Det er en del diskusjon i lokalavisa, hvor noen taler for et forbud mot "terrengsykler" i Fredrikstadmarka. Så jeg sitter her og skal forfatte et leserinnlegg. Spørsmålet mitt er om det er helt ok at jeg inkluderer stivettreglene, med referanse?
dag
Referer gjerne til NOTS og stivettreglene. Om du trenger noen innspill er det bare å ta kontakt på kontakt@nots.no.
Quote:
StigB, har dere i NOTS planer om nye tskjorter?
Jeg svarer siden Stig nok ikke har full kontroll på alt styret jobber med.
Både T-skjorter og sykkeltrøyer (og muligens bukser) er på trappene og alle medlemmer vil få tilbud om å kjøpe dette når det er klart.
Jeg har ikke lest mer enn to selv. Ett for forbud og et mot. Ikke har jeg tatt vare på bladet så jeg kan sjekke opp. Men det skal gå en diskusjon på Facebook om dette. Siden jeg "ikke er med der" får jeg ikke sjekket det opp.
dag
Sitat: klipp fra facebook gruppen "Bevar Fredrikstadmarka"
Andreas Moum Jeg jobber i kommunen og har sjekket litt rundt dette. Det er på ingen måte planer om noe forbud i Fredrikstadmarka. Jeg er en av de som bruker alle stier i distriktet til å sykle på. Det er trist når noen få skal ødelegge for så mange. Sykle i terrenget er i ferd med å bli en folkesport. Jeg syntes det er flott at vi bruker naturen igjen. Barna våre trenger å komme seg ut å se hvor vakkert det er. Og når de for en sykkel å leke med så bli det mye enklere å motiver til det. Jeg er medlem av NOTS(Norsk Organisasjon for TerrengSykling) og de jobber med holdningsskapende arbeid. De har lagd stivettregler som alle terrengsyklist bør(må) forholde seg til. 1.Vær omtenksom og hyggelig i møte med turgåere. 2.Du har alltid vikeplikt for fotgjengere. 3.Begrens farten slik at du ikke er til fare eller ulempe for andre, særlig langs veier og stier som innbyr til høy hastighet, eller i uoversiktlige partier. 4.Brems ned til gangfart i god tid før du passerer andre på en smal sti. 5.Ikke lag nye spor. Dersom du ikke har ferdigheter til å forsere en hindring, gå av sykkelen. 6.Unngå å sykle på spesielt sårbare stier like etter perioder med mye nedbør. 7.Ikke lag stien bredere ved å sykle utenom vanndammer eller hindringer. 8.Bær sykkelen gjennom myrområder slik at det ikke dannes dype spor. 9.Ikke lås bakhjulet i bratte nedoverbakker. 10.Dersom to syklister møtes i en bakke, har den som sykler oppover forkjørsrett. 20. august kl. 07:45 · 1 person ·
Mamma det er ikke en sykkel - det er en Yeti! (min datter på seks år)
Jeg har sendt et leserbrev til Fredrikstad Blad, hvor jeg har tatt med stivettreglene og henvisning til nots.no. Da gjenstår det å se om brevet blir tatt inn eller ei.
Det er en stund siden denne tråden ble lagt ut nå. Årsmøte i NOTS er vel overstått. Det er feil å si at engasjementet er på tur opp, det står vel mer eller mindre å bevrer i pigg.
Stor takk til NOTS sentralt for det de har gjort og står for.
Sitat: Anders A-R
Det er en bølge av positive og engasjerte mennesker som står på her nå.
Det er svært hyggelig at medlemstallet i NOTS nå stiger. Det er svært hyggelig å oppleve den positive engasjerte vinden som blåser.
Lokallag kommer til og ivaretar oss som trives best i skogen og på stier og grusveier. NOTS sentralt er aktive internasjonalt og med de store sakene rundt nasjonalparker og andre store områder der en ønsker å regulere bort sykling.
Vi har fått mange medlemmer nå i sommer, og jeg håper flere vil se nytten av NOTS sitt arbeid.
I Nannestad ble Gruvelia SK oppretta med blandt annet ønske om å profilere NOTS. Drive holdningsskapende arbeid, ikke bare innad men også utenfor klubben. Det er å håpe at også andre sykkelklubber henger seg på. Om ikke i den grad GSK har gjort det, men i hvertfall gir sin støtte til det arbeidet NOTS står for.
Siden jeg oppfordret deg til å bli medlem i NOTS en gang i juni vil jeg si tusen takk for at du tok initiativ å meldte deg inn i NOTS familien.
For dere som ikke er kommet så langt så oppfordrer jeg dere til å gi din støtte i form av å melde deg inn.
Det har vært stille lenge. Kanskje ikke så rart for nå er det skifolket og de som går i skiløypene som kriger.
Gruvelia SK som valgte å promotere NOTS og også inkludere obligatorisk medlemsskap for medlemmene. Vi har fått XC tøyet, det drøyer litt med sti/utfor kolleksjonen men den er på vei. Og den kommer til å bli helt rå.
Vi synes det er såpass stas at det ikke er noen grunn til at ikke resten av folket også skal få se hvordan det ble.
Oppfordrer andre til finne måter å øke medlemsantallet i NOTS. Ikke sikkert det er like enkelt som det vi har gjort. Det som er sikkert er at det i en jafs økte medlemstallet til NOTS med rett i underkant av 60 medlemmer så langt.
Interessen for klubben og NOTS sitt arbeid har vært stor. Jeg tipper det blir mer fart når vi nærmer oss litt ut på våren.
Etter en opprydding fant jeg tre sånne foldere, noen som husker disse. Dette var det aller første fremstøtet NOTS gjorde for å få frem budskapet.
Vi trenger flere medlemmer, en opptelling fra mitt område forteller at vi har tilført NOTS 70 nye medlemmer på kort tid igjennom medlemskaps ordningen i Gruvelia SK, og flere er på gang.
Dette kunne være noe å tenke på for alle dere andre som også er organisert igjennom en sykkel klubb. Ta dette opp internt i klubbene og bak medlemskapet i NOTS inn i medlemskapet i klubben
Byrådet planlegger å gruse opp en 3 meter brei trase mellom Lilloseter-Sinober-Burås. De sier at blå-stien i størst mulig grad skal bevares, men føler meg ikke spesiellt beroliget av den grunn. Prosjektet det snakkes om har et budsjett på 9,3 mil. Følger NOTS med på denne saken? http://www.sak.oslo.kommune.no/dok/Byr%5C2010%5CBR1%5C2010035564-847621.pdf
Redigert av Terskel; 29/04/201110:49.
Øyvind
Re: NOTS trenger deg som medlem.
[Re: Stein]
#116105429/04/201121:11
Jeg har også vanskelig med å følge med, men jeg er stadig vekk innom NOTS sin offisielle side. "October 5, 2010" var den siste oppdateringen.
Muligens det burde vært tatt internt, men nå må man få litt mer fart på sakene. Det skjer mye rundt om kring som burde formidles, nasjonalt og internasjonalt. Noen jobber ræva av seg for å engasjere og øke medlemsmassen. Medlemmer som vi trenger sårt. Men, en "hjemmeside" som er stillere enn østers det kan vi ikke godta.
Før informasjon legges ut på TS : NO og Facebook bør man formidle dette på den offisielle siden og heller linke opp nyhetene som ligger der.
Fremdeles står jeg på for å få nettopp deg inn som medlem i NOTS. Du vil med ditt medlemskap være med på å øke innflytelsen til organisasjonen utad. Vi har to valg, det ene er fri tilgang til det meste av stinettet i landet. Og det andre er et økende press på å få oss som sykler i marka og på sti vekk fra disse områdene. NOTS kjemper for tilgang, uten NOTS har vi INGEN som taler våres sak. Gjør oss alle den tjenesten og meld deg inn nå i løpet av helga. Sammen kan vi møte knikkers ligan på valen og kjempe for våres rettigheter.
Mer info angående sykling i Lillomarka. I 2008 ble Slattumsrøa naturreservat opprettet. Det ligger sentralt i Lillomarka. Ikke så mye Villrein i dette området, men alikevel er sykling forbudt utenom vei, j.fr. §3, pkt.6. Men aktiviteter som bålbrenning, jakt, fiske og uttransport av felt elg og hjort med lett terrenggående beltekjøretøy er helt lovlig. http://www.lovdata.no/for/lf/mv/tv-20081219-1449-0.html#3 Det går minst 2 gjennomgående blåmerkede stier gjennom området. Føler at forbudet mot sykling er rein diskriminering av noe enkelte ikke liker. Som et paradoks er det tre pukkverk (Huken, Bånnkall og Bjørndal) som graver seg inn mot verneområdet.
Du er ikke den eneste som er frustrert over Slattumsrøa naturreservat. Dette ble jo opprettet lenge før lokallaget i Oslo kom igang, og jeg er usikker på om NOTS gjorde noe den gang. Har notert Slattumsrøa i boka også, i tillegg til Lilloseter-Sinober. I tillegg var det noe med en planlagt løype mellom Skar og Øyungslia i Aften i går. Alt er notert ift. neste møte.