Esten O. Sæther synser om gamle Alsgaards grusing av unggutta i ski-NM, og trekker fram TV-spill som en forklaring på at yngre generasjoner har dårligere fysikk enn (oss) gamlegutta. Er det noe i dette, og kan jeg bruke dette som argument overfor familiens unge om å bruke mindre tid foran skjermen og mere tid til generell uteleik? Kommentar i Dagbladet
Re: TVspill-generasjonen - fleip eller fakta?
[Re: Ola R.]
#110599001/02/201111:09
At de fleste av dagens unge sitter mer inne er vel noe alle har fått med seg. At dette skulle ha noe særlig å si i forhold til Alsgaards plassering i NM er så tabloid og tåpelig at det bare er Sæther som kan få seg til å skrive det.
#110599401/02/201111:12
Den godeste Alsgaard har nok holdt formen ganske så godt ved like, og jeg har en mistanke om at de guttene han konkurrerte mot ikke akkurat har brukt det meste av ungdomstida foran TV'n.
Generell betraktning: At for mye stillesitting i ung alder vil begrense mulighetene for en eventuell idrettskarriere (og/eller gi livstilssykdommer) senere i livet, det kan nok tenkes.
EDIT: litt for sent
Redigert av EgilS; 01/02/201111:14.
[Re: EgilS]
#110600101/02/201111:19
Alsgaard er da ikke så gammel jmf. alder på syklister f.eks?
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
#110601301/02/201111:38
OK, hvis det ikke er TV-en som har skylda, er det feil trening da?
Du må ikke glemme at det her er snakk om et ekstremt skitalent som har lagt ned ganske mye trening for å hevde seg i Vasaloppet i år. Vasaloppet som tilfeldigvis ligner veldig mye på årets løype i NM når det kommer til hvilke styrker som kreves.
Jeg er overbevist om at Alsgaard faktisk trener mer staking og klassisk i lett terreng enn hva for eksempel Gjerdalen og Røthe gjør.
[Re: tygster]
#110601801/02/201111:42
Men det står ju ändå inte väldigt bra till med breden i norskt langrenn jämfört med vad jag tror var fallet tidligare. Vad det beror på är ju svart att veta men feil träning är ju ialla fall en möjlighet.
[Re: Joshua]
#110602601/02/201111:58
Er nok mye fakta også desverre. Dvs. de gamle sitter nok veldig mye inne i dag de også. Men de fleste av oss gjorde ikke det på 70 og tidlig 80 tallet, da vi var barn og unge. Her ligger vel forkjellen artikkelen tenker på. Hva dette utgjør i bredden i toppidrett i dag er vel vanskelig å si i paksis. Men at Playstation, potetgull og brus i barndommen og dagens moderne "terskeltrening" og sone-1 med pulsmåler i sen ungdom ikke uten videre gjør deg spesiellt rask mener jeg er ganske åpenbart.
At det gjelder alle barn er derimot ikke sant, men en veldig stor andel, og derfor blir det vel færre å velge i om ikke annet.
Men det står ju ändå inte väldigt bra till med breden i norskt langrenn jämfört med vad jag tror var fallet tidligare. Vad det beror på är ju svart att veta men feil träning är ju ialla fall en möjlighet.
Dette har jo bestandig variert. Vi har også tidligere hatt perioder hvor Norge har dominert herrelangrenn, og perioder hvor vi ikke har gjort det. Slik sett er det jo ikke noe spesielt nå.
Jeg tror det er veldig mange unger som er for passive og sitter mye inne, men samtidig er det vel flere i dag som som trener veldig mye og mere seriøst enn før? Alsgaard er en spesiell utøver som har vunnet alt som er å vinne siden han var 3år. Han vet hva som skal til og har aldri slippet seg helt ned etter at han la opp for en del år siden. Den treningen han har lagt ned etter jul og frem til 15km var rimelig ekstrem, og Sundby uttalte vel at en så ekstrem treningsperiode har han aldri hatt. Så jeg tror heller at andre nasjoner har blitt mye bedre enn før, og at mange av de beste norske trener feil. Ingen kjører intervaller så hardt og ofte som Alsgaard har gjort. Litt artig å lese boka hans. Men det skal vel sies at ikke alle kropper er like, og tåler så mye hardkjør.
[Re: ]
#110605201/02/201112:41
Snakker vel ikke om idrett tenker jeg, men fritiden. Da jeg vokste opp hadde vi ikke TV-sendinger før kl 1800. Ikke video, ikke dataspill, og ikke TV-spill. Hva gjorde vi da hele helga, og etter leksene var ferdig ? Vi syklet og syklet og syklet, gikk på fikseturer, overnattingsturer i skogen, gikk på ski for å besøke folk, eller laget nedover-løyper eller hoppbakker, hadde spark-konkurranser, eller laget og kjørte ola-bil, ballspill på løkka eller syklet 7km til volleyballtrening etc etc. Her hvor vi gjordet dette er barna praktisk talt ikke ute lenger. Ikke kom å si at majoriteten sitter inne å gjør lekser!! Snakker her om barne og ungdomskole. Tror nok den naturlige aktiviteten (ikke idrett) er merkbart redusert blandt de små.
Er da en mulig vei ut av uføret å tilby ikke bare én trening i uka for de minste, men heller to eller tre? Sålenge barna ikke klarer å "uorganisere" seg fysisk, så må vi ta konsekvensen av det og tilby mere organisert aktivitet?
#110607701/02/201113:06
Tror den aller største årsaken til at Alsgaard gjør det bra, er hans store genetiske talent for langrenn (og mye god trening på linje med våre andre topputøvere), og da blir det håpløst å blande inn tv-spill i debatten. Tv, lekser, spill osv er jo fin hviletid for kroppen og den resterende tiden bør de jo kunne være aktive. Men tror det er enorme variasjoner idag, fra de helt stillesittende til hyperaktive barn og unge. Ballbingene hjemme er alltid fulle av unger, men mistenker at det er de samme ungene hver dag...og det er jo ett problem på lang sikt for de som ikke er aktive i det hele tatt. Ikke nødvendigvis for norsk toppidrett i fremtiden.
Redigert av Frode RJ; 01/02/201113:07.
Farrisrunden 2012 Grenserittet 2012
#110659402/02/201108:32
Har ikke så mye å tilføre, tipper som mange her sier at de som er i toppen nå, har trent minst like mye, og mer vitenskapelig korrekt som sine forgjengere, det er vel den ikke-aktive delen av befolkningen som har gått på en smell.
Litt på siden av temaet, så spås det at denne generasjonen unge er den første (Iallefall i USA) som vil ha en lavere snittalder enn sine foreldre, mye på grunn av sine matvaner. Det er også lett å skylde på at de/vi unge (Hvor gammel må man være for å være gammel?) er late, men husk nå at det ikke er vi som utvikla tv-spill og junkfood...
Denne er i så måte verd å se:
Trønder osv
[Re: ]
#110666802/02/201109:53
Da er det jo synd han ikke viser til disse faktaene. Han peker jo bare på et sammenfall uten å gjøre annet enn å fordomsfullt peke på et årsaksforhold. Litt fakta som avklarte årsaksforholde synes jeg hadde gjort seg.
Jeg tipper arbeidsmengden på ungdomsskole og videregående skole er være den verste talent-killeren. En skoleungdom med ambisjoner om både i skolefag og idrett, har svært strenge krav til planlegging og gjennomføring. Og må det prioriteres, ryker nok idretten først.
Det er helt latterlig mye skolearbeid etter skolen for en ungdommskoleelev nå, enn for 25 år siden.
Kom igjen da. Dagens skole er en vits.
[Re: Espen J]
#110668902/02/201110:28
Jeg vil ikke kalle det TVspill-generasjonen,jeg vil kalle det "feil mat generasjonen".
Butikken bugner jo over av ferdigmat,snop og annet søppel...
Unnskyldningene for å ikke lage sunnere mat er også bare tull,jeg bruker kortere tid på å lage en enkel lakserett til 4,enn man bruker på å lage en ferdigpizza... Og det er ikke dyrere,for man regner jo totalprisen på saker og ting. Og hva koster et tapt leveår?
Trykk for å se...
Enkel lakserett som tar kort tid. Laksefilet:150gr-200gr per person. Brokkoli. Salat Ris. Slegger bare laksefiletene rett i ovnen på varmluft. Krydres med det man liker. De andre ingrediensene er ikke akkurat vanskelig å lage.. Tok faktisk tiden på en slik rett engang,den tok meg 21 minutter å lage.
Jag lager en ferdig pizza mycket snabbare än 21 minuter Det är ju inte heller tiden som alltid är det viktigaste. Når man har en pizza i ugnen kan man göra andra viktiga saker (som att läsa forum).
Redigert av fredriks; 02/02/201110:32.
[Re: fredriks]
#110670602/02/201110:51
Jag lager en ferdig pizza mycket snabbare än 21 minuter
Ikke med utpakking av emballasje og oppvarming av ovn inkludert.
Jo, om man har en ugn med pizza funktion. Ta ut pizza ur frysen och sett in den i ugnen, 30 sekunder, sett på ugn og timer, 10 sekunder, venta 13-14 minuter för en grandiosa och ta ut och ät. Under 15 minuter.
#110671602/02/201111:14
Vi sykler, løper, svømmer osv fortere og fortere enn noen gang før.
Jeg tror ikke dette gjelder de fleste av oss. Og det er vel nettopp det som er poenget. Selv om et fåtall toppidrettsutøve kan trene uhyre effektivt og spille TV-spill ved siden av, blir rekrutteringen tynnere og tynnere, nettopp grunnet dårlig mat og slappe fritidsvaner.
Anonym5
#110673802/02/201111:40
Litt på siden av temaet, så spås det at denne generasjonen unge er den første (Iallefall i USA) som vil ha en lavere snittalder enn sine foreldre, mye på grunn av sine matvaner. Det er også lett å skylde på at de/vi unge (Hvor gammel må man være for å være gammel?) er late, men husk nå at det ikke er vi som utvikla tv-spill og junkfood...
Myte skapt av "forskere" som er sponset over ørene av selskaper som lager slankeprodukter.
[Re: Lapavoni]
#110674502/02/201111:56
Myte skapt av "forskere" som er sponset over ørene av selskaper som lager slankeprodukter.
Selskap skapt av tobakkpenger med korrupsjonsanklager mot seg.
Ja, har du sett. Men det er jo Al Gore også. Jeg leste om denne myten for lenge siden et annet sted og i farten fant jeg bare denne kilden som jeg tok for god fisk.
Uansett, slike dommedagsprofetier blir ofte slukt rått av presse og allmennheten fordi det virker plausibelt og politisk korrekt, men det er ikke sikkert at det er noe hold i det likevel. Det er bare å se på spådommene om matmangel, ressursmangel og befolkningseksplosjon som ikke har slått til. Da kan være greit at det er andre som ser på saken fra en annen side. Hvem de er sponset av kan jo være greit å ha i bakhodet uansett.