Med fare for feilsitering så skal Imelda Marcos ha sagt noe sånt som at: "If you don't think you can buy happiness, you don't know where to go shopping..." Så la ikke pengene gå til konas sko og vesker, men kjøp deg lykkelig du også!
Uta'skapet-medlem av www.TRAATIL.no rep for www.nicolai.net -------------------------------------- Den som ler sist...er litt treig!
Som småbarnsfar i permisjon så må jeg komme med en liten kjent advarsel... Barn er dyre i drift! Som jeg gjerne sier: "Å få barn er en stor økonomisk tabbe, men definitivt den beste økonomiske tabben en kan gjøre".
Re: Når har man "lov" til å kjøpe ny ramme?
[Re: dagjs79]
#111592917/02/201108:58
Jeg vil på ingen måte bruke en gjennomkorrupt svindler som Imelda Marcos som ledestjerne, men det er jo helt opplagt at du kan kjøpe deg noe som gjør deg glad!
Enten du er glad for nytt og bedre utstyr – eller glad for å komme deg på langtur og oppleve nye steder og stier. Begge deler er stas.
Min personlige teori er like fullt at den som allerede har tipptopp utstyr som han er veldig fornøyd med og en gitt sum satt av til å kjøpe seg sykkelglede, sannsynligvis vil få mer ut av en ekspedisjon til nye land og stier og fjell - enn et bytte til kortere kjedestag, slakkere seterørsvinkel samt optimized pivot position. For den som av en eller annen grunn ikke er fornøyd med utstyret, vil jo dette være annerledes.
Jeg snakker uansett ikke for andre enn meg selv her:
Jeg har byttet til bedre utstyr veldig mange ganger og blitt skikkelig fornøyd. Jeg har dratt på langtur veldig mange ganger og blitt skikkelig fornøyd da også.
Men det er turene jeg husker klart best, og med størst glede! Selv de som ble gjort på leiesykler som bare var sånn passe bra.
Jeg tenker som så: Hvis man ikke vinner mange millioner i Lotto, er det ingen vits å spare til man får barn - det blir vel brukt opp ganske kjapt uansett. Det er vel heller hverdagsforbruket man evt må justere litt på.
Så da er det fritt fram for "ego-investeringer" enn så lenge, enten det er opplevelser (og/)eller stash
-Magnus
[Re: langen]
#111687918/02/201114:02
Alle vet at vi lever i Nextopia og lykken du opplever pga den nye tingen kun vil vare i 3 mnd...
Alpeturer er nevnt som alternativ. Men hva med å bruke pengene på noen irrasjonelt dyre piggdekk og en kremlykt. Kanskje også noen gode vintersko og -votter. På denne måten du øke brukstiden på det du har med flerfoldige prosent.
Bare en tanke.
Uansett hva du gjør - lykke til! mvh g
- A loop _spinning_ too fast is a sentrifuge. Cut the rope. (Cujo)
[Re: gladegp]
#111690818/02/201114:52
DAMN! 5spot er ikke noe alternativ, men Sultan til 1499 derimot... Hvis den hadde hatt tapered styrerør tror jeg jeg hadde vurdert seriøst å slå til. Har gått og siklet på Sultan en stund nå..
-Magnus
#111692618/02/201115:27
What Mountain Bike har en litt uhøytidlig shoot-out mellom en 1995 (eller 4, husker ikke helt) S-Works Stumpjumper FSR og en 2011 karbonvariant av samme modell i siste nummer. Resultatet ble 3.5 vs 4 stjerner (av 5 mulige) Omsatt til prosentpoeng så skulle det gi 70 vs 80, og i min bok representerer ikke disse 10 prosentene en signifikant nok økning til at eventuelle eiere av -95 modellen trenger investere i en ny sykkel enda. Jeg synes man bør komme opp i minst 20% forskjell, så -95 eiere kan trygt vente noen år (5?, 10?, 15?) før de kjøper ny.
Og hvis vi alle følger prinsippet i dette resonnementet blir det nok Stumpjumpere på oss hele gjengen en gang i framtiden. For i mellomtiden har nok alle andre produsenter gått konk.....
Redigert av jeth; 18/02/201115:33.
Jens
#111698818/02/201118:01
Jajajajaja... Dere har jo rett Men nytt stash er jo så kuuult!
Tapered pga (innbilt) større fremtidig utvalg i gafler
Jeg tipper 1 1/8" kronerør kommer til å leve lenge. De med brede styrerør kan bruke reducer-lagre som bygger mindre eller vinkeljusteringslagre og får visse fordeler med smalt kronerør.
[Re: Arne_And]
#112069225/02/201111:09
Det blir nok opplevelser fremfor ramme. Om det blir Alpene eller andre steder får vi se på. Artikkelen om stier i Danmark i siste TS var jo interessant...
Ellers kan det godt hende at Waltworksen må slankes litt også. Nye hjul ++ koster jo litt det også.
-Magnus
#112135026/02/201118:51