Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Vekttap, beholde muskler og øke formen - umulig?

Re: Vekttap, beholde muskler og øke formen - umulig? [Re: Frode RJ] #1129567 14/03/2011 13:14
S
særp Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: Frode RJ
Sitat: HeavyDude

Jeg er ennå usikekr på hva du ønsker dokumentert: etterlyser du vitenskapelig dokumentasjon på om man kan gå ned i vekt uten å få sultfølelse ? ( Uavhengig av om dette skyldes at man trener mer/samme kaloriinntak eller samme aktivitetsniv/lavere kaloriinntak ?). Eller hva ?

Hvis man øker aktivitetsnivået uten å spise mer, så sulter man kroppen. Trening setter deg i energiunderskudd, som gjør deg sulten. Så spørsmålet er, er det treningen som gjør deg tynn, eller mangel på nok mat ?

Ville man fått nøyaktig samme slankeeffekt av å spise mindre ?
Begge gir deg jo ett underskudd.

Det er viljen det står på,Ikke kroppen.

Re: Vekttap, beholde muskler og øke formen - umulig? [Re: anonym5] #1129572 14/03/2011 13:19
Frode RJ Offline
Entusiast
Entusiast
Det er det faktisk tvil om. "Jorda er flat", ingen tvil om det heller :-)

Sjekk denne:
http://www.uctv.tv/search-details.aspx?showID=16717

Og se litt på Gary Taubes på youtube.
Feks:
http://www.youtube.com/watch?v=NEH0OZVHmvQ&feature=related

Meget lærerik.

Redigert av Frode RJ; 14/03/2011 13:21.

Farrisrunden 2012
Grenserittet 2012

Re: Vekttap, beholde muskler og øke formen - umulig? [Re: særp] #1129574 14/03/2011 13:19
Frode RJ Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: særp

Jeg er ennå usikekr på hva du ønsker dokumentert: etterlyser du vitenskapelig dokumentasjon på om man kan gå ned i vekt uten å få sultfølelse ? ( Uavhengig av om dette skyldes at man trener mer/samme kaloriinntak eller samme aktivitetsniv/lavere kaloriinntak ?). Eller hva ?

Hvis man øker aktivitetsnivået uten å spise mer, så sulter man kroppen. Trening setter deg i energiunderskudd, som gjør deg sulten. Så spørsmålet er, er det treningen som gjør deg tynn, eller mangel på nok mat ?

Begge gir deg jo ett underskudd.

Så hva er vitsen med trening for vektnedgang ?
For hjertet, muskler, osv osv...ja takk til trening. Men vektkontroll...nja, skeptisk.

Farrisrunden 2012
Grenserittet 2012

Re: Vekttap, beholde muskler og øke formen - umulig? [Re: Frode RJ] #1129576 14/03/2011 13:21
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Mener du altså at hvis man spiser seg god og mett på matvarer tilnærmet uten kalorier som salat og tofu, men fortsatt ligger på et realt kaloriunderskudd, så vil man ikke føle seg slapp og søke mer energi?

Hvis jeg spiser/tar opp 2000 kcal fra kyllingfilet og bacon, men forbrenner 3500 kalorier den dagen, vil jeg gå til sengs med et smil om munnen og en opplagt, energisk og mett følelse i kroppen?

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Vekttap, beholde muskler og øke formen - umulig? [Re: sykkeloyvind] #1129577 14/03/2011 13:23
Frode RJ Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: sykkeloyvind
Mener du altså at hvis man spiser seg god og mett på matvarer tilnærmet uten kalorier som salat og tofu, men fortsatt ligger på et realt kaloriunderskudd, så vil man ikke føle seg slapp og søke mer energi?

Hvis jeg spiser/tar opp 2000 kcal fra kyllingfilet og bacon, men forbrenner 3500 kalorier den dagen, vil jeg gå til sengs med et smil om munnen og en opplagt, energisk og mett følelse i kroppen?

Nei, det jeg mener er at man kan legge på seg av 2000kcal med høyglykemisk mat, men at man kan gå ned i vekt av 2500kcal med lavglykemisk mat. (Samme aktivitetsnivå)

Skjønner ?

Har man langvarig underskudd på energi, blir man slapp, svimmel osv. Sjekk videoene jeg har lagt inn her hvis du vil vite hvorfor kcal inntak ikke er det MEST avgjørende. Man kan selvsagt legge på seg av lavglykemisk mat også om du spiser alt for mye. Det er litt for komplisert til å forklare i ett lite foruminnlegg :-)

Redigert av Frode RJ; 14/03/2011 13:30.

Farrisrunden 2012
Grenserittet 2012

Re: Vekttap, beholde muskler og øke formen - umulig? [Re: Frode RJ] #1129583 14/03/2011 13:30
Lenny Offline
Veteran
Veteran
Kan du være så snill å poste noen skriftlige referanser?

Det tar seg dårlig ut å se på Youtube i arbeidstiden.

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams

Re: Vekttap, beholde muskler og øke formen - umulig? [Re: Lenny] #1129586 14/03/2011 13:32
Frode RJ Offline
Entusiast
Entusiast
Hehe, les boken Good Calories, Bad Calories eller Why we get fat, av Gary Taubes. Du kan høre, hvis du har hodetelefoner, du trener ikke se. Det er en forelesning.

Hans Blog:
http://www.garytaubes.com/2010/12/inanity-of-overeating/

Redigert av Frode RJ; 14/03/2011 13:34.

Farrisrunden 2012
Grenserittet 2012

Re: Vekttap, beholde muskler og øke formen - umulig? [Re: Frode RJ] #1129589 14/03/2011 13:36
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sjekk videoene jeg har lagt inn her hvis du vil vite hvorfor kcal inntak ikke er det MEST avgjørende.

Dette er litt sjamanisme. Hvis jeg forbrenner 1900 kalorier, så går jeg opp i vekt med HG-mat, men går ned med 500 flere kalorier som LG-mat?

Trolldom? Hvor blir det av kaloriene?

Anonym5
Re: Vekttap, beholde muskler og øke formen - umulig? [Re: Frode RJ] #1129592 14/03/2011 13:42
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Hehe, les boken Good Calories, Bad Calories eller Why we get fat, av Gary Taubes.

Jeg har ikke gått i dybden men det innlegget du lenker til er dust. Han angriper utsagnet «folk er feite fordi de spiser for mye», uten å ta hensyn til «og beveger seg for lite».

Jeg kaller det tøv.

Anonym5
Re: Vekttap, beholde muskler og øke formen - umulig? [Re: anonym5] #1129593 14/03/2011 13:46
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: pontiff
Sjekk videoene jeg har lagt inn her hvis du vil vite hvorfor kcal inntak ikke er det MEST avgjørende.

Dette er litt sjamanisme. Hvis jeg forbrenner 1900 kalorier, så går jeg opp i vekt med HG-mat, men går ned med 500 flere kalorier som LG-mat?

Det jeg har hørt er at det kommer ut som bommeli bom. M.a.o. man hører mye rart og det er forferdelig vanskelig å bli klok på alt.

Re: Vekttap, beholde muskler og øke formen - umulig? [Re: anonym5] #1129594 14/03/2011 13:47
Frode RJ Offline
Entusiast
Entusiast

Nei, dette er vitenskap. Sjekk video'ene.
Jeg er superskeptiker som ikke tror noe uten bevis, bare så det er klart :-)

Varme er feks en ting. Kroppstemp stiger gjerne litt på lavkarbo. Men det er flere ting. Absolutt ikke magi.
Fettlagring er ikke eneste veien ut for energi inn er vel poenget.

Farrisrunden 2012
Grenserittet 2012

Re: Vekttap, beholde muskler og øke formen - umulig? [Re: Hekta-MTB] #1129596 14/03/2011 13:49
Frode RJ Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Hekta-MTB

Det jeg har hørt er at det kommer ut som bommeli bom. M.a.o. man hører mye rart og det er forferdelig vanskelig å bli klok på alt.

Hvis man spiser veldig lite karbohydrater så tisser man faktisk energi i form av keton legemer. Dette kan måles av alle bare ved å kjøpe ketostix på apoteket.

Maten kontrollerer insulinproduksjonen, og det er mener jeg, er den enkeltfaktoren som er mest avgjørende om du går opp eller ned i vekt. Insulin er et hormon som stimulerer til fettlagring. Ved lavt insulinnivå frigjøres fett fra cellene, ved høyt så lagres det. (Litt forenklet dette også) Så vi ønsker lavt insulinnivå. Hvordan får vi det, jo, ved å spise mat med lav glykemisk belastning.

Redigert av Frode RJ; 14/03/2011 13:56.

Farrisrunden 2012
Grenserittet 2012

Re: Vekttap, beholde muskler og øke formen - umulig? [Re: Frode RJ] #1129598 14/03/2011 13:52
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Energien forbrukes jo hvis den blir til varme også. Da vil jo bare kaloriforbruket øke, man må fortsatt på et underskudd for å gå ned i vekt.

Øyvind Aas
Re: Vekttap, beholde muskler og øke formen - umulig? [Re: Frode RJ] #1129599 14/03/2011 13:53
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Varme er feks en ting. Kroppstemp stiger gjerne litt på lavkarbo.

Det kan jeg gå med på. Uten at jeg merket noe særlig til det den uka jeg ikke spiste brød, pasta og ris.

+ det Øyvind sa og at noen mattyper setter forbrenningen på større prøver og dermed får kroppen til å bruke mere energi.

Anonym5
Re: Vekttap, beholde muskler og øke formen - umulig? [Re: Frode RJ] #1129606 14/03/2011 13:57
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Nei, dette er vitenskap. Sjekk video'ene.
Jeg er superskeptiker som ikke tror noe uten bevis, bare så det er klart :-)

Varme er feks en ting. Kroppstemp stiger gjerne litt på lavkarbo. Men det er flere ting. Absolutt ikke magi.
Fettlagring er ikke eneste veien ut for energi inn er vel poenget.

När folk linkar till videor som referenser blir jag direkt väldigt skeptisk. Kan du inte linka till ett par artiklar i annerkjenda tidskrifter i stället?

Det du skriver över att man kan gå opp med 2000 kalorier HG men inte med 2500 kalorier LG tror jag bara är tull.

Re: Vekttap, beholde muskler og øke formen - umulig? [Re: anonym5] #1129613 14/03/2011 14:01
Frode RJ Offline
Entusiast
Entusiast
Varme er feks en ting. Kroppstemp stiger gjerne litt på lavkarbo.

Det kan jeg gå med på. Uten at jeg merket noe særlig til det den uka jeg ikke spiste brød, pasta og ris.

+ det Øyvind sa og at noen mattyper setter forbrenningen på større prøver og dermed får kroppen til å bruke mere energi.

Det er 0,1-0,4 grader, så i beste fall blir man litt varmere på henda :-) Merker nok ikke så mye til det.

Og, mat påvirker forbrenningen forskjellig. Helt enig. Det er bare at forbrenning ikke er det samme som fysisk aktivitet. Forbrenning er ganske komplekse biokjemiske prosesser og kan ikke sammenlignes med en enkel forbrenningsovn med kun en input og en output. Er vi så veldig uenige her ? :-)

Farrisrunden 2012
Grenserittet 2012

Re: Vekttap, beholde muskler og øke formen - umulig? [Re: Frode RJ] #1129616 14/03/2011 14:03
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Og, mat påvirker forbrenningen forskjellig. Helt enig. Det er bare at forbrenning ikke er det samme som fysisk aktivitet. Forbrenning er ganske komplekse biokjemiske prosesser og kan ikke sammenlignes med en enkel forbrenningsovn med kun en input og en output. Er vi så veldig uenige her ? :-)

Vi er ikke uenige i at det er komplisert.

Anonym5
Re: Vekttap, beholde muskler og øke formen - umulig? [Re: fredriks] #1129619 14/03/2011 14:05
Frode RJ Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: fredriks

När folk linkar till videor som referenser blir jag direkt väldigt skeptisk. Kan du inte linka till ett par artiklar i annerkjenda tidskrifter i stället?

Det du skriver över att man kan gå opp med 2000 kalorier HG men inte med 2500 kalorier LG tror jag bara är tull.

Helt enig, jeg er også skeptisk til video-bevis. Men kan skrive litt om mannen som holder forelesningen.

Gary Taubes er en meget anerkjent vitenskapsjournalist som har arbeidet seg igjennom forskning på mat og fedme over en 5 årsperiode. Han har gjennomgått flere 1000 publiserte artikler og metaundersøkelser. Han holder forelesninger på medisin fakuliteter på flere av de mest anerkjente universitetene i USA og er seriøs.

Så om du vil se dem eller ikke, opp til deg. Jeg mener du går glipp av noe hvis du ikke gjør det.

Jeg taper ingenting på om du dropper det :-)

Redigert av Frode RJ; 14/03/2011 14:06.

Farrisrunden 2012
Grenserittet 2012

Re: Vekttap, beholde muskler og øke formen - umulig? [Re: Frode RJ] #1129620 14/03/2011 14:06
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Totalforbrenningen gjennom en hel dag er summen av forbrenningen under aktivitet, under fordøyelsen, under sofasitting, under tv-titting osv.
For å gå ned i vekt må denne være høyere enn inntaket av energi, målt i denne sammenhengen i enheten KCAL.
At typen mat til en viss grad kan påvirke den ene delen av regnestykket er det ikke så mye diskusjon om.
Diskusjonen går på om proteinrik mat på magisk hvis kan gjøre at du går ned i vekt selv med lavere totalforbrenning enn inntak og at et kosthold bestående av karbohydrater gjør deg feit selv om du går i balanse eller underskudd.

Øyvind Aas
Re: Vekttap, beholde muskler og øke formen - umulig? [Re: sykkeloyvind] #1129624 14/03/2011 14:09
Frode RJ Offline
Entusiast
Entusiast
Totalforbrenningen gjennom en hel dag er summen av forbrenningen under aktivitet, under fordøyelsen, under sofasitting, under tv-titting osv.
For å gå ned i vekt må denne være høyere enn inntaket av energi, målt i denne sammenhengen i enheten KCAL.
At typen mat til en viss grad kan påvirke den ene delen av regnestykket er det ikke så mye diskusjon om.
Diskusjonen går på om proteinrik mat på magisk hvis kan gjøre at du går ned i vekt selv med lavere totalforbrenning enn inntak og at et kosthold bestående av karbohydrater gjør deg feit selv om du går i balanse eller underskudd.

Det er ikke magi, men vitenskap.

De har testet på rotter, at de legger på seg selv på energiunderskudd, hvis man gir dem sprøyter med insulin.

Husker ikke hva stoffet het, men det var ett stoff som hemmet bukspyttkjertelen å frigjøre insulin. Da ble de supertynne selv om de fikk fråtse i mat.

Hormoner styrer mye.

Redigert av Frode RJ; 14/03/2011 14:11.

Farrisrunden 2012
Grenserittet 2012

Re: Vekttap, beholde muskler og øke formen - umulig? [Re: Frode RJ] #1129625 14/03/2011 14:11
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: fredriks

Helt enig, jeg er også skeptisk til video-bevis. Men kan skrive litt om mannen som holder forelesningen.

Gary Taubes er en meget anerkjent vitenskapsjournalist som har arbeidet seg igjennom forskning på mat og fedme over en 5 årsperiode. Han har gjennomgått flere 1000 publiserte artikler og metaundersøkelser. Han holder forelesninger på medisin fakuliteter på flere av de mest anerkjente universitetene i USA og er seriøs.

Så om du vil se dem eller ikke, opp til deg. Jeg mener du går glipp av noe hvis du ikke gjør det.

Jeg taper ingenting på om du dropper det :-)

Det är fortfarande så att referenser till forskning i annerkjända tidskrifter är bättre än vad en vetenskaps journalist skriver. Om han nu har läst en massa artiklar så borde väl han referera till dem också kan du linka vidare?

Jag har faktiskt läst hans artikeln från 2001 eller något sånt och kommer inte ihåg att han skrev något om väldigt olik förbrenning på grund av vad man äter.

Re: Vekttap, beholde muskler og øke formen - umulig? [Re: Frode RJ] #1129629 14/03/2011 14:15
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

De har testet på rotter, at de legger på seg selv på energiunderskudd, hvis man gir dem sprøyter med insulin.

interessant... Rotter som blir fetta när de gör av med mer än vad de får i sig...

så rotterna lagar energi utav vad när de får insulin?

Re: Vekttap, beholde muskler og øke formen - umulig? [Re: sykkeloyvind] #1129635 14/03/2011 14:18
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Hjernen også forbrenner en god del energi. Aktiviteter som lesing av forskningsartikler, deltagelse i diskusjoner, Sudoku-løsing eller sjakkspill bidrar alle til holde vekten nede.

Re: Vekttap, beholde muskler og øke formen - umulig? [Re: anonym5] #1129636 14/03/2011 14:20
Frode RJ Offline
Entusiast
Entusiast
Hehe, les boken Good Calories, Bad Calories eller Why we get fat, av Gary Taubes.

Jeg har ikke gått i dybden men det innlegget du lenker til er dust. Han angriper utsagnet «folk er feite fordi de spiser for mye», uten å ta hensyn til «og beveger seg for lite».

Jeg kaller det tøv.

Jeg kaller det skumlesning og ignoranse.

Farrisrunden 2012
Grenserittet 2012

Re: Vekttap, beholde muskler og øke formen - umulig? [Re: ] #1129637 14/03/2011 14:20
Frode RJ Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: pedaIglipp
Det er den superforenklede versjonen av det. Hadde vært riktig om kroppen hadde vært ett lukket system

Hadde kroppen vært et lukket system hadde du jo sulta i hjel?

Jepp :-)

Farrisrunden 2012
Grenserittet 2012

Re: Vekttap, beholde muskler og øke formen - umulig? [Re: Frode RJ] #1129639 14/03/2011 14:21
femte_gir Offline
Besatt
Besatt

Det er ikke magi, men vitenskap.

Husker ikke hva stoffet het, men det var ett stoff som hemmet bukspyttkjertelen å frigjøre insulin. Da ble de supertynne selv om de fikk fråtse i mat.

Hormoner styrer mye.

Har lest samme artikkelen, men tror du bommer litt. Skal finne den senere og forklare hvilken konklusjon de egentlig kom til.

Re: Vekttap, beholde muskler og øke formen - umulig? [Re: Frode RJ] #1129647 14/03/2011 14:30
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Maten kontrollerer insulinproduksjonen, og det er mener jeg, er den enkeltfaktoren som er mest avgjørende om du går opp eller ned i vekt. Insulin er et hormon som stimulerer til fettlagring. Ved lavt insulinnivå frigjøres fett fra cellene, ved høyt så lagres det. (Litt forenklet dette også) Så vi ønsker lavt insulinnivå. Hvordan får vi det, jo, ved å spise mat med lav glykemisk belastning.

Ja, men hvis man trener så vil karbohydratene forbrukes, eller lagres som glykogen istedet for å lagres som fett, og derfor vil ikke en person som øker treningsmengden øke matinntaket tilsvarende.

Re: Vekttap, beholde muskler og øke formen - umulig? [Re: femte_gir] #1129650 14/03/2011 14:32
front biker Offline
Besatt
Besatt
Hm, endeløse diskusjoner. Har bare skrålest, men her var det mye man har hørt før.

Jeg kjører videre på min enkle resept: trener jevnt mye, spiser variert, men mindre enn før. Skåret ned på brød, pasta, potet. Knasker frukt og rotfrukter mellom måltidene. Og svært lite kaker og søtsaker, selv i helgene.

Vekten går ned med rundt en halvkilo i uka. Jevnt og trutt.... Dette var engentilg utrolig enkelt og effektivt. (Må bare være litt tålmodig).

Så jeg holder fast ved opplegget mens dere diskuterer lav- og høykarbo, glykemiske indekser og annet som jeg tror mindre på.

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: Vekttap, beholde muskler og øke formen - umulig? [Re: front biker] #1129683 14/03/2011 15:14
gotman Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: front biker
Hm, endeløse diskusjoner. Har bare skrålest, men her var det mye man har hørt før.

Jeg kjører videre på min enkle resept: trener jevnt mye, spiser variert, men mindre enn før. Skåret ned på brød, pasta, potet. Knasker frukt og rotfrukter mellom måltidene. Og svært lite kaker og søtsaker, selv i helgene.

Vekten går ned med rundt en halvkilo i uka. Jevnt og trutt.... Dette var engentilg utrolig enkelt og effektivt. (Må bare være litt tålmodig).

Så jeg holder fast ved opplegget mens dere diskuterer lav- og høykarbo, glykemiske indekser og annet som jeg tror mindre på.

Du er jo nærmest på paleo. Klart det virker selv om du ikke setter fagspesifikke termer på det...

Redigert av gotman; 14/03/2011 15:15.
Re: Vekttap, beholde muskler og øke formen - umulig? [Re: gotman] #1129689 14/03/2011 15:24
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: gotman
Du er jo nærmest på paleo. Klart det virker selv om du ikke setter fagspesifikke termer på det...

Vi kan dermed konkludere med at brød, pasta, og potet i moderate mengder helt fint kan inngå i et slankekosthold.

Side 5 av 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Moderator  support