Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Utvide skiparken...

Utvide skiparken... #1117444 19/02/2011 16:57
jompastompa Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Hei

driver for tiden å funderer på om jeg skal utvide skiparken. Har nå bare et par klassisk ski jeg bruker på all slags føre. Dette er 4(?) år gamle fischer cold ski. Derfor har jeg lyst til å utvide med enten ei varmski eller ei zero-ski. Hva er smartest?
Selv ser jeg for meg ei varmski.. Da er spørsmålet hvilken modell og merke. Har mest lyst på fischer, men er carbonlight verdt pengene i forhold til RCS? Er det lurt å vente til neste sesong med tanke på at det kommer ny modell, og det ofte er utplukka i mange sportsbutikker på denne tiden av året?

En annen ting...
Er det mulig at sålen min er brent, selv om det ikke er noen tydelige merker? Har hatt så latterlig dårlig glid i det siste...

Re: Utvide skiparken... [Re: jompastompa] #1117519 19/02/2011 20:42
jompastompa Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Ingen som vet??

Re: Utvide skiparken... [Re: jompastompa] #1117563 19/02/2011 21:52
J
Joaking Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J
Slik jeg ser det, er det lurest å bruke den gamle kaldskien din som en varmski,og investere i et par nye til kaldt føre. Det er i hvert fall det mange kunder hos oss som pleier å gjøre.

Hvor ofte er det du for bruk for en varm/zeroski kontra en kaldski en standard vinter, er det jeg tenker.

Når det kommer til sålen med tanke på varm/kald, har jeg prøvd å funnet ut hva som faktisk er forskjellen med tanke på sålen.

Hittil har jeg bare blitt servert diffuse svar av både fischer og madshus, så jeg velger å tro at det er lite forskjell i selve sålen, og at det ligger i slipen og selve behandlingen av sålen.

Det er i hvert fall min erfaring med tanke på alpinski, og jeg tror endel går igjen i langrenn, uten at jeg er noen selvutnevt ekspert på dette feltet.

Om det er lurt å vente til neste sesong med å handle ski kan jeg ikke gi noe godt svar på, men jeg vet det begynner å bli litt smalt utvalg i endel butikker.

Sålen din er muligens bare skitten. Prøv å varmsikle og børste opp med en bronsebørste et par ganger for å få ut skiten av belegget. Mulig de kan ha godt av en slip i tillegg.

Mvh Joachim G-Sport Storo

Redigert av Joaking; 19/02/2011 21:56.
Re: Utvide skiparken... [Re: Joaking] #1117580 19/02/2011 22:40
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
Ikke noe forskjell på sålen om det er cold eller warm. Men strukturen er forskjellig, men mange mener den er litt tilfeldig den som kommer fra fabrikk. Så det lønner å ta en slip for det føre du skal bruke skiene til. Men en klisterski bør ha større spennkurve fordi klister bygger mere.

Man kan gjøre gode kjøp på salg, men utvalget av ski blir noe begrenset. Å vente på neste års ski er bare tull, det kommer ikke til å skje noe revolusjonerende i løpet av 1 år. RCS-skiene er mer en bra nok, sparer bare litt vekt på carbonlite.

Jeg ville personlig å valgt klisterski før zero. Men vet at Olav Øverli hos Bull, Ski og Kajakk anbefaler zeroski som par nummer 2.

Re: Utvide skiparken... [Re: Red Devils] #1117762 20/02/2011 13:08
N
nicolai Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
N
Hei,

Hvorhvidt sålen er forskjellig på kaldski og nullføre-/klisterskiene varierer med merket.

Hvis man tar Fischer som eksempel, er den det. Ser du under tuppene på skiene ser du stemplet inn enten "A5" eller "28", som er såler med litt forskjellige tilsettningsstoffer (i alle fall forskjeliig andeler av de samme stoffene - akkurat hva er jo ikke så lett å få vite).

Personlig ville jeg hatt 1 par gode, lettgådde kaldski for tørrvoks, 1 par allroundski og et zero-par. Da tenker jeg bruk her i Oslomarka. Evnt. 1 allroundpar og et zero-par i tillegg. Når det begynner å dra seg til mot påske finner du meg på racer'n uansett ICON_LAUGH

Mvh Are, Oslo Sportslager.

/Are Nicolai
Re: Utvide skiparken... [Re: nicolai] #1117765 20/02/2011 13:13
N
nicolai Offline
N
... Ellers er det jo mye moro i en allroundski mot kaldt føre (litt mykere), og et par skøyteski når føret er vanskelig å treffe på smøringen på.

I alle fall for mange mosjonister som ikke avhengig av å ha 100% rett klassisk skipar til diverse renn etc og først og fremst er ute i løypa for å kose seg på ski!

/Are Nicolai
Re: Utvide skiparken... [Re: nicolai] #1117778 20/02/2011 13:34
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag är osäker på exakt när man kan gå med zero skidor men gissar ialla fall att det är mycket oftare klisterföre än vad det är zero före i alla fall om man går på skidor också i april. Det har ju också redan varit en hel del dagar med klister före i år i både trondheim och oslo (tror jag).

Under vilka förhold kan man egentligen använda zero skidor? Är det inte bara vid väldigt ny snö rundt 0 grader?

Re: Utvide skiparken... [Re: nicolai] #1117826 20/02/2011 15:41
jompastompa Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
nicolai:
Det du sier er at en zero-ski eller en ren kaldføre-ski er å anbefale fremfor en varmpar-ski? (anser paret jeg har nå for å være en allround)
Ellers bruker jeg skøyteskiene minst en gang i uka for variasjonens skyld.
Kan også legge til at minst 95% av skiturene jeg gjør på hedmarksvidda er godt på minussiden.
Store målet for vinteren er birken under 3 timer. Godt i rute mtp at jeg forløpig har seedet meg til ME...

Re: Utvide skiparken... [Re: jompastompa] #1117830 20/02/2011 15:49
N
nicolai Offline
N
Om et Zero-par bør være skipar nr. 2 eller 3, er vanskelig å si. Det kommer ann på hva du ønsker/trenger, sammen med hva du har fra før.

/Are Nicolai
Re: Utvide skiparken... [Re: nicolai] #1117838 20/02/2011 16:01
jompastompa Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
har i dag bare to par ski. Et par for klassisk og et par for skøyting.
Det jeg tenker er at zero-ski har et såpass begrenset bruksområde, som man ofte ikke møter mer enn 2-3 ganger pr år.
Men det er kanskje mulig å bruke zero-ski på annet føre enn 0 grader og snøvær også?

Re: Utvide skiparken... [Re: jompastompa] #1117848 20/02/2011 16:17
ThB Offline
Besatt
Besatt
Kjerneområdet til zero-ski er som kjent våt fallende nysnø ved temperaturer rundt null grader. Men erfaringsmessig egner de seg fint til mer enn det, i hvert fall på trening. De kan brukes langt opp på pluss-siden, og de tåler en minusgrad eller to ved nysnø.

Thomas
Re: Utvide skiparken... [Re: ThB] #1117995 20/02/2011 20:13
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
Jeg har hatt zeroski i 3 mnd og har enda ikke brukt de. Det har vært føre i år der jeg kunne ha brukt de, men har valgt andre ski da det har funket greit nok. Så sånn vinterene har vært de 2 siste årene er det ikke før på senvinteren man har hatt bruk for de.

Re: Utvide skiparken... [Re: Red Devils] #1118005 20/02/2011 20:26
ThB Offline
Besatt
Besatt
Det kommer nå veldig an på hvor du bor, da. Det er ikke helt sikkert sørlendinger, vestlendinger, trøndere og nordlendinger i ytre strøk er helt enig med deg. Også på Østlandet, der jeg regner med at du bor, er det vanligvis en del dager med nedbør og mildvær mellom kuldeperiodene. Men jeg er enig med deg i at man har kunnet klare seg fint uten zero-ski her fram til mars de to siste årene. Men er det først føre for dem, er det ikke noe annet som kan måle seg. Og til trening på alt av plussgrader er det jo veldig lettvint, da.

Thomas
Re: Utvide skiparken... [Re: ThB] #1118022 20/02/2011 20:41
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
Ja veldig enig med deg, kommer helt klart på hvor man bor.

Re: Utvide skiparken... [Re: Red Devils] #1118023 20/02/2011 20:42
T
Torp Offline
Avhengig
Avhengig
T
Jeg mener at Zero-ski først bør være skipar nr.3. Eller nr.4, etter:
-steinski (skipar du ikke er så redd for, og bruker typisk i november/desember)
-kaldski (ski med kaldslip og spenn tilpasset tørrvoks)
-allroundski (slip for varmere enn minus 6-7, og som har et spenn hvor det er plass til klister)

Mitt råd er derfor å måle opp de skiene du allerede har, får å se hvilke ski du har og hvilke ski du trenger.
Carbonlight ville jeg ventet med til du kjøper skipar som du har tenkt å bruke utelukkende på renn.
Hvis du er heldig så har butikkene det du trenger allerede nå, og du kan til og med få de for halv pris etterhvert:) Hvis du ikke finner et iddelt par, så er det bare å vente til neste år (med mindre butikken skal plukke ski hos produsent før sesongen er over)

Moderator  support