Vekttap, beholde muskler og øke formen - umulig?
|
Re: Vekttap, beholde muskler og øke formen - umulig?
[Re: sykkeloyvind]
14/03/2011 08:52
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Dette har jeg ikke betvilt og heller ikke sagt. Men vi spiste (høyst sannsynlig) ikke så mye karbohydrater for så lenge siden og derfor er høykarbohydratkosthold et eksperiment (som ikke ser ut til å være særlig vellykket).
Siden vi nå kan forvente å bli 80 år synes jeg kostholdseksperimentet som innebærer ganske mye karbo virker svært vellykket. Eller mener du at de hadde bedre helse mens de levde i steinalderen, jernalderen, bronsealderen, vikingtida osv? Nå vet jeg for lite om kosthold etc. til å kunne argumentere så mye for eller mot det andre. På den annen side så kan jeg litt statestikk og jeg ser at du har en hypotese om at mat er den ene forklaringsfaktoren som gjør at vi blir eldre. Jeg tror oppvarmede hjem, bedre arbeidsforhold, bedre kunnskap om medisin, økonomisk vekst og andre ting også kan være viktige forklaringsfaktorer. Siden alt har skjedd samtidig(med samme virkning) så er det litt vanskelig å argumentere for at det ene er viktigere enn det andre...
Ut på tur!
|
|
|
[Re: Supermann]
14/03/2011 08:56
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Det er jo nettopp dette jeg prøver å belyse her. At det ikke går an å fremstille dette som svart/hvitt med absolutte sannheter.
Folk lever lenge og vel med mange forskjellige typer kosthold.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: johnny_e]
14/03/2011 09:15
|
chrisf
Medlem
|
Medlem
Jeg kom over denne videoen for en liten stund siden, og for de som er interessert i mere bakgrunnskunnskap om hva som kanskje er galt med "dagens kosthold", så er dette halvannen time verdifull informasjon fra en forelesning på UCSF: http://www.youtube.com/watch?v=dBnniua6-oM
|
|
|
[Re: supernalle]
14/03/2011 09:31
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg skal på den annen side ikke betvile at man kan være sunn og frisk hvis man har 500+ terningstimer på sykkel samtidig som man har høyt korbo-inntak. Men kan man vara sunn och frisk om man inte har 500+ träningstimmar på cykel och samtidigt har ett högt karbo intag? Tycker det skulla vara interessant att veta vad forskningen säger om just detta för jag känner mig synd och frisk, har aldrig varit överviktigt och har aldrig tränat i närheten av 500+ timmar i året. Generellt så tror jag sällan forskning är så svart och vitt som man ofta ser debattanter på diverse forum verkar tro. Det var ju tex rapporterat i diverse tidningar för ett tag sen om ny forskning som visade på att det verkar som att olika kosthold passar för olika personer. Lite karbo och mycket fett var bra för en del folk medans ett bra kosthold för andra var mycket karbo och lite fett.
|
|
|
[Re: fredriks]
14/03/2011 09:35
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
[Re: HeavyDude]
14/03/2011 09:54
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Bare vent, snart er Aune01, Marius-H og alle andre lavkarbere over på den nye trenden: Very High Carb!
Anonym5
|
|
|
[Re: anonym5]
14/03/2011 09:59
|
magic
Besatt
|
Besatt
Nutrition for weight loss is confusing. We now have diets that cover just about every combination of macro-nutrients you could think of. Sant nok! Jeg har sjøl innsett at jeg er altfor glad i karbohydrater til at jeg kan klare å kutte det ut! Ski- og sykkelturer brukes for å kontrollere vekten 
Hilsen Lars
"It's like deja-vu, all over again"
|
|
|
14/03/2011 10:01
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
|
|
|
[Re: supernalle]
14/03/2011 10:33
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Det jeg mener er at folk før landbruket ikke spiste så mye karbohydrater som oss. (ikke spesielt rettet til supernalle) Denne sammenligningen holder ikke mål. Mennesker før i tiden satte heller ikke 4-8 timer hver dag 3 uker i strekk på et fremkomstmiddel av eksotiske materiale, og beveget seg månedene i mellom på en vanvittig høy intensitet, 4,5 eller 6 gjentakelser i 5, 10 eller 20 minutter. En annen ting jeg synes er hysterisk morsom er steinalderkostforfektere med proteinshake eller måltidserstattere i hånden. Hva «shak'et» man disse i i steinalderen. En slik?
Anonym5
|
|
|
14/03/2011 10:34
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Skulle gjerne sett den oversikten ved siden av en oversikt over antall lavkarbere som del av totalbefolkningen. Jeg tror ikke land hvor lavkarbodietter er svært utbredte er mindre disponible for overvekt. Snarere tvert i mot, uten at det er noen sammenheng. Det står og faller på aktivitetsnivå.
At folk har funnet sin måte å holde vekta nede og livskvaliteten oppe er flott. At dette skal presenteres for resten av oss som vidundermiddel og løsningen på alt fra høyt blodtrykk til finanskrise er tullball.
Anonym5
|
|
|
14/03/2011 10:37
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
14/03/2011 11:30
|
særp
Ringrev
|
Ringrev
En annen ting som er lett glemme er att før var folk mye mere i bevegelse, man kjørte ikke unger rundt, veldig ofte syklet eller gikk de. Det var ofte mere fysisk jobb som nå er erstattet av maskiner og data. Når man kom hjem satt man seg ikke ned foran pc eller tv. Man må også være åpen for att flere ting kan føre til samme resultat, derfor er jeg veldig skeptisk til folk som påstår att man MÅ spise det eller det. En stor årsak til for mye vekt i dag skyldes nok i hovedsak for lite aktivitet. Bare se på folk som klipper plen sin, ofte sitter de på en traktor klipper eller går bak en selvgående klipper for ikke snakke om elektriske eller motordrevne kantklippere. Hva gjorde folk før? De måtte bruke kroppen sin når de klippet plen og håndsaks ofte langs kanter.
Det er viljen det står på,Ikke kroppen.
|
|
|
[Re: særp]
14/03/2011 11:49
|
Frode RJ
Entusiast
|
Entusiast
Ser at forskning er nevnt tidligere i tråden.
Til de som mener man blir tynnere av å trene (UTEN å legge om kostholdet samtidig, eller å sulte seg): Jeg ønsker å se forskning som støtter denne teorien. Tar dere utfordringen ?
Hvis noen ønsker å se forskning om vektnedgang via kostomlegging (uten trening selvsagt) så kan det fremskaffes hvis ønskelig.
Farrisrunden 2012 Grenserittet 2012
|
|
|
[Re: Frode RJ]
14/03/2011 11:59
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Til de som mener man blir tynnere av å trene (UTEN å legge om kostholdet samtidig, eller å sulte seg): Jeg ønsker å se forskning som støtter denne teorien. Tar dere utfordringen ?
Her er det en grei oversikt som viser at, i kontrollgrupper, økt aktivitet fører til en vektnedgang. Både høyintensitetstrening og lavintensitetstrening. http://www.thefactsaboutfitness.com/articles/aerobicexercise.htmHusk at du bare spør om vektnedgang/tynnere, ikke mest effektivt. Ps. jeg mener man blir tynnere av å være i aktivitet OG legge om kostholdet. Men ikke nødvendigvis til steinalderkost.
Anonym5
|
|
|
14/03/2011 12:04
|
olechr
More than words
|
More than words
Det spørs jo hva man spiser. Men i mange tilfeller så er man avhengig av å gjøre noe med kostholdet i tillegg til trening.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
14/03/2011 12:04
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Til de som mener man blir tynnere av å trene (UTEN å legge om kostholdet samtidig, eller å sulte seg): Jeg ønsker å se forskning som støtter denne teorien. Hva ønsker du dokumentert ? At trening er mer effekiv metode for vektreduksjon enn ..hva ? Hvis treningen innebærer økt kaloriforbruk i forhold til tidligere aktivitetsnivå OG kalorinntaket er det samme, = vektreduksjon. Er det det du ønsker vitenskapelig dokumentert ??
|
|
|
[Re: Aune01]
14/03/2011 12:07
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Du linker også levealder opp mot generellt norsk kosthold. Da kan jeg kanskje også konkludere i at grandiosa er the shit for å leve lenge da eller?
Ja, Grandisen er jo nøkkelhullsmerka så den er vel safe.
|
|
|
14/03/2011 12:16
|
Frode RJ
Entusiast
|
Entusiast
Ser at de fleste studiene som er beskrevet på den siden er det to grupper som testes. Trening + Kostholdsomlegging eller Kostholdsomlegging
De tester ikke med kun å endre på treningsparameteren.
Litt vanskelig å se om det er treningen eller kostomlegging som har effekt.
Ja, man forbrenner mer med trening, MEN man blir sulten og spiser mer også. (Working up an apetite, som de sier i utlandet)
Det er forøvrig mange som har aktive jobber idag som er overvektige, så det gamle dager argumentet om at vi var så aktive før tror jeg ikke på. Jeg tror sukker og raffinerte karboydrater er den største forskjellen på 70'tallets og dagens kosthold. De fleste av oss kan innta karbohydrater uten store problemer, men de som er disponert for fedme bør prøve å holde seg unna, hvis de vil være normalvektige.
|
|
|
14/03/2011 12:17
|
Frode RJ
Entusiast
|
Entusiast
Til de som mener man blir tynnere av å trene (UTEN å legge om kostholdet samtidig, eller å sulte seg): Jeg ønsker å se forskning som støtter denne teorien. Hva ønsker du dokumentert ? At trening er mer effekiv metode for vektreduksjon enn ..hva ? Hvis treningen innebærer økt kaloriforbruk i forhold til tidligere aktivitetsnivå OG kalorinntaket er det samme, = vektreduksjon. Er det det du ønsker vitenskapelig dokumentert ?? Ja, siden man blir mer sulten av å trene. Kroppen gjør alt den kan for å kompensere energitapet. Så enten spiser du mer, eller så går forbrenningen ned. Og ikke kom med termodynamikkens 1.lov, for den gjelder KUN for ett lukket system. Noe menneskekroppen ikke er. Og det jeg ønsker dokumentasjon på er om man går ned i vekt av å trene. (Uten kostomlegging, og uten å sulte seg, noe ingen klarer særlig lenge uten å sprekke)
Redigert av Frode RJ; 14/03/2011 12:20.
|
|
|
14/03/2011 12:24
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Det er forøvrig mange som har aktive jobber idag som er overvektige, så det gamle dager argumentet om at vi var så aktive før tror jeg ikke på. Jo, befolkningen sett under ett var vi det, men: Jeg tror sukker og raffinerte karboydrater er den største forskjellen på 70'tallets og dagens kosthold. Nettopp.
Anonym5
|
|
|
14/03/2011 12:27
|
Frode RJ
Entusiast
|
Entusiast
Jo, befolkningen sett under ett var vi det, men:
Det er jeg enig i, men siden det er tykke og aktive mennesker idag, så er knytningen aktivitet og vekt ikke nødvendigvis sann. Det kan godt være at kosten alene er årsaken.
|
|
|
14/03/2011 12:28
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
http://www.infoplease.com/world/statistics/obesity.htmlDe feiteste landene i verden er stillhavsstatene -Nauru, Tonga, Cook Islands, Samoa osv. Jeg har vært på Cook Island og på Samoa og bodd sammen med vanlige innfødte på Samoa. Kostholdet her består for det meste av fet fisk stekt i kokos og palmeolje, kokosfett, bananer, frityrstekt fisk og kylling samt en variant av pannekakerøre stekt i kulefasong. Er det det raffinerte sukkeret, fettet eller mangelen på aktivitet som har gjort disse menneskene til de feiteste i verden?
|
|
|
14/03/2011 12:28
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ser at de fleste studiene som er beskrevet på den siden er det to grupper som testes. Trening + Kostholdsomlegging eller Kostholdsomlegging
Nu gjorde ju just den artikeln pontiff linkade till just detta. Jag fant också en artikel som gjorde detta men där gick också kontroll gruppen ned i vikt. Jeg tror sukker og raffinerte karboydrater er den største forskjellen på 70'tallets og dagens kosthold.
Jag tror den ökade tillgången till mat och då ofta dårlig mat också spellar en stor roll. De fleste av oss kan innta karbohydrater uten store problemer, men de som er disponert for fedme bør prøve å holde seg unna, hvis de vil være normalvektige.
Enligt forskning jag har läst om så är det också en del folk som bör hålla sig borta från tex fet. Det är möjligt att många som är överviktiga i dag är de som inte tåler karbohydrater spesiellt bra men det är endå inte säkert att det är alla av de som är överviktiga som har problem med karbo.
|
|
|
14/03/2011 12:34
|
Frode RJ
Entusiast
|
Entusiast
http://www.infoplease.com/world/statistics/obesity.htmlDe feiteste landene i verden er stillhavsstatene -Nauru, Tonga, Cook Islands, Samoa osv. Jeg har vært på Cook Island og på Samoa og bodd sammen med vanlige innfødte på Samoa. Kostholdet her består for det meste av fet fisk stekt i kokos og palmeolje, kokosfett, bananer, frityrstekt fisk og kylling samt en variant av pannekakerøre stekt i kulefasong. Er det det raffinerte sukkeret, fettet eller mangelen på aktivitet som har gjort disse menneskene til de feiteste i verden? Jeg vet ikke. Har du noen hypotese ? Edit: Fant årsaken, bare å google litt :-) "M i c h a e l C u r t i s United States Department of Army Some of the highest levels of obesity in the world are found in the island populations of Oceania. Rates of obesity as high as 75% have been reported in Nauru, Samoa, American Samoa, the Cook Islands, Tonga and French Polynesia. The factors for this epidemic of obesity are a dramatic decrease in physical activity and a dependence on a Western diet. The traditional foods of the islands such as fresh fish, meat and local fruits and vegetables have been replaced by rice, sugar, flour, canned meats, canned fruits and vegetables, soft drinks and beer" Og igjen, mat og aktivitetsendringer kommer gjerne sammen, og vanskelig å vite hva som har betyding for vektoppgang. Jeg setter mine kroner på at maten har størst betydning.
Redigert av Frode RJ; 14/03/2011 12:39.
|
|
|
14/03/2011 12:54
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Litt vanskelig å se om det er treningen eller kostomlegging som har effekt.
Ja, man forbrenner mer med trening, MEN man blir sulten og spiser mer også. (Working up an apetite, som de sier i utlandet)
Jeg er ennå usikekr på hva du ønsker dokumentert: etterlyser du vitenskapelig dokumentasjon på om man kan gå ned i vekt uten å få sultfølelse ? ( Uavhengig av om dette skyldes at man trener mer/samme kaloriinntak eller samme aktivitetsniv/lavere kaloriinntak ?). Eller hva ?
|
|
|
[Re: fredriks]
14/03/2011 12:54
|
Frode RJ
Entusiast
|
Entusiast
Det är möjligt att många som är överviktiga i dag är de som inte tåler karbohydrater spesiellt bra men det är endå inte säkert att det är alla av de som är överviktiga som har problem med karbo.
Det kan sikkert stemme. Men det store bildet synes å være at vi spiser mindre naturlig fett/proteiner og mer raffinerte karbohydrater og vi blir fetere og fetere. Dette betyr ikke at alle som er tykke har spist for mye sukker og raffinerte karbohydrater. Selv om jeg tror det gjelder den store massen.
|
|
|
14/03/2011 12:57
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Mateksperter på begges sider (karbo og fett) er stort sett enige i at det er mengden energi og hvor mye du forbrenner i forhold til dette som teller i forhold til hvor tjukk du blir.
|
|
|
14/03/2011 13:05
|
Frode RJ
Entusiast
|
Entusiast
Jeg er ennå usikekr på hva du ønsker dokumentert: etterlyser du vitenskapelig dokumentasjon på om man kan gå ned i vekt uten å få sultfølelse ? ( Uavhengig av om dette skyldes at man trener mer/samme kaloriinntak eller samme aktivitetsniv/lavere kaloriinntak ?). Eller hva ?
Hvis man øker aktivitetsnivået uten å spise mer, så sulter man kroppen. Trening setter deg i energiunderskudd, som gjør deg sulten. Så spørsmålet er, er det treningen som gjør deg tynn, eller mangel på nok mat ? Ville man fått nøyaktig samme slankeeffekt av å spise mindre ?
|
|
|
[Re: Hekta-MTB]
14/03/2011 13:06
|
Frode RJ
Entusiast
|
Entusiast
Mateksperter på begges sider (karbo og fett) er stort sett enige i at det er mengden energi og hvor mye du forbrenner i forhold til dette som teller i forhold til hvor tjukk du blir. Det er den superforenklede versjonen av det. Hadde vært riktig om kroppen hadde vært ett lukket system og hvis kroppen ikke styrte energiomsetningen ved hjelp av hormoner osv. Så med andre ord, ikke en spesiellt god forklaring på fedme :-)
|
|
|
14/03/2011 13:11
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Så med andre ord, ikke en spesiellt god forklaring på fedme :-) Eeh, jo. Energi inn > energi ut gir fedme. Ingen tvil om det. Men disse variablene inneholde svært mange kompliserte faktorer, fysiske såvel som psykiske, som gjør arbeidet ikke alltid så enkelt som «tren mer, spis mindre».
Anonym5
|
|
|
|
|