|
|
Mobbing på terrengsykkel.no
|
Re: Mobbing på terrengsykkel.no
[Re: femte_gir]
29/01/2011 20:44
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Fantastisk, takk for den.
|
|
|
[Re: femte_gir]
29/01/2011 20:46
|
GeirK
More than words
|
More than words
Den er flott. Jeg hadde ikke nølt med å hjelpe en som ble mobbet her inne. Det er bare det at jeg ikke ser mye av det.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: mtbmaniac]
29/01/2011 20:49
|
GeirK
More than words
|
More than words
[quote=mtbmaniac]Dette er da ikke en konkurranse. Pick yer fights! Konkurrér heller med de japanske, tyske og amerikanske konkurrentene (selskapene). [/quote
Hvorfor føler du for å opplyse meg om dette?
Og hvem er de erfarne brukerne?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
29/01/2011 20:56
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
1. fordi det for meg virker som om du til tider kaster bort energi på å kjempe irrellevante kamper, og mer enn det sier jeg ikke 2. de får selv rekke opp hånden, jeg er opptatt med å kvesse sløve til kniven 
|
|
|
29/01/2011 21:00
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg er sterkt uenig! Erfarne brukere her som føler seg såpass ovenpå at de mener de kan rette på andre burde heller ta seg en bolle og holde kjeft! Jeg føler at man i denne diskusjonen gang på gang glemmer hva som faktisk begynte det hele, og det var rett og slett følgende: -Hei, jeg skal søke spåns, hva skal jeg tenke på. -Tenk på språket, det er viktig. Diskusjonen har deretter beveget seg med en rar grunnforutsetning om at pirking er mobbing, og alle som ikke er enige i det er mobbere, bevisst eller ubevisst. Jeg er ikke i tvil om hvem jeg synes bør ta seg en bolle, og det er de som overreagerer noe grassalt så fort de ser at noen mener noe de ikke er enige i, som f eks at skriftlig fremstilling på et skriftlig forum er viktig.
|
|
|
29/01/2011 21:20
|
EgilS
More than words
|
More than words
Seriøst! Mener du Egil, at ferske brukere skal måtte akseptere enhver form for oppførsel fra erfarne brukere, ellers bør de "være forsiktig med å hive seg inn i forumet" - dvs holde seg unna forumet?? Kan de brukere som mener de har mer rett enn ferskinger til å delta her være så greie å rekke opp hånden? (så skal jeg kutte den av med en sløv kniv, veeldig saakte og forsiktig  ) Jeg forventer at også erfarne brukere oppfører seg som folk, liksom ferske brukere også må oppføre seg. At man har noen skrivefeil går ikke innunder at man "ikke oppfører seg som folk". Oppfører man seg som om man mangler folkeskikk må man regne med å få krass tilbakemelding (som jeg også har fått et par ganger.) Jeg tror ikke du har lest ordentlig det jeg har skrevet, eller det Raskall skrev. Ingen må akseptere "enhver form for oppførsel", hverken fra ferske eller erfarne brukere. Raskall skrev at om man er nærtagende så bør man være forsiktig med å hive seg ut i diskusjonforum. Man skal ikke ha sett så mange forum på nettet for å se dette. Faktisk så er terrengsykkel.no forholdsvist snilt (subjektivt) sammenlignet med mer almennt tilgjengelige forum (for eksempel i aviser). Jeg sier ikke at det bør være slik, men at dette er virkeligheten. Så kan man gjerne ønske at det ikke var slik, og også jobbe for at det ikke blir slik, men inntil videre er det en situasjon man må forholde seg til. En annen ting: jeg ser liten forskjell på gamle, og relativt nye brukere, når det gjelder dårlig oppførsel overfor nykommere. I den tråden det ble vist til kom de to første kommentarene fra én ny og én gammel bruker. Ting tre: Jeg er enig med Dan om at dette er dratt alt for langt i forhold til "forseelsene" det er snakk om. Det som ligner mest på mobbing her er det som gjøres overfor Geir. Det er sånn sett langt verre enn de opprinnelige kommentarene, både fordi det er mer gjennomtenkt, mer usaklig, gjentagende og langt mer personlig rettet. Ikke for det, Geir tåler det nok rimelig godt.
Redigert av EgilS; 29/01/2011 21:28.
|
|
|
29/01/2011 21:37
|
GeirK
More than words
|
More than words
1. fordi det for meg virker som om du til tider kaster bort energi på å kjempe irrellevante kamper, og mer enn det sier jeg ikke Irrelevante for hvem? 2. de får selv rekke opp hånden, jeg er opptatt med å kvesse sløve til kniven  [/quote] engekri har vært er siden 2003, men har under 2000 innlegg. Gunner_one har under to års fartstid, og litt mer enn 500 innlegg. Er det motet som svikter når du ikke kan nevne navn, eller har du andre grunner til å uttrykke deg så gåtefullt? Bare si hvem du mener!
|
|
|
[Re: EgilS]
29/01/2011 21:38
|
GeirK
More than words
|
More than words
Geir tåler det nok rimelig godt. Ja bevare meg vel. Jeg blir ikke irritert en gang - bare full av medlidenhet.
|
|
|
29/01/2011 21:45
|
jeth
Camoboy
|
Camoboy
Min personlige oppfatning er at dette ikke er et forholdsvist snillt forum. Det er oftere enn sjelden en ganske hatsk og krass tone her, spesielt i snikksnakk og pølsevev delen. Det er trist. Jeg skjønner veldig godt hvis enkelte nye brukere sliter med å føle seg velkommen, det er ingen som helst tvil i mitt hode om at det finnes en del gubber her som har sine klare oppfatninger om i hvilken form dialogen skal forekomme og de (gubbene) ligger ikke to fingre imellom når de hevder sin rett.
Og så er jeg selvfølgelig klar over at jeg ikke akkurat bidrar til at konfliktnivået senkes i mange sammenhenger; for min del handler det om at det hender jeg blir provosert, det hender jeg får et inntrykk av at urett blir begått og da setter jeg de virkemidler jeg har til rådighet i spill.
Redigert av jeth; 29/01/2011 21:46.
Jens
|
|
|
[Re: Dan]
29/01/2011 21:48
|
progres
Besatt
|
Besatt
Jeg er ikke i tvil om hvem jeg synes bør ta seg en bolle, og det er de som overreagerer noe grassalt så fort de ser at noen mener noe de ikke er enige i, som f eks at skriftlig fremstilling på et skriftlig forum er viktig. ta deg en bolle selv du. folk reagerer. hvis det er noen som overreagerer så er det de som blir støtt når deres selvgestaltede, overopphøyde , nesevise og bedreviterske ego blir utfordret på hvilke rett de har til denne typen korrekturlesing. EDIT : i denne sammenhengen er forresten grassat den riktige formen av ordet EDIT 2: jeg var litt vel hard her og tar tilbake halvparten 
Redigert av progres; 29/01/2011 22:04.
|
|
|
[Re: jeth]
29/01/2011 21:55
|
EgilS
More than words
|
More than words
Beklager, men her er jeg ganske uenige med deg. Da har du nok en helt annen oppfatning av hva hatsk er enn jeg har. Og hvis man teller opp antall diskusjoner her vil nok et svært lite mindretall ende opp som særlig krasse.
Tvert i mot synes jeg tonen generelt er utrolig inkluderende, og man finner ikke mange steder hvor folk er så behjelpelige som her. Og det er vel ofte "gubbene" som er mest hjelpsomme.
|
|
|
29/01/2011 22:03
|
jeth
Camoboy
|
Camoboy
Min oppfatning er at du beskriver forumet slik det var for noen få år siden. Men dessverre har mange av ressurspersonene forsvunnet, personer som bidro til at slike som meg følte meg velkommen, personer som bidro til at det var en høy sykkelfaglig standard her. Hvis du teller etter så ser du sikkert at det er et poeng.
Redigert av jeth; 29/01/2011 22:08.
Jens
|
|
|
29/01/2011 22:14
|
EgilS
More than words
|
More than words
Hvilke ressurspersoner? De fleste av de mer fremtrendende fra den gangen jeg registrerte meg er fremdeles her. Den eneste jeg savner (i farten) slik sett er Bik3man, men han "kranglet" ikke særlig mye mindre enn mange andre? Mulig det er andre jeg ikke kommer på i farten.
Det som ikke har forandret seg er vel helst de gamle brukerne? De er stort sette de samme som tidligere, og de oppfører seg vel omtrent som tidligere? Jeg tror det blir feil å legge skylden for utviklingen på det som har forandret seg minst. Der forumet har forandret seg mest er antallet aktive brukere. Klart at man vil merke det på et vis.
|
|
|
29/01/2011 22:24
|
Dan
More than words
|
More than words
Min oppfatning er at du beskriver forumet slik det var for noen få år siden. Men dessverre har mange av ressurspersonene forsvunnet, personer som bidro til at slike som meg følte meg velkommen, personer som bidro til at det var en høy sykkelfaglig standard her. Hvis du teller etter så ser du sikkert at det er et poeng. Hvis du ser nøye etter så er ganske mange av dem her fortsatt. Det er bare litt vanskeligere for dem å farge forumet når det er 13000 brukere isteden for noen hundre.
|
|
|
[Re: Dan]
29/01/2011 22:33
|
jeth
Camoboy
|
Camoboy
De personene vi eventuellt snakker om var viktige bidragsytere for noen få år siden. At de ikke er det lenger handler ikke om at forumet er blitt større og at disse stemmene har "druknet" i massene, men at aktivitetsnivået deres har sunket.
Akkurat nå er det egentlig fryktelig enkelt å dominere her. Mye enklere enn for et par år siden da det var færre brukere. Et paradoks.
Jens
|
|
|
29/01/2011 22:43
|
progres
Besatt
|
Besatt
hvor ble det av supernalle f.eks - og hvorfor?
Redigert av progres; 29/01/2011 22:44.
|
|
|
[Re: progres]
29/01/2011 22:49
|
EgilS
More than words
|
More than words
Ble av? Han har hatt 3 innlegg i dag, det siste for knappe 5 timer siden. 
|
|
|
29/01/2011 22:50
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
På en måte er jeg enig, og ikke enig.
Av og til hender det at det dukker opp krasse kommentarer, og på grunn av trådene har sporet veldig mye av. Ganske ofte er det bare (d)en gammel/samme gjeng(en) som holder den krasse tonen når de grove diskusjonene blir fyrt opp.
På en måte føler jeg at det blir one man show, ikke på grunn av det er en person som bare holder det gående, men ofte at det blir alle mot en.
Men jeg synes ikke at ts er så voldsomt. Og mange av de gamle gubbene er ofte de som først er ute med å hjelpe hvis du spør, ofte fordi de bruker mesteparten av tiden sin på jobb til å sitte på forumet!
|
|
|
29/01/2011 22:59
|
progres
Besatt
|
Besatt
my bad - jeg mener selvfølgelig "hvilepuls"
|
|
|
29/01/2011 23:01
|
Dan
More than words
|
More than words
De personene vi eventuellt snakker om var viktige bidragsytere for noen få år siden. Da snakker vi kanskje ikke om de samme personene eller så er du uoppmerksom eller uforskammet.  Akkurat nå er det egentlig fryktelig enkelt å dominere her. Mye enklere enn for et par år siden da det var færre brukere. Et paradoks. Du får det å høres ut som at noen bevisst prøver å dominere. Det tror jeg i tilfelle er ganske vanskelig. At noen er litt overivrige på rettskrivingsfronten har neppe noen innvirkning på hva folk får snakket om på rittforumet eller om de får svar på sitt spørsmål om gir på deleforumet.
|
|
|
[Re: progres]
29/01/2011 23:54
|
EgilS
More than words
|
More than words
my bad - jeg mener selvfølgelig "hvilepuls" Tja? At brukere forsvinner eller blir mindre aktive er vel rimelig naturlig og kan sikkert ha flusst av årsaker; endret livssituasjon, andre interesser, gått lei, ... At noen mobbes bort er vel den minst sannsynlig årsaken. Og det er i hvert fall ikke årsaken til at Hvilepuls ble mindre aktiv (han dukker da opp innimellom). Han er vel her i stor grad for nettopp å få til litt "spesielle" diskusjoner.
|
|
|
30/01/2011 05:42
|
GeirK
More than words
|
More than words
Min personlige oppfatning er at dette ikke er et forholdsvist snillt forum. Det er oftere enn sjelden en ganske hatsk og krass tone her, spesielt i snikksnakk og pølsevev delen. Det er trist. Jeg skjønner veldig godt hvis enkelte nye brukere sliter med å føle seg velkommen, det er ingen som helst tvil i mitt hode om at det finnes en del gubber her som har sine klare oppfatninger om i hvilken form dialogen skal forekomme og de (gubbene) ligger ikke to fingre imellom når de hevder sin rett.
Og så er jeg selvfølgelig klar over at jeg ikke akkurat bidrar til at konfliktnivået senkes i mange sammenhenger; for min del handler det om at det hender jeg blir provosert, det hender jeg får et inntrykk av at urett blir begått og da setter jeg de virkemidler jeg har til rådighet i spill.
Siden du ser det på denne måten, undres jeg over om du har trøbbel med å skille mellom uenighet og uvennskap, og at du er i overkant sensitiv til direkte tale. Når det diskuteres f.eks familien jeg vokste opp i, tror utenforstående noen ganger at vi krangler til tross for at ingen hever stemmen eller bruker ukvemsord. Vi er bare grunnleggende uenige og later ikke som det ikke er tilfelle. Dette er gjerne folk som enten vokste opp i familer der man ikke diskuterte i særlig grad, men lusket rundt hverandre i fred og fordragelighet, og sa man noe, ble det pakket inn i bomull. Kommer man fra en slik beskyttet tilværelse, kam det være et sjokk å se folk diskutere rasjonelt med direkte tale. I såfall må man vurdere om man har utbytte av å lese de diskusjonene. Hvis du leser alle innleggene på S,P,S&V i løpet av siste uke, vil du se at vurderingen din ikke stemmer, men er farget av den siste tråden du leste. Det er et helt normalt utslag av menneskets manglende evne til å trekke korrekte slutninger basert på anekdotiske observasjoner. De siste hendelser sittet sterkest i minnet og man er gjerne litt forutintatt og set ikke det man ser, men det man ser etter. Når det gjelder forumet utvikling, har jeg bivånet og deltatt i friske diskusjoner siden 2003, og mitt inntrykk er at banning, ukvemsord og "name calling" har avtatt. Men det kan godt være mine analytiske evner som spiller meg et puss.
|
|
|
30/01/2011 06:28
|
GeirK
More than words
|
More than words
Kan man ikke bare slutte å svare på det negative GeirK skriver?
Skriver jeg mye negativt? Andreas83. Kan du ikke være så snill å fortelle HVA det er for negativt jeg har skrevet i denne tråden før du skrev din oppfordring? Hvis du er tøff nok til å kritisere noen, synes jeg du må tøre å gi forklaringen bak utsagnet. Jeg har lest alle kommentarene før ditt utsagn og ser ikke noen ting negativt. Eenten har jeg dårlig selvinnsikt eller så er du forutintatt alternativt svært hårsår. Jeg finner i allefall ingen andre forklaringer.
|
|
|
[Re: polkaDOT]
30/01/2011 07:24
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ganske ofte er det bare (d)en gammel/samme gjeng(en) som holder den krasse tonen når de grove diskusjonene blir fyrt opp.
Men hvem er det som fyrer opp de grove diskusjonene? Du kan jo lese gjennom denne tråden fra begynnelsen og se hvem som drar i gang med det første krasse innslaget.
|
|
|
30/01/2011 07:54
|
Amou
Ringrev
|
Ringrev
Ja, og har man en alvorlig sykdom, er man utlending, mangler man et ben eller er man på andre måter annerledes enn normen, må man virkelig gå med et skilt for å advare andre om dette på forhånd slik at de kan ta seg sammen og oppføre seg som folk!
Eventuelt kan andre oppføre seg litt mindre krasst, heller holde kjeft, eller eventuelt ta tak i det som er positivt heller. I dette tilfellet at vedkommende hadde fått plass på et kjempespennende adventureritt. Godt sagt. Støttes 100%
Flyt & Nyt
|
|
|
[Re: Amou]
30/01/2011 09:16
|
GeirK
More than words
|
More than words
Man kan også, før man kritiserer noen for å være sjefsmobbere, negative, språkhitlere, eller som redaktøren en gang kalte meg: "en som ofte sørger for at folk føler seg utilpass, kverulert med, misforstått og tråkka på "
... kanskje tenke over om en objektivt sett har rett til å hevde det, eller om ens inntrykk har blitt farget av enkeltepisoder eller feiltolkinger - før man skriver det.
Dopapiret trakk sin "språk-hitler"-karakteristikk etter å ha blitt gjort oppmerksom på at dette er noen som skjer kanskje en gang eller to i året fra min side.
Dette gjelder også i det virkelige liv. Du vil bli forbauset over hvor mye negativ kritikk som stopper av seg selv, dersom du selv prøver å finne belegg for påstanden din før du fremsetter den.
Det beste eksemplet er en typisk ekteskapelig ordveksling: "Du lukker ALDRI igjen kjellerdøra." Dette er som regel feil all den stund man bare legger merke til de gangene det ikke gjøres, men naturlig overser de gangene det gjøres. Min fru har forstått og godtatt at når jeg har vært i kjelleren ti ganger på en dag, og glemt døra én av dem, så er det en urettferdig beskyldning.
Jeg godtar ikke urettferdige beskyldninger, og de som har et problem med det, bør slutte å komme med urettferdige beskyldninger.
|
|
|
30/01/2011 09:25
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ganske ofte er det bare (d)en gammel/samme gjeng(en) som holder den krasse tonen når de grove diskusjonene blir fyrt opp.
Men hvem er det som fyrer opp de grove diskusjonene? Du kan jo lese gjennom denne tråden fra begynnelsen og se hvem som drar i gang med det første krasse innslaget. Aldri sakt at det er deg som fyrer opp en krass diskusjon. Det jeg prøver å si at når de blir fyrt opp, så dukker alltid den samme gjengen for å fortsette. Og ofte blir det alle mot enten deg, eller supernalle.
|
|
|
[Re: polkaDOT]
30/01/2011 09:35
|
GeirK
More than words
|
More than words
|
|
|
30/01/2011 09:44
|
hårfin
Ringrev
|
Ringrev
Min personlige oppfatning er at dette ikke er et forholdsvist snillt forum. Det er oftere enn sjelden en ganske hatsk og krass tone her, spesielt i snikksnakk og pølsevev delen. Det er trist. Jeg skjønner veldig godt hvis enkelte nye brukere sliter med å føle seg velkommen, det er ingen som helst tvil i mitt hode om at det finnes en del gubber her som har sine klare oppfatninger om i hvilken form dialogen skal forekomme og de (gubbene) ligger ikke to fingre imellom når de hevder sin rett Jeg er en relativt ny bruker her, og om noen her i verden er hårsår og nærtagende så er det meg... Jeg har imidlertid ikke noe å utsette på velkomsten jeg har fått her. Jeg syns stort sett tonen er veldig grei her. Jeg spør om ting, og får svar på det jeg lurer på, og jeg lurer ofte på "dumme" ting  Det har hendt at jeg har reagert på ting, men etter en time-out i tenkeboksen har jeg kommet på bedre tanker. Ofte har det hjulpet å ikke lese så mye mer enn det som faktisk står skrevet. Som ny bruker har jeg observert at nivået er høyt, både kunnskapsmessig og språkmessig. Her har jeg prøvd å innordne meg, og det har funka for meg Ellers må jeg si jeg gleder meg til at denne tråden dør ut, ikke mye nytt og konstruktivt etterhvert, og likevel må jeg sjekke alle nye innlegg 
Wish it * dream it * do it
|
|
|
[Re: hårfin]
30/01/2011 09:49
|
Raskall
More than words
|
More than words
Min personlige oppfatning er at dette ikke er et forholdsvist snillt forum. Det er oftere enn sjelden en ganske hatsk og krass tone her, spesielt i snikksnakk og pølsevev delen. Det er trist. Jeg skjønner veldig godt hvis enkelte nye brukere sliter med å føle seg velkommen, det er ingen som helst tvil i mitt hode om at det finnes en del gubber her som har sine klare oppfatninger om i hvilken form dialogen skal forekomme og de (gubbene) ligger ikke to fingre imellom når de hevder sin rett Jeg er en relativt ny bruker her, og om noen her i verden er hårsår og nærtagende så er det meg... Jeg har imidlertid ikke noe å utsette på velkomsten jeg har fått her. Jeg syns stort sett tonen er veldig grei her. Jeg spør om ting, og får svar på det jeg lurer på, og jeg lurer ofte på "dumme" ting  Det har hendt at jeg har reagert på ting, men etter en time-out i tenkeboksen har jeg kommet på bedre tanker. Ofte har det hjulpet å ikke lese så mye mer enn det som faktisk står skrevet. Som ny bruker har jeg observert at nivået er høyt, både kunnskapsmessig og språkmessig. Her har jeg prøvd å innordne meg, og det har funka for meg Ellers må jeg si jeg gleder meg til at denne tråden dør ut, ikke mye nytt og konstruktivt etterhvert, og likevel må jeg sjekke alle nye innlegg Jeg er en relativt ny bruker her, og om noen her i verden er hårsår og nærtagende så er det meg... Jeg har imidlertid ikke noe å utsette på velkomsten jeg har fått her. Jeg syns stort sett tonen er veldig grei her. Jeg spør om ting, og får svar på det jeg lurer på, og jeg lurer ofte på "dumme" ting Det har hendt at jeg har reagert på ting, men etter en time-out i tenkeboksen har jeg kommet på bedre tanker. Ofte har det hjulpet å ikke lese så mye mer enn det som faktisk står skrevet. Som ny bruker har jeg observert at nivået er høyt, både kunnskapsmessig og språkmessig. Her har jeg prøvd å innordne meg, og det har funka for meg Ellers må jeg si jeg gleder meg til at denne tråden dør ut, ikke mye nytt og konstruktivt etterhvert, og likevel må jeg sjekke alle nye innlegg. HAHA!  (Takk, hårfin)
|
|
|
|
|