Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Sykler XXL

Sykler XXL #1124176 04/03/2011 09:55
C
Cherub Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
C
Noen som vet hvilke sykkelmodeller XXL kommer til å ta inn nå som sesongen nærmer seg for fullt?

Har havnet i den ulykksalige situasjon at jeg er nødt til å handle sykkel "hos samme forhandler som sist" dersom SmartSafety skal dekke egenandelen på min nå frastjålne Merida SL disc. 2000,- utgjør litt så da bør det helst handles hos XXL.

Hadde egentlig blinket meg ut årets Scott Scale 30 evt en ny Merida, men foreløpig har XXL kun sine egne White modeller tilgjengelig.

Anyone?

Re: Sykler XXL [Re: ] #1126295 08/03/2011 19:06
H
Henrik. Offline
Tidligere Turbo-Henrik
Tidligere Turbo-Henrik
H
Blir ganske så likt som tidligere, men opptil Scale 10.

Scott, Giant, White, noe Merida, most likely.

Re: Sykler XXL [Re: Henrik.] #1126440 09/03/2011 06:38
O
OleAR Offline
Fersking
Fersking
O
Noen som vet om de skal ta inn noen fulldempede sykler i år?

Var innom i fjor, men da sa de at fulldempede sykler var en trend som var på vei ut...

Re: Sykler XXL [Re: OleAR] #1126473 09/03/2011 08:17
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: OleAR
Var innom i fjor, men da sa de at fulldempede sykler var en trend som var på vei ut...

Enda et "bevis" på hva jeg tidligere har sagt om (sykkelselgere på) XXL. OBS! Som en generell vurdering i tilfelle noen skulle føle seg forulempet.

Her i byen mener jeg å ha sett at de har hatt et begrenset utvalg av Scott Spark.

Re: Sykler XXL [Re: EgilS] #1127683 10/03/2011 22:35
C
Cherub Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
C
Jeg fikk telefon fra innkjøpsavdelinga til XXL i dag. Scale 30 kom IKKE til å bli en del av XXLs sortiment denne sesongen. Men siden dette var en sykkel til over 10 000 kunne de lage en egen besyilling på denne, pris 20 000,- (evt prisgaranti om jeg finner den rimeligere annet sted), 10 000,- i depositum.

De nevnte en Whitesmodell til 30 000, som jeg kunne få for 20 000,-. De hadde visst én igjen i M i butikken nå. (Tror ikke det blir aktuelt, selv om de helt sikkert hadde rett når de sa at absolutt alle komponenter var hakket over på Whitesykkelen, kontra Scale 30)

Redigert av Cherub; 10/03/2011 22:37.
Re: Sykler XXL [Re: EgilS] #1127706 10/03/2011 23:38
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: EgilS
Enda et "bevis" på hva jeg tidligere har sagt om (sykkelselgere på) XXL.

På bakgrunn av en stab bestående av; tre syklister på NCnivå, hvorav en på landslaget, en (tidligere) verkstedsjef med sykkelgymnas fra Sverige, nåværende verkstedsansvarlig med langt over gjennomsnittlige dirtskills, en avdelingsleder med dansk sykkelmekanikerutdanning, et par både landevei- og mtbturittdeltagere, montører som samtlige sykler BMX, og yours truly som ikke gidder ramse meritter, så vil jeg si at det finnes mer enn hederlige unntak fra din generelle synsing. Blandt kollegaene mine i samme distrikt har jeg syklister som kan skryte av å ha slått Hushovd som juniorer og fremdeles får topptider Trondheim-Oslo. Man kan treffe på skieksperten som jobber i sommerhalvåret, eller skoleungdommen i deltidstilling, ja. Man kan også treffe på veteranen som har syklet MTB siden 1986, eller en kid som sykler fletta av deg. At heldempede ikke er et satningsområde kan kanskje stemme, for XXLs del er det da kanskje en synkende trend. På varehuset vårt er det i tilleg mer eller mindre en eliteutøver per avdeling i henhold til sportsgren, altså ikke kun innen ski/brett/sykkel. Kompetanse? Tror det.

Sitat: Cherub
Scale 30 kom IKKE til å bli en del av XXLs sortiment denne sesongen.
Snålt. Jeg etterjusterte en Scale 10 2011 mod i dag, og gikk jaggu forbi en Scale 30 i årets utgave i eske på lageret. Skal sjekke hva som kommer, nettsidene vil nok bli oppdatert når fokus skifter fra ski til sykkel.

..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
Re: Sykler XXL [Re: Rednax] #1127736 11/03/2011 07:19
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Rednax
... så vil jeg si at det finnes mer enn hederlige unntak fra din generelle synsing.

Det var derfor jeg skrev at det var en generell vurdering. Jeg har også truffet unntakene, men det er dessverre litt for langt mellom de. Spesielt med tanke på at den jevne kunde faktisk har god bruk for den fagkompetansen en selger burde ha.

Nå gjelder vel ikke dette kun XXL. Du vil vel fort oppdage det samme hos mange av de store "klesbutikkene" i bransjen.

Litt rart egentlig i og med at det burde være i butikkenes egeninteresse at selgerne har god kunnskap om det de skal selge. Kompetanse på det man selger er ofte avgjørende for hvor mye man får solgt.

Re: Sykler XXL [Re: EgilS] #1127739 11/03/2011 07:30
olechr Offline
More than words
More than words
Det finnes sikkert folk på xxl som er flinke. Men kommentaren om at fulldempa er på vei ut beviser vel at det er noen som ikke har peil også. FS er vel strengt talt mere og mere på vei inn.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Sykler XXL [Re: Rednax] #1127741 11/03/2011 07:33
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
At heldempede ikke er et satningsområde kan kanskje stemme, for XXLs del er det da kanskje en synkende trend.

Kan du utdype denne? Er heldempede sykler en synkende trend eller vil ikke XXL satse på det?

Re: Sykler XXL [Re: Larsemannen] #1127758 11/03/2011 07:58
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Var et forsøk på diplomatisk å "redde" en dårlig kommentar fra en butikkansatt, slik den ble referert. Jeg prøver å si at det kan hende at kommentaren gjalt XXLs utvalg. Som Staikeinthehood er inne på, har XXL tidligere hatt en håndfull highere end fulldempere hvert år, de er de modellene det har vært minst interresse for blant kundene, nest etter CX. Altså er neppe fulldempde noe hovedsatsingsområde dersom man legger salgstall til grunn, okei? Det vil ikke utelukke at du finner heldempede i sortimentet. Jeg har ingen ting med innkjøpspolitikken å gjøre i en av nordens største sportskjeder, sunn fornuft tilsier likevel at de nok selger det kundene vil ha.

Ellers var det at jeg i de hele tatt forsvarer arbeidsplassen min et resultat av den lille dråpen, begeret mitt angående generell dissing av XXLansatte har rant over. Jeg prøver å se gjennom fingrene hver gang de sure kommentarene kommer, og skal prøve å fortsette med det. I det hele tatt har jeg styrt unna XXLdiskusjoner, og prøvd å holde meg objektiv i diskusjoner angående Whitesykler/XXL de gangene jeg har tatt bladet fra munnen.

Sesongen har ikke begynt ennå, prøv å stille med litt blanke ark denne gang. Det finnes kommentarer og synsning på dette forumet som er hinsides en hver generell basisk sykkelkunnskap/fornuft, med så mange medlemmer skulle det bare mangle. Overfør det til antall varehus/antall ansatte/fare for å møte deltidsansatt skiekspert.

Redigert av Rednax; 11/03/2011 07:59.

Re: Sykler XXL [Re: Rednax] #1127855 11/03/2011 10:30
stosu Offline
Besatt
Besatt
Så lenge grusdunkerne er flere enn rotgnagerne sier det seg selv at de største kjedene velger satsningsområde ut fra dette. At flere og flere kjøper FS er noe de fleste vet. Derfor ble jeg litt skuffet når jeg så at White ikke kommer med FS i år (får bli racer i stedet, da).

Når det kommer til ekspertisen i butikk varierer det veldig fra sted til sted, da det avhenger veldig av hvor stort sykkel-miljø det finnes i området. Dette har jeg fått bekreftet av søster'n, som jobber på det nyeste XXL-varehuset, som forøvrig ikke trenger mye ekspertise for å overgå de andre sportsbutikkene i området ICON_WINK.

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Sykler XXL [Re: ] #1127908 11/03/2011 12:14
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Både Eyvind Hellstrøm og undertegnede kan ikke fordra kokker som aldri har smakt/spist maten de lager.

Re: Sykler XXL [Re: ] #1127941 11/03/2011 12:45
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: pedaIglipp
Man kan også treffe på veteranen som har syklet MTB siden 1986, eller en kid som sykler fletta av deg

Er dette argumenter for at man har bra folk ansatte i sykkelavdelingen? Da forstår jeg at man opplever litt friksjon i forhold til sine kunder.

Kunde: "Hei, hvordan er maten på denne restauranten?"
Servitør: "Som du ser, veier jeg 250kg"

I begge mine to innlegg forsvarer jeg kompetansenivået til mine kollegaer og meg selv. Hvorfor drar du fem én spissformulert setning? Les alt under ett, så forstår du kanskje mer. Har du for vane å forlange referanser eller bakgrunnsjekk av servitøren/butikkmedarbeideren når du bestiller mat/handler sykkel?

Hvordan ser du at en person har syklet mtb siden 84, eller at en annen sykler fletta av deg, når du møter dem i "butikkansattuniform"? Hvordan skal de fysisk vise deg dette? Skal de gå i shorts og vise sykkellegger ICON_WINK ? Ser ikke helt logikken i allegorien din.

Hva med denne "restaurantsituasjonifeserte" oversettelsen av spissformuleringen min?:

"Hei, hvordan er maten på denne restauranten?"
"Det kan jeg svare på, og videre veilede deg i menyen, på grunnlag av at jeg (i de to refererte tilfellene): A. enten har drevet med denne type mat fra denne type mat ble introdusert på markedet, og derved er over gjennomsnittlig bespist, kjenner utviklingen, vet hva som er forskjell på god og dårlig mat av denne type, hvilke råvarer/ferdigprodukt som egner seg best til dine gitte smaksløker. B. jeg driver kun med denne typen mat vi har på restauranten, utenom arbeidstid trener jeg på denne type mat, og i konkurranser der andre matkjennere deltar hevder jeg meg alltid i toppen dersom jeg da ikke vinner, jeg tror jeg har nok kompetanse til å uttale meg om det vi har på menyen."

Like absurd eksempel, men mer nærliggende.

Nå er det ikke vanlig at noen kommer med kortfattet CV, eller føler behov for å skryte om hvilket grunnlag de har for å kunne bistå deg i en sykkelbutikk/-avdeling når de tilbyr seg å hjelpe. Jeg motargumenterte den gjentagende generelle negative omtalen av kunnskapsnivået til mine kollegaer og meg selv.

Om du nå ble redd for å møte på en syklist med lengre fartstid, eller en med bedre ferdigheter enn deg, hos mine kollegaer og meg, så må jeg bare beklage. Igjen, det var en spissformulering, som jeg forsåvidt ikke forstår hvorfor du tolker som negativ og konfliktdannende.

Re: Sykler XXL [Re: Rednax] #1128207 11/03/2011 22:04
B
BillGates Offline
Medlem
Medlem
B
Dette må jo være hyggelig lesning for envher uavhennging skikkelig sykkelbutikk. XXL dilter etter og selger " det kunden vil ha" . Ergo sykkelbutikkene beholder sitt spillerom til å være nyskapende, trendsettende og ha det ypperste nye produkter i sine butikker, uten direkte konkurranse fra kjedene. Lenge leve den uavhengige faghandelen.

Re: Sykler XXL [Re: Rednax] #1128209 11/03/2011 22:08
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Det er sikkert mange flinke folk som jobber på XXL, men jeg har sett mye rart komme inn til verkstedet fra XXL også. Gjengangerne er at gaffelen er montert feil vei og at støtta gjerne er montert rundt hurtigkoblingen sånn at man ikke får av hjulet ICON_LAUGH

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Sykler XXL [Re: bjerkseth] #1128217 11/03/2011 22:25
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj
Sitat: bjerkseth
Det er sikkert mange flinke folk som jobber på XXL, men jeg har sett mye rart komme inn til verkstedet fra XXL også. Gjengangerne er at gaffelen er montert feil vei og at støtta gjerne er montert rundt hurtigkoblingen sånn at man ikke får av hjulet ICON_LAUGH

En av årsakene til dette kan være at monteringen av (i alle fall rimeligere modeller) syklene gjerne utføres av ASVO-bedrifter eller lignende. For å være flåsete kan litt av hvert skje der, i alle fall ville JEG gått grundig over sykkelen min etter kjøp på XXL.

Re: Sykler XXL [Re: JonahHex] #1128251 12/03/2011 00:18
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Bill, jeg tviler på at det kommer som noen bombe for de fleste LBS' at de ikke konkurrerer med de store kjedene når det gjelder nisjeproduktene, ikke akkurat noen nyhetsak. Hurra for mangfoldet, like så godt. Spør forresten de største importørene om hvilke butikker/kjeder som selger mest, altså hvem deres største kunder er, altså hvor flertallet handler. Flere som handler, lavere priser. Dilter etter? Om man har størst vekst og ekspansjon? Sier du det, Bill? Tror navnebroren din ville vært sterkt uenig.

Skal prøve å holde meg i skinnet, prøve å la være å spørre om dere kjøper kneip, brunost, og melk på Rema, og likevel flesker til med dyre godsaker fra Pascal om anledningen byr seg, men jeg får det ikke til.

Trolling fra alle kanter en sen fredagskveld til side, kan en påberope seg å være fagmann eller drive fagbutikk dersom man ikke har den minste utdannelse og langt fra fagbrev i faget "sitt"? Holder det altså å tilby nisjeproduktene innenfor en kategori? I vår stab har vi i det minste to med spesifik sykkelfagutdannelse, flere om en inkluderer idrettsutdannelse som faglig, enda flere om en inkluderer de som tar ordentlig fagutdannelse innen mekanikk. Kan vi få kalle kalle oss faghandel, eller MÅ man være uavhengig "mom'n pop" butikk for å smykke seg med den arkaiske tittelen?

Re: Sykler XXL [Re: Rednax] #1128254 12/03/2011 00:35
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj
For the record, jeg tror jeg på egen hånd har sørget for at minst 4 bekjente av meg har shoppa sykkel på XXL.

Re: Sykler XXL [Re: ] #1128262 12/03/2011 02:28
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
(Orker ikke klippe og lime quotes)

Det er du som henger deg opp i én spissformulert setning. Til tross for at jeg tidligere nevner flere kollegaer, hvorav to spesifike ansatte med sykkelfaglig kompetanse langt utover norsk standard (i det hele tatt utover hva det er mulig å opparbeide seg i Norge), bryr du deg utelukkende om én med erfaring (hvem vet om det er samme personen som har fagutdannelse) og én merittert rytter. Til tross for at jeg gjentar og gjentar at de to sistnevnte eksemplene var en karikert spissformulering.

Nå er det ikke bare mine tær du tråkker på når du generaliserer aktive, erfarne, syklister som en gjeng som ikke nødvendigvis vet hva de sykler på eller hvorfor det fungerer, hvilket modell- eller produsentnavn komponentene deres har, eller hvorfor de i det hele tatt har valgt dem, aller minst at de skal kune anbefale noe "kun" på grunnlag av erfaring. En slik generalisering gjelder samtlige formmedlemmer her inne.

Skal vil leke spissformuleringspingpong? Kjøper du Race King Supersonic for 5 K av gangen? Kanskje det ikke var det du mente?

La oss vende tilbake til kun Spupersoniceksempelet ditt, da.
Spør meg gjerne om Conti, så skal du få utfyllende svar om hver enkelt modell i sortimentet.
Supersonic, sier du? Hvilket Supersonic-dekk har du i tankene? Kan det være populære Race King, det er jo bla. en slager i Birken, den selges det mye av. Har vunnet dekktester, jeg kan vise deg testen på nettsiden på det uavhengige forumet som har utført en av testene, om det er dét dekket du ser etter. Eller du kan lese om det i dette norske terrengsykkelbladet jeg har ligende som referanse, så får du litt objektiv info fra en tredjepart. Race King finnes i Super Sonic utgave, slik som også flere av både MTB- og landeveisdekkene til Continental gjør, det er den modellen de fleste spør etter. Geir Lien som pleier å havne i topp tre på Birken hadde det som førstevalg til konkurransebruk, til tross for at han både selger og er sponset av et annet dekkmerke. Det sier kanskje litt?
Selv er jeg veldig fornøyd med det, bruker utelukkende dét på XC-sykkelen min.
Ikke Race King Supersonic du var ute etter?! Beklager! Supersonic er ikke et eget modellnavn, ser du, men en atså en spesifikasjon på utvalgte lettvektsutgaver av flere Contimodeller både til landevei og MTB. Tynnere sidevegger, med silicaforsterking i "gummiblandingen" som gir bedre grep på fuktig underlag, og en opplevd rundere profil siden mønsteret trekkes lengre ned på dekkanten, mindre gods=mindre vekt. Ofte et godt valg til konkurransebruk der slitestyrken ikke er det du vektlegger mest, men derimot lav vekt, bedre grep, og lav rullemotstand.
Til hvilket bruk trenger du Supersonic dekkene dine? Fortell meg om det typiske underlag du sykler på, så skal vi eleminere oss frem til det dekket du nok hadde i tankene, selv om vi ikke har noe modellnavn å gå etter.

Av og til kan det være greit med hjelp, selv om man gjerne vil greie seg sjøl.

Du var altså i en butikk som var utsolgt for Supersonic dekk, unntatt Race King modellen. Hva klager du du på? At de ikke hadde andre modeller i butikken den dagen? Selv Rema er utsolgt for melk av og til, innen de får påfyll fra leverandør.

Igjen dukker ordet "faghandel" opp, kan vi få avklart hva kriteriene for dette er?

Re: Sykler XXL [Re: Rednax] #1128289 12/03/2011 08:07
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B

Igjen dukker ordet "faghandel" opp, kan vi få avklart hva kriteriene for dette er?

"Faghandel, begrep som tidligere ble benyttet om handel med fagrelaterte varer (skomaker, skredder, maler osv); i dag betegnelse på aktører innen detaljhandel med spesialkompetanse innenfor det vareutvalget som tilbys. Faghandel benyttes dessuten ofte som samlebetegnelse for den delen av detaljhandelen som ikke selger dagligvarer. "

Det er ingen krav til størrelse på hverken vareutvalget eller prisene. Så XXL kan i teorien kvalifisere seg til å få bruke ordet "faghandel" om seg selv. Men jeg ser ikke for meg at XXL er interessert i å kutte ut alle ekstrahjelpene som jobber for en hundrelapp i timen og erstatte de utelukkende med "bransjefolk"

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Sykler XXL [Re: bjerkseth] #1128306 12/03/2011 08:58
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev

Men jeg ser ikke for meg at XXL er interessert i å kutte ut alle ekstrahjelpene som jobber for en hundrelapp i timen og erstatte de utelukkende med "bransjefolk"

(Grunnet litt for mye posting under bleieskiftet, litt for sent i natt, så har jeg nå ikke tid til den store trollekontringen nå innen jeg sykler på jobb..)

Bjerkseth, nå forveksler du Adecco med andre store bedrifter som dominerer markedet sitt.
Alle store bedrifter bryter ikke arbeidsmiljøloven og tariffer konsekvent. Lønner seg ikke i det lange løp.
Tror du at ekstrahjelpene bor på lageret og blir fødd energibarer som har gått ut på dato også?

Hvordan definerer du forresten "bransjefolk"?

Redigert av Rednax; 12/03/2011 09:03.

Re: Sykler XXL [Re: bjerkseth] #1128310 12/03/2011 09:08
sl500 Offline
Ringrev
Ringrev
Men jeg ser ikke for meg at XXL er interessert i å kutte ut alle ekstrahjelpene som jobber for en hundrelapp i timen og erstatte de utelukkende med "bransjefolk"

Du skal lette lenge etter en butikk som ikke bruker ekstrahjelpere med mindre erfaring og manglende utdannelse i faget en stammen av de fast ansatte.
Sånn har det vært og sånn er det i vertfall nå når de fleste butikkene har lang åpningstid.

Re: Sykler XXL [Re: ] #1128330 12/03/2011 10:01
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg er ikke ute etter noen slag spissformuleringspingpong. Jeg forsøkte å gi et eksempel på én av min opplevelser på XXL ved å gi eksempel på hvilke svar jeg fikk når jeg spurte etter det annonserte "Race King Supersonic". (Dette er et ganske kjent og etablert dekk, og som du sikkert husker har dere hatt det i kundeavisene deres flere ganger).

Men det var da vitterlig ikke eksempelet du refererte til?

For å ta din kjede som eksempel "Super Sonic sier du? Nei, vi har bare Raceing King. Birken til helga eller?"

Hadde du poengterer at det var Race King du var ute etter, så hadde du nok både fått det i butikken, og du hadde unngått leksjonen om de forskjellige variantene av Supersonicdekk som finns i Comntis sortement fra min side. Spurte du virkelig etter RKSS og fikk til svar at de kun hadde RK? I så fall kan nok det også stemme, min avd. var i perioder utsolgt for RKSS nettopp på grunn av stor pågang, det eneste vi kunne tilby var ordinær RK uten SSblanding. Du har altså fått et svar som nok henger på greip, uansett hvordan du vrenger på det i henhold til begge versjonenene dine av hva du sa da du henvendte deg til ekspeditøren.

Beklager at vi var utsolgt for SS-versjonen den deagen du skulle handle, men jeg kan ikke se at du fikk feil svar, eller at du skal kunne trekke kunnskapsnivået til den ansatte i tvil ut i fra hvordan du forteller at du opplevde situasjonen.

Nå gir jeg meg innen jeg ødelegger renomeet til arbeidspalssen min ytterligere, om det er mulig å gjøre det utover den forutintatte, bestemte synsingen som florerer.

Re: Sykler XXL [Re: Rednax] #1128345 12/03/2011 10:40
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Skal prøve å holde meg i skinnet

Ikke dumt, for det er snart fare for å bikke over fra å gi en nyttig korreksjon av stereotypier til å assosiere kjeden med småaggressiv hakking på folk med et mulig uheldig valg av formulering.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Sykler XXL [Re: Rednax] #1128349 12/03/2011 10:59
sam Offline
Avhengig
Avhengig
Problemet er vel ikke at det jobber folk uten erfaring og kunnskap i diverse butikker? Problemet oppstår når den kunnskapsløse selgeren utgir seg for å være ekspert innen feltet og håper på å presse mest mulig penger ut av en stakkars kunde som tror han får hjelp.

Det er det som er det store problemet med XXL, de svarer bare et eller annet istedet for å innrømme at de ikke vet.

At det er flinke folk som jobber hos dere Rednax, stemmer sikkert. Men mitt inntrykk, jeg tror ikke jeg er alene, er at du representerer en svært liten minoritet av ansette hos XXL.

CK Fix
Re: Sykler XXL [Re: sam] #1128352 12/03/2011 11:09
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: sam
Problemet er vel ikke at det jobber folk uten erfaring og kunnskap i diverse butikker? Problemet oppstår når den kunnskapsløse selgeren utgir seg for å være ekspert innen feltet og håper på å presse mest mulig penger ut av en stakkars kunde som tror han får hjelp.

Det er det som er det store problemet med XXL, de svarer bare et eller annet istedet for å innrømme at de ikke vet.

Men är detta ett spesifikt problem för xxl? Jag har inte köpt sykkel på min lokala xxl men tycker att jag oftast får grei hjälp.

Jag har förövrigt blivit irriterad på ett par andra "seriösa fagbutiker" i byen på grund av exakt det du skriver. De som jobbar där verkade inte ha peiling på det jag frågade men svarade i alla fall (detta var inte heller i samband med syklar förövrigt).

Re: Sykler XXL [Re: fredriks] #1128354 12/03/2011 11:15
sam Offline
Avhengig
Avhengig
Nei, dette er ikke et spesifikt XXL problem. Gjelder også Gsport, Intersport etc. Sikkert noen "seriøse fagbutikker" som driver uetisk også, på samme måte som noen vanlige sportsbutikker skiller seg ut med å være veldig flinke.

CK Fix
Re: Sykler XXL [Re: sam] #1128358 12/03/2011 11:22
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: sam
Nei, dette er ikke et spesifikt XXL problem. Gjelder også Gsport, Intersport etc. Sikkert noen "seriøse fagbutikker" som driver uetisk også, på samme måte som noen vanlige sportsbutikker skiller seg ut med å være veldig flinke.

Men behöver det handla om att "bedriva uetiskt"? Jag är varken enig i att xxl eller de andra kedjerna bedriver något uetisk trots att inte alla är experter på allt. En annan sak är att inte alla i en "bättre sport butikk" kan lika mycket om allt de sälger och om en expert på området kommer in så är det inte säkert att han blir förnöjd med svaren han får.

Re: Sykler XXL [Re: oyvin] #1128364 12/03/2011 11:33
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
Jaja.. Dei to XXL-sjappene her i Bergen har gitt meg fyrsteklasses service.

Enten det er snakk om kjøp av joggesko, friluftsutstyr, sykkelstæsj eller bikkjeting.

Derimot gjekk eg feil ei gong, og havna hjå MX sport (nabodøra til XXL Lagunen). Vel..

Om ein tykkje lite om kompetansen til seljarane hjå XXL må ein for alt i verda ikkje opphalde seg i sykkelavdelinga til MX Lagunen i ein periode på over fem minutt. Då tippar eg det er akutt fare for hjarteinfarkt og etsande fråde i munnvikane. Makan til sirkus er det sjeldan ein ser. Eg kom inn i tom butikk, og vart totalt oversett av alt som heitte seljarar, sjølv om eg freista oppnå kontakt. Derimot fekk den "feite, ferdige førtiåringen" som kom nokre minutt etter meg særs god behandling, og ikkje minst mange lovord om kor god tid han kom til å få på Bergen - Voss med ein racer til 40 000, og 60mm carbonfelgar!

Eg gjekk derfrå med uforretta sak.

Uansett.

XXL her i området har flinke seljarar som veit kva dei gjer på.
Eg skulle kjøpe joggesko, og omtrent før eg hadde byrja kikke i hyllene kom det ei hyggelig jente og lurte på om hu kunne hjelpe. Eg forklarte kva eg ville, ho kikka på foten min, kva sko eg hadde på meg og ganglaget mitt, og kom med anbefalingar. Fann gode sko gjorde ho også.

På avdelinga for friluftsliv er dei og særs hyggelig innstilt. Eg var på jakt etter varmetrekk til bikkja ei gong. Då spør fyren eg snakk med om eg hadde bikkja med meg. I så fall kunne eg ta han med inn, så kunne me prøve nokre trekk for å sjå kva som sat best på. Og han involverte ein kollega til av seg som hadde betre peiling på bikkje-utstyr enn seg sjølv.

Og for å ta sykkelavdelinga:
Eg har hatt relativt lite med den å gjere, men har fått god service der også; blant anna av seljarar som har plukka drevboltane av utstillingssyklar fordi dei ikkje hadde lause. (Eg fekk fire tianboltar for 40 kroner...)

Kompetansen har det heller ikkje vore noko å sei på; og spesielt ein kar (trur ikkje det var Rednax) gav meg gode råd om korleis å demontere nav og kva lager som passa eit gamalt DT-swiss hjulsett eg hadde .

Det er gjerne store forskjellar på kompetansen til dei som arbeidar på ulike XXL-butikkar kring i Noreg, men her i Bergen (spesielt Lagunen - der eg stort sett går) er entusiasmen og kompetansen til dei som jobbar der god; måtte det seg vere sykkel eller joggesko.

Og så det er sagt:
Eg har ved fleire høve opplevd elendig service, overlegne "bedre-enn-deg" seljarar og inkompetanse hjå reinspikka "entusiast-sykkelbutikkar" i denne byen.

Noko eg har fleire gonger opplevd å komme inn i ein butikk, for så av fleire av dei ansatte bli oversett (eller ikkje få skikkelige svar) om eg går kledd på ein måte som ikkje er typisk for deira primære kundegruppe.

Eg har opplevd å få ein sykkel ut frå ein av dei største sykkelverkstadene her i byen med bremseklossar som var så feilstilt at dei hadde ete opp sideveggen i dekket, hadde det ikkje vore for at dei var så lause at dei datt av!

Så på lik linje med at Rednax i "kampens hete" skjærer alle på forumet over ein kam, er det heilt hakkande galt å gjere det same med alle XXL-butikkar og -ansatte.

XXL har ein misjon:
Selje mest mulig for å tene mest mulig pengar.

Det er ikkje så ulikt andre butikkar, er det vel?

Redigert av NjalVM; 12/03/2011 11:39. Rediger grunn: korrigering - igjen

Vaskar kleda mine sjølv...
Re: Sykler XXL [Re: sam] #1128365 12/03/2011 11:35
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Jeg mener at fagbutikker som selger sykkelutstyr er verre når det gjelder pushing av priser. Der florerer det av kompispriser, kunde-tryne-priser, ansatt-værsyk-priser, hvor-mye-skal-du-bruke-på-ekstra-utstyr-priser etc. Mens hos butikker som XXL er det kun en pris som er godt klistret på sykkelen. Sant, noen ganger har XXL tilbud som varer i en bestemt uke.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support