Utstyrshysteri- og jag i utfor?
|
Utstyrshysteri- og jag i utfor?
23/02/2011 13:01
|
SiljeKH
OP
Fjellrev
|
OP
Fjellrev
Bli med å tenke litt høyt og diskutere med meg ærede forum!
Det er snakk om utfor her, og om utstyr. Utstyr er gøy og fint og jeg er selv slave av morsomme blingete utstyrsting, men kan vi ikke reflektere litt rundt dette og spesielt mtp. rekruttering og de yngre. Hvilken effekt har det egentlig på unge gutter og jenter? Gjør vi oss en bjørnetjeneste ved å fremmedgjøre/dytte bort de med dårligere råd? Må vi ha sykler til 40 000 og karbonhjelmer til 4000?
Vi ønsker og trenger flere som sykler utfor, gjerne yngre! Vi trenger det fordi vi vil ha flinke ryttere i toppen og vi vil ha en god bredde å hentene toppene fra. Ikke minst vil vi ha konsumenter som sykler utfor og som kan rettferdiggjøre eksistensgrunnlaget til gode utforanlegg i hvert fylke/region. Eller er det et gode for å holde liv i små importører/butikker?
Vel det jeg lurer på; bidrar utstyrsjaget i utforsporten til å begrense rekruttering i ft potensialet hvis det ikke hadde vært slikt et jag? Kjør debatt
(man kan også være uenig i at det er et jag, men mitt inntrykk er at det er det i aller høyeste i grad i likhet med øvrige grener i sykkelsporten)
|
|
|
Re: Utstyrshysteri- og jag i utfor?
[Re: SiljeKH]
23/02/2011 13:07
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg vil tro at utfor, og andre idretter, er til en viss grad begrenset rekrutteringen pga utstyrshysteriet. Men vil tro at utlån og tilgang til løyper begrenser kanskje i en større grad.
Nå har jeg alltid vært utstyrsfreak, og kommer alltid til å være det. Så kanskje jeg ikke er helt nøytral, men tror ikke at folk unngår å prøve utfor.
Det er viktigere å ha åpne dager, vise seg som en positiv gjeng, lære bort og følge opp unge utøvere. Dere i Drammen hadde jo en rekrutteringsdag, kanskje ha dette litt oftere?
|
|
|
[Re: polkaDOT]
23/02/2011 13:26
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg har drevet med Moto cross og for å si det slik; i sykkel er det ikke rare jaget! :-P
Men er enig i det du sier, også at det er såpass at det kan nok gjøre at rekruteringen ikke er så stor som den kunne vært. Problemet er hvordan gjøre noe med det? Litt av moroa med sykling er jo utstyret. Muligheten til å oppgradere etc etc.
Jeg ser ikke helt hvordan man skal få gjort noe med det i en gren som utfor. På landvei har de jo fikset biffen med vektgrense og ikke carbon hjul. Men på utfor er det ikke like lett da en bra utfor sykkel koster ganske mye.
En løsning er at klubbene har flere utlånssykler, men igjen det koster penger som klubbene kanskje ikke har.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
23/02/2011 13:36
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Vel det jeg lurer på; bidrar utstyrsjaget i utforsporten til å begrense rekruttering i ft potensialet hvis det ikke hadde vært slikt et jag? Kjør debatt
Silje, kom og få klem! Dette er et viktig spørsmål - ikke bare i grenen utfor, men i hele sykkelmiljøet. Og her er mine to cent: Jeg tror nordmenns tilgang på penger og bling ikke gjør at rekruteringen i seg selv går ned, men at man ofte velger å kjøpe seg det feteste på markedet i stedet for å lære seg å bruke det utstyret man har. På sikt merker man da at man stagnerer eller mister fremgangen, fordi man har "kjøpt seg forbi teknikken". Og så slutter man, fordi man A) tror man ikke kan bli bedre eller B) det er for dyrt å fortsette å kjøpe stæsj.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
[Re: Hæ?]
23/02/2011 13:47
|
SiljeKH
OP
Fjellrev
|
OP
Fjellrev
Spørsmål ut i luften:
Trenger man egentlig en fulldempet,dyr sykkel for å sykle utfor på lavt rekruttnivå?
Pedal: vi kan godt kalle det uhensiktsmessig utstyrsfokus, enig i at det er et mer nøytralt begrep, takk for den.
|
|
|
[Re: olechr]
23/02/2011 13:48
|
SiljeKH
OP
Fjellrev
|
OP
Fjellrev
Jeg har drevet med Moto cross og for å si det slik; i sykkel er det ikke rare jaget! :-P
Men er enig i det du sier, også at det er såpass at det kan nok gjøre at rekruteringen ikke er så stor som den kunne vært. Problemet er hvordan gjøre noe med det? Litt av moroa med sykling er jo utstyret. Muligheten til å oppgradere etc etc.
Jeg ser ikke helt hvordan man skal få gjort noe med det i en gren som utfor. På landvei har de jo fikset biffen med vektgrense og ikke carbon hjul. Men på utfor er det ikke like lett da en bra utfor sykkel koster ganske mye.
En løsning er at klubbene har flere utlånssykler, men igjen det koster penger som klubbene kanskje ikke har. De (få) BMX-klubbene her til lands har utlånsykler, men det er jo veldig mye billigere enn en utforsykkel.
|
|
|
[Re: polkaDOT]
23/02/2011 13:49
|
powtangclan
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Utfor er som crack!!! Jeg husker godt at jeg ikke skulle ha noen sykkel som kostet mer enn 10 lapper. Det er mange 1000-lapper siden for å si det sånn.
Fra litt spøk til litt mer alvor.
Du lurer på om utstyrsjaget fører til at rekrutteringen blir begrenset: Jeg tror ikke det. Dette utstyrsjaget fører jo indirekte til at det blir flere og flere brukte sykler til salgs. Prisene presses nedover og man vil få en lavere inngangsterskel prismessig. Rekrutteringsdager som Drammen CK arrangerte er en ypperlig måte til å skape interesse ved prøving av løyper/utsyr etc og da er det veldig fint å kunne henvise foreldre/barn/de som vil begynne med utforsykling til et stadig økende bruktmarked her pristersklen ikke er så brutal som ved kjøp av nytt utstyr i butikk. Er veldig enig med Herr polkaDOT i at det er nok bl. annet tilgang til løyper som begrenser mer. Tenk hva f.eks en skikkelig sykkelpark i Tryvann/Wyller ville bety for rekrutteringen i Oslo området.
Peter Stolt eier av Traktor Bike Park.
No brothers in the powder!!
|
|
|
[Re: ]
23/02/2011 13:50
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Det er vanskelig å få tak i gode (nok) sykler til lav nok pris, med mindre man setter kjøreglede og demping til side. Mitt fokus på utfor, er at det som er viktig er gode dempere og riktig lengde/styrevinkel, samt riktige dekk, og resten kan man spare en del på. Intromodellene til en del leverandører er ganske kostbare og har etter min mening noe å hente på dempersiden, men jeg er nok ganske kresen.
Kona Stinky har jo vært en billig sykkel som har vært inngangsporten til utforsykling for ganske mange i den yngre garde. Men det koster pæng.
Jeg tror nok ikke at utforsykling er like dyr sport å bedrive som f.eks. alpint. Det var en artikkel i en av de større avisene i Norge (vil tippe Aftenpoften eller Dagblabla) for noen år tilbake der det var tatt opp hvor mye forskjellige idretter kostet for foreldre - og da snakker man ikke om bare utstyret, men alt rundt også. Da kom alpint og hest ganske høyt opp på listene for hvor mye man må ut med i året som aktiv.
Jeg tror nok også en av utfordringene kan være å få med foreldre på lasset, da dette er en idrett som er litt skremmende ift. hvilke skader som KAN forekomme (ikke hyppigheten), og at de ikke er kjent med sporten. De fleste har kjørt alpint og kan dermed delta mer aktivt med arvingene ift. trening og tidlig start, og utforsykling er ganske ungt fortsatt.
|
|
|
23/02/2011 13:55
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Spørsmål ut i luften:
Trenger man egentlig en fulldempet,dyr sykkel for å sykle utfor på lavt rekruttnivå? Man trenger kanskje ikke en dyr sykkel (hva er dyrt i DH?), men fulldemper må man vel ha. "Alle" er jo enige om at FS er raskest, til og med på grus, så da er det vel ingen som stiller med HT i DH.
|
|
|
[Re: powtangclan]
23/02/2011 13:56
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Det er fullt mulig å skaffe seg anstendige brukte utforsykler til 10-15k. En bra ny sykkel kan man skaffe seg fra 20k og opp. Utfordringen er all kompetansen som kreves for å holde en utforsykkel i god stand gjennom en hel sesong uten å bruke tusenvis av kroner på reprasjoner hos lokale(og noen steder inkompetente) verksteder. Den terskelen er langt høyere.
For å drive med utforsykling uten at det skal koste skjorta bør man(dessverre) være en habil mekaniker.
Ut på tur!
|
|
|
[Re: Øyvind V]
23/02/2011 13:57
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Spørsmål ut i luften:
Trenger man egentlig en fulldempet,dyr sykkel for å sykle utfor på lavt rekruttnivå? Man trenger kanskje ikke en dyr sykkel (hva er dyrt i DH?), men fulldemper må man vel ha. "Alle" er jo enige om at FS er raskest, til og med på grus, så da er det vel ingen som stiller med HT i DH. I gamle dager hadde man en egen HT-klasse.
Ut på tur!
|
|
|
[Re: Supermann]
23/02/2011 14:04
|
SiljeKH
OP
Fjellrev
|
OP
Fjellrev
Mitt inntrykk er at Kona Stinky ikke lengere er kult nok... Er det virkelig så vanskelig å få tak i gode nok sykler?
En rekrutt på 15 som bare elsker å sykle bryr seg ikke om demperegenskaper, knotter, plushdittdatt og runkepelling. De SKAL ikke bry seg mer om det enn syklinga i hvertfall og min følelse er at det kanskje (desverre) opptar mer energi enn det bør og virker fremmengjørende på de som ikke vet eller har mulighet til å kjøpe fancy utstyr.
Hva er minimum som man trenger for å sykle ned eks. utforløypa i Drammen? (tenker ikke spesielt på konk. )
Her er min liste
Bell hjelm kjøpt pent brukt 500 Rustning og beskyttelse kjøpt pent brukt 500 Dirtsykkel med fungerene gaffel kjøpt brukt på utfor.com 4000 Litt hansker, skatesko, goggles-ræl kjøpt brukt 500
Mao, bare rett over 5000 et sted som er den magiske grensen en stisykkel koster.
MEN, er det kult/greit å vise seg i slikt utstyr? Mja, nei det er vel ikke det?
|
|
|
23/02/2011 14:07
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Spørsmål ut i luften:
Trenger man egentlig en fulldempet,dyr sykkel for å sykle utfor på lavt rekruttnivå? Det kommer litt an på hvor stor rekrutten er. Jeg regner med du tenker på rekruttering av yngre ryttere, og de er vel rett og slett for lette for å kunne utnytte en fulldemper i det hele tatt.
|
|
|
[Re: powtangclan]
23/02/2011 14:08
|
Mmar
Ivrig
|
Ivrig
Jeg tror ikke nødvendigvis utstyrshysteriet begrenser rekrutteringen til utfor. Det vil alltid være noen med et enormt pengebruk som stadig har det råeste utstyret, men tviler på at dette gjør at mindre bemidlede skygger banen.
Det som derimot hindrer rekruttering er at utfor er en utstyrskrevende sport, uavhengig av hysteri. Inngangsbilletten til utfor ligger på 15000+++, og de løpende kostnadene i form av heiskort og slitasje er også ganske høye. Legg til at utfor er en mye mer tungvindt* idrett en f.eks. ski/brett, og det blir fort tydelig at utfor aldri kan få stor oppslutning blant unge.
*Med tungvindt mener jeg få arenaer, vanskelig transport for de uten lappen, krevende vedlikehold som er vanskelig uten oppfølging fra foreldre osv.
For å drive med utfor som ung er man avhengig av støtte fra foreldre, og her tror jeg mye av problemet ligger. Utfor er en ny idrett, så foreldre har nok vanskeligere for å støtte utfor enn mer tradisjonelle idretter som langrenn og alpint (som jo er like dyrt).
|
|
|
23/02/2011 14:14
|
NjalVM
Besatt
|
Besatt
Problemet er, som mange er inne på, at innstegsprisen er så høg.
Brukt sykkel (eller "overliggarar") byrjar som regel på 10-13 000, og då treng ein i tillegg treng "basic" utstyr som hjelm, hanskar, rustning og kne- og leggskydd. Og sko.
Så uansett hamnar ein fort på 20 000,-; noko som er mykje pengar for "folk flest".
I tillegg er det stort forbruk av "slitedeler" som dekk, bremsar, lager, og omkostningar til verkstad om ein ikkje mekkar sjølv. (Men då treng ein verkty, som heller ikkje er billig.)
Og så er det den biten med "attitude". Du stiller ikkje i parken med trøye frå H&M; bukse frå Sparkjøp og hanskar frå Biltema.. Så der forsvinn det ein god del kroner.
Deretter byrjar utstyrsjaget, som er uungåelig. "DeeMax", "40 RC2" og "The One MY10" er defacto standard for alle utforriggar her i landet. Og der forsvinn kronene uhyre fort.
Det er så pokkers enkelt å sei at det er enkelt å komme under 10 000,-. Men eg trur det i realiteten er vanskelig å komme under 20 000; spesielt om det er snakk om ein tenåring som har eit større behov enn td. meg for å har det nyaste og pheteste.
edit: Snakk om å repetere alle andre. Sånn går det når ein lese, skriv, jobbar, telefonerar, skriv meir, og så publiserer..
Redigert av NjalVM; 23/02/2011 14:15. Rediger grunn: :p
Vaskar kleda mine sjølv...
|
|
|
[Re: Mmar]
23/02/2011 14:16
|
SiljeKH
OP
Fjellrev
|
OP
Fjellrev
At det skal bli like stort som ski/brett i vinterlandet Norge tror ikke jeg heller men det er definitivt potensial til å bli mye mer større.
Se til Skottland.
Få/ingen heiser hvis man ser landet under ett, folk er fattigere, folk er antageligvis ikke mer neveyttige enn i Norge(mekking)- ja man har mildere vintere og litt dårligere snøføre, men dog.
Der er det hvis jeg ikke tar helt feil ventelister på å få stille i de nasjonale cupene. Det er vilt mange klasse og forskjellige nivåer på klassene for å kunne gjennomføre ritt. Folk dytter eller shuttler opp bakkene. Jeg vet ikke hvor mye penger de bruker og sykler er kanskje prosentvis litt billigere enn i Norge- men det er noe med kulturen!
(ps. jeg kjenner ikke kulturen inngående, så hvis noen vet mer om Skottland så spytt ut)
|
|
|
23/02/2011 14:16
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Mitt inntrykk er at Kona Stinky ikke lengere er kult nok... Er det virkelig så vanskelig å få tak i gode nok sykler? Hvis Stinky ikke er kult nok, blir det utstyrshysteri uansett. Man kan kjøre en hardtail, men en dritsykkel vil nok ha litt bratt styrevinkel for de brattere kneikene som er i løypene nå om dagen. Men en hardtail med slak styrevinkel og evt. litt lang vandring foran vil jo være genialt som start. Det er jo innbitte hardtailentusiaster som stiller til start i utforritt på hardtail fordi de kan - ikke fordi det går fortere. De har også sine egne uoffisielle mesterskap i hardtail-utfor - og det virker som om de er noe mindre utstyrshysteriske enn "oss". En artikkel på BikeRadar
|
|
|
[Re: Mmar]
23/02/2011 14:30
|
Buoyen
Besatt
|
Besatt
Jeg tviler veldig på at sykkelen egentlig har så mye å si i de klassene vi snakker om her. Greit at noen sikkert ser seg blind på hvem som vant klasse 8-10 år, men det er jo uansett ikke poenget. Får man med fler i klassen blir jo terskelen mindre også.
I ung alder kan man ha godt av å kjøre HT og få innarbeidet en del grunnteknikk så fort som mulig. Da vil man kunne kjøre fortere fortere(!) etterhvert som en blir sterkere og får bedre utstyr.
Jeg tror at rekruttdager der noen viser at det er mulig å kjøre på en enkel sykkel kan ha effekt sånn sett.
|
|
|
[Re: Buoyen]
23/02/2011 14:35
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Hvis man skal få kjørt ritt for 8-10åringer, bør man vel starte med å arrangere dem lokalt. Som en sidecup til Trøndercupen/Nissan-cup/Scott-cup/Sørlandschips-cupen/Tråkke i Istad-salaten-cupen eller hva de nå heter alle sammen. Korte, relativt enkle løyper som er moro for ungene og trygge for foreldrene. Jeg har aldri sett et "DH-ritt" blitt arrangert i Trondheim utenom Henriks eminete fast-rides. Og det er synd!
Edit: er man for opptatt av løyper og løypens beskaffenhet tro?
Redigert av Hæ?; 23/02/2011 14:36.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
[Re: Hæ?]
23/02/2011 14:37
|
SiljeKH
OP
Fjellrev
|
OP
Fjellrev
Det kommer gode nyheter straks hva angår lavterskelritt i utfor. Følg med på en sykling.no-side nær deg!
Okay, jeg kan gi et hint når det er publisert!
|
|
|
[Re: ]
23/02/2011 15:00
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Det er vanlig med hardtail-klasse for ungdom og villige seniorer i Australia i hvert fall. Ut i fra resultatene i internasjonale utforritt kan det se ut som om de gjør noe riktig.
Å lære seg å traktere en hardtail er uansett ikke dumt for å opparbeide seg en finslepen teknikk.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
23/02/2011 16:48
|
jeth
Camoboy
|
Camoboy
Fint og viktig initiativ dette her. Trådstarter kan jo gå foran med et godt eksempel og kutte lenken i signaturen som tar deg til en nettside som selger utforramme til den nette sum av 24 000.-
Redigert av jeth; 23/02/2011 16:49.
Jens
|
|
|
23/02/2011 17:38
|
Bjørn B
Ivrig
|
Ivrig
Interesant debatt det her Silje!  Jeg liker tanken på en hardtailklasse i norgescupen. Må man i såfall gjøre noe med løypene, eller skal vi på værsting dh-sykler si til nybegynnerene på HT at de må bare bli tøffere?  Hvis man skal legge begrensninger på utstyret slik som i rundbane og landevei, hvordan skal man gjøre det rent praktisk? Samtidig har vi et ansvar for at nybegynnere ikke suser utfor med farlig utstyr i form av sykler som ikke tåler belastningen den blir utsatt for! Jeg kunne godt tenkt meg at klubbene også arrangerer en del lavterskelritt fremover, men det er vel noe slikt GU har arbeidet med.
Bjørn
Insta: @bjornballangrud
Sportssjef NTG Lillehammer terrengsykkel Løypelegger Ultrabirken
|
|
|
[Re: Bjørn B]
23/02/2011 17:54
|
chalshus
More than words
|
More than words
Hardtail ja.
Noen flere som husker han duden som herja oppe Setern for en 6-7-8 år siden? Tror han het Jan.
Med pottehjelm og fotballkneskinn tok han Store Elgen uten at du hørte at han landa. Og alt annet.
Beintøft!
|
|
|
[Re: Bjørn B]
23/02/2011 18:09
|
kitbay
Ivrig
|
Ivrig
For min del handler jeg ikke utstyr for å kjøre raskere eller bli bedre. Er fult klar over at jeg aldri komme til å bli en elite rytter og hevde meg i NC. Regner med dette gjelder 90% av alle som driver med utfor. Vi handler utstyr fordi dette er hobbyen vår på lik linje med en bil interessert som handler styling til bilen sin. Utstyrsbiten i utfor er jo endel av morroa for min del.
|
|
|
[Re: jeth]
23/02/2011 18:22
|
PålS
Entusiast
|
Entusiast
Utstyrshysteriet innen utfor angår nok i liten grad rekrutter, men der det definitivt er til stede er blant mer etablere utøvere. Jeg har flere ganger påpekt mer eller mindre sarkastisk unødvendige oppgraderinger folk mener trengs både her på forumet og når folk har begynt å snakke om helt unødvendige oppgraderinger de "trenger" av en eller annen mer eller mindre valid grunn rundt om i Norge. Å preke at utøvers ferdigheter er viktigere enn å bytte fra 170 mm Saintkrank til 165 mm Saintkrank eller til et 200 gram lettere Deemaxhjulsett blir sjelden godt mottatt... Selv innrømmer jeg lett at jeg aldri kunne tenkt meg å kjøre noe lavere enn toppmodeller, men likevel har jeg ingen problemer med å se at inngangsbilletten oppleves høy når de fleste nybegynnere (her snakker vi om folk fra 20 år og oppover, ikke ungdom) jeg har med i bakken låner en utforsykkel til 40-50k første dag og får vite hva den koster. Et veldig viktig poeng er hardtailer og rekruttering. Hardtailer som er brukbare til å kjøre utfor på rekruttnivå i Norge selger rett og slett ikke. Jeg har selv prøvd å selge freeridehardtailer i Norge gjennom Norco og kan skrive under på at fulldempere i prisklassen rundt 20k selger betraktelig bedre enn FRHT til 10-12k. Det virker å være sånn at sykler som skal nedover må ha bakdemper. Forøvrig er fordelene med å starte på hardtail absolutt der, teknikk og følelse for terrenget læres best på HT. DJ sykler er ikke noe jeg ville satt en 10-åring på og sendt ham utfor, styrevinkelen er såpass bratt og egenskapene er beregnet på smooth dirt eller asfalt, ikke sti og alt det innebærer, viktig å være klar over forskjellen her! Inngangsbilletten til de fleste sammenlignbare sporter må jo sies å ikke være så ille, i allefall om man er litt bevisst hva man kjøper. Om jeg bestemte meg i dag for å begynne å kjøre ski utenfor løypen ville jeg lett nådd 15000 for et moderat oppsett om jeg startet på scratch og kjøpte i butikk. Et entry level DH oppsett kommer på rundt 25000 i butikk, inkl hjelm og pads. Dette er overkommelig for de fleste, men for rekrutter og de helt yngste blir det nok en liten jobb å overtale mor og far. Det er et visst merkepress, men det er få merker som er helt ut. Dette begrenser seg vel til DBS, Diamant etc, mens de virkelig trendy merkene uansett ikke er oppnåelige for nybegynnere med vanlig lommebok og et ønske om å prøve sporten. Når det kommer til deler virker det også som om det meste er gangbart, jeg har inntrykket av at merkepresset er mye sterkere innen DJ og slopestyle, innen DH virker det faktisk som det er viktigere for kidsa å være god på sykkelen. Dette kan jo ha en sammenheng med at en highend utforgaffel koster mer enn en highend DJ sykkel... Litt av problemet med utfor er at mange begynner å sykle utfor fordi det er den råeste sykkelsporten, den ligger nærmest ski/snowboard og imaget som bygges rundt er hardcore, kult og trendy. Jeg og flere med meg har jobbet for å dempe denne effekten siden før de aller fleste som eier en utforsykkel nå var klar over sporten, rett og slett fordi det skader den brede rekrutteringen. Problemet her er at utøverne nå har blitt såpass mange og mange av disse vil fremstå som kule og ekstreme i forhold til kolleger, venner og bekjente at utfor blir hypet opp som dyrt, farlig og at man må ha det siste for å kunne trille litt i skogen. En mye brukt målestokk ift "utenforstående" er jo hvor mye sykkelen/gaffelen/hjulsettet koster, og kjøper man et Deemax Ultimate hjulsett fra CRC til 6000 har dette en tendens til å "koste 10000 i Norge!" Dermed når budskapet om at sporten er dyr og farlig ut til enda flere, for et hjulsett som koster mer enn nr 2 bilen til naboen er jo bare helt sykt... Men for å komme til sakens kjerne, utstyrshysteriet er ikke på langt nær så stort som feks i alpinmiljøet. To par racingski til hver disiplin i JR klassen på 60% av startfeltet på nasjonale renn? Selv de beste norske sponsede juniorene har kun en utforsykkel, en stisykkel og en hardtail til DJ. Regner med Silje i utgangspunktet tenker bredere rekruttering enn kun konkurranse med denne tråden, jeg tror nok det vil dra seg til med merkepress fremover, men jeg samtidig vil produsentene også presse pris og dermed lage billigere og bedre deler og sykler. Sammenlignet med ski og snowboardmiljøene er vi jo skånet fra det verste merkepresset, og jeg er faktisk imponert over at det ikke er mer. Forøvrig hadde sporten blitt betraktelig kjedeligere om ingen reagerte når Matti Lehikoinen kom drassende på EM med M9'en som hadde verdenslansering en uke før...  Pål
|
|
|
[Re: PålS]
23/02/2011 19:14
|
jrm
|
Aut regem aut fatuum nasci oportet.
|
|
|
[Re: jrm]
23/02/2011 19:31
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
|
|
|
[Re: baronKanon]
23/02/2011 19:56
|
j-aa
Avhengig
|
Avhengig
17000 inkl moms. Frakt/emballasje (65€) og moms på dette kommer dog i tillegg.
|
|
|
[Re: baronKanon]
23/02/2011 20:53
|
Mmar
Ivrig
|
Ivrig
Ja, det er et vanvittig utstyrsjag på sykkel, der tror jeg alle er enige. Jeg tror likevel ikke dette har noen nevneverdig innvirkning på rekrutteringen. Mulig det gir litt høyere terskel for rittdeltakelse, men ikke for å drive med utfor. Tror PålS er inne på noe her. Utfor har ikke det samme merkejaget som ski/brett eller dj. Dette er trolig fordi ski/brett i mye større grad er mote og har en egen kultur knyttet opp mot seg. Da er det lett å føle seg ukul om man ikke har det nyeste og fresheste stæsjet. Slik er det ikke i sykkel, og derfor tror jeg også ferskinger gir beng i at de erfarne har mye bedre utstyr. Slik var det ihvertfall for meg. Så lenge sykkelen ikke falt fra hverandre var jeg glad til. Så konklusjonen: Noe bør gjøres for å bedre rekrutteringen, men å begrense utstyrsjaget er bortkastede krefter. Kanskje "bruktsalg-kvelder" hadde vært noe? Da kan unge komme sammen med foreldrene og kikke på sykler. Erfarne utforsyklister kan være tilstede som frivillige, gi tips og råd, forklare foreldrene litt om vedlikehold etc. Dette vil også gjøre bruktkjøp langt tryggere for uerfarne. Mitt inntrykk er at Kona Stinky ikke lengere er kult nok...
På den annen side, hvis dette stemmer må noe gjøres. Men som sagt tror jeg ferskinger gir beng, da man uansett må ut med "avsindige" summer for å få noe som er kult.
|
|
|
|
|