Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

TV: Når blir en dekoder avlegs?

TV: Når blir en dekoder avlegs? #1116069 17/02/2011 11:31
Ola R. Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
For første gang i mitt 46-årige liv må jeg nå krype til korset og (grøss og gru) betale for å få se TV i huset. Da vi fikk inn fiber fra Loqal (vi bestilte kun internett, ikke TV), så hadde teknikerne koblet til det analoge TV-signalet også, slik at vi har hatt 19 analoge kanaler helt gratis. Inntil jeg var så dum å bestille oppgradering fra 10/10 til 20/20 her om dagen, da oppdaget de "feilen" og slo av TV-signalet. Stor krise i heimen...

Skal det være så skal det være, jeg vil ha den øverste av disse dekoderne.

Leie vs kjøpe? Leie i 2 år koster det samme som å kjøpe. Spørsmålet mitt er da om en slik dekoder blir avlegs før det har gått to år?

Re: TV: Når blir en dekoder avlegs? [Re: Ola R.] #1116076 17/02/2011 11:40
perbl Offline
More than words
More than words
Gets boks er rangert for å være blant de bedre på markedet, så jeg tviler sterkt på om den vil føles avleggs i løpet av to år.

Canal Digital derimot har slitt med ustabil førstegenerasjonsteknologi, og her vil det være verdt å vente på neste generasjons PVR.

Per B.
Re: TV: Når blir en dekoder avlegs? [Re: Ola R.] #1116078 17/02/2011 11:41
T
tygster Offline
Veteran
Veteran
T
Så lenge du ikke ender opp med å skifte leverandør blir nok neppe den dekoderen avlegs.

Get sier jo også at den er klargjort for fremtidige tjenester, så det virker ikke som om de har planer om å lansere noe nytt med det første.

Re: TV: Når blir en dekoder avlegs? [Re: tygster] #1116081 17/02/2011 11:44
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag men er hittil godt fornøyd med Get-boksen. Har hatt den i bortimot 2 år og opplevd 1-2 uproblematiske oppdateringer via nettet. Regner med at det blir slikt også de nærmeste årene ...

Martin

Re: TV: Når blir en dekoder avlegs? [Re: M@rtin] #1116116 17/02/2011 12:20
Ola R. Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Takk for svar, går i tenkeboksen!

Re: TV: Når blir en dekoder avlegs? [Re: Ola R.] #1116123 17/02/2011 12:30
P
peroo Offline
Ringrev
Ringrev
P
Et tips er å velge den som ble lansert sist. De har nyeste chipset og er raskest.

En dekoder blir avlegs i det øyeblikk du får lyst på en ny.

Re: TV: Når blir en dekoder avlegs? [Re: peroo] #1116128 17/02/2011 12:36
Ola R. Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Sitat: peroo
En dekoder blir avlegs i det øyeblikk du får lyst på en ny.

Åja, det funker på samme måte som med sykler ja, at jeg ikke tenkte på det ICON_SMILE

Re: TV: Når blir en dekoder avlegs? [Re: Ola R.] #1116188 17/02/2011 14:17
EiW Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg er på den fjerde Get-boksen på to år. Hatt endel trøbbel. Noe av problemet er jo at GET resirkulerer bokser fra tidligere abonnenter og at noen bokser slipper vel lett unna inspeksjonen før de sendes ut på nytt. Dermed har jeg opplevd f.eks gammel pizza i fjernkontrollen etc. Ikke dermed sagt at Loqal gjør dette.

Den siste boksen jeg fikk var flunkende ny og har virket brillefint. HD-PVR'n er absolutt å anbefale. For egen del trives jeg godt med å leie, kanskje mest pga alle problemene jeg har hatt.

Re: TV: Når blir en dekoder avlegs? [Re: Ola R.] #1116195 17/02/2011 14:25
A
Arildsen Offline
Entusiast
Entusiast
A
Sitat: Ola R.
For første gang i mitt 46-årige liv må jeg nå krype til korset og (grøss og gru) betale for å få se TV i huset.

Antar det er en viss ironi her?

Re: TV: Når blir en dekoder avlegs? [Re: Arildsen] #1116232 17/02/2011 15:04
okl Offline
Avhengig
Avhengig
Ellers kan man vurdere TV med CAM. Da slipper du hele boksen da dekoderen er innebygd i TVen.

Øystein

Re: TV: Når blir en dekoder avlegs? [Re: EiW] #1116243 17/02/2011 15:22
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: tendilenz
Jeg er på den fjerde Get-boksen på to år. Hatt endel trøbbel.

Utdyp! Har Get-boks her også, og har problemer med lyden som virker "ut av fase" med jevne mellomrom. Get på sin side, har ikke klart å identifisere feilen, og vi har byttet flere ganger. Mistenker firmware i TV'n, men har ikke så mange spor å gå etter...

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: TV: Når blir en dekoder avlegs? [Re: okl] #1116260 17/02/2011 16:04
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: okl
Ellers kan man vurdere TV med CAM. Da slipper du hele boksen da dekoderen er innebygd i TVen.

Øystein

Men da er man avhengig av å ha en separat PVR-løsning med mindre TVen har både kompatibel CAM og innebygd diskopptak. Jeg fikk nylig bytta ut den gamle dekoderen min min som ikke hadde HD-muligheter mot en ny en uten PVR, og jeg innså ikke hvor lite brukandes TVen min ble før etterpå ICON_SMILE Det å måtte benke seg nedfor apparatet på gitte tidspunkt passer meg fantastisk dårlig.

I og med at CD har endel spennende planer med både en bra PVR-boks samt TIVO i ikke altfor fjern framtid, føles det uaktuelt å handle en av de "gamle" boksene deres som ikke har det beste ryktet, så inntil videre må jeg bare prøve å overleve med lite fleksible TV-muligheter.

Redigert av perbl; 17/02/2011 16:05.

Per B.
Re: TV: Når blir en dekoder avlegs? [Re: perbl] #1116265 17/02/2011 16:09
okl Offline
Avhengig
Avhengig
Alle nye Samsung TVer skal kunne fungere som PVR også. De rimeligste kan ikke ta opp andre program enn du ser på, men det kan visstnok de dyrere.

Øystein

Re: TV: Når blir en dekoder avlegs? [Re: okl] #1116318 17/02/2011 18:15
P
peroo Offline
Ringrev
Ringrev
P
Sitat: okl

Øystein

Støtter Get CAM modul?

Re: TV: Når blir en dekoder avlegs? [Re: peroo] #1116324 17/02/2011 18:24
Arne_And Offline
More than words
More than words
Såvidt jeg har blitt fortalt gjør de ikke det.

Forøvrig ville vel ny TV vært en ganske dyr løsning.

Re: TV: Når blir en dekoder avlegs? [Re: Arildsen] #1116475 17/02/2011 22:01
Ola R. Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Sitat: Arildsen
Sitat: Ola R.
For første gang i mitt 46-årige liv må jeg nå krype til korset og (grøss og gru) betale for å få se TV i huset.

Antar det er en viss ironi her?

Nei, men jeg glemte NRK-lisensen i farten. Den har vi betalt i alle år.

Re: TV: Når blir en dekoder avlegs? [Re: Anders A-R] #1116585 18/02/2011 08:26
EiW Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Anders A-R
Utdyp! Har Get-boks her også, og har problemer med lyden som virker "ut av fase" med jevne mellomrom. Get på sin side, har ikke klart å identifisere feilen, og vi har byttet flere ganger. Mistenker firmware i TV'n, men har ikke så mange spor å gå etter...

Har ikke hatt akkurat det problemet. Det har vært problemer med hakking, rebooting og generell ustabilitet - samt pizza i fjernkontrollen. Men tidlig i problemfasen lærte jeg av en montør at selv om kabelanlegget tilsynelatende virker, kan det være koblet feil. Og det var det hos meg. Fikk altså signaler, men svake og ustabile. Men det forklarer neppe ute-av-synk problemet ditt. Kunne det vært fristende å prøvd en annen tv og sjekket om feilen lot seg produsere på den også?

Re: TV: Når blir en dekoder avlegs? [Re: EiW] #1117350 19/02/2011 12:19
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tendenser til det samme hos oss. Det har vært GET-folk her og byttet alle overganger på kabelen inne i leiligheten blant annet.
Jeg får prøve eliminasjonsmetoden en dag jeg har ledig tid.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: TV: Når blir en dekoder avlegs? [Re: Anders A-R] #1117352 19/02/2011 12:27
I
idle Offline
Medlem
Medlem
I
Er det bare jeg som synes GET PVR boksen er veldig treg i menyene?
Edit: og ved kanalskifte

Redigert av idle; 19/02/2011 12:28.
Re: TV: Når blir en dekoder avlegs? [Re: idle] #1117366 19/02/2011 12:53
Totte Offline
Unionstøysekopp
Unionstøysekopp
Alle digitaldekodere er trege ved kanalbytte. Det har samenheng med måten video overføres på, som gjør at man må bufre opp litt før det er noe bilde å vise.

Og hvorfor disse "moderne" boksene (og TV-ene) ikke lar brukeren definere sin egen kanalrekkefølge er meg en gåte, så jeg bruker heller de analoge signalene fra Get.

Get er elendige på lip-sync (jeg tror det er det du prøver å si, at lyd og bilde ikke passer sammen), og i det siste har de dessuten blitt katastrofalt dårlige på nedskalert HD-materiale. Det virker som de har en motion-adaptive de-interlacer som bytter om fieldrekkefølgen i enkelte scener eller sekvenser, og det kan se ordentlig stygt ut med en gang det blir litt rask bevegelse i bildet.

- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg.
(Byggmester Harald Langemyhr)
Re: TV: Når blir en dekoder avlegs? [Re: Totte] #1117478 19/02/2011 19:04
EiW Offline
Ringrev
Ringrev
Du er kresen på bildekvalitet (antar jeg), men foretrekker analoge signaler? Da må du ha et vesentlig annerledes oppsett enn hos meg... Forøvrig enig i at det er idiotisk at man ikke kan sette opp kanalrekkefølge selv, det burde ikke være vanskelig å få til.

Redigert av tendilenz; 19/02/2011 19:06.
Re: TV: Når blir en dekoder avlegs? [Re: EiW] #1117573 19/02/2011 22:17
Totte Offline
Unionstøysekopp
Unionstøysekopp
Bildekvaliteten går isolert sett i favør av digitale signaler, men det er nå tross alt programinnholdet som er det viktigste, og det får jeg med meg uansett. Og det er ulemper som burde vært fullstendig unødvendige: At det går ulidelid tregt å zappe mellom kanalene kan jeg til en viss grad tilgi, men hvis hverken Get eller koreanerne i Kaon Media (som bl.a. lager HD PVR-boksen til Get) klarer å skjønne at jeg som bruker vil ha mulighet til å bestemme min egen kanalrekkefølge, eller at jeg vil ha en enkel mulighet til å ta back-up av innholdet på PVR-boksen (selv om det ikke kan vises vha annet utstyr), så er de rett og slett ikke kvalifiserte til å motta pengene mine.

- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg.
(Byggmester Harald Langemyhr)
Re: TV: Når blir en dekoder avlegs? [Re: perbl] #1118254 21/02/2011 11:48
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: perbl
Gets boks er rangert for å være blant de bedre på markedet, så jeg tviler sterkt på om den vil føles avleggs i løpet av to år.

Selv om den er blant de bedre på markedet behøver ikke det å bety at den er spesielt bra. Det er iallefall en del funksjoner som jeg synes er en selvfølge på en slik boks som get-boksen mangler:

- Det er ikke mulig å sortere kanalene i den rekkefølgen man selv ønsker. Dette var kanskje ikke kritisk tidligere, da alle kanalene i grunnpakken lå på plass 1-30, men siden Get har valgt å sende både SD og HD-variantene av alle kanaler er disse nå spredt vidt utover. F.eks. ligger NRK HD på plass 997-999 og TV2 HD ligger på 158. Det ender fort opp med at man ser på SD-kanalene i stedet for HD, for man glemmer seg og blar til første og beste NRK-kanal (som er SD-varianten) med kanalknappene.

- Det finnes en "favorittliste". Eneste mulighet til å sortere denne er å slette alle kanalene og legge de til på nytt i riktig rekkefølge. Når man ser på denne lista er det fort gjort å slette en kanal ved et uhell, siden det bare er ett tastetrykk og ingen angremulighet. Det er heller ikke mulig å få de vanlige kanalknappene (kanal +/- og pil h/v) til å bla i favorittlisten.

- De har en glimrende TV-guide med sjangersøk (jeg kan for eksempel få listet opp alle filmer som går på en gitt dato). Problemet er at denne viser alt innhold i alle kanaler. Hvis jeg vil se hvilke filmer som går i kveld får jeg en liste med 40 filmer som går på betalkanaler jeg ikke har tilgang til. Den blir dermed ubrukelig.

- Boksen insisterer på å oppskalere alt innhold. Og du kan velge *enten* 720p eller 1080i som utsignal. Den gjør heller ikke noe spesielt god jobb her, så SD-kanalene (som man ender opp med å se på pga. manglende sorteringsmulighet i kanallista) får dårligere kvalitet enn med scart-signal fra Gets standarddekoder.

- Den er litt ustabil og krasjer av og til, noen ganger "glemmer" den et opptak, eller den stopper midt i et opptak. Jeg har opplevd at det er umulig å spole i enkelte programmer.

- Den er stor, lager lyd og har masse blinkende lys på seg.

- Den har innebygget mulighet for videoutleie. Prisene er latterlig høye, og utvalget er elendig.

Til tross for dette er muligheten til opptak og til å pause live-tv uvurderlig med unger i huset, så jeg kommer nok ikke til å kvitte meg med den. Men den eneste grunnen til å velge denne fremfor noe annet er at dette er den eneste boksen som virker i Gets nettverk. Men jeg kan ikke påstå at den er verdt 99 kroner/mnd.

Jeg ser frem til den dagen dagens kabeltv-selskaper er avlegs, og all TV-titting skjer on demand via bokser ala. AppleTV, google tv eller boxee. Men det er nok desverre en stund til dette skjer.

Re: TV: Når blir en dekoder avlegs? [Re: anderssb] #1118278 21/02/2011 12:19
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg har gets PVR uten HD siden jeg har et gammelt TV. Jeg zapper så fort tommelen fungerer. Kvaliteten er på bilde og lyd er ganske super og sync er 100% etter det jeg ser. Opptak fungerer som en klokke alle funksjoner virker som de skal.

Jeg hadde etterhvert fått veldig lite tilgjengelig plass på boksen, men en formatering i går ordnet det. Jeg måtte gjennom tre bokser før jeg fikk en som fungerte skikkelig og ikke holdt hele huset våkne med støy. Enkelte av de boksene hadde levd et hardt liv før de kom til meg, tre bein og røyklukt var et eksempel.

Det virker som jeg skal holde meg til den jeg har inntil det kommer en flatere TV i huset. Når jeg fikk en boks som virker har Get PVR virkelig vært noe jeg bare bruker og ikke tenker mer på.

LarsB

Redigert av larsb; 21/02/2011 12:20.

Moderator  support