Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Defekt krank etter 6 mnd. Rettigheter?

Defekt krank etter 6 mnd. Rettigheter? #1112342 11/02/2011 08:28
M
millmax Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
M
Hei!
Kjøpte en Nakamura Summit Core på høstsalget i fjor, den var satt ned fra 6k til 3400kr. Begynte å sykle på den ved snøfallet i november og har brukt den som vintersykkel siden, bortsett fra Januar mnd, da det var for kaldt. Førstegangsservice (gratis) er ennå ikke utført. Nå er kranken gåen. Det kommer de verste ulyder, pedalarmene kan beveges iallefall 5-8 m.m inn og ut, og det er tidvis tungt å trå.
Jeg sykler 2x30 km 4 ganger i uka.

Sykkelen er altså under 6 mnd gammel.
Hvilke rettigheter har jeg?

Re: Defekt krank etter 6 mnd. Rettigheter? [Re: millmax] #1112350 11/02/2011 08:32
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
Forbrukerkjøpsloven sier vel på helt generelt grunnlag at om en feil oppstår innen 6 måneder etter at varen var kjøpt ny anses feilen å ha vært der allerede ved salget og du bør ha en god sak. Kan kanskje få noe motargument om manglende vedlikehold om du har sykla hele vinteren uten å stelle med den. Hvor langt har du sykla, hvordan har du stelt med sykkelen osv?

Re: Defekt krank etter 6 mnd. Rettigheter? [Re: Larsemannen] #1112365 11/02/2011 08:50
JB. Offline
Ivrig
Ivrig
Vintersykling er vanvittig tærende på en sykkel. Som sykkelmekaniker har jeg sett kliss nye sykler bli forvandlet til vrak på særdeles kort tid. Vask og smøring er derfor ekstremt viktig. Ekstremt! Jeg vil anbefale vask minst to ganger i uka, i alle fall her i Oslo. Når det kommer til smøring holder det heller ikke å bare sause inn hele sykkelen i den tjukkeste olja man finner. Det drar bare til seg mer møkk, og gjør sykkelen treg.

Om du har vært flink å vaske sykkelen din er det litt tidlig for kranklageret ditt til å ryke. Har du slurvet med stellet, er jeg ikke overrasket.

Du klarer sikkert å få et nytt kranklager av butikken, men det betyr ikke nødvendigvis at det var et dårlig kranklager.

Det kan jo være noe annet enn kranklageret også, men jeg setter en knapp på det.

I was just riding along...
Re: Defekt krank etter 6 mnd. Rettigheter? [Re: millmax] #1112373 11/02/2011 09:01
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg vil si at det lageret er utslitt og at du må kjøpe deg et nytt for dine egne penger. Det er en slitedel og du har slitt den ut på omtrent normal tid belastningen ved saltsuppesykling tatt i betraktning.

Mulig du får sutret deg til ett nytt lager på forhandlers goodwill, men ikke forvent det. Regn dessuten med at resten av sykkelen også kommer til å gå i stykker før april er over.

LarsB

Re: Defekt krank etter 6 mnd. Rettigheter? [Re: JB.] #1112376 11/02/2011 09:03
alfen Offline
Ivrig
Ivrig
Det er selvsagt fint og lurt å holde sykkelen ren, men jeg klarer ikke umiddelbart å se hvordan vanlig vask forlenger levetiden til kranklageret. Er det noe jeg glemmer?

Alf.

Sufferlandria: Like fun, without the fun parts.
Re: Defekt krank etter 6 mnd. Rettigheter? [Re: larsb] #1112377 11/02/2011 09:04
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Er dagens sykler virkelig av så dårlig kvalitet?

Re: Defekt krank etter 6 mnd. Rettigheter? [Re: Øyvind V] #1112389 11/02/2011 09:15
M
millmax Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
M
Intensjonen bak kjøp av vintersykkel var jo at kranklager, boss, hjullager, styrelager, gaffel, girkomponenter etc skal vare to sesonger med en god servicerunde med oppsmøring per vinter. Sykkelen spyles på Statoil en gang pr uke (ca etter 4 gangers tur-retur). Passer på å ikke spyle direkte i krank og nav. Må si jeg egentlig er skuffet over at kranklageret ryker allerede, jeg hadde forventet at jeg kunne ta en smøreservice ila en mnd tid, og bruke den en sesong til før delene begynner å ryke.

Re: Defekt krank etter 6 mnd. Rettigheter? [Re: millmax] #1112401 11/02/2011 09:35
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Hvilken krank og hvilket lager?
Hvis det ikke er Shimano, kjøp shimano, er MYE rart på rimeligere kranker der ute :-)

Er ikke overasket over at lageret har tatt kvelden i det hele tatt, når det blir tatt ut er det sikkert ikke det lageret som sykkelen er spec'a med heller. Kranklager er et lett sted å lure kunden.

Jeg hadde uansett klaga til butikken, og jeg forventer at de bytter det.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Defekt krank etter 6 mnd. Rettigheter? [Re: RazeFaze] #1112408 11/02/2011 09:46
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
Sykla til jobb hver dag i to år i Oslo og Shimano-lageret jeg hadde holdt koken. Men, jeg måtte bytte det første lageret etter kort tid da det tok kvelden før jul første vinteren (Truvativ GXP het det vel). Jeg slurva altfor mye med vask og stell og spylte sykkelen max en gang i uka og smurte enda sjeldnere må jeg innrømme...

Re: Defekt krank etter 6 mnd. Rettigheter? [Re: alfen] #1112411 11/02/2011 09:50
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: alfen
Det er selvsagt fint og lurt å holde sykkelen ren, men jeg klarer ikke umiddelbart å se hvordan vanlig vask forlenger levetiden til kranklageret. Er det noe jeg glemmer?

Alf.

Dette forstod ikke jeg heller. I den grad vask påvirker levetiden til et lager, kan jeg ikke skjønne annet enn at det forkorter levetiden.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Defekt krank etter 6 mnd. Rettigheter? [Re: alfen] #1112428 11/02/2011 10:11
JB. Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg kan ikke forklare med 100% sikkerhet hvorfor det hjelper å vaske, jeg uttaler meg bare på grunnlag av observasjoner. Sykler som holdes godt og får mye stell varer lengre enn de som kjøres lenge mellom vask og smøring.

I et kranklager er det kun tetningene som holder salt og skitt ute fra kulelagerene. Dårlige tetninger fører til at det lettere kommer skitt inn i lageret. Om det ligger et godt lag med møkk rundt hele lageret vil dette omsider finne veien inn til kulene. Om man derimot holder området rent, samt benytter WD-40 eller lignende for å holde en beskyttende film tror jeg det hjelper.

Dette er slik jeg tror det henger sammen, og jeg påstår at en sykkel som vaskes ofte, samt smøres riktig, varer lenger enn en som ikke følges opp.

Dette er også viktig på nav. Særlig rundt baknavet legger det seg mye møkk som krever litt innsats for å fjerne. Billige nav har som regel svært dårlige tetninger. Det er verdt å merke seg når man kjøper en billigsykkel for å ha om vinteren.

Re: Defekt krank etter 6 mnd. Rettigheter? [Re: GeirK] #1112432 11/02/2011 10:15
JB. Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: GeirK

Alf.

Dette forstod ikke jeg heller. I den grad vask påvirker levetiden til et lager, kan jeg ikke skjønne annet enn at det forkorter levetiden.

Så, for å sette det hele på spissen:

Ett kranklager settes i saltlake og festes til en innretning som spinner akslingen rundt.

Et annet kranklager av samme type settes til å spinne vha. denne innretningen i friluft.

Hvilket tror du ryker først?

Re: Defekt krank etter 6 mnd. Rettigheter? [Re: JB.] #1112451 11/02/2011 10:51
Pysa Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg vil få trekke frem et ordtak som ble brukt når jeg jobbet som flymekaniker: Ny dritt er bedre en gammel dritt!(Dritt som i salt og annen skitt)

Vasking og inhibering med WD-40 eller andre egnede stoffer. Særlig ved vekslende temperaturer og saltslaps. Og sykkelen bør oppbevares kjølig, da ruster den saktere. Cause rust never sleeps....

Og jeg har ikke vitenskapelig etterprøvbare undersøkelser å legge til grunn for dette, bare erfaringsbaserte betraktninger.

Front wheelie, to face plant!
Re: Defekt krank etter 6 mnd. Rettigheter? [Re: JB.] #1112459 11/02/2011 11:01
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: JB.
Sitat: GeirK

Alf.

Ett kranklager settes i saltlake og festes til en innretning som spinner akslingen rundt.

Et annet kranklager av samme type settes til å spinne vha. denne innretningen i friluft.

Det er saltlaken som har kommet INN i lageret som forkorter levetiden på det. Å vaske sykkel tar ikke bort dette, men kan derimot gjøre at mer vann kommer inn til lageret. Skal vasking forlenge levetiden på lager må man ta opp lagerne og vaske de innvendig.

Re: Defekt krank etter 6 mnd. Rettigheter? [Re: EgilS] #1112470 11/02/2011 11:12
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
Er det forskjell på WD-40 og 5-56? Er ikke 5-56 noe dritt å få i lager og andre bevegelige deler da? Mente det var en youtube-video om dette her på forumet en gang.

Re: Defekt krank etter 6 mnd. Rettigheter? [Re: JB.] #1112476 11/02/2011 11:16
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
I et kranklager er det kun tetningene som holder salt og skitt ute fra kulelagerene. Dårlige tetninger fører til at det lettere kommer skitt inn i lageret. Om det ligger et godt lag med møkk rundt hele lageret vil dette omsider finne veien inn til kulene.

Hvordan "finner den veien" inn der?

- Robert Green Ingersoll
Re: Defekt krank etter 6 mnd. Rettigheter? [Re: JB.] #1112478 11/02/2011 11:17
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Hva har dette med vask å gjøre med mindre man vasker i saltlake?

- Robert Green Ingersoll
Re: Defekt krank etter 6 mnd. Rettigheter? [Re: GeirK] #1112554 11/02/2011 12:49
M
millmax Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
M
Som syklist og ikke sykkelmekaniker er det vel fint lite jeg kan gjøre for å forhindre prematurt lagerhavari bortsett fra å sette sykkelen i boden og bruke den i solskinnsvær i fellesferien? Jeg trenger jo faktisk å bruke den i saltlake og drittvær vinterstid. Er jeg som forbruker virkelig forpliktet til å gjøre mer enn å vaske etter ca hver 4 dags bruk?

Re: Defekt krank etter 6 mnd. Rettigheter? [Re: GeirK] #1112648 11/02/2011 15:05
JB. Offline
Ivrig
Ivrig
Altså, jeg prøver ikke starte en ny fanatisk diskusjonstråd her, jeg kommer bare med velmente råd. På sykkelverkstedet har jeg sett min andel vintersykler, både totale vrak og de som er i god stand. Basert på disse erfaringene påstår jeg at hyppig vask og riktig smøring forlenger levetiden på sykkelen betraktelig. Alle står fritt til å gjøre som de vil, det er deres egne sykler.

Hvordan finner møkka vei inn i lageret? Jeg vet ikke 100%, men det gjør nå det på en eller annen måte. Mekanisk bevegelse og tetninger av ulik kvalitet har nok mye med saken å gjøre. Om det derfor til en hver tid er saltslaps eller annen møkk som ligger mot tetningene, vil dette komme inn i lageret i stedet for *ingenting*, i tilfellet med et rent lager. Hvordan kommer Birken-sørpa inn i nav og lager på ett enkelt ritt, med fatale konsekvenser for sykkelen? Er selve prosessen interessant? Det gjør nå bare det.

Når det gjelder vask så kan ikke jeg se hvordan normal spyling skal trenge inn i lageret. Vi snakker jo ikke om å rette høytrykkspyleren direkte mot de ulike lagrene. Jeg har vasket syklene mine med høytrykk i flere år uten noe problem.

Re: Defekt krank etter 6 mnd. Rettigheter? [Re: JB.] #1112670 11/02/2011 16:13
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sykkelen din har et Truvativ kranklager, og de er av og til av litt ymse kvalitet. Men kranken passer, etter hva jeg husker på stående fot, til et litt mer holdbart Shimano kranglager.

Jeg har forståelse for at du ikke vil bruke "god" sykkelen på vinterslaps. Men med tanke på at gode kranklagere(Shimano, Hope, CK etc) ofte trenger litt TLC på normalt føre, for å fjerne støv/skitt/grus etc, og de enda går dukken etter et par tusen km. Så er det kanskje litt optimist å velge en sykkel med et litt dårlig kranklager på noe av det mest belastende føret man kommer over, og håpe at det skal fungere knirke fritt.

Hvis du sykler 240km i uka så sier det seg selv at kranken din lever et hardt liv. Imponerende innsats nå som været er guffent!

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Defekt krank etter 6 mnd. Rettigheter? [Re: Larsemannen] #1112675 11/02/2011 16:34
Pysa Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Larsemannen
Er det forskjell på WD-40 og 5-56? Er ikke 5-56 noe dritt å få i lager og andre bevegelige deler da? Mente det var en youtube-video om dette her på forumet en gang.

5-56 er helt verdiløst, WD-40 fungerer bedre til smøring og inhibering. Når det er sagt så er det ikke meningen at en skal smøre lageret med WD-40, WD-40 egner seg faktisk veldig godt til å rense lagere.
Når sykkelen er vasket(på riktig måte), så sprayer man et tynt lag på de områdene man ønsker å beskytte. Og kanskje litt ekstra på områder som er mest utsatt for korrosjon(rust). Helst ikke på bremseskivene ICON_SMILE

De som lager 5-56, CRC, har andre produkter som egner seg til smøring og inhibering.

Front wheelie, to face plant!
Re: Defekt krank etter 6 mnd. Rettigheter? [Re: Andreas83] #1112715 11/02/2011 17:51
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Andreas83
Sykkelen din har et Truvativ kranklager, og de er av og til av litt ymse kvalitet. Men kranken passer, etter hva jeg husker på stående fot, til et litt mer holdbart Shimano kranglager.

Du hugsar feil. Truvativ sine GXP-lager har ulik diameter på høgre- og venstresida.

Moderator  support