Feiltrening, feil kropp eller hva?
|
Re: Feiltrening, feil kropp eller hva?
[Re: Krank1]
17/02/2011 08:19
|
Trinity
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei Krank1! Takk, der var du inne på noe. akkurat hva jeg sitter igjen med etter i fjor: at jeg trener mye mer enn jeg får igjen av resultater. Skal ta med meg dette!! 
|
|
|
[Re: Trinity]
17/02/2011 08:23
|
thomasengen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
man trener jo ikke bare pga resultater, men også fordi det er gøy med sykling, ski, løp osv og da kan det fort bli 6-7+ økter i uken 
|
|
|
17/02/2011 08:29
|
Krank1
Entusiast
|
Entusiast
Hei Krank1! Takk, der var du inne på noe. akkurat hva jeg sitter igjen med etter i fjor: at jeg trener mye mer enn jeg får igjen av resultater. Skal ta med meg dette!! Ja tror ikke det er noe dumt tips Trinity. Tror også du vil få større fremgang ved å øke intensiteten på de øktene du har (som du nå beskriver som halv harde), samtidig som du går ned på treningsmengden. Få inn i hvertfall en treningsfri dag eller to i uka. Hvis du absolutt må trene hver dag bør du i alle fall legge inne et par økter på veldig lav intensitet.
|
|
|
[Re: thomasengen]
17/02/2011 08:32
|
Krank1
Entusiast
|
Entusiast
man trener jo ikke bare pga resultater, men også fordi det er gøy med sykling, ski, løp osv og da kan det fort bli 6-7+ økter i uken Helt klart, men her virker det som trådstarter er bekymret for at formen til rittsesongen skal bli dårlig fordi hun ikke får noe utbytte av all treningsmengden hun legger ned. Da er ikke alltid 6-7 økter i uken det optimale, i alle fall ikke 6-7 harde eller halv harde økter.
|
|
|
[Re: Krank1]
17/02/2011 09:59
|
Trinity
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Riktig, en annen ting også... For mitt vedkommende så er det ikke lenger 6-7 økter som er lystbetonte og morsomme. Men helt enig at man skal trene for å ha det gøy!  Så det er det jeg savner nå, fordi det ikke er gøy når kroppen ikke vil. Samtidig er det heller ikke gøy å ikke få noe tilbake på tida man legger inn.
|
|
|
17/02/2011 14:24
|
kao
Ivrig
|
Ivrig
Riktig, en annen ting også... For mitt vedkommende så er det ikke lenger 6-7 økter som er lystbetonte og morsomme. Men helt enig at man skal trene for å ha det gøy!  Så det er det jeg savner nå, fordi det ikke er gøy når kroppen ikke vil. Samtidig er det heller ikke gøy å ikke få noe tilbake på tida man legger inn. Så lenge det er sånn som du beskriver her er det i hvert fall ikke noe poeng med så mange økter. Ellers så MÅ du bli flinkere til å skille mellom harde og rolige økter. Nå har vi riktignok bare den ene eksempeluka di å dømme etter, men jeg går ut fra at de to skiturene i helga var ment å være rolige? Det er de i hvert fall ikke med 80 og 77% av makspuls! Forutsatt at du har kontroll på makspulsen da.
|
|
|
[Re: kao]
17/02/2011 14:55
|
Rask
Avhengig
|
Avhengig
Økter i sone 2 er veldig bra og svært spesifikke, hvis du sykler lenge nok i de, og karakteriserer det som en hard økt, altså med påfølgende hviledag(er).
|
|
|
[Re: agf]
17/02/2011 20:32
|
Dloh
Ringrev
|
Ringrev
Jeg er også inne i en periode hvor det er et ork å gå på spinning, eller trening generelt. Noe skylles nok en lang, mørk og kjedelig høst/vinter sesong. Men mitt problem er at det blir alvorlig mange timer alene. På langturer, på skiturer, i styrkesalen. Eneste gangen jeg er sosial er på de 2 spinningstimene i uka, og da er det heller ikke mye snakking.
De beste blir best pga de klarer å holde fokus mentalt å ta ut alt i løp, ritt osv. Spesielt langrennsløpere går jo omtrent i hi før store mesterskap for å fokusere mentalt. Dette påvirker deg også på den negative metoden. Vis det å gå på trening er et ork, du er ikke motivert og hele tiden gjennom økten tenker at dette er tetag, så vil du heller ikke klare ta ut alt på de harde øktene.
Nå har jeg vært syk og uten skikkelig trening gjennom hele vinteren, og motivasjonen til å starte igjen er ikke på topp. Men jeg skal prøve å få noen treningspartnere, og jeg vurderer et klubbskifte hvor ungdomsmiljøet er større.
Redigert av Dloh; 17/02/2011 20:35.
|
|
|
[Re: Dloh]
18/02/2011 07:58
|
Trinity
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Helt riktig Kao, jeg planlegger disse helgeturene som rolige turer ut i frisk luft etter en hel uke med jobbstress og innendørs spinning. Men er vel som jeg sier når man går alene så blir det ofte sånn eller? Hører vel også med til historien at jeg har elendig skiteknikk og bruker unødig mye krefter på den måten? Eller kanskje pulsklokka mi begynner å tulle?
Kjenner meg forøvrig igjen i det du skriver Dloh! Motivasjonen utover vinteren faller. Jeg vil ha bare veier og gode sykkelforhold igjen. Å det blir kjedelig å trene mye alene. Det beste er å kombinere tror jeg.
Håper du finner en fin klubb og et godt miljø! Jeg leter etter det samme selv.
|
|
|
19/02/2011 09:44
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
Som en del andre skriver skal det svært mye til for å bli fysisk overtrent. Jeg tviler således på om det er problemet. Når det er sagt syns jeg det virker som treningen din er rimelig ustrukturert. Det passer for noen, men ikke for alle. Jeg syns det er viktig å ha en plan og mening med de fleste øktene mine, da blir sjansen mindre for at det mete ender opp som halvhard lapskaus.
Jeg ville også tatt en grundig sjekk av kostholdet mitt. Hvis du nylig har gjort endringer i hva/hvor mye du spiser kan det selvfølgelig resultere i en eller annen mangel som ikke merkes med en gang men som gir gradvis forverring. Det behøver ikke skje brått.
Det siste er at kroppen og hodet er ikke en maskin. Selvom det er treningen som volder deg mest problemer e/kjas/masr det ikke sikkert treninga er kilden til problemet. Kanskje er det for mye stress på andre fronter som tar bort overskudd som igjen tar bort motivasjon til å trene?
|
|
|
[Re: sigmund1]
19/02/2011 21:17
|
Trinity
OP
Fersking
|
OP
Fersking
jeg er veldig klar over at jeg har veldig ustrukturert trening. Vil veldig gjerne prøve å strukturere mer, men synes det er vanskelig når man har liten erfaring. Så da blir det: trene mest mulig mentaliteten som råder.
Ellers har du nok rett Sigmund når jeg tenker meg om, har det vært mye stress etter jul på jobben, flytting + stress pga jeg har slitt med skader. Så selvsagt tar det om ikke annet masse krefter og overskudd til trening.
Oppdaget idag at hvilepuls og normal puls (feks sitte på bussen) hadde økt endel. Har normalt veldig lav normal puls, men nå var den mer "normal". så er nok noe idet at jeg føler meg sliten sikkert?
|
|
|
|
|