Jeg synes TV-spill for ofte blir brukt som lettvint forklaring på diverse problemer i samfunnet. Når jeg ser barn og unge som bruker altfor mye tid på slike spill i stedet for å være aktiv så ser jeg med en gang at for disse barna hadde det ikke eksistert TV-spill så hadde de drevet på med noe annet stillesittende.
Jeg spiller en del online på XBOX. De aller beste er jo faktisk folk som i tillegg driver idrett på ganske høyt nivå. Tiden brukt på spilling går først og fremst utover TV-titting er nå min erfaring.
Årsaken til at formen til rekruttene har gått slik nedover de siste åra må nok forklares med noe annet enn at Playstation kom i 1994.
Har ikke antall gymtimer gått ned de siste åra? Og kvaliteten på gymtimene har visst også gått ned så vidt jeg har hørt. Det er vel færre enn noen gang som har svømming på skolen? Mange barn blir jo kjørt rundt omkring i større utstrekning enn tidligere. Den daglige trimmen har blitt redusert rett og slett.
Som far til fire må jeg ofte trene hjemme. Barn gjør ikke som du sier, men som du gjør. Når jeg skal ta mine armhevinger, situps og knebøy, om ikke barna har lagt seg, ender det opp med en stor sirkel hvor alle er med. Unntatt den minste på 9 måneder så klart. Selv om de har tilgang til PS2, XBOX360, PC, TV og Nintendo DS så synes de det er mye mer moro å være sammen med pappa å trene.