Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 5 1 2 3 4 5

Seedingsritt til Birken

Re: Seedingsritt til Birken [Re: fredriks] #1115426 16/02/2011 13:32
Oystein L Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Birken bestemmer bare kriterier for seeding til sitt eget ritt, og det er de i sin fulle rett til.

NCF har, i likhet med Birken, som mål at alle våre beste ryttere deltar i eliteklassene, og har heller ikke sansen for at det arrangeres ritt hvor de beste indirekte oppfordres til å stille i turklassen fremfor Elite.

Re: Seedingsritt til Birken [Re: sykkeloyvind] #1115429 16/02/2011 13:36
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: sykkeloyvind
De bestemmer jo kun over de rittene som rent frivillig ønsker å være seedingsritt til nettopp Birken. Det er helt frivillig å være dette.

Det är klart det är frivilligt men det är också klart att det är en stor fördel för ett ritt som vill ha många deltagare att det är ett seedningsritt så jag ser inte att frivilligheten spelar spesiellt stor roll i det jag försöker få fram.

Re: Seedingsritt til Birken [Re: sykkeloyvind] #1115433 16/02/2011 13:42
Oystein L Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Om det burde være et nasjonalt seedingsystem som ikke Birken styrte over er en annen sak,

Da kan jeg glede redaktøren med at den nasjonale resultatdatabasen (endelig) er på plass, testkjøringer er gjort og alt ser ut til å være tipp topp.
Her snakker vi i første omgang aktive ritt, og den vil nok ikke fungere 100% langt nedover i turrittene enda (lisensnummeret er nøkkelen)

Re: Seedingsritt til Birken [Re: fredriks] #1115439 16/02/2011 13:46
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Jeg er så lei alle som kommer med argumenter om at det er jo bare å la være å bli med osv. jada jada, det er bare å gå å kjøpe seg en pc på elkjøp med noe annet enn Windows, eller? Du står fritt til å velge hvor du vil kjøpe dine matvarer, det er bare å velge mellom Rema, Rimi og Kiwi osv flotte greier.
Hvorfor har nodrmenn det så j... vanskelig med å se at store monopolister styrer utviklingen akkurat slik de selv ønsker og ikke slik vi som kunder faktisk ønsker. Jo mere makt jo mindre hensyn behøver de å ta til andre.
Så denne frivilligheten er jeg ikke med på, og skal vi ha en maktkamp mellom rittene? Hvem vil det gå utover, jo deg og meg men det er jo frivillig, vi kan jo bare slutte å sykle disse rittene. Og da ville jeg begynt med Birken!

Re: Seedingsritt til Birken [Re: Oystein L] #1115446 16/02/2011 13:52
T
thorgeir Offline
Entusiast
Entusiast
T
Nå er det slik at det er vi som rittarrangører som eventuelt velger å følge bestemmelsene fra Birken.

Vi i Valdresrittet har søkt om seedingstatus begge de to foregående årene og har ved begge tilfeller fått avslag.

Vi har likevel valgt å følge Birkens bestemmelser vedrørende eliteklassers infiltrering i aldersbestemte klasser, pengepremier i eliteklassen osv. Vi har sågar registrering av BirkenID ved påmelding, for å vise Birken at vi følger deres retningslinjer når det gjelder korrekte resultatlister.

Selv om vi gjør dette, er det jo opp til Birkenadministrasjonen å avgjøre om de føler at vi er gode nok, om rittet ligger tilstrekkelig langt unna andre seedingritt (noe det beklageligvis ikke gjør siden Hallingrittet eksisterer ICON_WINK - som forøvrig også er et meget bra ritt) osv osv.

Så langt har det ikke lyktes oss å få seedingstatus, men vi gir oss ikke enda. Vi antar at det å oppnå seedingstatus vil gi oss som et relativt lite ritt opp mot 200 ekstra startende uten nevneverdig merinnsats på markedssiden.

Selsvsagt står vi da på knærne for Birken ... Selvsagt bestemmer Birken hva vi gjør, for vi ønsker flere deltagere og slik situasjonen er i dag - vil en seedingstatus gi oss dette.

Det eneste vi ikke er fornøyd med når det gjelder bestemmelsene vedrørende eliteklasse og aldersbestemte klasser, er at dette ikke gjelder ryttere over 44 år. Det er svært mange raske og dyktige ryttere som da ikke får anledning til både å delta i elite- og aldersbestemte klasser. Dette skaper misnøye da disse syklistene blir nødt til å jobbe seg oppover feltet og samtidig også blir "tauende" hele veien, fremfor å få drahjelp i et felt med samme hastighet.

NB! Selv om Valdresrittet ikke har fått seedingstatus, er rittet kanskje et av landets fineste terrengritt. 54 km trasee med 17 km sti (mulig utvidning til 20 km i år om grunneierne er enige med oss). Se mer på www.valdresrittet.no.

Redigert av thorgeir; 16/02/2011 13:58.
Re: Seedingsritt til Birken [Re: Hekta-MTB] #1115466 16/02/2011 14:12
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Hekta-MTB
Så denne frivilligheten er jeg ikke med på, og skal vi ha en maktkamp mellom rittene? Hvem vil det gå utover, jo deg og meg men det er jo frivillig, vi kan jo bare slutte å sykle disse rittene. Og da ville jeg begynt med Birken!

Ønsker man enda flere regler? Jeg får inntrykk av at mange mener forbundet styrer for mye når det gjelder mosjonsidretten allerede.

Og hva om Birken ikke gidder de nye reglene? Risikerer man ikke da at de hopper av og kjører sine egne regler fullt ut? Vil det være til gavn for folk?

Re: Seedingsritt til Birken [Re: Oystein L] #1115479 16/02/2011 14:28
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Oystein L
Birken bestemmer bare kriterier for seeding til sitt eget ritt, og det er de i sin fulle rett til.

NCF har, i likhet med Birken, som mål at alle våre beste ryttere deltar i eliteklassene, og har heller ikke sansen for at det arrangeres ritt hvor de beste indirekte oppfordres til å stille i turklassen fremfor Elite.

Skulle du se saken på ett annet sett om birken satte andra krav till seedningsritten, tex att ett seedningsritt inte får ha mer en 5 km terreng sykling och att single track inte får förekomma eller att birken sätter krav att de får bestämma eventuella "förbättringar" i löypan?

Detta skulle ju vara krav som har mycket mer med rättvis seedning till birken att göra än vilka som är med på result listorna i åldersklasserna.

Re: Seedingsritt til Birken [Re: ] #1115482 16/02/2011 14:38
EgilS Offline
More than words
More than words
I følge Øystein følger Birken dagens regler, så slik sett er det vel lite forbundet kan gjøre. Når det gjelder etikk og moral; skal forbundet blande seg så veldig inn i det så lenge ting foregår innenfor reglene?

Jeg tviler på at forbundet vil gjøre så veldig mye om 3700 ryttere med helårslisens velger å starte i et "ulovlig" Birken.

Løsningen er kanskje nært forestående med et nasjonalt rankingsystem? Så får vi håpe at man finner løsninger for å inkludere de med engangslisens i dette.

Re: Seedingsritt til Birken [Re: EgilS] #1115491 16/02/2011 14:54
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Hva RR har gjort eller ikke vet jeg ikke. Men noen konstruerer prinsipielle problemer her.

Birken følger opp et regelsett forbundet og de har samarbeidet om, med formålet å styrke sporten som helhet. Jeg skjønner rett og slett ikke hvor problemet ligger i dette tilfellet. Og nei, "dersom de hadde presset arrangører til å gjøre noe i strid med avtalen med NCF" holder ikke. De følger opp politikken til NCF, og da hadde det vært mer enn drøyt av NCF å sanksjonere.

Uten at det er veldig viktig: Generelt virker det som birken har vært mer lojale til helheten enn egne særinteresser. Det hadde antageligvis vært isolert egoistisk sett best for birken å fortsette gammel ordning der egne klassevinnere er toppen av rangstigen, mens forbundets eliteryttere faller i skyggen. Da hadde de kontrollert mer enn i dag, tror jeg.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Seedingsritt til Birken [Re: oyvin] #1115498 16/02/2011 15:01
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: oyvin

Birken følger opp et regelsett forbundet og de har samarbeidet om, med formålet å styrke sporten som helhet. Jeg skjønner rett og slett ikke hvor problemet ligger i dette tilfellet. Og nei, "dersom de hadde presset arrangører til å gjøre noe i strid med avtalen med NCF" holder ikke. De følger opp politikken til NCF, og da hadde det vært mer enn drøyt av NCF å sanksjonere.

Så det är ok för birken (och vad det verkar med NCF i bakgrunden) att utpressa ritt för att få igenom NCF sin policy?

Skulle det inte vara bättre att NCF lagar en regel angående resultat listorna i elit och åldersklasser i stället för att gå via birken i så fall?

Re: Seedingsritt til Birken [Re: fredriks] #1115513 16/02/2011 15:19
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Utpressing? Det var da voldsomt. De inngår en avtale, og brytes den skriver man ikke en ny. Verden er full av slike hendelser. Driver jeg forretninger bryter jeg ikke avtaler med dominerende aktører.

Birken er en stor aktør og en dominerende aktør, men monopolist er de ikke. De var nærmere det for 2-3 år siden.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Seedingsritt til Birken [Re: ] #1115525 16/02/2011 15:47
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: pedaIglipp
[quote=EgilS]Jeg tviler på at forbundet vil gjøre så veldig mye om 3700 ryttere med helårslisens velger å starte i et "ulovlig" Birken.

De svingte da pisken når Grenserittet prøvde seg:

"I ytterste konsekvens vil deltagere som deltar i Grenserittet, hvis det ikke blir godkjent av NCF, kunne bli fratatt rittlisensen. " -Heiki Dahle, NCF

(http://terrengsykkel.no/index.php?id=1700)

Å anta at NCF ikke vil handle dersom deres viktigste inntektskilde hadde forsvunnet, er vel ikke særlig realistisk?

Det er stor forskjell på å si "I ytterste konsekvens..." i en hypotetisk situasjon, og å faktisk gjennomføre noe slikt mot en stor del av medlemsmassen. Jeg tror ikke noe hadde blitt gjort mot så mange.

Re: Seedingsritt til Birken [Re: EgilS] #1115535 16/02/2011 16:03
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: EgilS
I følge Øystein følger Birken dagens regler, så slik sett er det vel lite forbundet kan gjøre. Når det gjelder etikk og moral; skal forbundet blande seg så veldig inn i det så lenge ting foregår innenfor reglene?

Jeg tviler på at forbundet vil gjøre så veldig mye om 3700 ryttere med helårslisens velger å starte i et "ulovlig" Birken.

Løsningen er kanskje nært forestående med et nasjonalt rankingsystem? Så får vi håpe at man finner løsninger for å inkludere de med engangslisens i dette.

Jeg tror ikke vi skal diskutere jussen i det her, det er ofte ørsmå grenseganger mellom moral og lovbryteri. Men at Birken kan med denne utestengelsen av RR direkte vil redusere antallet deltakere er jo et problem. Vi skal vel ikke ha et slikt system?

Re: Seedingsritt til Birken [Re: Hekta-MTB] #1115536 16/02/2011 16:05
EgilS Offline
More than words
More than words
Nå er det ikke snakk om utestengelse, men en avtale som ikke inngås.

Jeg ser for øvrig positivt på at det veksler litt med hvilke ritt som blir seedingsritt.

Redigert av EgilS; 16/02/2011 16:06.
Re: Seedingsritt til Birken [Re: Oystein L] #1115550 16/02/2011 16:23
olechr Offline
More than words
More than words

Om det burde være et nasjonalt seedingsystem som ikke Birken styrte over er en annen sak,

Da kan jeg glede redaktøren med at den nasjonale resultatdatabasen (endelig) er på plass, testkjøringer er gjort og alt ser ut til å være tipp topp.
Her snakker vi i første omgang aktive ritt, og den vil nok ikke fungere 100% langt nedover i turrittene enda (lisensnummeret er nøkkelen)

Trur du Birken kommer til å bruke denne?

Redigert av olechr; 16/02/2011 16:23.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Seedingsritt til Birken [Re: ] #1115568 16/02/2011 16:55
olechr Offline
More than words
More than words

Det er jo ingen terrengsyklister som trenger NCF, basert på hva NCF bidrar med til terrengsykling. Men NCF er helt avhengig av terrengsyklistene.

+1

Ambassadør for Scott.
Re: Seedingsritt til Birken [Re: ] #1115571 16/02/2011 17:03
EgilS Offline
More than words
More than words
Det er stor forskjell på å si "I ytterste konsekvens..." i en hypotetisk situasjon, og å faktisk gjennomføre noe slikt mot en stor del av medlemsmassen. Jeg tror ikke noe hadde blitt gjort mot så mange.

Det var ikke en hypotetisk situasjon. Grenserittet hadde klargjort alt og tatt opp påmeldinger inkl. forsikring, uten NCF lisens.

NCF truet jo også deltakerene til Hafjell Free Ride med det samme i 2003.

Det er jo ingen terrengsyklister som trenger NCF, basert på hva NCF bidrar med til terrengsykling. Men NCF er helt avhengig av terrengsyklistene.

Uansett så er dette hypotetisk så lenge ingenting ble gjennomført, og jeg tror IKKE NCF hadde gjennomført noe slikt mot en så stor del av medlemsmassen.

For øvrig sykler jeg ofte ritt utenom NCFs system (bedriftsritt) og jeg har aldri hørt om noen som er utestengt grunnet det. Jeg tror også at NCF er klar over at slikt skjer.

Re: Seedingsritt til Birken [Re: olechr] #1115575 16/02/2011 17:09
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: olechr

+1

Jeg vetta søren, men jeg opplever da at forbundet gjør mye positivt; trenerutdanning, dommere/-utdanning, støtte til klubbene, treningssamlinger, felles regelverk, ...

Man kan jo forestille seg hvor mye makt Birken hadde hatt om ikke forbundet hadde vært der. Da vil jeg tro de hadde diktert det meste, noe jeg ikke tror hadde vært så veldig positivt.

Nå er det sikkert noen som syns anarki i den organiserte idretten hadde vært fint, men jeg er ikke der.

Re: Seedingsritt til Birken [Re: Oystein L] #1115645 16/02/2011 19:22
M
Morten G Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Det Øystein L skriver om Montebello er ikke riktig.

I 2010 ble Montebello tildelt NC Maraton og laget en egen sløyfe for å oppnå krev til løypelengde for eliten. Dette ble tatt opp med BBR i forkant av rittet. For å oppfylle BBR sine ønsker, satte vi opp en egen splitt-tid for eliten etter 42km. Elitens resultater ble klippet inn i seedingsgrunnlaget som ble oversendt BBR på rett format og til rett tid. Alle ønsker fra BBR ble således oppfylt.

I 2011 kjører alle samme løype igjen.

Morten Gjessing
Tidtakeransv Montebello

Morten G

Re: Seedingsritt til Birken [Re: Oystein L] #1115656 16/02/2011 19:32
T
Tjuvtrener Offline
Ivrig
Ivrig
T
Sitat: akvilas

Pokker, Montebello mangler og!!!
Kjipe birkenfolk!

Montebello kjører et eget løp for eliten slik at de ikke kan inngå i den samme resultatlista slik f. eks Terrengsykkelrittet og Vestmarkrittet har løst det.
Rittet er derfor håpløst med tanke på seeding (og tilfredsstiller ikke Birkens krav om felles liste).

Dette gjorde de vel kun ifjor når det hadde NC status. Montebelloritter har vært seedingsritt uavhengig om det har hatt NC status eller ikke. I år som de fleste andre ganger starter eliten og mosjonistene sammen og sykler samme distanse, men er dessverre ikke seedingsritt i år av en eller annen grunn.

Vestmarkrittet hadde vel og en egen distanse for eliten for etpar år siden da det hadde NC status.

Re: Seedingsritt til Birken [Re: Morten G] #1115657 16/02/2011 19:33
Oystein L Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Det er flott Morten, da tyder det på at den historien jeg har hørt ikke stemmer.
I såfall beklager jeg å ha skapt forvirring med feilinformasjon.

Re: Seedingsritt til Birken [Re: Oystein L] #1115677 16/02/2011 19:49
JanM Offline
Avhengig
Avhengig
Jussen i dette kan sikkert diskuteres opp og ned, men jeg synes "hekta MTB" har mange og gode poenger.

Det er helt klart at BBR har stor makt og bør være seg bevisst hvordan de bruker den. Meg selv blir jo i år det beste eksemplet...jeg velger bort Raumer og velger Trysil i stedet. Jeg sier ikke at BBR gjør noe galt, men en så stor aktør i vår "sektor" blir langt på vei en premissgiver for deltagelsen i andre ritt. Hadde kostet Birken fint lite å latt Raumer være seeding, dette er bare et tullete "takk for sist".

Ellers enig i at det er frivillig å være seeding osv, men BBR har stor makt uansett hvordan man snur og vender på det ICON_SMILE

Redigert av JanM; 16/02/2011 19:49.

Mål 2015:
Enebakk Rundt, Elgrittet, Østmarkrittet, Krepserittet, Nybakkrunden, Stomperudrittet, Oslo Triatlon, Stomperudrennet, HK-marsjen og Mangenskogrennet.
Re: Seedingsritt til Birken [Re: ] #1115719 16/02/2011 20:29
EgilS Offline
More than words
More than words
Jeg tror vel helst at ikke alt handler om penger her og at forbundet ikke styres av en gjeng griske gamlinger uten følelser for sporten, men vi får vel være uenige om dette, jeg begynner å få en liten deja vu-følelse her. ICON_SMILE

Re: Seedingsritt til Birken [Re: ] #1115767 16/02/2011 21:45
Oystein L Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Bedriftidrett er organisert under NIF, slik som NCF. Jeg tviler på at NCF har særlig makt til å overstyre NIF.

Feil. Bedriftsidrett er organisert under Bedriftsidrettsforbundet, ikke NIF.

Det som derimot ville vært svært positivt, ville vært et eget terrengsykleforbund. Det er ikke tvil om at med en inntektsmodell lik dagens, ville det vært råd til å drifte reele landslag, landslagstrenere, ungdomsarbeid, bedre forsikringer, opplæring og skolering, og ikke minst et uendelig mye bedre tilbud til turryttere i form av gruppeavtaler, arrangementsstøtte og kanskje også anlegg (wohoo WC i Norge!).

Regner med at du ikke er klar over at 90% av de som engasjerer seg i klubber og kretser (dvs de som bestemmer i sykkelnorge) kommer fra landevei? Uten ildsjeler er det ikke lett å drive et forbund, dette er jo ulønnet arbeid.
Mitt intrykk er dessverre at alt for mange terrengentusiaster oretrekker å sitte på sidelinja og kritisere fremfor å delta konstruktivt (og derved kunne påvirke).

Kunne for øvrig godt tenke meg å få vite hva du mener landevei får, som ikke terreng får...

Ta kontakt med klubben din, så kan du sikkert få gå gjennom alle tingpapirer (mens du venter på det som selvfølgelig skulle vært tilgjengelig). Alle NCF-klubber har hatt tilgang til dette både før og etter tinget.

Redigert av Oystein L; 16/02/2011 22:07.
Re: Seedingsritt til Birken [Re: ] #1115853 17/02/2011 07:09
EgilS Offline
More than words
More than words
Det var liksom det jeg trengte referater, budsjetter og regnskap for å finne ut av. Men jeg gjetter på at lisensinntektene fra landevei totalt er mindre enn lisensinntektene fra Birken. Jeg gjentar at jeg bare antar.

Lisensinntekter er vel bare en del av inntektene til forbundet. Hva med sponsor-/reklameinntektene?

Når har heller ikke jeg noen oversikt over hvor mye dette er, men det er én ting jeg er sikker på; det er ikke terrengsyklingen som i hovedsak har dratt inn dette. All respekt til Ole, Ola, Gunn Rita, Lars Ragnar, m.fl., men det er ikke disse som skaper blest om sykkelsporten i Norge. Det er det landeveisgutta som gjør. Uten Thor og Kurt tror jeg man kunne ha sett langt etter mye av sponsingen, og jeg tror også at man hadde sett betydelig færre både på terrengsykkel og på landeveien. Bortsett fra Birken vil jeg tro de fleste ritt hadde hatt mindre deltakere. Slik sett kan man nok spore en stor del av økningen i lisensinntekter også tibake til landevei.

Jeg mener saken ikke er like svart/hvitt som du vil ha det til.

Re: Seedingsritt til Birken [Re: ] #1115877 17/02/2011 08:03
EgilS Offline
More than words
More than words
Det som derimot ville vært svært positivt, ville vært et eget terrengsykleforbund. Det er ikke tvil om at med en inntektsmodell lik dagens, ville det vært råd til å drifte reele landslag, landslagstrenere, ungdomsarbeid, bedre forsikringer, opplæring og skolering, og ikke minst et uendelig mye bedre tilbud til turryttere i form av gruppeavtaler, arrangementsstøtte og kanskje også anlegg (wohoo WC i Norge!).

Hvem skal drive dette hvis ingen gidder å engasjere seg?
Også vår klubb har nok flere "terreng"-syklister enn landeveissyklister, men hvor blir disse av når det er årsmøte? Det er det i kveld, og kommer det mer enn 20 (i tillegg til styret) av de totalt 700 medlemmene blir jeg overrasket.

Og hvor er engasjementet når valgkomiteen ringer rundt og spør om noen kan stille til styret? Man sliter VELDIG med å få folk til å ta på seg noe, enten det er som styremedlem, oppmann, trener, eller å være med og arrangere ritt. Hadde folk opplevd det så ille som du beskriver det vil jeg tro at man hadde gjort noe med det.

Og det er ikke slik at landeveisfolk har kuppet klubben. Om man ønsker seg inn i styre og stell holder med en telefon til valgkomiteen, og man vil få stående ovasjoner for at man tar på seg noe.

Slik tror jeg det er i de fleste klubber.

Re: Seedingsritt til Birken [Re: EgilS] #1116053 17/02/2011 11:14
olechr Offline
More than words
More than words
Det var liksom det jeg trengte referater, budsjetter og regnskap for å finne ut av. Men jeg gjetter på at lisensinntektene fra landevei totalt er mindre enn lisensinntektene fra Birken. Jeg gjentar at jeg bare antar.

Lisensinntekter er vel bare en del av inntektene til forbundet. Hva med sponsor-/reklameinntektene?

Når har heller ikke jeg noen oversikt over hvor mye dette er, men det er én ting jeg er sikker på; det er ikke terrengsyklingen som i hovedsak har dratt inn dette. All respekt til Ole, Ola, Gunn Rita, Lars Ragnar, m.fl., men det er ikke disse som skaper blest om sykkelsporten i Norge. Det er det landeveisgutta som gjør. Uten Thor og Kurt tror jeg man kunne ha sett langt etter mye av sponsingen, og jeg tror også at man hadde sett betydelig færre både på terrengsykkel og på landeveien. Bortsett fra Birken vil jeg tro de fleste ritt hadde hatt mindre deltakere. Slik sett kan man nok spore en stor del av økningen i lisensinntekter også tibake til landevei.

Jeg mener saken ikke er like svart/hvitt som du vil ha det til.

Jeg skal ikke ha noe ære i det. Men trur du tar litt feil i det du sier med Thor og Kurt. De har sikkert hjulpet til. Men syklingen som Birken osv var på god vei opp før Sykling var kult på TV. Grunnen til dette er nok mere med fokuset på helse og trening. Så kom sykkelinteresen som thor og de skaper på toppen av dette slik at det ble boosten enda fortere.

Men mosjonsidrett går i bølger. Før var det løping som var popis. At Birken på sykkel er blitt populært er nok mest pga at ski ble mere og mere populært så ble sykkel en naturlig del for mange av disse.

Ambassadør for Scott.
Re: Seedingsritt til Birken [Re: ] #1116093 17/02/2011 11:55
Oystein L Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Makan til flisespikking da. Bedriftidrettforbundet hører inn under NIF det også, på samme måte som NCF.

Som jeg sa; det gjør det IKKE.

Det kan ha mye å gjøre med den demokratiske siden av idretten i Norge, som er under enhver kritikk. Eksisterende strukturer og nettverk har mye større betydning enn medlemsmassens ønsker.

Skal alle 20.000 medlemmer stemme for seg selv, eller skal de gå via sine klubber og kretser? Her er vi fundamentalt uenige

Det var ikke det jeg spurte om

Jeg tilhører en klubb som kun er et trim- og lisensfelleskap. Så jeg tviler på at de er lett tilgjengelig. Men på den annen side har jo klubben har jo alt av innkallinger, referater, budsjetter, regnskap etc på stell og tilgjengelig. Tror du de har fått budsjetter og detaljerte regnskap også?

Ja, det VET jeg de har fått

For øvrig gidder jeg ikke pisse mer i motvind nå, så jeg forlater denne debatten

Re: Seedingsritt til Birken [Re: ] #1116118 17/02/2011 12:24
EgilS Offline
More than words
More than words
Der kan du se noe hva jeg mener med det litt frynsete demokratiet i idretten. Jeg har ikke fått vite noe om at klubben har slik informasjon. Informasjon er rett og slett ikke tilgjengelig før en vet hva en kan spørre om.

Hvordan mener du da at demokratiet i forbundet bedre kan løses?

Re: Seedingsritt til Birken [Re: ] #1116161 17/02/2011 13:30
EgilS Offline
More than words
More than words

Hvem skal drive dette hvis ingen gidder å engasjere seg?

Dette er litt mer komplisert enn å gidde eller ikke. Det er også snakk om å ha anledning eller ikke og det kan argumenteres for at det også er snakk om å gidde å engasjere seg i noe man ikke kan påvirke i nevneverdig grad.

Jeg kan forstå at informasjonsveien forbund->krets->klubb var egnet i en tid hvor det var dyrt å ringe riks og stensiler var dyrt. Men at det idag skal være umulig å forstå hva krets og forbund driver med i 2011, er et lite under. Det kan være vanskelig å engasjere seg når en ikke vet hva som faktisk skjer.

Jeg engasjerer meg kraftig for å få et forbund med gjennomføringskraft for både elite og mosjonister. Men jeg er altså spilt over sidelinjen fordi jobb gjør at jeg ikke kan ta på meg verv som krever fast oppmøte eller planlegging lang tid i forveien.

For de fleste tror jeg nok det er snakk om å gidde. Spesielt når det gjelder så enkle ting som å bruke noen få timer én dag i løpet av året.

For øvrig er mitt inntrykk at det er de som gjør mest ellers som engasjerer seg mest her også, så da er du midt i målgruppen. ICON_SMILE

Side 3 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support