Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Feiltrening, feil kropp eller hva?

Feiltrening, feil kropp eller hva? #1115127 16/02/2011 08:32
T
Trinity Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
hei!

Sliter med kroppen min. Ser det er masse erfarne syklister her som kanskje har noen råd eller erfaringer...

Har syklet (amatørmessig) i flere år. Ikke deltatt på mange ritt, men 4-5 pr år (montebello, birken, grenserittet og raumerrittet).

I forrige sesong trente jeg veldig mye og hadde ok resultater på rittene. Gjennom hele vinteren trente jeg spinning(3-5 timer i uka mest intervall) + litt ski (1-2 økter i uka). Hele våren, sommeren og høsten har jeg syklet fast 5-6 økter i uka. 1 økt per dag. Ser det har vært halvlangturer: fra 1-2 timer + noen 3 timersturer. Sikkert typisk halvhard-økter hele tiden.

Nå etter jul sliter jeg med å følge opplegget fra forrige vinter. Må tvinge meg av gårde på spinning fordi jeg synes det er utrolig kjedelig. I tillegg vil ikke kroppen komme seg opp i puls. Før hadde jeg 3,5 drag med puls opp i 90-95% av maks. nå klarer jeg maks 87% på de 3 siste dragene (av 4). Det vil seg ikke mer før beina føles tunge. Hva er galt med meg? Dette tar all treningsgleden, å blir så jeg våkner med et stort ork med tanke på at jeg må komme meg på trening i dag (hver morgen) når jeg helst vil bare snu meg og sove.

Synes heller ikke søvnen gir meg noe for når jeg våkner om morgenen føles det som jeg nettopp hadde sovnet. Er opp kl 6, derfor sover jeg som en stein ca kl 22. Vet at maten er et tema. jeg er blitt vegetarianer og spiser mest frukt og grønt, samt meieriprodukter + kornblanding. Så det hjelper kanskje ikke?

Noen som har råd til hva som kan være problemet. Bør jeg ta en-to uker uten særlig trening? eller taper jeg bare enda mer på det? Begynner å bli bekymret for hvordan jeg skal klare meg på rittene når den tid kommer med så dårlig trening som jeg har hatt i vinter. Kan jeg bare avskrive målene mine for denne sesongen med en gang? Vil jo prøve å være realistisk her! Prøver kroppen å si noe, eller er det bare jeg som overdramatiserer?

Hilsen fortvila!

Re: Feiltrening, feil kropp eller hva? [Re: Trinity] #1115146 16/02/2011 08:53
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Det er nok kroppen din som snakker til deg.
Belastning må følges av hvile for at kroppen skal bli sterkere. Om du trener hver eneste dag og kjører intervaller på 95% av maks støtt og stadig bør du høre på kroppen nå.

Ta det rolig en uke uten trening i det hele tatt. Legg deg tidligere og slapp av. Så tar du en uke der du bare pusler av gårde på superlav puls. I disse to ukene måler du pulsen om morgenen og ser om den synker, gjør den det er det bra.

Om lysta kommer igjen etter to rolige uker så kjør på. Men veksle på opplegget ditt. Alle vil bli utbrent av knallhard spinning klokka seks hver morgen.

Ta det rolig det er lenge til våren enda. Du blir ikke i dårligere form av å komme deg nå. Sannsynligheten for at du kommer i mye bedre form enn du føler deg er derimot stor.

Lykke til
LarsB

Re: Feiltrening, feil kropp eller hva? [Re: Trinity] #1115151 16/02/2011 08:57
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Det høres ut som kroppen definitivt prøver å si noe ja, det å slite med å få opp pulsen på harde økter kan være tegn på overtrening eller for lite restitusjon.
Du sier også at du kjører mye intervaller om vinteren pluss mest halvharde økter på 1-2 timer mange dager i uka om sommeren. Dette er vel den klassiske lapskaustreningsfella.

Generellt kan det være mange svar på problemene dine, ta en tur til legen for å sjekke kroppens status.

Ta noen uker fri, les deg opp på periodisert trening.
Kjør de rolige øktene rolig og de harde øktene som intervalltrening.

Dette er kun min mening etter å ha lest det du har skrevet, det er ikke nødvendigvis fasiten.

Lykke til.

facebook.com/secondhandsessions

Re: Feiltrening, feil kropp eller hva? [Re: hJürg1] #1115155 16/02/2011 09:02
Øyvind V Offline
More than words
More than words
larsb og trekbikes er inne på det viktigste: Lytt til kroppen, og tør å hvile. Jeg ville også tatt en gjennomgang av kostholdet. Spiser du nok og riktig? Frukt, grønt, korn og melk kan høres litt stusselig ut. Husk at proteiner er viktige byggestener for kroppen, spesielt viktig når man trener så hardt og mye som du gjør.

Re: Feiltrening, feil kropp eller hva? [Re: Øyvind V] #1115163 16/02/2011 09:08
maghva Offline
Ringrev
Ringrev
Litt utenfor trådstarters spm:
Marit Bjørgen fortalte på TV2 i går at av total treningsmengde var det kun 5 % som var hard belastning.
Ja, hun er på et annet nivå, men det kan være nyttig info ICON_SMILE

Redigert av maghva; 16/02/2011 14:39.
Re: Feiltrening, feil kropp eller hva? [Re: Trinity] #1115167 16/02/2011 09:11
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Trinity
Vet at maten er et tema. jeg er blitt vegetarianer og spiser mest frukt og grønt, samt meieriprodukter + kornblanding.

Sørg ihvertfall for at du får i deg nok salt og saltmat sjøl om du er veggis.

Re: Feiltrening, feil kropp eller hva? [Re: maghva] #1115177 16/02/2011 09:22
L
Lapzen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Sitat: maghva
Litt utenfor trådstarters spm:
Marit Bjørgen fortalte på TV2 i går at av total treningsmengde var den kun 5 % som var hard belastning.
Ja, hun er på et annet nivå, men det kan være nyttig info ICON_SMILE

Men jeg lurer på, helt generelt egentlig når folk snakker om hvor mange % og timer de sier de trener hardt - er disse 5 prosentene total tid i f.eks sone 3, 4 og 5 til sammen, eller er det 5% av øktene som er harde?

Re: Feiltrening, feil kropp eller hva? [Re: Trinity] #1115182 16/02/2011 09:25
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
hvor mange timer i uken trener du nå (eksakt)?
Jeg vil også si som en over at det skal en del til for å bli overtrent hvis man ikke har veldig mange timer. Tror også variasjon og motivasjon også er viktig. Kutt ut sykling et par uker og kun løp, gå på ski, eller noe annet som er aktuelt. Gjerne også intervall her. Intervall på ski er faktisk ganske ålreit. Langintervall på 4x8-10 minutt i sone 3 er bra.

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Feiltrening, feil kropp eller hva? [Re: ] #1115209 16/02/2011 09:43
L
Lapzen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Ja, var det jeg og lurte på(beklager å dra fokus litt vekk fra trådstarter). Men vil nesten tro s3 og opp teller som hardtrening, uten at jeg egentlig har peiling. I så fall virker det jo som at trådstarter kjører oppimot, eller over 40% "hardt", noe som blir i overkant når man trener nesten hver dag.

Re: Feiltrening, feil kropp eller hva? [Re: Lapzen] #1115232 16/02/2011 10:04
O
OveJ Offline
Fersking
Fersking
O
Vil tro det Marit Bjørgen sikter til er tid i pulsoner fra 3 og oppover. Hvis vi sier at Marit Bjørgen trener og konkurrerer) 900 timer i året så foregår 45 av disse timene i pulssone 3,4 og 5. Ca. 1 time i uka da.

Re: Feiltrening, feil kropp eller hva? [Re: thomasengen] #1115252 16/02/2011 10:23
T
Trinity Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T

Jeg tror jeg ligger på rundt 5 timer (maks) det inkluderer 3 timer ski på lørdager og søndager. Er også enig i at jeg tviler på at jeg kan være overtrent nå. Men noe feil er det. Jeg har nå kuttet en økt spinning og tar bodypump istedet. Prøver å variere mer. Skulle veldig gjerne vært mer ut på ski da det for tiden er det eneste som gleder meg ICON_SMILE men logistikken går ikke opp. Uten bil blir det vanskelig å komme seg nær skiløypene. på helgen kan jeg dra hjem til mor og far å låne bil å gå i løypene i området de bor.

Uka ser sånn ut foreløpig:
sist lørdag: 90 minutter ski (snittpuls på 80% av maks faktisk)

sist søndag: 90 minutter ski (snittpuls 77%)

mandag: var sliten og slapp så tvungen kvile.
tirsdag: 45 min bodypump.
onsdag (idag): tenkt på 45min spinning, men ikke særlig gira. men føler dårlig samvittighet uten.
torsdag: Spinning 45min (4x4 intervall).
fredag: kombinert spinn/bodypump eller hvile?
lørdag: 90 min ski
søndag: 90 min ski

Dette er vel for så vidt vanlig uke for meg nå.

Problemet er at jeg får som sagt jævlig dårlig samvittighet hver gang jeg ikke trener. Å ser og leser andre står på å er flinke. Så nå lurer jeg på om jeg "lurer" meg selv. Tror jeg er i dårlig form og håper at kroppen sier ifra om hvile i stedet for hva som er fakta?

Kompliserte greier?

Drømmer om sol og gode sykkelforhold igjen ICON_SMILE

Re: Feiltrening, feil kropp eller hva? [Re: ] #1115299 16/02/2011 11:31
W
wir3d Offline
Entusiast
Entusiast
W
Kroppen din skriker etter en feit biff ICON_WINK

Får du ikke i deg nok byggesteiner, så er det jo helt klart
at du bare bryter ned og blir overtrent.
Tofu ? ICON_SMILE

Men har du først gått på en smell, så er det jo rein idioti
å fortsette å trene på samme måte, det går ikke over av seg selv.

Ta deg en ukes treningsfri. Deretter begynne pent med sone 1 økter i noen uker, maks annenhver dag. + Gradvis øke på med korte sone 3 drag 1gang i uka etc. Øk rolig og ikke vær redd for å ta en ekstra fridag ICON_SMILE
Sone 4 er ikke noe poeng for deg nå, det kan du vente med noen måneder.

Det kan ta flere måneder før musklene kommer seg og er 100%, og øker du på for mye for fort kan du lett bli overtrent igjen.

Re: Feiltrening, feil kropp eller hva? [Re: wir3d] #1115319 16/02/2011 11:52
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
1. Du kjører for mange hardøkter.
2. De rolige turene går ikke rolig nok.
3. Du får i deg feil næring. Som vegetarianer har du store utfordringer med å få i deg nok proteiner. Prøv proteintilskudd.
4. For lite hvile. Ta deg 2-3 uker helt fri. Finn på noe helt annet som får opp humøret igjen. Begynn så forsiktig med trening igjen.

Re: Feiltrening, feil kropp eller hva? [Re: erling] #1115334 16/02/2011 12:07
T
Trinity Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Wir3d og Erling, dere har erfaring med kvile i slik situasjon?
Jeg er jo som sagt usikker på om jeg har gått på en smell, men heller det er det som Sandsto sier at jeg er "halvlei" og ikke klarer å prestere på trening? Ellers så stemmer det nok at maten er for dårlig og som nok påvirker hele greia. Så det må jeg absolutt jobbe med.

Men jeg er som sagt veldig redd for å ødelegge mer å droppe treningen også, for synes jeg trener utrolig lite i forhold til mange her inne...

Re: Feiltrening, feil kropp eller hva? [Re: erling] #1115344 16/02/2011 12:16
TeddyTrB Offline
Veteran
Veteran
Sitat: erling
1. Du kjører for mange hardøkter.
2. De rolige turene går ikke rolig nok.
3. Du får i deg feil næring. Som vegetarianer har du store utfordringer med å få i deg nok proteiner. Prøv proteintilskudd.
4. For lite hvile. Ta deg 2-3 uker helt fri. Finn på noe helt annet som får opp humøret igjen. Begynn så forsiktig med trening igjen.

Been there, done that. Og det tok lang tid før alt var på plass igjen. Ta det rolig en stund og vær tålmodig

/Audun
Re: Feiltrening, feil kropp eller hva? [Re: Trinity] #1115347 16/02/2011 12:17
R
Rask Offline
Avhengig
Avhengig
R
Mange som er her inne har trent i mange år. Prøv og tren halvparten av det Kjerts gjør (intensitet og mengde) uten grunnlag, så får du et trist liv. Progesjon, gutten min, progresjon! Ingen kan hoppe rett opp til 1000 timer i året, man må gå gradene på en eller annen måte.

Et tips; ikke les hva proffene gjør. Proffene har all verdens tid, og mange ritt å velge mellom. Mange proffer trener ikke hardt om vinteren, bare rolig evt. litt sone 3 og styrketråkk. Ritt fra januar veier opp for manglende intensitet. Konsentrer deg om deg selv. Hva andre gjør får du gjort lite med. Skriv en logg på hva du gjør, så kan du øke etter hvert når du føler du mestrer treningsdosene.

Re: Feiltrening, feil kropp eller hva? [Re: Trinity] #1115360 16/02/2011 12:23
magic Offline
Besatt
Besatt
Men jeg er som sagt veldig redd for å ødelegge mer å droppe treningen også, for synes jeg trener utrolig lite i forhold til mange her inne...

Stress ned, ta det med ro en periode og skaff deg overskudd som de andre sier ICON_SMILE

Jeg fikk førstehåndserfaring med lang pause og lang treningsfri på seinvinteren/tidlig vår i fjor. Kneoperasjon 19. feb, jeg regnet med å begynne å trene igjen etter et par uker, men kneet var vondt leeenge, og først i månedsskiftet april/mai begynte det å fungere sånn noenlunde å sykle igjen. Bestemte meg for å bygge meg langsomt opp igjen, med mye sone 3 trening og litt styrke etter fysioterapi-anbefaling. Gjorde mine beste ritt-prestasjoner noensinne i august i fjor (Grenserittet og Birken) i min hittil 5-årige karriere som mosjonist! Pause på et par uker er jo ingenting ICON_SMILE

Hilsen Lars

"It's like deja-vu, all over again"
Re: Feiltrening, feil kropp eller hva? [Re: Trinity] #1115361 16/02/2011 12:23
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K

Hvem sammenligner du deg med og hva er ambisjonene dine? Det er alt fra nesten-sofaslitere med noen timer i uka til heltidssyklister på forumet og hvem du leser om og gjør deg opp en formening om, spiller en stor rolle!

Personlig, med to små barn, heltidsjobb og vel så det, jobb-som-er-hobby i tillegg og enebolig med vedlikeholdsbehov sammenligner jeg meg ikke med noen. Det eneste jeg kommer til å se på for rittene i 2011 er om jeg primært syklet fortere enn i fjor alt tatt i betraktning, og sekundært om jeg kom høyere på resultatlisten.

Ta det rolig, pust med magen og ikke få dårlig samvittighet når du ikke trener en dag eller to. Det får du bare (duh) altfor mye dårlig samvittighet av.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Feiltrening, feil kropp eller hva? [Re: Rask] #1115363 16/02/2011 12:24
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
har du ingen andre treningsformer enn ski og sykkel? Hva med løping, aerobic i sal, o.l bare for å benytte andre deler av kroppen og ikke minst finne treningsgleden. Det er jo meget viktig. Mulig du har belastet samme muskler mye og trenger variasjon. Kosthold er også sentralt som det nevnes. Bøtte med proteiner fra proteinfabrikken http://www.proteinfabrikken.no/Avdelinge...tion-14435.aspx

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Feiltrening, feil kropp eller hva? [Re: thomasengen] #1115383 16/02/2011 12:39
T
Trinity Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
nja, er vel sykkel og ski som jeg stort sett gjør ja. men har begynt å delta på bodypump i sal for å få noe annet. Styrke bør jeg absolutt trene mye av egentlig!

Løping har jeg forsøkt, men ender opp med vonde knær i ukesvis etterpå, så har droppet det. Men veldig godt poeng med at man bør trene variert. Har tenkt på å forsøke svømming også.

Re: Feiltrening, feil kropp eller hva? [Re: knuthaug] #1115397 16/02/2011 12:50
T
Trinity Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Sitat: knuthaug

Hvem sammenligner du deg med og hva er ambisjonene dine? Det er alt fra nesten-sofaslitere med noen timer i uka til heltidssyklister på forumet og hvem du leser om og gjør deg opp en formening om, spiller en stor rolle!

Personlig, med to små barn, heltidsjobb og vel så det, jobb-som-er-hobby i tillegg og enebolig med vedlikeholdsbehov sammenligner jeg meg ikke med noen. Det eneste jeg kommer til å se på for rittene i 2011 er om jeg primært syklet fortere enn i fjor alt tatt i betraktning, og sekundært om jeg kom høyere på resultatlisten.

Ta det rolig, pust med magen og ikke få dårlig samvittighet når du ikke trener en dag eller to. Det får du bare (duh) altfor mye dårlig samvittighet av.

Jeg er vel litt på samme nivå der, bortsett fra at jeg ikke har familie. Men samme må med forbedring av tider. that's it.

Takk til både deg og dere andre for gode råd og oppmuntrende ord for å ta det litt rolig. jeg får prøve dette, selv om det er skremmende. ICON_SMILE

Re: Feiltrening, feil kropp eller hva? [Re: Trinity] #1115411 16/02/2011 13:08
S
særp Offline
Ringrev
Ringrev
S
Du skriver jo i første innlegg att de lange turene dine er av type halvharde, Hvorfor ikke rolig på langtur? Hvis jeg er litt lei en dag så tar jeg på meg skiene og går en helt rolig tur i sone 1 og bare hører og lytter til naturen, Bedre restitusjon og balsam for skjelen finns ikke for meg. Og på sommeren er det helt rolig tur i skogen og bare nyter lukten og sansene som gjelder...Blir som ett nytt menneske etterpå.

Det er viljen det står på,Ikke kroppen.

Re: Feiltrening, feil kropp eller hva? [Re: særp] #1115443 16/02/2011 13:50
Birkebeinern Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Har vært borti noe likende situasjon som du er i nå.
I fjor vinter rundt februar / mars var jeg drittlei spinning og sykling på rulle og hadde minimalt med motivasjon.
All trening føltes kjedelig og meningsløs ut.
For min del var det psyken og motivasjonen som var problemet, tok 4 - 5 dager treningsfri og plutselig var motivasjonen tilbake.

Tror mange er inne på no viktig, nettopp å variere treninga, kjører du 4 * 4 min intervaller 3 ganger hver uke gjennom vintern vil nok de fleste bli drittleie.
Svømming, langrenn , romaskin, gåtur, skøyter. Finnes jo mange bra alternativer.

Varier lengde og intensitet på intervallene så kjører du deg ikke like lett drittlei.
Vintern kan være en tung periode for oss som satser litt sykkel..forholdene er ikke akkurat lagt til rette for sykling:P

Hadde jeg vært i dine sko ville jeg tatt meg fri en 4 - 5 dager, spist og fått nok søvn. Deretter ville jeg satt meg ned å laget ett nyt treningsprogram med varierte aktivitetsformer og minket på hard trening og fått inn mer rolig trening i sone 1 og gjerne restitusjonstrening i sone 0.

4*4 min intervaller mange ganger i uka aka Helgerud og Hoff opplegget trur jeg kan funke bra i en periode noen mnd før en konkurranse for "moderate" mosjonister for å kunne bli best mulig til for eks birkebeinerritett.
Kjører man dette slavisk i lang tid trur jeg man vil grave seg ned i gjørma av dårlig motivasjon og stagnering.

Redigert av Birkebeinern; 16/02/2011 13:55.

Until mountain biking came along, the bike scene was ruled by a small elite cadre of people who seemed allergic to enthusiasm
Re: Feiltrening, feil kropp eller hva? [Re: Birkebeinern] #1115476 16/02/2011 14:26
T
Trinity Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Er nok mer som du sier ja Birkebeinern at er litt lei. men utrolig at jeg reagerer som jeg gjør i år og ikke ifjor. riktig nok var jeg lei ifjor også, men kom meg opp i puls.

Får håpe våren blir fin! ICON_SMILE

Re: Feiltrening, feil kropp eller hva? [Re: Trinity] #1115499 16/02/2011 15:03
L
Lapzen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Opplegget ditt virker uansett som et selvmord-mission. Kroppen min hadde i alle fall knukket etter bare få uker slik som det der. Om du kan trene deg igjennom down-perioden nå og kommer opp og presterer igjen er du lagd av noe helt spesielt.

Re: Feiltrening, feil kropp eller hva? [Re: Lapzen] #1115519 16/02/2011 15:34
A
aktiviteten Offline
Ivrig
Ivrig
A
Har du blitt vegetarianer og litt dårligere form, slappere og trening er blitt et ork etter det? Isåfall, burde ikke det si seg selv at det er årsaken? Kroppen din trenger flere kcal!

Redigert av aktiviteten; 16/02/2011 15:56.

40årskrisesylist
Re: Feiltrening, feil kropp eller hva? [Re: Lapzen] #1115522 16/02/2011 15:38
A
agf Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
Jeg praktiserer periodisering med 3 uker "hardt" og 1 uke "rolig". Den rolige uken halverer jeg antall treningstimer og har ingen harde økter, bortsett fra at jeg gjerne tar en test på søndagen for å sjekke effekten av treningen. For min del gjør denne rolige uken at jeg føler meg mer motivert og klarer å trene hardere de andre ukene.

Re: Feiltrening, feil kropp eller hva? [Re: Trinity] #1115832 17/02/2011 00:32
gare Offline
More than words
More than words
Jeg tror LarsB er inne på noe, og det samme er de som mener at du bør se nøye på om du får i deg nok proteiner.

Utover det kan det kanskje ha noe for seg å oppsøke en lege, gjerne en som kan littegrann om idrettsmedisin, og kanskje også få noen kostholdsråd av noen som kan litt om det.

Til slutt, og bare om du er kvinne. Er det noen som helst sjanse for at du kan være gravid?

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Feiltrening, feil kropp eller hva? [Re: gare] #1115856 17/02/2011 07:24
T
Trinity Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Hhehe, Gare, jeg er kvinne ja, men helt sikkert ikke gravid ICON_SMILE ellers, bare for å oppklare: jeg er altså ikke vegetarianer, men kosten min bærer nok preg av det. men en gang i blant spiser jeg selvsagt kjøtt og fisk, men da jeg stort sett lager mat og spiser alene så blir det litt nedprioritert. Så JA, det er nok noe jeg må jobbe med å få inn mer protein. Men nå spiser jeg ganske mye ost, yoghurt og drikker melk, som også er proteinkilder så vidt jeg vet? Tror ikke den merkbare dårlige formen har komme sånn direkte som en konsekvens til mindre kjøtt/fisk. Den har gradvis kommet etter jul. Etter en litt trøblete høst med diverse småskader. Så har egentlig ikke fått igang kroppen igjen på en måte.

Hva er optimal trening når det blir vår å fram til og med høsten for mitt nivå.

Mål som sagt: delta på diverse ritt og håp om å forbedre tidene der. Skjønner at jeg tar i for mye. Spesielt det at jeg mangler evne til å trene rolig/lav puls. Jeg trener mye alene når jeg ikke trener i sal. å da blir det ofte sånn halv-hardt ser jeg.

Ikke lett dette med trening ICON_SMILE

Re: Feiltrening, feil kropp eller hva? [Re: Trinity] #1115873 17/02/2011 07:59
K
Krank1 Offline
Entusiast
Entusiast
K
Hele våren, sommeren og høsten har jeg syklet fast 5-6 økter i uka. 1 økt per dag.

Hva med å få inn en hvile dag eller to? Fks gå over til 5 eller 4 økter i uken så kroppen får tid til å ta seg inn igjen?
En ting er å trene mye, det er vell og bra, men uten tilstrekkelig restitusjon gir det deg i værste fall dårligere resultater en hva færre treningstimer ville gitt. At du ikke får i deg nok proteiner vil kanskje også spille inn på restitusjonen uten at jeg er noe ekspert på det området, men det høres i alle fall ikke usansynlig ut.

Kjenner fks mange 40-50 åringer som etter mitt syn trener alt for mye. Gjerne 6-7 økter i uken, personlig trener jeg kun 3 eller 4 økter i uken og får bedre resultater ut ifra det en flere jeg kjenner som trener attskillig mer. Det tror jeg rett og slett kommer av at jeg rekker å restituere meg mye bedre med 2-3 hviledager i uka.

Redigert av Krank1; 17/02/2011 08:19.
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support