Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 15 av 19 1 2 13 14 15 16 17 18 19

Mobbing på terrengsykkel.no

Re: Mobbing på terrengsykkel.no [Re: GeirK] #1104929 30/01/2011 13:09
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirK
Sitat: jrm

Du mener/tror at Gud finnes men du vet ikke om han finnes og du har absolutt ingen vitenskapelige bevis på han finnes. Bør du ikke være mer konsekvent og være ateist?

Kristendommen er basert på at man tror. I det man vet, tror man ikke. Og hvis Gud finnes, skapte han vitenskapen eller bevismaterialet om du vil. Da blir bevismaterialet for eller i mot ugyldig.

I mine øyne er det er OK å tro så lenge man er klar over at det er tro det er snakk om, og ikke fakta.

Re: Mobbing på terrengsykkel.no [Re: Dan] #1104935 30/01/2011 13:17
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Dan
Sitat: Amou
Hadde en diskusjon med Baronkanon her for en stund siden angående best måte å vaske kjede og drivverk på. Da kommer Geirk med sin subjektive oppfattelse av at det å bruke mye tid på å gjøre rent slikt er borkaset med tid... Det var ikke det jeg var interessert i.

Det blir et litt fattig forum hvis ikke man skal kunne komme med alternative løsninger selv om det ikke er et direkte svar på spørsmålet. Når det gjelder kjedevask så er spørsmålet "hvordan vasker jeg best kjedet" egentlig to helt forskjellige spørsmål, nemlig "hvordan får jeg kjedet mitt blankt og fint" og "hvordan får jeg best funksjon på kjedet mitt". Hvis man skriver det første spørsmålet og får svar på det tredje når man egentlig søkte svar på det andre så må man jo ikke bli irritert av den grunn.

Her tar du nok feil Dan. Man skal kun gi svar på eksakt det det spørres om.

Det at noen for eksempel er i ferd med å blåse 3000,- på en krank fordi den gamle knirker er irrelevant. Hvis fyren ikke har kunnskap nok til å spørre om hva han kan gjøre for å bli kvitt knirkingen, i stedet for å spørre om hvilken krank han skal kjøpe, så er det verst for ham.

ICON_SMILE

Re: Mobbing på terrengsykkel.no [Re: mtbmaniac] #1104943 30/01/2011 13:32
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: mtbmaniac

du er åpenbart dyktig og intelligent, så jeg sier dette med ytterste respekt. meget mulig at du føler at det er relevant for deg å "vinne diskusjoner" i offentlighet med folk som åpenbart er på et annet nivå enn deg. men hvorfor kjempe disse kamper? hvorfor ikke velge noen på ditt nivå? hvorfor slåss mot frisører, asfaltleggere og barneskolelærere (og rektorer)? tenk hva du kunne fått til om du brukte denne energien konstruktivt, definert som kamper der du faktisk kunne bringe verden videre. eller er du bare i kampen for kampens skyld, uansett om motparten ikke egentlig ønsker kjempe?

Noen ganger er det viktig å vinne diskusjoner i møte med f.eks offentlige myndigheter, sleipe selgere som ikke følger loven - når du personlig vinner på det fordi rettferdighet skjer fyllest. Eller mot f.eks kommunen som truer med å stenge stiene i Trondheim. Eller mot fastlegene i Trondheim som ikke stiller opp og gjør sin plikt mot foreldre som mister barn i kreft. Gjennom mitt styreverv i fylkeslaget for Støtteforeningen for kreftsyke barn, gjør jeg nettopp det. Joda - energien brukes også utenfor personlig vinning, men jevnlige diskusjoner hjelper til å holde kniven skarp.

Ofte, dog - er det ikke poeng å vinne. Det bør ha gått klart frem snart. Det som driver meg, er kunnskapstørst. Og jeg har lært mye av dem du kaller "ikke på samme nivå som meg". Så lenge de gidder å fortelle HVORFOR de opplever det de opplever og ellers svarer på oppklarende spørsmål.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Mobbing på terrengsykkel.no [Re: GeirK] #1104945 30/01/2011 13:34
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
kan bare være greit å huske på at den du har valgt som motpart ikke nødvendigvis har interesse av å være med på leken.

Re: Mobbing på terrengsykkel.no [Re: GeirK] #1104965 30/01/2011 14:31
jrm Offline

Du mener/tror at Gud finnes men du vet ikke om han finnes og du har absolutt ingen vitenskapelige bevis på han finnes. Bør du ikke være mer konsekvent og være ateist?

Kristendommen er basert på at man tror. I det man vet, tror man ikke. Og hvis Gud finnes, skapte han vitenskapen eller bevismaterialet om du vil. Da blir bevismaterialet for eller i mot ugyldig.

Godt svart.

Aut regem aut fatuum nasci oportet.
Re: Mobbing på terrengsykkel.no [Re: EgilS] #1104967 30/01/2011 14:34
jrm Offline
Sitat: EgilS

I mine øyne er det er OK å tro så lenge man er klar over at det er tro det er snakk om, og ikke fakta.

Man kan tro så lenge man innser at bibelen er en fin foretelling men ikke noe mer enn det. Hehe ICON_SMILE

Aut regem aut fatuum nasci oportet.
Re: Mobbing på terrengsykkel.no [Re: mtbmaniac] #1104971 30/01/2011 14:48
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Ja, og det kan de enkelt gjøre ved å svare "det må jeg innrømme at jeg ikke greier å svare på", eller si "ved nærmere ettertanke er det kanskje ikke sånn", når de får et oppklarende spørsmål til utsagnet sitt. Å holde kjeft eller klage over at motparten "er håpløs å diskutere med" funker dårligere.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Mobbing på terrengsykkel.no [Re: jrm] #1104985 30/01/2011 15:27
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: snikkarboa

Nei.
Har ikke giddet å sette meg inn i hvordan det er i andre land,da diskusjoner om det temaet med meg som deltaker utelukkende har dreid seg om norske forhold.

Men det hadde jo vært interessant å se de tallene,særlig med tanke på situasjonen i enkelte land.

Jeg har ikke klart å finne en slik oversikt selv. Det er en slik oversikt som er avgjørende for å kunne si IMHO at maten i Norge er dyr eller billig (hvis man ser bort fra kvaliteten).

Oversikten for EU finner du her på denne linken tabell 1.23 (ihvertfall med tall oppdatert for noen år siden, Eurostat siden er ikke verdens enkleste å bruke. SSB er virkelig i verdenstoppen når det gjelder brukervennlighet). For Norges del hr nok andelen av inntekten brukt til mat falt dramatisk siden 1999, iogmed at vi har hatt en realinntektsvekst på over 60% siden den gang.

Oversikt for resten av verden vil jeg tippe du finner på hjemmesidene til World Bank eller IMF, men jeg orker ikke lete opp dette nå.

Forøvrig har jeg ikke sett antydning til mobbing på dette forumet siden jeg begynte å følge det for et par år siden. En del kommentarer som etter min oppfatning er i overkant krasse, tidvis unødvendige og lite konstruktive, men aldri mobbing.

Hva gjelder rettskriving er dette noe jeg aldri har vært spesielt opptatt av, men jeg har ikke noe imot at andre er det.

Som en del andre har påpekt hadde dette blitt et utrolig kjedelig og unyttig forum hvis alle til enhver tid skulle ta hensyn til at mottageren muligens er svært nærtagende og bedrevet selvsensur deretter.

Re: Mobbing på terrengsykkel.no [Re: sigmund1] #1105017 30/01/2011 16:32
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Sitat: sigmund1

Forøvrig har jeg ikke sett antydning til mobbing på dette forumet siden jeg begynte å følge det for et par år siden. En del kommentarer som etter min oppfatning er i overkant krasse, tidvis unødvendige og lite konstruktive, men aldri mobbing.

Enig. Det kan tenkes noen få tvilstilfeller, men å påstå at det har foregått målrettet mobbing lenge på dette forumet krever dokumentasjon.

Quote:
Som en del andre har påpekt hadde dette blitt et utrolig kjedelig og unyttig forum hvis alle til enhver tid skulle ta hensyn til at mottageren muligens er svært nærtagende og bedrevet selvsensur deretter.

Enig igjen. Og som også Dan har påpekt har forumet eksistert i snart 10 år uten noen gang å synke ned til VG-debatt-nivå, noe som antageligvis også hadde tatt knekken på forumet. Slikt skjer ikke av seg selv.

Martin

Re: Mobbing på terrengsykkel.no [Re: M@rtin] #1105027 30/01/2011 16:54
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hva med å prøve å synke oss til vg-debatt-nivå? Hadde vørt et spennende prosjekt.

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Mobbing på terrengsykkel.no [Re: polkaDOT] #1105030 30/01/2011 17:02
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: polkaDOT
Hva med å prøve å synke oss til vg-debatt-nivå? Hadde vørt et spennende prosjekt.

OK

Ær du helt idjot eller, dette er dem sossialista sin feil, dem tar alle penga våres og slipper inn alle utlenningene såmm tar jobba og damene våres å greier.

osv. osv.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Mobbing på terrengsykkel.no [Re: gare] #1105032 30/01/2011 17:08
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Synes akkurat inneværende debatt har vært i nærheten av vg-debatt-nivå en god stund allerede, jeg. ICON_WINK

Re: Mobbing på terrengsykkel.no [Re: gare] #1105034 30/01/2011 17:12
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: gare

Ær du helt idjot eller, dette er dem sossialista sin feil, dem tar alle penga våres og slipper inn alle utlenningene såmm tar jobba og damene våres å greier.

osv. osv.

dEt er ikke utlennnninege som er probleme,men
at vi blir bombardert med hjenrevaskstråler fra jumbo gjeter!

De planlkegger sikkert noe skommelt nede i Davos,snart jobber alle som slaver for regjeringe,n!

Våkn opp for det er for sendt!

Trykk for å se...
Dette er bare et tulleinnlegg,men jeg har lagt merke til at det er en del slike kommentarer på diverse nettdebatter...

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Mobbing på terrengsykkel.no [Re: gare] #1105035 30/01/2011 17:12
Dan Offline
More than words
More than words
slipper inn alle utlenningene såmm tar jobba og damene våres å greier.

Måbbing!!3

Re: Mobbing på terrengsykkel.no [Re: gare] #1105037 30/01/2011 17:13
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: polkaDOT

OK

osv. osv.

Jøss. I en så kort setning klarte du å utlyse hvem jeg er !!

Er både utlenning, sossialist, og i telleg tok jeg en norsk dame!

Redigert av polkaDOT; 30/01/2011 17:14.

Team Ibis / Probike

Re: Mobbing på terrengsykkel.no [Re: polkaDOT] #1105042 30/01/2011 17:23
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
ær du en sånn forbainja komunistsossialsit fra polen eller?
Dokke ta alle våres jobber det ær da snart ikje nokke jobbe ijen for ærlige nårske håntverkare som eg

Re: Mobbing på terrengsykkel.no [Re: Tange] #1105051 30/01/2011 17:38
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg ikke hverre polsk. Eller håntverkar.

Team Ibis / Probike

Re: Mobbing på terrengsykkel.no [Re: polkaDOT] #1105056 30/01/2011 17:47
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
de ær da det samma dokke utlenninge ær snyltere alasamman og tar jobbe våres

Re: Mobbing på terrengsykkel.no [Re: Tange] #1105069 30/01/2011 18:14
femte_gir Offline
Besatt
Besatt

Re: Mobbing på terrengsykkel.no [Re: femte_gir] #1105073 30/01/2011 18:27
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Noen snakket om matpriser. Da greier ikke jeg å la være og kommer med kjøpeparitet og The Big Mac Index: (Og ja, det er dyrt med mat i Norge (i kroner og øre, eller dollar som her))

Men nå har vel tråden sporet av?

Vedlegg 201030fnc885.gif
Redigert av Garpen; 30/01/2011 18:28. Rediger grunn: manglet en: ), ikke en :)

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Mobbing på terrengsykkel.no [Re: Garpen] #1105087 30/01/2011 18:49
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Re: Mobbing på terrengsykkel.no [Re: Garpen] #1105147 30/01/2011 20:57
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Big Mac e'kke mat! Det egner seg ikke en gang til dyrefôr.

Denne indeksen er i grunn en lønnsindeks. Siden Big Mac er laget av matavfal så blir prisen i høy grad regulert av det lokele lønnsnivået (ca. 95%*). At vi har høye lønninger i Norge var ikke akkurat en bombe nei.

* de siste 5% er koblet til prisen på renovasjon/søppelhåntering.

Re: Mobbing på terrengsykkel.no [Re: Tange] #1105157 30/01/2011 21:10
hårfin Offline
Ringrev
Ringrev
Til de som tror det er viktig med rettskrivning:

‎"From Cambridge University .

O lny srmat poelpe can raed tihs.
I cdnuolt blveiee taht I cluod aulaclty uesdnatnrd waht I was rdanieg. The phaonmneal pweor of the hmuan mnid, aoccdrnig to a rscheearch at Cmabrigde Uinervtisy, it deosn't mtt...aer in waht oredr the ltteers in a wrod are, t he olny iprmoatnt tihng is taht the frist and lsat ltteer be in the rgh it pclae. The rset can be a taotl mses and you can sitll raed it wouthit a porbelm. Tihs is bcuseae the huamn mnid deos not raed ervey lteter by istlef, but the wrod as a wlohe. Amzanig huh? yaeh and I awlyas tghuhot slpeling was ipmorantt! if you can raed tihs psas it on !!

Wish it * dream it * do it
Re: Mobbing på terrengsykkel.no [Re: Tange] #1105167 30/01/2011 21:29
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Man kan i grunnen si mye om Big Mac. Noen steder i verden blir det skattlagt som sukkertøy på grunn av høyt sukkerinnhold i "brødet". Og det egner seg ikke som menneskeføde. Men indeksen er mer et mål på lønn/valuta enn på matpriser - helt enig med deg.

Tingen er den at mye rart kan hevdes med rette med de "riktige" argumentene. Å kunne argumentere for seg er viktig, men man må passe seg for å ikke bli spist av sine egne krav til argumentasjon!

Jeg savner forøvrig et skikkelig diskusjonsfag i skolen/på universitetet, dialektikk og logikk er forlatt i en bakevje av Humaniora.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Mobbing på terrengsykkel.no [Re: Tange] #1105178 30/01/2011 22:13
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Sitat: Tange
Big Mac e'kke mat! Det egner seg ikke en gang til dyrefôr.

Denne indeksen er i grunn en lønnsindeks. Siden Big Mac er laget av matavfal så blir prisen i høy grad regulert av det lokele lønnsnivået (ca. 95%*). At vi har høye lønninger i Norge var ikke akkurat en bombe nei.

* de siste 5% er koblet til prisen på renovasjon/søppelhåntering.

Siden det er "populært" å krangle og kværrulere mest mulig skulle jeg gjerne sett noe dokumentasjon på at Big Macen er laget av matavfall. Du er nemlig ganske "far off" akkurat nå ICON_WINK

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Mobbing på terrengsykkel.no [Re: bjerkseth] #1105206 31/01/2011 05:05
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
fishwhack

Hey! Jeg var ennå i VG-debattmodus din dust! Gå å ta deg en bolle med de andre.

Re: Mobbing på terrengsykkel.no [Re: Hæ?] #1105256 31/01/2011 08:32
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: Hæ?
Mobbing har mer eller mindre klare definisjoner som alle fordrer at dette er noe som gjentar seg og pågår over tid.

Sitat: helsedirektoratet.no
Arbeidstilsynet tar utgangspunkt i Einarsen m.fl (1991), og definerer mobbing på følgende måte: "Mobbing er når en person gjentatte ganger og over tid utsettes for negative handlinger". Andre baserer seg på Dan Olweus (1992) sin definisjon: "Mobbing er gjentatt negativ eller ondsinnet atferd fra en eller flere rettet mot en elev som har vanskelig for å forsvare seg. Gjentatt erting på en ubehagelig og sårende måte er også mobbing".

Min uthevelse.

Klare definisjoner, my ass.

Negativ er ikke klart definert. Mobbing er definert av mobbofferet.

Hvis jeg synes det er negativt at noen til stadighet skal pirke på rettskriving hver gang jeg poster noe på et forum, kan jeg kalle dette mobbing. At ingen andre er enige med meg er irrelevant.

Anonym5
Re: Mobbing på terrengsykkel.no [Re: anonym5] #1105268 31/01/2011 08:57
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Jepp. Derfor jeg skriver " ... mer eller mindre klare definisjoner ..." ICON_SMILE Hva er over tid? Hva er gjentatte ganger? Hva er vanskelig å forsvare seg?

Det er på grensen til arroganse å være definitiv i definisjoner av noe som ikke empirisk kan fastslåes med 100% sikkerhet. Og bare for å ha det på det tørre - å til stadighet bli pirket på for rettskriving og feil kan til slutt bli mobbing, ja. Men nå er vi over i samme ullne landskap som vi var i med den ostemasseskapte månen.

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Mobbing på terrengsykkel.no [Re: Hæ?] #1105279 31/01/2011 09:23
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Hæ?
Og bare for å ha det på det tørre - å til stadighet bli pirket på for rettskriving og feil kan til slutt bli mobbing, ja.

Det vil jeg si at det kan bli om man til stadighet velger å gjøre det mot samme person. Er det forskjellig person fra gang til gang er man ikke der. Og det er nok tilfelle her på forumet.

Re: Mobbing på terrengsykkel.no [Re: Hæ?] #1105284 31/01/2011 09:33
D
DagRS Offline
Ivrig
Ivrig
D
Morsomt at du trekker fram Ståle Einarsen.
Jeg hadde gleden av å jobbe sammen med Ståle i min tid i Bergen.
Vi skrev blant annet artikler om "seksuell trakassering" og "mobbing på arbeidsplassen" sammen.

Jeg lærte mye om den subjektive komponenten (som Pontiff fremhever) i mobbing og hvor viktig den er. Jeg opplevde at den kunne slå begge veier.

Enkelte ønsker ikke å bli oppattet som "offere" og vil av den grunn ikke definere seg selv som "mobbeoffere" selv om andre mener at de er utsatt for mobbing/trakassering.
Andre mener at de er utsatt for mobbing/trakassering selv om mobberene eller andre rundt dem ikke nødvendigvis oppfatter atferden som mobbing/trakassering.

I klare tilfeller med grove overtramp og fysisk vold er det som oftest ingen tvil. Det er de subtile og mindre grove overtrampene som ofte skaper tvil...

"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success."
~ Doug Larson

Side 15 av 19 1 2 13 14 15 16 17 18 19

Moderator  support