
|
oysandr
Avhengig
|
Avhengig
Mulig det er jeg som er surmaga, bitter og gammel, men jeg er iallefall 10 år yngre enn de jeg refererer til
Jeg har bånd på bikkja, kort ett til og med, han kommer såvidt foran skituppene, og går i hovedsak ca 40 cm til siden for meg, og mellom meg og kanten.. Det er faktisk noe herk å gå sånn, men jeg prøver å ikke være til bry.
Likevel er mine minner om tur med hund vinterstid i marka at det nesten hver gang, kun fra godt voksne menn, kommer slengbemerkninger om at hund er uønsket, ikke lov, ødelegger løypa osv..
Ergo har jeg lært å gå andre steder, også for ikke å være til bry med stor hund.
Take Care!
|
|
|
13/03/2011 19:49
|
Ketle
Ivrig
|
Ivrig
Er dritlei av folk som har med seg hund her inne på forumet.
|
|
|
[Re: Ketle]
13/03/2011 22:49
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Kjip opplevelse. Og som jeg har sagt før, hund i bånd er værre enn fri hund. I hvert fall i høy fart utfor. Uhøflige folk er dritt uavhengig av situasjon.
|
|
|
14/03/2011 01:43
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det der er vel ett uhell? Litt stor fart, litt uheldig med at det kom noen over kanten osv..
Uhell skjer, ingen kan lastes for det, men å skulle gi hundeeiere en på trynet etter uhell synes jeg er drøyt.. Om det er ett eller to eller ingen uhell er ikke greia her. Det handler at hundeeieren ikke har baller til å innrømme feil og i tilegg synker til det barnsøoge nivået det er å legge skylda på andre.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
14/03/2011 01:47
|
GeirK
More than words
|
More than words
Likevel er mine minner om tur med hund vinterstid i marka at det nesten hver gang, kun fra godt voksne menn, kommer slengbemerkninger om at hund er uønsket, ikke lov, ødelegger løypa osv..
Mine minner på sykkel i marka er at godt voksne menn ikke har kontroll på de glefsende sikletrynene som på død og liv skal jakte på meg og sykkelen min.
|
|
|
[Re: ]
14/03/2011 10:32
|
Tex
Besatt
|
Besatt
|
|
|
14/03/2011 10:40
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag ventade på förste hundägaren som skulle försvara hundägarens uppträdande i detta fallet.
Varför är det så många hundägare som försvarar andra hundägare trots att det endå inte tycker att den andra oppförde sig bra?
Om man har en hund i band som kan göra så att den mötande inte har någon plats så kan man inte åka snabbt nedför backar och om man nu gör det och något händer så ska man väl i alla fall göra rätt för sig.
De flesta hundägare i marka oppträder på ett bra sätt men det är en del hundägare som inte sköter sig och det är dem jag tror de allra flesta blir irriterade på.
|
|
|
14/03/2011 11:02
|
BjornS
Ivrig
|
Ivrig
Mine minner på sykkel i marka er at godt voksne menn ikke har kontroll på de glefsende sikletrynene som på død og liv skal jakte på meg og sykkelen min.
Enig. En gang ble jeg mer-enn-vanlig forbanna, hundeeiern hadde tydeligvis ikke trent nok innkalling på bikkja si. Etter at den hadde nappet meg i bena et par ganger hoppet jeg faktisk av sykkelen, bøyde meg ned til bikkja på ene siden av den, tok tak over kjevene dens med ei hånd og la den vennlig men bestemt i bakken ved å ta tak i den borteste forlabben. Jeg holdt bikkja nede til eieren kom og hentet den (han var like i nærheten). Dette gjør jeg ikke hver gang, kunne blitt bitt der. Men adrenalinet vant over fornuften den gangen. Etter eierens unnskyldende blikk og ordbruk skulle jeg ønske jeg turde gjøre det oftere. Bj
|
|
|
[Re: Kjesk]
14/03/2011 13:16
|
BjornS
Ivrig
|
Ivrig
Elg ja... de kan være lunefulle. Men tross alt: det er elgen som bor i skogen. Vi skiløpere og stisyklister er bare på et kort besøk i skogen, og oppfører oss utrulig uklokt sett fra elgens sitt ståsted. Kan bare oppfordre til å opptre varsomt i møte med elg, gjør et godt valg og snu og gå tilbake der du kom fra om elgen står fremfor deg. Bj formann i Elgens interesseorganisasjon "Moooose" 
|
|
|
[Re: BjornS]
14/03/2011 16:28
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Jeg bruker ringeklokke før jeg runder en blind sving i skogen og andre elgtunge områder. Jeg syklet rett i en elgfelle i fjor sommer.
|
|
|
[Re: Tor Arne]
14/03/2011 17:35
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Jeg veit ikke om det bare er trist eller også litt skøyeraktig å registrere den uttalte mangel på aksept og toleranse for andre "friluftsfolk" enn hva som passer med egne preferanser. Og neida, jeg forsvarer ikke hundeeieren i det sist nevnte eksempelet. Jeg forsvarer aldri arrogante folk som ikke viser hensyn uavhengig av hva slags aktivitet de bedriver. Turfolk snakker dritt om terrengsyklister. Skiløpere om vandrere. Bikkjefolk får unngjelde fra alle andre enn andre hundeeiere. Uhell skjer dessverre. Hvordan man forholder seg til en evt ulykke er hva som skiller alrighte folk fra drittsekker/idioter. Hvis en hund forvolder skade skal selvfølgelig eieren gjøre hva han/hun kan for å bøte på det. Om ikke annet, i hvert fall beklage det hva som har skjedd. Bikkjer bør løpe løs i utforbakke, men kritikerne nekter å innse det og krever at de alltid skal være i bånd. Kanskje det er mest trist, men jeg velger uansett å ignorere de sure kommentarene jeg har fått de siste åra. Selvom 90% av kommentarene jeg hører er "jøss, det var en veloppdratt og snill hund...." Fra terrengsyklister såvel som skiløpere. Til tross for det er det alltid noen som påtar seg rollen å kjefte meg opp. Who is the fu**ing moron? Skjerpings. Vi sitter alle i glasshus, ingenting blir bedre av å fremstå som en selvopptatt kødd.
|
|
|
[Re: HM1100]
14/03/2011 18:50
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg veit ikke om det bare er trist eller også litt skøyeraktig å registrere den uttalte mangel på aksept og toleranse for andre "friluftsfolk" enn hva som passer med egne preferanser. ... Sånn cirka hvor registrerer du dette?
|
|
|
14/03/2011 19:01
|
oysandr
Avhengig
|
Avhengig
Forøvrig synes jeg det å ta med bikkje i preparerte skiløyper er omtrent som å tråkke rundt i kommunens blomstrende tulipanbed: Du har sikker lov til det, men det endrer ikke det faktum at du ødelegger et skjørt fellesgode.
Dette er vel omtrent som å si at terrengsykling ødelegger skjør natur? Noen små kilo hund i en preppet løype setter ikke spor, glem det.. Skistavene setter mye mer spor.. edit : jeg tar med kamera ut for å dokumentere spordybde ikveld..
Redigert av oysandr; 14/03/2011 19:03.
Take Care!
|
|
|
14/03/2011 19:44
|
FHanserud
Avhengig
|
Avhengig
Dette er vel omtrent som å si at terrengsykling ødelegger skjør natur? Nei, det synes jeg ikke blir sammenliknbart. Tulipanbed og skispor er noe som er laget spesielt for felles nytte. Noen små kilo hund i en preppet løype setter ikke spor, glem det.. Skistavene setter mye mer spor.. Hunder veier vel fra 2-100kg sånn ca, så jeg vil tro det er høyst variabelt hvor mye spor en bikkje lager. At skistaver lager mye mer spor har du helt rett i, men det er ingen som går med skistavene midt i skisporene. Derimot kryr det av stolte hundeeiere som harver opp et flunka nytt spor ved å la seg trekke etter bikkje. Det er omtrent som å vase rundt i tulipanbedene på 17.mai slik jeg ser det. At det finnes de som ikke er i stand til å oppføre seg betyr ikke at alle hundeeiere er håpløse og ødelegger sporene. På samme måte som ikke alle syklister er hensynsløse og kjører ned små barn.
|
|
|
14/03/2011 21:09
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Noen små kilo hund i en preppet løype setter ikke spor, glem det.. Skistavene setter mye mer spor..
Vad är ett spår enligt dig? Jag har ialla fall väldigt ofta sett vad jag skulle kalla hundspår (dvs avtryck av hundens tassar) i de löyperna där jag går på ski. Hur djupa och hur mycket de skadar för andra beror på var hunden har sprunget och hur löypan var preparerad. edit : jeg tar med kamera ut for å dokumentere spordybde ikveld..
Detta är dokumentation på hög nivå. Först var det inga spår, sen ska du dokumentera spåren som inte finns och det på en kväld där skidlöyperna på många ställen är stenhårda på grund av varma dagar och kalla nätter.
|
|
|
14/03/2011 21:23
|
FHanserud
Avhengig
|
Avhengig
At det finnes de som ikke er i stand til å oppføre seg betyr ikke at alle hundeeiere er håpløse og ødelegger sporene. At de fleste hundeiere er i stand til å oppføre seg betyr ikke at det ikke finnes håpløse eiere som bidrar til ødelagte spor, skremte folk, og fare og ulykke for sin egen hund. Så absolutt, jeg syns bare du dro alle hunder og hundeeiere veldig over en kam.
|
|
|
|
|