Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tips til nybegynnerracer til en ok pris

Tips til nybegynnerracer til en ok pris #1106214 01/02/2011 17:59
J
Jeger68 Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
J
Hei.

Etter et par år på terrengsykkel vurderer jeg nå en racer. Artig å variere litt selv om jeg liker meg best på sti. Dessuten er det ca en mnd med fine bare veger om våren her jeg bor før det er mulig å sykle i skogen skikkelig. Da kunne det vært fint med en racer.

Jeg tenkte jeg skulle bruke max 5000,- helst litt mindre på dette. Syklen skal bare brukes til trening og koseturer, ikke ritt (tror jeg...) Hva bør jeg evt se etter hvis jeg skal kjøpe brukt? noen konkrete tips til modeller jeg bør være på utkikk etter? tenker da på gode rammer/hjul osv.

Re: Tips til nybegynnerracer til en ok pris [Re: Jeger68] #1106218 01/02/2011 18:08
K
Kriztoffer Offline
Entusiast
Entusiast
K
Jeg kjøpte meg en cyclocross med shimano tiagra, en av de billigeste landeveis girene til Shimano, må si at jeg er veldig fornøyd!

Så lenge du har gode wiere og strømper, er så og si alle girsystemer i dag presise.

Jeg vet ikke helt hva du får for 5000,-
Hjulsettet er noe av det viktigeste du skal se etter, og at rammen passer deg godt.

Re: Tips til nybegynnerracer til en ok pris [Re: Jeger68] #1106219 01/02/2011 18:10
gare Offline
More than words
More than words
Du er i et prisområde som gjør at du bør titte på bruktmarkedet. Men da betyr det at du må vite litt om hva du skal se etter og tenke på.

Bikebuster har en Battaglin som riktignok er over budsjettet ditt, men det blir ikke neppe særlig mye billigere for en racer før du er over i den typiske ekstrem-lavpris-på-europris-tulleraceren.
Jeg har ikke syklet på denne Battaglin`en, eller noen andre, og du bør evt. vurdere om du vil ha Shimanoutstyr i stedet. Tipper den kan bli bra nok for bruken din så lenge du har en klar ide om størrelsen du skal ha.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Tips til nybegynnerracer til en ok pris [Re: gare] #1106222 01/02/2011 18:13
K
Kriztoffer Offline
Entusiast
Entusiast
K
634,- kroner over budsjettet kan ikke være krise ICON_SMILE

Jeg har ikke kjennskap til noe annet enn Campagnolo Record, men tviler at Campagnolo Veloce 10-delt er noe dårlige greier. Har campa record på landeveis racer, blir ikke bedre:)

Redigert av Kriztoffer; 01/02/2011 18:15.
Re: Tips til nybegynnerracer til en ok pris [Re: Jeger68] #1106231 01/02/2011 18:26
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: Jeger68
Hei.

Etter et par år på terrengsykkel vurderer jeg nå en racer. Artig å variere litt selv om jeg liker meg best på sti. Dessuten er det ca en mnd med fine bare veger om våren her jeg bor før det er mulig å sykle i skogen skikkelig. Da kunne det vært fint med en racer.

Jeg tenkte jeg skulle bruke max 5000,- helst litt mindre på dette. Syklen skal bare brukes til trening og koseturer, ikke ritt (tror jeg...) Hva bør jeg evt se etter hvis jeg skal kjøpe brukt? noen konkrete tips til modeller jeg bør være på utkikk etter? tenker da på gode rammer/hjul osv.

Når det gjelder racere tror jeg du kan finne gull på finn.no. De som selger racer-sykler selger ofte fordi de skal kjøpe seg noe nytt og bedre. Dermed er gammel sykkel sannsynligvis godt vedlikeholdt. Her er et finnsøk på landeveisykler i Hedmark:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/...MAINCATEGORY=69

Denne Ultegra-ustyrte meridaen ser ut til å være noe som kan passe for deg, selvsagt avhengig av at størrelsen er riktig:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=26554501

Eller hva med denne 2004-modellen?

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=26267000

Re: Tips til nybegynnerracer til en ok pris [Re: Raskall] #1107044 02/02/2011 21:14
J
Jeger68 Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
J
Jeg har sett litt på finn, men er litt usikker på str, tilpassing osv. Ved kjøp i en bra butikk får jeg vel hjelp til dette, men på den annen side får en jo mye mer for penge brukt da..

Moderator  support, Valentino