Du ville klart å få denne under 8 kilo, du, eller?
Øivind
Det tviler jeg på. Vekt blir bestilt!
Nydelig bygg, Klaus! Det blir kanskje ikke fullstendig hysterisk lett, men kvalitet tvers igjennom. Bare kremdeler med lav vekt, men med pålitelighet og holdbarhet. Så får det være opp til uskvente mekkehuer som Ole å briljere i ultraekstremfjærvektkategorien
Med fare for å vise at jeg ikke kan jussen rundt dette til fingerspissen, men skal ikke hurtigkoblingen på bakhjulet peke bakover og litt opp?
Mindre luftmotstand sånn som Klaus har gjort det.
Skal mye til at det er noe som hekter slik den står, så det er vel greit?
Øivind
Jeg liker faktisk bedre å ha den denne veien. Opplever at kontakt med for eks. stein og stubber er 'glattere' når du ikke treffer rett på en stump side. Men vinkelen denne veien dyttes gjenstanden mer bort. Smak og behag.
Nydelig bygg, Klaus! Det blir kanskje ikke fullstendig hysterisk lett, men kvalitet tvers igjennom. Bare kremdeler med lav vekt, men med pålitelighet og holdbarhet. Så får det være opp til uskvente mekkehuer som Ole å briljere i ultraekstremfjærvektkategorien
Takk for det Rune. Målelt er langt i fra å ha det lettes mulig, men som du sier lett nok, og ikke på bekostning av pålitelighet og holdbarhet. Kommer jeg inn under 10kg, er det allikevel MEGET lett for en god fulldemper, og ca. 500gr. lettere enn min forrige sak - så dette blir bra.
Jeg setter opp dette feltsettet slangeløst, så får vi se. Klisset går nok ikke inn får til våret, så tung gymmislange blir fyllet enn så lenge.
Med fare for å vise at jeg ikke kan jussen rundt dette til fingerspissen, men skal ikke hurtigkoblingen på bakhjulet peke bakover og litt opp?
Nei. Hurtigkobling skal peke inn mellom kjede- og setestag så den ikke hekter seg i noe. Bakover eller andre løsslupne festemetoder anses som amatørmessig montasje og premieres med peking og latter.
Ser at foran er det også ureglementert bruk av hurtigkobling. Denne skal selvfølgelig peke opp foran gaffelbenet på venstre side.
Nuvel. Jeg foretrekker å ha den på høyre side pga. bremsekiva. De kan nemlig være veldig veldig varme :-)
Stilpolitiet tror jeg vil komme med fakler og høygafler! Alle vet jo at man må ha hurtigkoblingshendlene på samme side. Ref også design for Shimanos (og andre "lukkede") hurtigkoblinger, der armen er formet for perfekt å ligge opp på forsiden av gaffelben. Q.E.D.
Jeg skal kontroller hurtigfestet. Foreløpig har jeg ikke tenkt på det. Kastet bare de inn for å få hjulet foreløpig på plass. Men jeg vill ikke ha grisebank av en eller annen, så rett skal være rett...
Jeg skal kontroller hurtigfestet. Foreløpig har jeg ikke tenkt på det. Kastet bare de inn for å få hjulet foreløpig på plass. Men jeg vill ikke ha grisebank av en eller annen, så rett skal være rett...
Stygg sak. Er nok rett før du blir navngitt i Facebook-gruppa "Grisebank til syklister som har montert hurtigkoblinger feil vei!"
Øivind
21:53 Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Dette begynner å se utrolig bra ut! Hvis du er nøye på det, bør du vel gå over plassering av lakkbeskyttere når du ser hvilken stilling kablene inntar når sykkelen blir brukt. Tror bl.a. at det vil bli litt gnisninger ved bakgiret.
Øivind
21:53 Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Dette blir knall. Bygge sykkel er gøy. Satser på å ha min ferdig i løpet av uka. Veldig spent på hvordan ramma funker. Men det får vi nok vente litt med ser det ut til.
Dette blir knall. Bygge sykkel er gøy. Satser på å ha min ferdig i løpet av uka. Veldig spent på hvordan ramma funker. Men det får vi nok vente litt med ser det ut til.
Hvis du er nøye på det, bør du vel gå over plassering av lakkbeskyttere når du ser hvilken stilling kablene inntar når sykkelen blir brukt. Tror bl.a. at det vil bli litt gnisninger ved bakgiret.
Jeg tror også slangen til forbremsen vil gnisse foran på styrerøret og kanskje på selve gallionsfiguren også.
Flott bygg. Spesiell farge på ramma, litt lysere og mattere(?) enn andre rødfarger.
Jeg irriterer meg litt når det lages strømpestoppere på samme side som giret på styret slik at strømpa får en skarp bue og nødvendigvis gnikker mot ramma. Det skifter dårligere også med så skarp bue. Hvorfor lages det sånn?
"Alle" vet jo at strømpa skal inn på motsatt side av styrehodet!
Hvis man heller fører vaier/strømpe under overrøret, slipper man den leie knekken, slik jeg gjorde på "min" i fjor (kanskje ikke så tydelig å se detaljene, men...): Bilde Blur CX Carbon på langtidstest 2010
Bakbremseslangen var den eneste som gikk langs underrøret.
Redigert av gauter; 08/02/201109:23. Rediger grunn: Ett til
Hvis du er nøye på det, bør du vel gå over plassering av lakkbeskyttere når du ser hvilken stilling kablene inntar når sykkelen blir brukt. Tror bl.a. at det vil bli litt gnisninger ved bakgiret.
Jeg tror også slangen til forbremsen vil gnisse foran på styrerøret og kanskje på selve gallionsfiguren også.
Stilig sykkel Klaus!
Hei Ø. Jeg har ikke klipt bremseslangene ennå, så jeg avventer å legge på mer beskyttelse av rammen før jeg ser posisjonen til slangen.
Hvis man heller fører vaier/strømpe under overrøret, slipper man den leie knekken, slik jeg gjorde på "min" i fjor (kanskje ikke så tydelig å se detaljene, men...): Bilde Blur CX Carbon på langtidstest 2010
Det er klart jeg kunne gjort det på den måten også. Nå prøvde det jeg så som mest naturlig og har sett på div. bilder. Funker det ikke tar kan jeg sette opp giret på nytt.
Egentlig savner jeg vel egentlig en "manual" fra SC for montasjen - nettopp for å håndtere slike muligheter.
Det vil si at du brukte heldekkende strømpe hele veien bak til bakgiret?
Det vil si at du brukte heldekkende strømpe hele veien bak til bakgiret?
Jeg tror ikke det. Det er prefabrikerte avslutninger under overrøret, samt fester for kabel til justerbare setepinner.