Hvis den lukter godt og har fin overflate er det bare å hive innpå. Som regel har den bare godt av å ligge litt over dato, såfremt den er lagret i rett temperatur. Mennesket har finjustert luktesansen over noen tusen år for nettopp å unngå å spise fordervet kjøtt. Stol på den!
Re: Biff som gikk ut på dato for 6 dager siden.
[Re: MariusB]
#111097608/02/201122:10
En kokk som ikke ville bli sitert på dette siden han drev en av Oslos bedre restauranter sa at;personlig så syns han biffen skulle ligge til det såvidt begynte å komme mugg på den. Bare skrape av og steke den. Dét var da den var god for han. Så den biffen din er bare å hive i panna så lenge den ikke lukter:-)
You're born. You Ride A Few Bikes. You Buy A Klein. You Go To Heaven. Then You Die..
[Re: Clint Berg]
#111098808/02/201122:32
Finnes det forresten noe annet land enn Norge-Noreg som skriver landsnavnet TO ganger på passene sine?
Jeg har i mange år lett etter er nynorsktalende person som sier "Noreg" i sin dagligtale. Hittil har jeg ikke funnet noen. Noen som vet om en? Hvis ikke, hva i svarte er det gode argumentet for å ha et offisielt navn #2?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
[Re: GeirK]
#111106909/02/201108:23
er vel greit å vise den en dritvarm panne før den gjør seg ferdig i ovnen vel?
jeg pleier å svi begge sidene på full guffe også gjøre den ferdig i ovene med steketermometer til ca 53 grader
ole
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
[Re: Joshua]
#111107309/02/201108:28
En i klassen min på ungdomsskolen kunne ikke fatte og begripe hvorfor han skulle lære nynorsk i det hele tatt - han skulle da aldri til Ny-Norge, påsto han!
Redigert av Nutte; 09/02/201108:31.
[Re: Rockefoten]
#111107609/02/201108:31
er vel greit å vise den en dritvarm panne før den gjør seg ferdig i ovnen vel?
Jeg vil helst ha den på en dritvarm grill og ikke i noen panne eller ovn. Hvis det er indrefilet, foretrekker jeg at kjernetemperaturen er tilnærmet det samme etter steking som før steking - romtemperatur.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
#111107909/02/201108:34
Og der er Geir inne på det viktigste kriteriet for godt stekt kjøtt. Ikke rett fra kjøleskap til pann.... grillen. Romtemperatur er et mye bedre utgangspunkt for god biff.
LarsB
[Re: Joshua]
#111108409/02/201108:41
Anbefaler den svenske dokumentaren "Eit land i brun saus" på NRK2.
I går omhandla det matsikkerhet. Sverige og (Noreg) er så trygge når det kjem til mat, og myndighetene regulerer og kontrollerer i så stor grad, at alle blir totalt slavar av merkinga på pakningane. For å skapa overskrifter så blir det slått opp totalt absurde "matsikkerhetstilfelle" i media som igjen er med å skapa frykt blant folk flest. Om det hadde blitt datomerking på bananer og tomater så hadde truleg mange fortsatt fulgt dette slavisk.
Åh, herregud, nå fikk jeg lyst på skikkelig grilla indrefilet...!!
En kamerat av meg (kokk) sa for lenge siden at det er først 1 uke etter at den har gått ut på dato i Norge, at biffen var mør og god. Sørover i Europa var det ikke som i Norge i det hele tatt.. 1 til 2 uker over datoen her visst.
[Re: Andrehua]
#111109509/02/201108:56
La biffen ligge lenge. Greit og enkelt tips til mørning. Men hva gjør man når man har dårlig tid. Si 24 timer. Det eneste du får tak i er en superfersk bit indrefillet på Coopen. Skal grilles/stekes kvelden etter. Hva gjør man for best resultat?
Andreas.
#111110209/02/201109:01
Jeg har i mange år lett etter er nynorsktalende person som sier "Noreg" i sin dagligtale. Hittil har jeg ikke funnet noen. Noen som vet om en?
Skal jeg tippe, vil jeg tro Sylfest Lomheim sier Noreg, selv til kona. Men jeg klarer ikke å finne en filmsnutt eller lignende hvor han uttrykker det på den måten.
Anonym5
[Re: Knirkekne]
#111111309/02/201109:16
Best resultat på kjøtt får man vel med So-Vie, jeg aner ikke hvordan det skrives, altså at man pakker det i plast, legger det i vannbad med korrekt temperatur i noen timer. Det kan jo ligge lenger for den saks skyld, gjerne et døgn om man ønsker det mørere.
Etter den operasjonen tas kjøttet ut og stekes eller grilles for å få den perfekte stekeskorpe.
Så mange stier og så kort liv...
[Re: yoeddy]
#111112109/02/201109:33
enhjuling.no her på forumet har vel litt erfaring, mener han sa noe om at han fant seg et vannbad som skulle kastes som han tok med seg hjem til dette formålet
Per B.
[Re: perbl]
#111112509/02/201109:38
Har man her en synergi mellom ølmekketing og sousvideapparatur? Er det ikke sånn med ølmekking at man må holde temp på 64 grader ellerno? hjemme er det ihvertfall vanskelig å holde jevn temp med gasstoppen. Den laveste varmen gir gjerne 100 grader etterhvert.
Redigert av Rockefoten; 09/02/201109:44.
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
#111113109/02/201109:47
Sous Vide skal jaggu prøves. Men da blir det Andreas Viestads hjemmemekk metode. Ca. 60 graders vann i 20-30 min i plstpose, stekes 1-2 minutter for fin skorpe...
Andreas.
#111113509/02/201109:53