Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Sykler XXL

Re: Sykler XXL [Re: Rednax] #1128370 12/03/2011 11:41
O
ohels Offline
Entusiast
Entusiast
O
Sitat: Rednax

Bjerkseth, nå forveksler du Adecco med andre store bedrifter som dominerer markedet sitt.
Alle store bedrifter bryter ikke arbeidsmiljøloven og tariffer konsekvent. Lønner seg ikke i det lange løp.
Tror du at ekstrahjelpene bor på lageret og blir fødd energibarer som har gått ut på dato også?

Hvordan definerer du forresten "bransjefolk"?

Han forveksler ikke XXL med Adecco. Han skriver bare at XXL (som de fleste andre store butikkjeder) er avhengige av ekstrahjelper som ikke krever høy lønn for å jobbe der. Det er forøvrig ikke ulovlig det Adecco gjorde med å betale de ansatte under tariff.

Re: Sykler XXL [Re: fredriks] #1128371 12/03/2011 11:42
sam Offline
Avhengig
Avhengig
Om det er uetisk eller ikke kan sikkert diskuteres. Jeg mener det er det hvis man utgir seg for å være noe man ikke er. Noe man gjør når man ikke innrømmer at man ikke vet svaret.

Hva kaller man det hvis rørleggeren viser seg å ikke være rørlegger, ikke kan han noe om å legger rør heller?

CK Fix
Re: Sykler XXL [Re: ohels] #1128385 12/03/2011 12:38
Fast gjest Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: ohels

Bjerkseth, nå forveksler du Adecco med andre store bedrifter som dominerer markedet sitt.
Alle store bedrifter bryter ikke arbeidsmiljøloven og tariffer konsekvent. Lønner seg ikke i det lange løp.
Tror du at ekstrahjelpene bor på lageret og blir fødd energibarer som har gått ut på dato også?

Hvordan definerer du forresten "bransjefolk"?

Han forveksler ikke XXL med Adecco. Han skriver bare at XXL (som de fleste andre store butikkjeder) er avhengige av ekstrahjelper som ikke krever høy lønn for å jobbe der. Det er forøvrig ikke ulovlig det Adecco gjorde med å betale de ansatte under tariff.

Det er ulovlig ikke å betale overtid og uetisk å betale under tariff

Re: Sykler XXL [Re: Fast gjest] #1128386 12/03/2011 12:41
O
ohels Offline
Entusiast
Entusiast
O
Sitat: Fast gjest

Det er ulovlig ikke å betale overtid og uetisk å betale under tariff

Riktig det med overtid, men det er da ikke uetisk å betale under tariff. Det er organisjonsfrihet i Norge.

Re: Sykler XXL [Re: NjalVM] #1128494 12/03/2011 18:17
Livestrong Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: NjalVM
Jaja.. Dei to XXL-sjappene her i Bergen har gitt meg fyrsteklasses service.

Enten det er snakk om kjøp av joggesko, friluftsutstyr, sykkelstæsj eller bikkjeting.

Derimot gjekk eg feil ei gong, og havna hjå MX sport (nabodøra til XXL Lagunen). Vel..

Om ein tykkje lite om kompetansen til seljarane hjå XXL må ein for alt i verda ikkje opphalde seg i sykkelavdelinga til MX Lagunen i ein periode på over fem minutt. Då tippar eg det er akutt fare for hjarteinfarkt og etsande fråde i munnvikane. Makan til sirkus er det sjeldan ein ser. Eg kom inn i tom butikk, og vart totalt oversett av alt som heitte seljarar, sjølv om eg freista oppnå kontakt. Derimot fekk den "feite, ferdige førtiåringen" som kom nokre minutt etter meg særs god behandling, og ikkje minst mange lovord om kor god tid han kom til å få på Bergen - Voss med ein racer til 40 000, og 60mm carbonfelgar!

Eg gjekk derfrå med uforretta sak.

Uansett.

XXL her i området har flinke seljarar som veit kva dei gjer på.
Eg skulle kjøpe joggesko, og omtrent før eg hadde byrja kikke i hyllene kom det ei hyggelig jente og lurte på om hu kunne hjelpe. Eg forklarte kva eg ville, ho kikka på foten min, kva sko eg hadde på meg og ganglaget mitt, og kom med anbefalingar. Fann gode sko gjorde ho også.

På avdelinga for friluftsliv er dei og særs hyggelig innstilt. Eg var på jakt etter varmetrekk til bikkja ei gong. Då spør fyren eg snakk med om eg hadde bikkja med meg. I så fall kunne eg ta han med inn, så kunne me prøve nokre trekk for å sjå kva som sat best på. Og han involverte ein kollega til av seg som hadde betre peiling på bikkje-utstyr enn seg sjølv.

Og for å ta sykkelavdelinga:
Eg har hatt relativt lite med den å gjere, men har fått god service der også; blant anna av seljarar som har plukka drevboltane av utstillingssyklar fordi dei ikkje hadde lause. (Eg fekk fire tianboltar for 40 kroner...)

Kompetansen har det heller ikkje vore noko å sei på; og spesielt ein kar (trur ikkje det var Rednax) gav meg gode råd om korleis å demontere nav og kva lager som passa eit gamalt DT-swiss hjulsett eg hadde .

Det er gjerne store forskjellar på kompetansen til dei som arbeidar på ulike XXL-butikkar kring i Noreg, men her i Bergen (spesielt Lagunen - der eg stort sett går) er entusiasmen og kompetansen til dei som jobbar der god; måtte det seg vere sykkel eller joggesko.

Og så det er sagt:
Eg har ved fleire høve opplevd elendig service, overlegne "bedre-enn-deg" seljarar og inkompetanse hjå reinspikka "entusiast-sykkelbutikkar" i denne byen.

Noko eg har fleire gonger opplevd å komme inn i ein butikk, for så av fleire av dei ansatte bli oversett (eller ikkje få skikkelige svar) om eg går kledd på ein måte som ikkje er typisk for deira primære kundegruppe.

Eg har opplevd å få ein sykkel ut frå ein av dei største sykkelverkstadene her i byen med bremseklossar som var så feilstilt at dei hadde ete opp sideveggen i dekket, hadde det ikkje vore for at dei var så lause at dei datt av!

Så på lik linje med at Rednax i "kampens hete" skjærer alle på forumet over ein kam, er det heilt hakkande galt å gjere det same med alle XXL-butikkar og -ansatte.

XXL har ein misjon:
Selje mest mulig for å tene mest mulig pengar.

Det er ikkje så ulikt andre butikkar, er det vel?

vel jeg er ganske så uenig med Mx sport lagunen i forhold til XXL lagunen. de på XXL har desverre ikke peiling i det hele tatt på sykkel. var der inne å spurte etter bremseklosser til raceren og de kom frem med ene paret etter det andre med bremsesystem for MTB. og bremseklosser for MTB. de hadde heller ingen peiling når det gjaldt sykkel til barn. men MX sport derimot ble jeg tatt godt i mot og fikk den servicen enn fortjener. De har god greie på tingene de selger. det er egen folk på hver avd. og egne folk i kassen. Har de ikke produktet inne så får de det inn i løpet av 2 timer. det er service det. har til og med fått levert varer på døren her hjemme av mx sport lagunen. Så du har sikkert bare vært uheldig når du var innom MX sport lagunen.. ICON_SMILE

If you worried about falling off the bike,
YOU`D NEVER GET ON.

- Lance Armstrong
Re: Sykler XXL [Re: Livestrong] #1128540 12/03/2011 19:33
EgilS Offline
More than words
More than words
Nå gir jeg meg innen jeg ødelegger renomeet til arbeidspalssen min ytterligere, om det er mulig å gjøre det utover den forutintatte, bestemte synsingen som florerer.

Forutinntatt er man om man ikke har noen erfaring og likevel dømmer butikken nord og ned. Når man selv har hatt diverse opplevelser der på forskjellige butikker, og har fått feferert opplevelser fra kjente; da er man ikke forutinntatt.

Re: Sykler XXL [Re: Livestrong] #1128553 12/03/2011 19:44
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Livestrong
Sitat: NjalVM
..
..
You the King of Quotes?

Eg fekk faktisk ein PM av ein anna kar som har same oppfatning som deg av MX Lagunen..

Eg fekk derfrå eit tips om å barbere meg, kle meg pent, og ha ei innstilling som om eg har 40 000,- å svi av i sjappa der..

Men då eg absolutt ikkje er av den typen, og føretrekk å få service sjølv om eg har tredagersskjegg, tykkjer joggesko til 1 300,- er dyrt, og hjulsett til 13 000,- er uaktuelt..

Vaskar kleda mine sjølv...
Re: Sykler XXL [Re: NjalVM] #1128557 12/03/2011 19:52
Livestrong Offline
Ringrev
Ringrev
ja enn skal jo få lik service uansett hvordan enn ser ut.. ser jo ikke akkurat ut som en toppsyklist selv, men greier fint holde følge med de i klubben når det gjelder. Har ikke akkurat den perfekte sykkel kroppen ( litt for mange kilo) men har det i beina og er STA som et esel så følger med de fleste der det skal.

Så får alltid god service på MX lagunen. Men får best service i Åsane. men det er sikkert fordi jeg kjenner sjefene i butikken der.. ICON_SMILE der bare bestiller jeg og får det jeg vil til pitte lit mer enn innkjøps pris.. ICON_SMILE

YOU`D NEVER GET ON.

- Lance Armstrong
Re: Sykler XXL [Re: sam] #1128560 12/03/2011 19:59
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: sam
Problemet er vel ikke at det jobber folk uten erfaring og kunnskap i diverse butikker? Problemet oppstår når den kunnskapsløse selgeren utgir seg for å være ekspert innen feltet og håper på å presse mest mulig penger ut av en stakkars kunde som tror han får hjelp.

For meg er det null problem at man har kunnskapsløse selgere så lenge de ikke prøver å dekke over det med å virke skråsikre på ting de ikke har greie på.

Som da fyren på XXL anbefalte sykkelstørrelse L til meg på 168 cm. Og som da jeg konfronterte ham med det sa at jeg "så større ut enn det". Hvis ikke fyren klarte å se at jeg var mindre enn ham bør han i første omgang få seg briller.

Re: Sykler XXL [Re: Livestrong] #1128561 12/03/2011 19:59
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Livestrong
ja enn skal jo få lik service uansett hvordan enn ser ut.. ser jo ikke akkurat ut som en toppsyklist selv, men greier fint holde følge med de i klubben når det gjelder. Har ikke akkurat den perfekte sykkel kroppen ( litt for mange kilo) men har det i beina og er STA som et esel så følger med de fleste der det skal.

Så får alltid god service på MX lagunen. Men får best service i Åsane. men det er sikkert fordi jeg kjenner sjefene i butikken der.. ICON_SMILE der bare bestiller jeg og får det jeg vil til pitte lit mer enn innkjøps pris.. ICON_SMILE

Kompispriser, a?

Re: Sykler XXL [Re: femte_gir] #1128566 12/03/2011 20:17
Livestrong Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: femte_gir

Kompispriser, a?

ICON_SMILE

YOU`D NEVER GET ON.

- Lance Armstrong
Re: Sykler XXL [Re: Livestrong] #1128598 12/03/2011 21:06
BananJan Offline
Entusiast
Entusiast
Mye generalisering her, selvfølgelig kan man få god service på XXL, like fullt som man kan få dårlig service på din LBS.
Det er jo mennesker det er snakk om, ikke alle har samme kompetanse, selv om du som kunde skulle ønske det.
Jeg importerte ramme fra CRC, og gikk til min LBS for å få setepinne, den er 30,9 , selger mente jeg tok feil og påstod det var 31,9 jeg skulle ha (ukjent dim innen setepinner).Det jeg vel egentlig vil frem til,er at skulle du få feil opplysninger fra en sykkelpusher, er det vel ikke så mye å lage bråk over. De fleste som er her inne har vel litt peiling på hva det går i, de som ikke har det, får uansett en fullgod sykkel, om de handler på XXL, G-Max, eller andre steder.

Canyon Ultimate CF SL
Kina 29er

Re: Sykler XXL [Re: Rednax] #1128641 12/03/2011 22:36
B
BillGates Offline
Medlem
Medlem
B
Ja. Hurra for mangfoldet.

Volum og det å være trendsettende er helt klart to forkjellige ting. Skal du ha volum må du kjøre mainstream (derav navnet), og det etterlater et rom for de som vil velge noe annet, være trendsettende. Derav kan man si at XXL dilter etter. De er helt sikkert nyskapende innenfor sin måte å drive storbutikk på, men på produkt vil de aldri være trendsettende, og det er vel sånn det skal være også. Min navnebror har jo akkurat det problemet. Han ble for stor, og nå er det noen andre (apple) som har kommet nedenfra med trendene, microsoft dilter etter. Sånn er dynamikken.

Begrepet fagbutikk er absolutt en interresant diskusjon. Jeg er enig at det er noen som påberoper seg titelen, som ikke fortjener den og sikkert noen XXL avdelinger der ute som er farlig nære. Mine krav blir som følger, og jeg tror ikke det er mange butikker som fyller alle kriterier:

Butikken skal kunne utføre bikefitting. Skikkelig.
Butikken skal kunne levere custombygg
Butikken skal ikke selge sykler som er for dårlige. Etter min definisjon går den grensen stort sett ved 3000kr på terrengsykkel. finnes sikkert unntak.
Butikken må ha minst et merke som driver egen utvikling og ikke bare setter sammen sykler ut fra taiwankatalogen.
Butikken må ha et sykkelverksted som utfører alt inkl hjulbygging og demper servce.
Butikkens ansatte må holde et høyt nivå. Alle sammen.

Jeg handler faktisk ikke på Rema så ofte, fordi de mangler vesentlige varer jeg ofte er ute etter. Og jeg har faktisk ofte gått gjennom min lokale XXL butikk uten å finne det jeg har villet ha, selv om jeg har prøvd. Det være seg sykkel, klær sko, fjellstøvler etc. Jeg er kresen, og da treffer som regel fagbutikken (hva nå det betyr) bedre med sitt utvalg.

Bill, jeg tviler på at det kommer som noen bombe for de fleste LBS' at de ikke konkurrerer med de store kjedene når det gjelder nisjeproduktene, ikke akkurat noen nyhetsak. Hurra for mangfoldet, like så godt. Spør forresten de største importørene om hvilke butikker/kjeder som selger mest, altså hvem deres største kunder er, altså hvor flertallet handler. Flere som handler, lavere priser. Dilter etter? Om man har størst vekst og ekspansjon? Sier du det, Bill? Tror navnebroren din ville vært sterkt uenig.

Skal prøve å holde meg i skinnet, prøve å la være å spørre om dere kjøper kneip, brunost, og melk på Rema, og likevel flesker til med dyre godsaker fra Pascal om anledningen byr seg, men jeg får det ikke til.

Trolling fra alle kanter en sen fredagskveld til side, kan en påberope seg å være fagmann eller drive fagbutikk dersom man ikke har den minste utdannelse og langt fra fagbrev i faget "sitt"? Holder det altså å tilby nisjeproduktene innenfor en kategori? I vår stab har vi i det minste to med spesifik sykkelfagutdannelse, flere om en inkluderer idrettsutdannelse som faglig, enda flere om en inkluderer de som tar ordentlig fagutdannelse innen mekanikk. Kan vi få kalle kalle oss faghandel, eller MÅ man være uavhengig "mom'n pop" butikk for å smykke seg med den arkaiske tittelen?

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support