Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 6 1 2 3 4 5 6

5.kl matte

Re: 5.kl matte [Re: GeirK] #1116036 17/02/2011 10:54
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 1,892
Laxeluz Offline
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Offline
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 1,892
Sitat: GeirK
Geometrioppgave:

Mjøsa er 117km lang
Vi holder et tau stramt fra ende til ende slik at endene ligger helt i vannskorpa (Nei, dette går ikke an, men vi later som)
På grunn av jordkrumningen vil tauet være under vann hele veien.
Hvor langt under vann ligger midten av tauet?

Regn med at jordradien er 6371km.


Hvor høy er Mjøsa?


Andreas Tveit
Re: 5.kl matte [Re: KnutAa] #1116060 17/02/2011 11:24
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 3,362
Buoyen Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 3,362
Sitat: Anders
Sitat: Buoyen
Sitat: GogBozen

Du skal plassere 10 personer inn på tre rom med fire senger hver. Rommene er identiske, så kun innbyrdes plassering teller. Hvor mange muligheter har du?


7350.

Nei, vent nå, usikker ICON_TONGUE

Å plassere de 10 personene som 4-4-2 på de 3 rommene kan gjøres på 3150 måter. Når du sier at rommene er identiske regner jeg med du mener at 4-4-2 er samme som 4-2-4 f.eks. Tilsvarende er det 4200 måter å fordele dem som 4-3-3. Og på samme måte er 4-3-3 og 3-4-3 samme sak. Er jeg på tur?


Isåfall er vi på samme tur.
Du ender opp med totalt 7350 mulige kombinasjoner om vi legger sammen de ulike mulighetene for å kombinere innkvarteringen som du har kommet frem til. Jeg mistenker at vi tenker litt forskjellig, siden jeg har kommet frem til 11880, men her kan det like gjerne være jeg som har regnet feil.

Det du ikke har tatt hensyn til i din utregning, er at det er irrelevant hvordan de ulike personene er plassert i det samme rommet.
Altså, om Per, Pål og Espen deler rom (og har en tom seng som jeg av praktiske årsaker kaller Tom) , så har det ingenting å si om rekkefølgen er:
Per, Pål, Espen, Tom
Per, Pål, Tom, Espen
Per, Tom, Pål, Espen
Per, Tom, Espen, Pål
Per, Espen, Tom, Pål
Per, Espen, Pål, Tom
og tilsvarende med alle de andre kombinasjonene som starter med Pål, Espen og Tom.
Dette vil altså si at vi har 24 mulige kombinasjoner, men siden oppgaven sier at vi driter i den innbyrdes rekkefølgen pr rom, så deler vi resultatet på 24.

Og det var slik jeg kom frem til mitt resultat på 495


Kan ikke noen komme med fasiten snart, dette var langt mer engasjerende enn jeg hadde regnet med...!


De tomme sengene trenger du ikke tenke på hvis du regner binomialkoeffisienter siden f.eks. 2C2 = 1.

Altså er det 10C4*6C4*2C2 = 3150 måter å fordele 10 personer med 4 på første, 4 på andre og 2 på siste rommet. Og en må legge til mulighetene for 4-3-3 som er 4200, riktig.

Sitat: GogBozen

Fasiten sier 22 050 muligheter...

De ti personene står foran det første rommet, og fire skal inn der. Da er det 210 ulike kombinasjoner. Det neste rommet er det 6 personer som skal inn i fire senger, altså 15 kobinasjoner, til sist er det 2 personer igjen. Dette første scenarioet har altså 3150 muligheter. Man må systematisk sette opp en oversikt over alle romfordelingene og summere sammen til slutt.

Kjennskap til binomialkeffesienter, multiplikasjonsprinsippet og pascaltrekanten hjelper...


Isåfall vil jeg si at oppgaven er litt misledende når det står at rommene er like. Sånn jeg ser det er at det du da sier er at 4-4-2, 4-2-4 og 2-4-4 er samme. For å få 22050 (some er 7350*3), må du regne disse som forskjellige.

Redigert av Buoyen; 17/02/2011 11:24.
Re: 5.kl matte [Re: Buoyen] #1116121 17/02/2011 12:29
Registrert: May 2010
Innlegg: 787
hårfin Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Registrert: May 2010
Innlegg: 787
Utrolig hvor fascinerende matte kunne være ICON_SMILE Trodde tråden skulle dø ut etter 3 svar jeg ICON_SMILE


Wish it * dream it * do it
Re: 5.kl matte [Re: hårfin] #1116168 17/02/2011 13:41
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 430
Kjell T. Ringen Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 430
Matte kan være morsomt, det er bare synd at det er så mange lærere som ikke har forstått dette.
Lærere ved allmennfag/grunnskole hadde vel ikke valgt denne utdanningen om de hadde vært interessert i matte/fysikk.

Re: 5.kl matte [Re: Kjell T. Ringen] #1116212 17/02/2011 14:47
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 357
A
Arildsen Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
A
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 357
Legg et tau rundt jorda, la oss si langs ekvator(antar den er rund ja). Løft så tauet 1 m opp fra bakken rundt hele. Hvor mye forkort blir tauet?

Hva hvis du gjør det samme med en appelsin?

Re: 5.kl matte [Re: Arildsen] #1116262 17/02/2011 16:06
Registrert: May 2005
Innlegg: 6,510
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2005
Innlegg: 6,510
Om ein gjer det same med ei appelsin blir tauget alt for kort.
Omkretsen av ei appelsin med 10cm diameter er 31,4cm

Ein meter lenger ute er omkretsen 628cm lenger.

Re: 5.kl matte [Re: GeirK] #1116279 17/02/2011 16:30
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 3,362
Buoyen Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 3,362
Sitat: GeirK
Geometrioppgave:

Mjøsa er 117km lang
Vi holder et tau stramt fra ende til ende slik at endene ligger helt i vannskorpa (Nei, dette går ikke an, men vi later som)
På grunn av jordkrumningen vil tauet være under vann hele veien.
Hvor langt under vann ligger midten av tauet?

Regn med at jordradien er 6371km.


Jeg også tror dette blir rett over 268.57m forresten (hvis jeg har regnet riktig nå da).

Tauget er kortere enn 117km..

Stygg feil først som gjorde at dette innlegget egentlig var mye mer spennende ICON_TONGUE

Redigert av Buoyen; 17/02/2011 16:43.
Re: 5.kl matte [Re: Arildsen] #1116300 17/02/2011 17:35
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 2,469
M
Mmar Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
M
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 2,469
Sitat: Arildsen
Legg et tau rundt jorda, la oss si langs ekvator(antar den er rund ja). Løft så tauet 1 m opp fra bakken rundt hele. Hvor mye forkort blir tauet?

Hva hvis du gjør det samme med en appelsin?


2pi meter.

Ny oppgave:
Geir er på apejakt med pil og bue. Et stykke foran ham henger en ape i et tre. Geir sikter direkte på apen. Apen ser dette, og i samme sekund som Geir slipper pilen slipper apen grenen. Treffer Geir?

Neglisjer luftmotstand.

Re: 5.kl matte [Re: GeirK] #1116305 17/02/2011 17:42
Registrert: May 2009
Innlegg: 958
gunner_one Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: May 2009
Innlegg: 958
Sitat: GeirK
Sitat: gunner_one
Da vi gikk i 8.(?) klasse og drev med ligninger spurte jeg læreren om han ikke kunne hjelpe meg med følgende ligning:


4 menn bruker 3 dager på å grave ett hull.
Hvor lang tid tar det for 2 menn å grave ett halvt hull?

Læreren greide det ikke!

Gjør du?


I så fall er det skremmende hva de setter til å oppdra våre barn.

Hvis 4 mann bruker 3 dager på ett hull betyr det at kapasiteten til en mann er 1/12 hull per dag.

To menn vil da grave 1/6 hull per dag og følgelig vil det ta tre dager å grave 1/2 hull.


Si meg GeirK, Hvor mange hull har du hatt i tennene dine?
Om du har hatt noen til nå; Vil det si at du har hatt dobbelt så mange halve hull?


Soon Bikes 650B Paragraph 2a ICON_SMILE
Merida Scultura SL Team
Ghost RT Lector WC
Re: 5.kl matte [Re: Mmar] #1116310 17/02/2011 17:54
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,011
O
oyvin Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
O
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,011
Sitat: marley

Ny oppgave:
Geir er på apejakt med pil og bue. Et stykke foran ham henger en ape i et tre. Geir sikter direkte på apen. Apen ser dette, og i samme sekund som Geir slipper pilen slipper apen grenen. Treffer Geir?

Neglisjer luftmotstand.


Hvilken avstand og utgangshastighet snakker vi om?

Er buen tilstrekkelig slapp kommer ikke pila frem. Ved tilstrekkelig avstand kommer også jordkrumming inn. ICON_SMILE


Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: 5.kl matte [Re: oyvin] #1116311 17/02/2011 17:59
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 2,469
M
Mmar Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
M
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 2,469
Horisontal avstand L, vertikal avstand H ICON_WINK

Neglisjer jordkrumming. Anta at pilen kommer frem, det vil si rekkevidden er minimum L.

Re: 5.kl matte [Re: Mmar] #1116312 17/02/2011 17:59
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 738
FHanserud Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 738
Sitat: marley

Ny oppgave:
Geir er på apejakt med pil og bue. Et stykke foran ham henger en ape i et tre. Geir sikter direkte på apen. Apen ser dette, og i samme sekund som Geir slipper pilen slipper apen grenen. Treffer Geir?

Neglisjer luftmotstand.


Ja, om vi går ut i fra at ingen av dem treffer bakken før de eventuelt treffer hverandre.

Dette er dog fysikk, ikke matematikk ICON_SMILE

Redigert av FHanserud; 17/02/2011 18:00.
Re: 5.kl matte [Re: FHanserud] #1116314 17/02/2011 18:01
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 2,469
M
Mmar Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
M
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 2,469
Beviset er da i aller høyeste grad matte!

Re: 5.kl matte [Re: Mmar] #1116319 17/02/2011 18:15
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,715
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
Offline
MaBose Infotainment
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,715
Sitat: marley


Ny oppgave:
Geir er på apejakt med pil og bue. Et stykke foran ham henger en ape i et tre. Geir sikter direkte på apen. Apen ser dette, og i samme sekund som Geir slipper pilen slipper apen grenen. Treffer Geir?

Neglisjer luftmotstand.


Sitat: marley
Beviset er da i aller høyeste grad matte!


Å fillern. Jeg trodde dette var en metafor med opphav i forumet.

Martin

Re: 5.kl matte [Re: FHanserud] #1116321 17/02/2011 18:21
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Arne_And Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Det FHanserud sa.
Forklaring: pil og ape får pga gravitasjonen samme aksellerasjon mot jorda, så bevegelsen i Y-retning er lik (*).

(*) eg. "bevegelsen som følge av tyngdekraften", hvis pilen i utgangspunktet ble siktet oppover eller nedover så har selvsagt pilen en annen vertikalbevegelse enn apen.

Redigert av Arne_And; 17/02/2011 18:23.


Re: 5.kl matte [Re: gunner_one] #1116352 17/02/2011 18:59
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 97
guberg Offline
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 97
Sitat: gunner_one
Sitat: GeirK
Sitat: gunner_one

4 menn bruker 3 dager på å grave ett hull.
Hvor lang tid tar det for 2 menn å grave ett halvt hull?


I så fall er det skremmende hva de setter til å oppdra våre barn.

Hvis 4 mann bruker 3 dager på ett hull betyr det at kapasiteten til en mann er 1/12 hull per dag.

To menn vil da grave 1/6 hull per dag og følgelig vil det ta tre dager å grave 1/2 hull.


Si meg GeirK, Hvor mange hull har du hatt i tennene dine?
Om du har hatt noen til nå; Vil det si at du har hatt dobbelt så mange halve hull?

Da tar vi heller en variant av denne som ikke krever forståelse av halve hull, for det krever minst ex.phil.

Da Geir skulle male huset fikk han tilbud fra en person som kunne male hele huset på 9 dager,mens en annen person kunne male huset på 4 dager. Geir hadde det travelt og ansatte begge. Hvor lang tid brukte de to på å male huset?

Dette er igjen hoderegning man burde klare med 5. klasse matematikkunnskaper. Alle navn er forsåvidt fiktive. Svaret kan gjerne avgis på nynorsk.

--
Gunnar

Redigert av guberg; 17/02/2011 19:02.
Re: 5.kl matte [Re: Buoyen] #1116369 17/02/2011 19:22
Registrert: May 2004
Innlegg: 1,321
Totte Offline
Unionstøysekopp
Offline
Unionstøysekopp
Registrert: May 2004
Innlegg: 1,321

Quote:
Sitat: GogBozen

Fasiten sier 22 050 muligheter...

Men det er i tilfelle fasiten til en annen oppgave enn hva vi er presentert for.

Quote:
Sitat: Buoyen
De ti personene står foran det første rommet, og fire skal inn der. Da er det 210 ulike kombinasjoner. Det neste rommet er det 6 personer som skal inn i fire senger, altså 15 kobinasjoner, til sist er det 2 personer igjen. Dette første scenarioet har altså 3150 muligheter.

Dette er nesten riktig, men du regner som om det er en forskjell mellom de to 4-mannrommene. Rent romkameratmessig er de ekvivalente, så delsvaret skal dels med to. Det samme for tilfellet med to 3-mannsrom. Som jeg allerede har sagt er svaret ikke 7350, men 3675.

Quote:
Kjennskap til binomialkeffesienter, multiplikasjonsprinsippet og pascaltrekanten hjelper...
Men er altså ikke tilstrekkelig devilsmile

Quote:
Isåfall vil jeg si at oppgaven er litt misledende når det står at rommene er like. Sånn jeg ser det er at det du da sier er at 4-4-2, 4-2-4 og 2-4-4 er samme. For å få 22050 (some er 7350*3), må du regne disse som forskjellige.

For å få 22050 regner man som om alle rommene er forskjellige, og da er det ikke 3, men 6 kombinasjoner:
4'-4-2
4'-2-4
2-4'-4
4-4'-2
4-2-4'
2-4-4'
Bare for å gjøre et pedagogisk poeng av hvor du mister faktoren på 2 ...


- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg.
(Byggmester Harald Langemyhr)
Re: 5.kl matte [Re: guberg] #1116374 17/02/2011 19:24
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 2,992
Anders Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 2,992
Forutsatt at de maler på samme måte, slik at det kun er tidsforbruket som skiller dem (så det ikke ender opp med at den ene maleren må gå over alt som den andre maleren har gjort), så vil de to sammen male huset på tre dager, inkl en ekstra solid lunsjpause den tredje dagen.



Anders
Re: 5.kl matte [Re: guberg] #1116377 17/02/2011 19:27
Registrert: May 2004
Innlegg: 1,321
Totte Offline
Unionstøysekopp
Offline
Unionstøysekopp
Registrert: May 2004
Innlegg: 1,321
2 og 10/13 dag?


- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg.
(Byggmester Harald Langemyhr)
Re: 5.kl matte [Re: Mmar] #1116389 17/02/2011 19:55
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 4,939
progres Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 4,939
Sitat: marley
Beviset er da i aller høyeste grad matte!


hmm---får vi se svaret ?

Re: 5.kl matte [Re: Mmar] #1116393 17/02/2011 20:03
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange Offline
Flittig Bie
Offline
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Sitat: marley
Sitat: Arildsen
Legg et tau rundt jorda, la oss si langs ekvator(antar den er rund ja). Løft så tauet 1 m opp fra bakken rundt hele. Hvor mye forkort blir tauet?

Hva hvis du gjør det samme med en appelsin?


2pi meter.

Ny oppgave:
Geir er på apejakt med pil og bue. Et stykke foran ham henger en ape i et tre. Geir sikter direkte på apen. Apen ser dette, og i samme sekund som Geir slipper pilen slipper apen grenen. Treffer Geir?

Neglisjer luftmotstand.


Jeg trur at å skytte med pil og bue er en av de (få?)tinga som Geir ikke har så mye erfaring med. Geir er dog lur nok til å løse problemet med å stille seg rett under apa. Apa slipper og detter rett i pila. Middagen er redda.

Re: 5.kl matte [Re: Mmar] #1116396 17/02/2011 20:07
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 2,992
Anders Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 2,992
Sitat: marley
Geir er på apejakt med pil og bue. Et stykke foran ham henger en ape i et tre. Geir sikter direkte på apen.

For at denne oppgaven skal kunne være relevant i forhold til svaret som var ønskelig, forutsetter dette faktisk at Geir også henger i et tre som er like høyt når han smeller avgårde pila.


Anders
Re: 5.kl matte [Re: Anders] #1116400 17/02/2011 20:18
Registrert: May 2004
Innlegg: 1,321
Totte Offline
Unionstøysekopp
Offline
Unionstøysekopp
Registrert: May 2004
Innlegg: 1,321
Nei.


- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg.
(Byggmester Harald Langemyhr)
Re: 5.kl matte [Re: Totte] #1116417 17/02/2011 20:46
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 738
FHanserud Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 738
Sitat: Totte
Nei.


Det han/hun sa.

Re: 5.kl matte [Re: Totte] #1116430 17/02/2011 21:02
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 3,362
Buoyen Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 3,362
Ah, selvsagt! Så ikke svaret ditt i farten da jeg skummet nedover etter fasit ICON_TONGUE Men takk for den!

Re: 5.kl matte [Re: hårfin] #1116431 17/02/2011 21:02
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 97
guberg Offline
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 97
Ny oppgave, spørsmålet er hvilken retning bussen kjører i. Denne regnes som enkel å svare på i barnehagealder ICON_SMILE

Vedlegg buss.jpg
Re: 5.kl matte [Re: guberg] #1116432 17/02/2011 21:04
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 3,362
Buoyen Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 3,362
Ingen dør, altså kjører den mot venstre ICON_TONGUE

Re: 5.kl matte [Re: Buoyen] #1116456 17/02/2011 21:39
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
Sitat: Buoyen
Ingen dør, altså kjører den mot venstre ICON_TONGUE


Tegningen er fra England ...


Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: 5.kl matte [Re: gare] #1116464 17/02/2011 21:46
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 738
FHanserud Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 738
Ut av arket! Det der er grillen og frontlyktene.

Re: 5.kl matte [Re: FHanserud] #1116472 17/02/2011 21:58
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 3,362
Buoyen Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 3,362
Du mener han har taka? ICON_LAUGH

Redigert av Buoyen; 17/02/2011 21:58.
Side 4 av 6 1 2 3 4 5 6

Moderator  support