Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 6

5.kl matte

5.kl matte #1114836 15/02/2011 19:03
Registrert: May 2010
Innlegg: 787
hårfin Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Registrert: May 2010
Innlegg: 787
1.Geir, Hans og Ingar har 90 kr til sammen. Hans har dobbelt så mye som Geir. Ingar har halvparten av det som Geir og Hans har til sammen. Hvor mye har hver av guttene?

2. Mona, Nina og Cathrine har en stor flaske med brus hver. De har alle drukket noe av flaskene sine. De finner ut at Mona har 0,2l mer enn Nina, og at Cathrine har dobbelt så mye som Nina. De har 2,6l til sammen. Hvor mye har hver av dem?

Jeg lurer ikke først og fremst på svaret, men framgangsmåten! Jeg klarer ikke å huske hvordan jeg fikk det til før i tida...


Wish it * dream it * do it
Re: 5.kl matte [Re: ] #1114844 15/02/2011 19:13
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 3,273
Andrehua Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 3,273
Å herregud, gruer meg allerede... Datteren begynner på skolen til høsten.. 5 år gammel..


Re: 5.kl matte [Re: peroo] #1114849 15/02/2011 19:17
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 3,737
jens fredrik Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 3,737
Menneh, skal ikke z være 30?

20+40+30=90

Re: 5.kl matte [Re: jens fredrik] #1114851 15/02/2011 19:20
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange Offline
Flittig Bie
Offline
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Quote:
z = 50


Hmmmmm?

Hans = Geir x 2
Ingar = Hans+Geir / 2

Ingar = Geir+Geir+Geir/2

Geir + (Geir x 2)+ Geir+Geir+Geir/2 = 90
2Geir + 4Geir + 3Geir = 180
9Geir = 180
Geir = 20
Hans =40
Ingar = 30

Re: 5.kl matte [Re: Tange] #1114858 15/02/2011 19:26
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange Offline
Flittig Bie
Offline
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Quote:
Men, 5 klasse? Går ungene dine på Xavier Institute?


Substituere er vel vanlig matte på 5. trinn.

Re: 5.kl matte [Re: Tange] #1114861 15/02/2011 19:27
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,004
SnorreL Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,004
Da jeg gikk i 5. mener jeg vi syslet med 5+8 og liknende...

Re: 5.kl matte [Re: SnorreL] #1114876 15/02/2011 19:43
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,567
femte_gir Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,567
x + y + z = 2.6

x – y = 0.2 => y = x - 0.2

z = 2y => z = 2x – 0.4

x + x – 0.2 + 2x – 0.4 = 2.6

4x – 0.6 = 2.6

4x = 3.2

x = 0.8

y = 0.6

z = 1.2

Re: 5.kl matte [Re: ] #1114881 15/02/2011 19:50
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 738
FHanserud Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 738
Sitat: hårfin
1.Geir, Hans og Ingar har 90 kr til sammen.


Sitat: pedaIglipp
1.
x = 20
y = 40
z = 50


20+40+50=110

Jeg tror noe er galt.

Re: 5.kl matte [Re: SnorreL] #1114885 15/02/2011 19:53
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 3,362
Buoyen Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Oct 2005
Innlegg: 3,362
Sitat: SnorreL
Da jeg gikk i 5. mener jeg vi syslet med 5+8 og liknende...


Haha ICON_WINK

Re: 5.kl matte [Re: Buoyen] #1114888 15/02/2011 19:54
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,004
SnorreL Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 2,004
Er 26 år siden. Mulig det var mer komplisert. 5+8+9 feks :-D

Re: 5.kl matte [Re: SnorreL] #1114901 15/02/2011 20:05
Registrert: May 2010
Innlegg: 787
hårfin Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Registrert: May 2010
Innlegg: 787
Ungene går på vanlig skole de, ble litt paff når jeg så oppgavene. Jentungen skrev til svar: Mamma og jeg skjønte ikke oppgaven ICON_LAUGH Virkelig et av mine stolteste øyeblikk... Neste gang kan jeg slå opp her, og ka-boom!!!


Wish it * dream it * do it
Re: 5.kl matte [Re: hårfin] #1114923 15/02/2011 20:24
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 430
Kjell T. Ringen Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 430
Jeg har en i 5.kl og de har ikke drevet med slike regnestykker der. Nå går det i areal og omkrets...

Re: 5.kl matte [Re: hårfin] #1114941 15/02/2011 20:47
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 315
arni@stinky Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 315
Slik løste jeg oppgave 1:

PS: Ingar ble til Inger

Vedlegg matteoppgave.jpg
Redigert av arni@stinky; 15/02/2011 20:50.

Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst,
interpretasjon og refleksjon. Kunnskap er begrunnet tro.
Kunnskap oppstår mellom ørene i menneskets hjerne.


Petter Gottschalk
Re: 5.kl matte [Re: Kjell T. Ringen] #1114942 15/02/2011 20:47
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,441
J
Joar71 Offline
Veteran
Offline
Veteran
J
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,441
1.Geir, Hans og Ingar har 90 kr til sammen. Hans har dobbelt så mye som Geir. Ingar har halvparten av det som Geir og Hans har til sammen. Hvor mye har hver av guttene?

Tipper dette skal løses etter den fantastiske metoden ”gjett og sjekk”:

Hvis Geir har 20 kr, vil Hans ha 40 kr og Ingar ha 30 kroner, til sammen 90. Man må vurdere løsningsmetoden etter forventet kompetanse til eleven.De har ikke lært hvordan slikt ”egentlig” skal løses.

2. Mona, Nina og Cathrine har en stor flaske med brus hver. De har alle drukket noe av flaskene sine. De finner ut at Mona har 0,2l mer enn Nina, og at Cathrine har dobbelt så mye som Nina. De har 2,6l til sammen. Hvor mye har hver av dem?

Gjetter og sjekker på denne også:

Nina: 1,0 liter
Mona: 1,2 liter
Cathrine: 2liter

Ok . Det ble litt for mye – prøver igjen.

Nina 0,6l
Mona: 0,8l
Cathrine: 1,2l
Til sammen blir det 2,6l og oppgaven er løst.

Man skal altså prøve seg fram på dette nivået.


Det enkleste er av og til det beste ICON_WINK

Redigert av Joar71; 15/02/2011 20:54.
Re: 5.kl matte [Re: Joar71] #1114995 15/02/2011 22:02
Registrert: May 2010
Innlegg: 787
hårfin Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Registrert: May 2010
Innlegg: 787
Det var jo det stadiet jeg var på også ICON_SMILE Funker greit i disse oppgavene, men greit å skjønne tanken bak.

Skjønner heller ikke helt sammenhengen når disse oppgavene kommer midt inne i kapittelet om to desimaler...men det er jo ikke alt man skal forstå heller ICON_WINK


Wish it * dream it * do it
Re: 5.kl matte [Re: hårfin] #1114999 15/02/2011 22:05
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 2,999
KnutAa Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 2,999
Sitat: hårfin
Ungene går på vanlig skole de, ble litt paff når jeg så oppgavene. Jentungen skrev til svar: Mamma og jeg skjønte ikke oppgaven ICON_LAUGH Virkelig et av mine stolteste øyeblikk... Neste gang kan jeg slå opp her, og ka-boom!!!


Dette er galt på alle måter:

Et slikt regnestykke hører hjemme på ungdomsskolen der ligninger dukker opp i kompetansemålene i læreplanen, og her vil det nok være av vanskelighetsgraden høy, og Joar har nok rett i at prøve seg frem er måten de legger opp til.

Det er idiotisk fordi man ikke lærer noe særlig annet enn å plusse mye etter å ha funnet fram til løsningen. Be lærern redegjøre for hva slags løsningsmetoder de har lært for å løse slike problemer! (tror ikke vedkommende vil svare bra på dette...)

Her er slik jeg ville prøvd å forklare dette

1.

Det første man må erkjenne er at det er en sum, slik at:

Geir + Hans + Ingar = 90

Nå blir neste å sette X riktig og her må man finne den som alt blir sammenlignet ut fra, "og det var Geirrrr!!!!"

Geir har X flasker, dermed har Hans 2X flasker og til slutt ingar (X+2X)/2 flasker, som ble vist over

Det er helt absurd å tro at en femteklassing kan sette opp en såpass avansert ligning dersom de ikke har jobbet masse med ligninger allerede.

Her er en nøtt som visstnok også har stått i en barneskolebok:

Det er 7 piker i en buss.
Hver pike har 7 ryggsekker
I hver ryggsekk er det 7 store katter.
For hver stor katt er det 7 små katter.

Hvor mange ben befinner det seg nå i bussen?

Knut - mattelærer


No added style
Re: 5.kl matte [Re: KnutAa] #1115015 15/02/2011 22:25
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,441
J
Joar71 Offline
Veteran
Offline
Veteran
J
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,441
Rent læreplanmessig hører nok slike oppgaver inn under følgende kompetansemål: (fra http://www.skolenettet.no/upload/23750/matematikk.pdf s. 5)

Etter 7. årstrinn (gjelder 5., 6. og 7.klasse)

Tall og algebra
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

utvikle og bruke metoder for hoderegning, overslagsregning og skriftlig regning, og bruke lommeregner i beregninger

• stille opp og forklare beregninger og framgangsmåter og argumentere for løsningsmetoder

(mine uthevinger)

Tror faktisk sånne oppgaver har litt for seg, selv om elevene ikke skal lære å sette opp likninger. Man må bare bruke hoderegning og endre forutsetningene til det går opp.

Folk uten kunnskap om likningssett med 3 ukjente kan jo klare å løse sånne oppgaver ved å prøve seg fram (raskere enn de (vi!) som har for vane å sette opp likninger??).


J ICON_WINK

Re: 5.kl matte [Re: Joar71] #1115021 15/02/2011 22:31
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 2,999
KnutAa Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 2,999
Sitat: Joar71


• stille opp og forklare beregninger og framgangsmåter og argumentere for løsningsmetoder

(mine uthevinger)

J ICON_WINK


Men det forutsetter at de kjenner til ligninger...

K


No added style
Re: 5.kl matte [Re: KnutAa] #1115036 15/02/2011 22:46
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 689
B
bcbc Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
B
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 689
Reaksjonene på et forholdsvis enkelt stykke for flinke 5. klasse elever, viser at matteundervisningen og evnen til å tenke strategier utover pugg har noe for seg. Dette er jo absolutt ikke en oppgave som krever likning.
Moro å se hvor vanskelig det skal tenkes når det faktisk bare er å prøve seg frem - ikke spesielt vanskelig, men krever litt tid og stategisk tenking i startfasen....:)

Re: 5.kl matte [Re: bcbc] #1115040 15/02/2011 22:49
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 2,999
KnutAa Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 2,999
Sitat: bcbc
Reaksjonene på et forholdsvis enkelt stykke for flinke 5. klasse elever, viser at matteundervisningen og evnen til å tenke strategier utover pugg har noe for seg. Dette er jo absolutt ikke en oppgave som krever likning.
Moro å se hvor vanskelig det skal tenkes når det faktisk bare er å prøve seg frem - ikke spesielt vanskelig, men krever litt tid og stategisk tenking i startfasen....:)


Greit nok, hvis du kan skissere en grei måte å løse dette på uten bruk av lignig for meg og forklare hva du mener med en strategisk måte å prøve seg frem på,

EDIT: for hvis dette er lett kan du jo finne ut kjapt hvor mange kroner Geir, HAns og Ingar har når Hans har halvparten av det Geir har og Ingar har halvparten av det Geir og Hans har når de har 81 kroner til sammen.

Bare å være litt strategisk og prøve seg frem?

Redigert av GogBozen; 15/02/2011 22:56.

No added style
Re: 5.kl matte [Re: KnutAa] #1115047 15/02/2011 22:55
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,441
J
Joar71 Offline
Veteran
Offline
Veteran
J
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,441
Du har sikkert rett i det...

Her er det vel snakk om en tilnærming til en type oppgave som vi som gikk på grunnskolen for en del år siden er vant til å løse etter en fast algoritme.

Men...
Bør ikke elevene få prøve seg på slike oppgaver før algoritmen er kjent? Har det ikke en verdi at elevene får testet egne strategier før de får lært en "riktig" strategi? Er en deduktiv metode alltid å foretrekke framfor en induktiv?

Artig at matematikk engasjerer ICON_WINK

Re: 5.kl matte [Re: KnutAa] #1115048 15/02/2011 22:56
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 689
B
bcbc Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
B
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 689
Det er nokså snevert å kun bruke likninger som løsningsmetode. En blir fort avslørt på manglende kompetanse....
Det ble godt forklart over gjennom "gjett og sjekk". Dersom det er uklart å gjette og sjekke, ønsker du bare å kverulere for å få inn argumenter for at likning er eneste metode.
Ja, oppgaven kan gis på ungdomsskolen som neste skritt i opplæringen, hvor det da kan være et krav om å løse den som en likning når en jobber med likning...

Re: 5.kl matte [Re: bcbc] #1115049 15/02/2011 22:57
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 3,737
jens fredrik Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 3,737
Sitat: bcbc
Reaksjonene på et forholdsvis enkelt stykke for flinke 5. klasse elever, viser at matteundervisningen og evnen til å tenke strategier utover pugg har noe for seg. Dette er jo absolutt ikke en oppgave som krever likning.
Moro å se hvor vanskelig det skal tenkes når det faktisk bare er å prøve seg frem - ikke spesielt vanskelig, men krever litt tid og stategisk tenking i startfasen....:)


Men om det ikke er meningen at man skal løse oppgaven ved hjelp av matte, men ved å gjette, hører ikke oppgaven hjemme i matematikkundervisningen. Da hører den hjemme i O-fag eller hvadetnåheteridag.

Redigert av jens fredrik; 15/02/2011 22:59. Rediger grunn: komma
Re: 5.kl matte [Re: jens fredrik] #1115051 15/02/2011 23:01
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 689
B
bcbc Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
B
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 689
Dersom det å tenke strategisk og prøve seg frem ikke er matte, har lærern din glemt å fortelle deg noe...

Re: 5.kl matte [Re: Joar71] #1115053 15/02/2011 23:03
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,715
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
Offline
MaBose Infotainment
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,715
Sitat: Joar71
Er en deduktiv metode alltid å foretrekke framfor en induktiv?


[PPU-vræl]Aaaargh[/PPU-vræl]


Vedrørende f.eks. tysk grammatikk vil jeg svare med et ubetinget ja.

Vedrørende gjetninger slik som i dette tilfellet vil jeg si at det da ikke dreier seg om induktive slutninger. Men si det til en pedagogisk seminarleder ...

Martin

Re: 5.kl matte [Re: bcbc] #1115056 15/02/2011 23:08
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 3,737
jens fredrik Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 3,737
Sitat: bcbc
Dersom det å tenke strategisk og prøve seg frem ikke er matte, har lærern din glemt å fortelle deg noe...


Svarte, da har flere lærere opp gjennom årene sviktet meg. Men siden jeg åpenbart har blitt utsatt for vranglære, hvor passer gjetning inn i matematikken? Jeg vet at datamaskiner f.eks gjetter på et utgangspunkt og ved diverse metoder deretter kan regne seg fram til i hvert fall et lokalt maksimum eller minimum, men det inngår en hel del mer enn gjetning i den løsningsmetoden.

Re: 5.kl matte [Re: jens fredrik] #1115057 15/02/2011 23:10
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 2,999
KnutAa Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 2,999
Sitat: jens fredrik
Sitat: bcbc
Dersom det å tenke strategisk og prøve seg frem ikke er matte, har lærern din glemt å fortelle deg noe...


Svarte, da har flere lærere opp gjennom årene sviktet meg. Men siden jeg åpenbart har blitt utsatt for vranglære, hvor passer gjetning inn i matematikken? Jeg vet at datamaskiner f.eks gjetter på et utgangspunkt og ved diverse metoder deretter kan regne seg fram til i hvert fall et lokalt maksimum eller minimum, men det inngår en hel del mer enn gjetning i den løsningsmetoden.


Selv Knut Sydsæter har sviktet!!1


No added style
Re: 5.kl matte [Re: jens fredrik] #1115058 15/02/2011 23:13
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 689
B
bcbc Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
B
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 689
Du er vel langt smartere enn en datamaskin? Evnene til å vurdere og tenke strategisk gjennom å vise forståelse innenfor flere emner, for så å benytte dette når du viser og forklarer en utregning er avslørende for hvor dyktig du er i faget....

Re: 5.kl matte [Re: KnutAa] #1115059 15/02/2011 23:14
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 3,737
jens fredrik Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 3,737
Sitat: GogBozen
Sitat: jens fredrik
Sitat: bcbc
Dersom det å tenke strategisk og prøve seg frem ikke er matte, har lærern din glemt å fortelle deg noe...


Svarte, da har flere lærere opp gjennom årene sviktet meg. Men siden jeg åpenbart har blitt utsatt for vranglære, hvor passer gjetning inn i matematikken? Jeg vet at datamaskiner f.eks gjetter på et utgangspunkt og ved diverse metoder deretter kan regne seg fram til i hvert fall et lokalt maksimum eller minimum, men det inngår en hel del mer enn gjetning i den løsningsmetoden.


Selv Knut Sydsæter har sviktet!!1


Han kan vel ikke klandres i dette tilfellet, da gjetning skal ha vært på pensum i 5. klasse. Jeg får skylde på privatskole og urtetedrikkende lærere i lilla skjerf...

Re: 5.kl matte [Re: bcbc] #1115060 15/02/2011 23:20
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 3,737
jens fredrik Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 3,737
Sitat: bcbc
Du er vel langt smartere enn en datamaskin? Evnene til å vurdere og tenke strategisk gjennom å vise forståelse innenfor flere emner, for så å benytte dette når du viser og forklarer en utregning er avslørende for hvor dyktig du er i faget....


Tja, datamaskinen er jo litt raskere, kanskje fordi den gjetter?

Når jeg skal vise hvor dyktig jeg er i matematikk trenger jeg som regel ikke å gjøre annet enn å bruke nettopp matematikk. At jeg er relativt oppegående i mikroøkonomi og er i stand til å bygge et tålelig greit hjul har i hvert fall ingen sensorer vært interessert i når jeg har levert inn eksamen.

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 6

Moderator  support