Har hatt en gammel Kona Kula Deluxe-ramme hengende i boden et års tid, og i går fikk jeg endelig gitt den en omgang Duxola.
Det var en møkkajobb av dimensjoner, men resultatet ble ganske ålreit. Pusset med stålull etter lakkfjerningen, og deretter en kjapp omgang med Autosol. Det var omtrent 100 gram med lakk på ramma - litt skuffet etter å ha hørt om vektbesparelser i 200-gramsklassen.
Re: Duxola-fest - Kona med retro-feel
[Re: tron]
#97366124/06/201022:17
Byggeprosessen nærmer seg slutten. I kveld fikk ramma replica-dekaler fra Kona Kula 1994. Såpass fornøyd med resultatet at jeg angrer på at jeg ikke gikk for klarlakk på denne ramma. Regner med resten av delene kommer på i helgen, så kan jeg vise fram hele nybygget.
#97367824/06/201022:53
Da var bygget klart. Er veldig fornøyd med resultatet, særlig med tanke på at hele bygget bare har kostet litt over 4000 kr. Noen deler jeg hadde liggende i boden, noen deler venner hadde liggende i boden (byttet til meg den gamle SID-en mot en Sombrio-caps) og noen deler plukket fra billigkroken hos CRC og Bikeshop. Skulle kanskje gått for klarlakk for å beholde den blanke looken, men de grå dekalene er jo også valgt nettopp for å matche raw-looken som kommer fram når ramma begynner å oksidere.
Redigert av tron; 26/06/201010:44.
#97440126/06/201010:41
Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, interpretasjon og refleksjon. Kunnskap er begrunnet tro. Kunnskap oppstår mellom ørene i menneskets hjerne.
Petter Gottschalk
#97440626/06/201010:48
Ramma er en 2005-ish-modell. Ifølge salgsannonsen, laget av Easton i USA. Easton-logoen er preget inn i rørene, så jeg burde kanskje ha kjøpt Easton-dekaler og spekket den med Easton-deler.
I 1994 stod Kulaen høyt på min ønskeliste. Kona fra den tiden vekker de rette følelsene, i motsetning til i dag. Derfor valgte jeg retro-stickers, som kommer til å stå godt mot raw-looken som kommer til å komme fram etter hvert.
Den gamle SID-en trenger litt TLC her. "Lockouten" tar ikke før 2-3 cm ned i vandringen. Det kan være luft i systemet eller for lite olje, har jeg lest, så akkurat dette lar seg nok fikse lett. Men det ser jo ut som om den har 100 mm vandring, men det er bråstopp etter 80. Tror det er en 2005 modell, sånn ca, og da var SID kanskje ikke 100mm? Kan det være at den er shimmet opp eller noe for å få en annen AC?
#97619029/06/201014:06
Fy fader så fet den ble! Nå får jeg veldig lyst til å strippe min Nakamura Sti-HT med sliten lakk....spørsmålet blir bare hva den skal "gjenfødes" som. Nakamura-navnet er liksom ikke så kult at jeg gidder å sette det på igjen. Etter å ha bladd gjennom listen til graphicshackuk er det jo mye kult. Hva med pin-up-tema (kanskje litt for store)? Eller å fake en Mongoose? Eller kjøre helt clean uten noen stickers? Synsing ønskes!
Jeg har jo vært skeptisk til raw-alu tidligere ;-) Hvor lang tid tok det å strippe den? Noen forholdsregler? (må kunne gjøres bak huset/i boden hos hos svigers)
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
[Re: simenf]
#97790501/07/201019:47
Jeg gjorde det med Nakamura Zenith 1994, brukte duxola men når jeg pusset ned merket jeg at det ble sånne gul-gullmerker ved kabelfestene. Og den ble mere stygg grå i fargen og da så jeg med en gang at det ikke ble pent, eneste utvei ble og lakke den på nytt i ny farge. Det og pusse opp gammel verk uten skivebremsefester kan bli for mye utgifter å fram og tilbake med ramma for å få ordentlig lakkering og skivebremsefester. Det er enklere og finne seg en nyere ramme med skivebremsefester, jeg har merket at kona enten det er cromo, alu eller gammel eller nyere modeller som her blir de fine uansett Stål egner seg til lakking og alu som her.....
[Re: simenf]
#97795101/07/201020:23
Fy Eller å fake en Mongoose? Eller kjøre helt clean uten noen stickers? Synsing ønskes!
Det og fake en sykkel syns ikke jeg bærer så mye preg av merket. Merket må stå i stil med sykkeln.
Jeg hadde selv tenkt til og designe egen Nakamura skrift med litt annen skrift fks eierne og litt signaturer det betyr mye snas og noe som ingen andre har maken til. Det er kult i min verden! Mye kan bli bra ja...
Sorry Simenf, så ikke spørsmålet ditt før nå. Det er bare å smøre på, heller tykt en tynt, vente 10-15-20 minutter og børste av. Jeg brukte en gammel oppvaskkost. Avfallet faller da ned på underlaget, der du bør ha noe som samler det opp. Det blir en fin liten samling tørre smuler som bør leveres som spesialavfall. Noen steder må du gjenta prosessen. Jeg brukte endel timer på ramma mi', men vet ikke hvor mange ;-)
#97809801/07/201023:07
Nei det stemmer sikkert, og det spiller ingen trille. Uansett er det Easton Superlite-rør, og det er ganske kult at Easton-logoene som er preget inn i rørene kom til syne da lakken forsvant.
#97832202/07/201009:58
Det ble veldig fint!!! Lager Grapicshack dekaler på bestilling? Eller er det noen som vet hva fonten på dekalene til en -98 Kona Munimula heter, den samme som ble avbildet tidligere i tråden:
Redigert av kirderf; 02/07/201016:12.
[Re: kirderf]
#97880203/07/201012:47
Er nok en køstømfont det neppe er laget et helt fontsett av. Men Graphicshack lager garantert den der for deg. Hvis du har et høyoppløst bilde eller noe vektorgrafikk, lager det helt sikkert det du måtte ønske.
#103262220/09/201008:42
Jeg startet med Duxola, men etter mange forsøk og liten suksess, ga jeg rett og slett opp. Startet søket på nett for å finne en "glassblåser" eller nøtteblåser, men det viste seg å være vanskelig å finne. Fikk tak i en kalkblåser som gjorde jobben for en hyggelig pris (en sjokoladekake). 100 gram lakk tatt av ramma. Ramma var overraskende grov i strukturen etter kalkblåsingen, men det har jeg pusset ned med våtslip 800 papir. Teipet opp skruer og brukte ett gammelt kranklager for beskyttelse av gjenger, samt bremseadapter og styrelagerkopper der de skal være.
Jeg vet ikke hvilken farge sykkelen får. Jeg sa til lakkereren att jeg ønsker en sølv/grå farge og at han kan bruke en farge som han uansett skal bruke på en bil, så vi får se hva det blir til.
Sykkelen vil få mye av det originale utstyret montert, men dempergaffelen blir byttet ut med en stiv en fra OnOne.
Håper på lakk i løpet av uken.
Stian
Gammel ringrev. Kleiva Pedal Pushers will never die!!