Styrketrening på rulla - en liten revolusjon?
|
Styrketrening på rulla - en liten revolusjon?
26/02/2011 10:33
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
I dag har jeg hatt en liten lyspære over hodet mitt. Den kom på rulla under kombinert-hopprennet i Ski-VM. Se ideen på videoen (men overse rotet rundt rulla). http://vimeo.com/20400463Av en eller annen grunn får jeg ikke bygget inn vimeo-videoer i poster på UBB. Så dere får gå inn på linken.
|
|
|
Re: Styrketrening på rulla - en liten revolusjon?
[Re: Raskall]
26/02/2011 11:18
|
Ole
More than words
|
More than words
"Noen" bør feste hurtigkoblingen på fremhjulet bedre før sykkelen tas ut på veien. 
|
|
|
[Re: Ole]
26/02/2011 12:43
|
Dloh
Ringrev
|
Ringrev
Fokuset blir for stort på å fokusere på å dra i strikken at man vil sykle med helt feil teknikk, og dermed mister hele vitsen med å sitte på rulla. Som du ser så er det jo såvidt føttene går rundt, og overkroppen vil få feil belastning da man sitter på en lite å tynt sete med dårlig støtte. Men du skal ha et pluss for tanken ihvertfall 
|
|
|
[Re: Dloh]
26/02/2011 13:26
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Fokuset blir for stort på å fokusere på å dra i strikken at man vil sykle med helt feil teknikk, og dermed mister hele vitsen med å sitte på rulla. Som du ser så er det jo såvidt føttene går rundt, og overkroppen vil få feil belastning da man sitter på en lite å tynt sete med dårlig støtte. Men du skal ha et pluss for tanken ihvertfall Dette var en demovideo. Men poenget med dette er å trene overkroppen mens beina får en pause i økta. Dessuten er poenget med denne typen styrketrening å trene i en situasjon man gjør ofte. Det å trene slik mens man sitter på et lite tynt sete gjør også at man også får styrket stabiliseringsmuskulatur ellers i kroppen. Dette får man ikke når man står statisk med frivekter eller sitter fastspent i en maskin. Skal drøfte dette med min fysioterapeut neste gang jeg skal til han. Har stor tro på at dette er gunstig trening for en syklist. Men Arnold-muskler får man ikke av det. Det er heller ikke et mål.
|
|
|
26/02/2011 14:12
|
olechr
More than words
|
More than words
Konsentrer deg om sykling når du sitter på rulla. Jeg skal nesten garantere deg at det er der du har mest å hente. Så tar du evnt 15 min med styrke etterpå.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
26/02/2011 14:20
|
Birkebeinern
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Enig med Ole. Armstyrke er vel ikke det viktigste rent sykkelmessig. Bedre å fokusere på stabiliserings - muskulatur da.
Until mountain biking came along, the bike scene was ruled by a small elite cadre of people who seemed allergic to enthusiasm
|
|
|
[Re: Birkebeinern]
26/02/2011 14:24
|
bullet
Besatt
|
Besatt
Enig med Ole. Armstyrke er vel ikke det viktigste rent sykkelmessig. Bedre å fokusere på stabiliserings - muskulatur da. Støtter den.
En god taper forblir en taper.
Carlberg Velo
|
|
|
26/02/2011 15:41
|
thomasengen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
det du vinner på å gjøre det samtidig taper du mer i å ikke få gjort to ulike øvelser skikkelig. Men kreativitet skal du ha for 
Redigert av thomasengen; 26/02/2011 15:42.
|
|
|
[Re: thomasengen]
26/02/2011 16:03
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
og ikke er det styrketrening heller ... nei, fokusèr på å gjør en ting ordentlig, sykling vil jeg anta
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
[Re: HeavyDude]
26/02/2011 16:52
|
Marius-H
Ringrev
|
Ringrev
Du forbrenner jo mere kcal da, når du aktiverer flere muskelgrupper samtidig.
Sportsnyheter rett til mobilen? Søk Sportsnerd på Android market.
|
|
|
[Re: Marius-H]
26/02/2011 17:00
|
Horgen
Veteran
|
Veteran
Er målet å forbrenne mer kcal kan man jo bare øke sykkel intensiteten 
Cube Agree SLT Di2 Trek Superfly 100 m/DB inline og Pike 120mm
|
|
|
[Re: Horgen]
26/02/2011 21:05
|
parkprest
Ivrig
|
Ivrig
Det var voldsomt til revisjonistisk gjeng da, nærmest kontrarevolusjon.  Jeg har valgt balanserulle foran statisk rulle fordi jeg ønsker at treningen skal ligne mest mulig på reell sykling. På statisk rulle tror jeg at jeg lettere ville falle for fristelsen å sitte oppreist for å spare rygg/ben/armer på lette, lange økter, og da ville litt av vitsen være borte, så jeg er forsåvidt enig i skepsisen. Allikevel ønsker jeg å være konstruktiv: Det du kan prøve er å holde på styret ( kanskje helst et bredt mtb-styre ) og rett og slett ta armhevinger over sykkelen mens du tråkker, dette vil ligne mer på belastningen man får ved å sykle i ulendt terreng, uten at overkroppen kommer i feil stilling eller sittebeina overbelastes. Reis deg fra setet for større effekt. ( hvis det i det hele tatt går an.. )
pedalistisk !
|
|
|
27/02/2011 07:24
|
ruteress
Entusiast
|
Entusiast
Har stor tro på at dette er gunstig trening for en syklist. Så lenge du selv har troen på dette, så hvorfor ikke  . Selv kjører jeg heller push ups, chins, crunshes, planke ol, som styrketrening enten etter oppvarming eller etter økten, avhengig av hva økten ellers består av. Argumentet med "styrketrening i en situasjon man gjør ofte", kjøper jeg  . Merker jo at det er lett å droppe / kutte kort, planlagt styrke økt etter sykkeløkt. Forøvrig har jeg lest / hørt at det ikke er mest effektivt å trene styrke og utholdenhet i samme økt. Men strikk mosjon som vist i videoen er vel mer egnet som et middel til å rette opp i ryggen og løse opp i skuldre og overkropp i en ellers statisk sykkelposisjon, enn som middel til økt muskelmasse, eller??
The pen is mightier than the sword. But even mightier than the pen, is the pen that shoots laser beams.
|
|
|
[Re: ruteress]
27/02/2011 18:16
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Jeg sendte denne videoen til fysioterapeuten min i dag og fikk følgende svar. Noe som forteller meg både at svarene her på forumet er riktig samt at jeg ikke ødelegger noe ved å gjøre det:
Svar fra fysioterapeut:
I utgangspunktet er jeg av den formening om at en bør skille mellom når en trener utholdenhet og når en trener styrke. Bortsett fra når en benytter styrketrening etter sirkeltreningsprinsipp (som dere har erfart hos Frisk). Årsaken til å holde styrketrening og utholdenhetstrening separat er begrunnet med at ved å innlemme styrketrening når en trener utholdenhetstrening vil dette kunne gå utover kvaliteten på utholdenhetstreningen.
Etter å ha sett videoen din, så tenker jeg følgende: Jeg antar at du gjennomfører de 3 nevnte styrkeøvelsene under utholdenhetstrening med relativt lav intensitet. Med andre ord vil du ikke ødelegge formålet med utholdenhetstreningen ved å gjennomføre øvelsene. En fordel ved å gjøre øvelsene under syklingen er at du vil bryte det statiske mønsteret i skulder/nakke/øvre del av rygg og vil kunne unngå "stiv sykkelnakke" ved hjelp av øvelsene. Dersom målet ditt er å få maksimalt ut av styrkeøvelsene vil jeg anbefaler å heller sette av 5 minutt etter sykkeløkten for å gjennomføre de. Dette med bakgrunn for at du da vil kunne ha større fokus på korrekt gjennomføre og adekvat belastning.
Konklusjon: Det du gjør ødelegger ikke utholdenhetstreningen så lenge du gjennomfører en sykkeløkt med lav/moderat intensitet, øvelsene du gjør er bra med tanke på økt sirkulasjon i nakke/skuler/øvre del av rygg. Men dersom du ønsker best mulig teknikk og maksimalt effekt ut av styrketreningen bør den gjøres før eller etter sykkeløkten.
Redigert av Raskall; 27/02/2011 18:17.
|
|
|
|
|