|
|
Mobbing på terrengsykkel.no
|
Re: Mobbing på terrengsykkel.no
[Re: Brusdalen]
#1103893
28/01/2011 13:07
|
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443 |
Ah ... jeg tenkte det var opp til personens egen opplevelse av noe utfra hva Brusdalen sier. Da holder det met et barn som mener månen er en gul ost, og en voksen som driter det ut. Det finnes flere enn en måte å gå fram for å fortelle et barn at månen ikke er en gul ost. En av disse kan helt sikkert bli oppfattet som mobbing!? Selvsagt. Men MÅ den det? Du gir uttrykk for det skriftlig ved det du skriver. Jeg antar du ikke mener det, men jeg skal jo lese hva du skriver, ikke hva jeg tror du mener ...
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
Re: Mobbing på terrengsykkel.no
[Re: progres]
#1103895
28/01/2011 13:09
|
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633
perbl
More than words
|
More than words
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633 |
Du har kanskje ikke vært lenge nok på forumet til å se det, men saken er at det oppstår nokså friske meningsutvekslinger med 5-6 ukers regelmessige intervaller sånn cirka. Skulle akkurat til å skrive noe av det samme sjøl, synes jeg har sett denne problemstillingen diskutert i litt forskjellige kontekster tidligere. Noen henger seg veldig opp i noen andres direkte måte å pirke i skriftspråk eller formuleringer, drar analogier litt langt til mobbing, Geir presiserer hvor langt han har kommet med å være opptatt av kvalitet i alle ledd og diskusjonen dør sakte men sikkert hen. Så er det bare å vente til neste gang. Sånn, det var min daglige dose selvopphøyde observatør-hersketeknikkpost 
Per B.
|
|
|
Re: Mobbing på terrengsykkel.no
[Re: perbl]
#1103897
28/01/2011 13:12
|
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 951
Thomas NWS
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 951 |
Hvis man slurver med språket, slurver man også med tanken.
-Nemo saltet sobrius, nisi forte insanit-
|
|
|
Re: Mobbing på terrengsykkel.no
[Re: perbl]
#1103898
28/01/2011 13:13
|
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 2,402
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 2,402 |
Da er jeg gjennomskuet, og kan gå tilbake til arbeidet  Kanskje jeg slenger meg med neste runde  Men "for the record": Mobbing er noe dritt! Ta hensyn da!?
|
|
|
Re: Mobbing på terrengsykkel.no
[Re: Brusdalen]
#1103901
28/01/2011 13:14
|
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 4,910
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 4,910 |
Hva synes folket om SV's forslag om eget mobbeombud?
Big wheels keep on turning
|
|
|
Re: Mobbing på terrengsykkel.no
[Re: Kjartandaddy]
#1103903
28/01/2011 13:15
|
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 4,910
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 4,910 |
Og hvordan er forresten sykkelføret inne i Brusdalen for tiden?
Big wheels keep on turning
|
|
|
Re: Mobbing på terrengsykkel.no
[Re: GeirK]
#1103905
28/01/2011 13:15
|
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 1,184
Raindog
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 1,184 |
Hva om noen føler seg mobbet av at det opplyses om at bakdekket deres er montert feil vei? Alle slike opplysninger kan framføres slik at det oppfattes som mobbing. Man kan begynne med "Er'e mulig?" eller man kan si det på en hyggelig måte. Dette eksempelet skiller seg etter min mening endel fra tidligere eksempler. Både døreksempelet og språkkritikk beveger seg innenfor en persons privatsfære, og da bør man trå litt mer forsiktig.
|
|
|
Re: Mobbing på terrengsykkel.no
[Re: Brusdalen]
#1103907
28/01/2011 13:18
|
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633
perbl
More than words
|
More than words
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633 |
Da er jeg gjennomskuet, og kan gå tilbake til arbeidet  Kanskje jeg slenger meg med neste runde  Men "for the record": Mobbing er noe dritt! Ta hensyn da!? Jeg har ganske godt innblikk i hva mobbing faktisk kan føre til i stygge tilfeller. Derfor er jeg også ganske reservert mot å kalle det som i mine øyne i verste fall er litt irriterende pedanteri for mobbing.
Per B.
|
|
|
Re: Mobbing på terrengsykkel.no
[Re: Brusdalen]
#1103908
28/01/2011 13:18
|
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 2,268
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jul 2009
Innlegg: 2,268 |
Etter å ha lest denne tråden blir jeg sittende igjen med en litt bisard tanke... Denne tanken er selvfølgelig ikke ment som å bidra til noe i denne diskusjonen, men folk her inne har jo mening om alt. Ei heller ment som å fornærme trådstarters grunn til å starte tråden.
Hvis en påpeker en feil/mangel eller nå hva det skal være til en person, dette blir gjort med tanke om bevisst å mobbe denne person.
Hvis mottakeren ikke oppfatter dette som mobbing, men konstruktiv kritikk. Er det da mobbing...?
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
|
|
|
Re: Mobbing på terrengsykkel.no
[Re: Kjartandaddy]
#1103909
28/01/2011 13:19
|
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 2,402
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 2,402 |
Og hvordan er forresten sykkelføret inne i Brusdalen for tiden? Sikkert glatt og skittent innover der, men det går greit å sykle i byen 
|
|
|
Re: Mobbing på terrengsykkel.no
[Re: Espen J]
#1103912
28/01/2011 13:20
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,573
JB.
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,573 |
Når jeg får støtteerklæringer over PM fra folk som støtter min mening fullt ut, men som ikke orker å ta opp kampen mot GeirK på grunn av hans og andres diskusjonsteknikker her, får vi ikke et nyansert syn på dette uansett...Det mest korrekte her må vel være å få eierne av forumet til å komme med en kommentar? Hvis ikke er jeg tilbake om noen timer Hvis man ikke "orker" å ta diskusjonen, sier ikke det da at saken kanskje ikke er så viktig like vel? Jeg klarer ikke helt å se hvorfor det skal være så utfordrende å diskutere med GeirK et al. hvis man faktisk har en mening og et snev av kunnskap. Ja, du må komme med saklige argumenter, og ikke løse påstander basert på synsing, men det er vel ikke ulikt andre seriøse diskusjoner? Spiren til hele denne tråden var at en person søkte kontakt med, eller tips om noen som kunne sponse han. Denne søknaden var skriftlig, men dessverre så full av syntaksfeil og grammatikkfeil at den ble oppfattet som relativt useriøs. På grunn av dette kom det flere råd om at en slik søknad bør være språklig korrekt for å bli tatt seriøst. Er dette mobbing? Er det erting/terging/plaging? Var det i det hele tatt ondsinnet? Jeg klarer ikke se det slik. Språk er makt, enten man liker det eller ikke. På et skriftbasert nettforum blir dette svært tydelig.
I was just riding along...
|
|
|
Re: Mobbing på terrengsykkel.no
[Re: perbl]
#1103919
28/01/2011 13:29
|
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 1,184
Raindog
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 1,184 |
Jeg har ganske godt innblikk i hva mobbing faktisk kan føre til i stygge tilfeller. Derfor er jeg også ganske reservert mot å kalle det som i mine øyne i verste fall er litt irriterende pedanteri for mobbing. Dette er jeg veldig enig i. Vi diskuterer nok ikke mobbing her. Det ufarliggjør nok fenomenet mobbing. Men har vi noe bedre ord?
|
|
|
Re: Mobbing på terrengsykkel.no
[Re: perbl]
#1103920
28/01/2011 13:29
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,573
JB.
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,573 |
Da er jeg gjennomskuet, og kan gå tilbake til arbeidet  Kanskje jeg slenger meg med neste runde  Men "for the record": Mobbing er noe dritt! Ta hensyn da!? Jeg har ganske godt innblikk i hva mobbing faktisk kan føre til i stygge tilfeller. Derfor er jeg også ganske reservert mot å kalle det som i mine øyne i verste fall er litt irriterende pedanteri for mobbing. Jess, det er viktig å ha et nyansert bilde av hva mobbing er. Om noen er frekk og uforskammet mot deg, betyr ikke det nødvendigvis at du blir mobbet. Det betyr bare at den personen er frekk og uforskammet. Mobbing er ubehagelig, men alt som er ubehagelig er ikke mobbing.
I was just riding along...
|
|
|
Re: Mobbing på terrengsykkel.no
[Re: kjerts]
#1103921
28/01/2011 13:31
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 2,203
perano
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 2,203 |
[..]overser mer av disse livsfarlige skrivefeilene.. Hvis det står om liv, synes jeg skrivefeil bør kunne påpekes. Prøv å sett inn kommaet som mangler i følgende setning...  "Heng ham ikke vent!"
|
|
|
Re: Mobbing på terrengsykkel.no
[Re: JB.]
#1103923
28/01/2011 13:32
|
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 951
Thomas NWS
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Feb 2009
Innlegg: 951 |
Språk er makt, enten man liker det eller ikke. På et skriftbasert nettforum blir dette svært tydelig. Spot on 
-Nemo saltet sobrius, nisi forte insanit-
|
|
|
Re: Mobbing på terrengsykkel.no
[Re: perano]
#1103933
28/01/2011 13:55
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
[..]overser mer av disse livsfarlige skrivefeilene.. Hvis det står om liv, synes jeg skrivefeil bør kunne påpekes. Prøv å sett inn kommaet som mangler i følgende setning...  "Heng ham ikke vent!" Sånn: Heng, ham ikke vent! Vant jeg?
|
|
|
Re: Mobbing på terrengsykkel.no
[Re: GeirK]
#1103935
28/01/2011 13:56
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 5,541
oivindg
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 5,541 |
Hvis man mistolker min trang til å komme til bunns i saker og ting og virkelig få vite hva som er fakta, så er det lett å gå i den fella at jeg ønsker å "vinne" diskusjonen. Det som gjør meg litt oppgitt innimellom, er at det virker som du bevisst formulerer deg sånn at det er lett å mistolke deg, rett og slett for å få i gang en krangel. Jeg synes du har så mye positivt å bidra med, at en litt "rundere" tone kunne gjort seg. Samtidig må jeg innrømme at jeg mange ganger (når jeg selv ikke går i fella) finner det underholdende å se kranglene som oppstår. Men det blir litt som boksing. Jeg synes det er en meningsløs sport, men det hender at jeg blir sittende klistret til skjermen for å se på likevel. Øivind
21:53Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
|
|
|
Re: Mobbing på terrengsykkel.no
[Re: Stein]
#1103937
28/01/2011 13:59
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 5,541
oivindg
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 5,541 |
Hvis det står om liv, synes jeg skrivefeil bør kunne påpekes. Sånn: Heng, ham ikke vent! Vant jeg? Ser ut som korrekt tegnsetting ikke er like livsviktig etter at vi fjernet dødsstraffen her i landet. Øivind
21:53Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
|
|
|
Re: Mobbing på terrengsykkel.no
[Re: oivindg]
#1103939
28/01/2011 14:04
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Jeg lar språket i mine snart 17.000 innlegg stå som eneste indikasjon på at jeg egentlig vet hvor de to mulige korrekte plasseringene av kommaet i den setningen er, jeg.
Jeg er, for protokollen, ett hundre prosent for at forumet skal strebe mot et riktigst mulig språk. De som ikke aksepterer det, får heller gå til det andre forumet, eller kanskje starte en egen blogg om at Geir og vennene hans er slemme mot dem. I slike later det til at "det riktige" er å skrive så dårlig som mulig.
|
|
|
Re: Mobbing på terrengsykkel.no
[Re: Stein]
#1103963
28/01/2011 15:03
|
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 1,184
Raindog
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 1,184 |
Er det noen som antyder at de ikke aksepterer at du er for et korrekt språk på forumet?
|
|
|
Re: Mobbing på terrengsykkel.no
[Re: oivindg]
#1103965
28/01/2011 15:03
|
Registrert: Sep 2002
Innlegg: 1,229
Lenny
Veteran
|
Veteran
Registrert: Sep 2002
Innlegg: 1,229 |
Hvis det står om liv, synes jeg skrivefeil bør kunne påpekes. Sånn: Heng, ham ikke vent! Vant jeg? Ser ut som korrekt tegnsetting ikke er like livsviktig etter at vi fjernet dødsstraffen her i landet. Øivind Ikke tegnsetting, men dårlig språk, førte til mistanke om bombetrussel på skole i Lørenskog i dag; «natta fra 28-29 januar når Fjellsrud skole sprenges!!! :D»
"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams
|
|
|
Re: Mobbing på terrengsykkel.no
[Re: oivindg]
#1103969
28/01/2011 15:12
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Hvis man mistolker min trang til å komme til bunns i saker og ting og virkelig få vite hva som er fakta, så er det lett å gå i den fella at jeg ønsker å "vinne" diskusjonen. Det som gjør meg litt oppgitt innimellom, er at det virker som du bevisst formulerer deg sånn at det er lett å mistolke deg, rett og slett for å få i gang en krangel. Jeg setter nok av og til opp små feller som generalister, stereotypister og overtolkere smeller i så det suser - fordi jeg synes generalisering, stereptypiong og overtolking er opphav til mye vondt her i verden.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Mobbing på terrengsykkel.no
[Re: Kjartandaddy]
#1103971
28/01/2011 15:20
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Trist at en tråd om mulig mobbing på forumet skulle utvikle seg til nettopp mobbing.
Dersom du ser denne meningsutvekslingen som mobbing, har du en annen virkeligsoppfatning enn meg. Jeg foreslår at du prøver å finne frem et par eksempler på mobbing. Hvis du ikke finner det, kan det jo hende at brillene du ser virkeligheten gjennom, trenger en liten puss. Hvis du derimot finner det, legger du enten noe annet i mobbing enn det jeg gjør eller så har du en virkeligsoppfatning som kanskje er inkompatibel med diskusjon på nettet. Jeg vet ikke hva forventningene dine til terrengsykkel.no er, men dersom du forventer et en kontinuerlig gruppeklem av et paradisisk cyber-utopia der alle er enig med alle til en hver tid, er det ikke rart du blir skuffet.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Mobbing på terrengsykkel.no
[Re: Espen J]
#1103972
28/01/2011 15:24
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
men som ikke orker å ta opp kampen mot GeirK på grunn av hans og andres diskusjonsteknikker her, Der har jeg full forståelse. Du er selv i ferd med å erfare hvor utrolig slitsomt det er å diskutere med folk som ikke godtar løsrevne argumenter uten fakta som argumenter i diskusjonen. Dersom det er alt man har å fare med, bør man ikke "orke" - for sin egen del.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Mobbing på terrengsykkel.no
[Re: EgilS]
#1103973
28/01/2011 15:26
|
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 3,010
Espen J
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 3,010 |
Sånn, på nett og fredagsfri: Forslag: Siden vi alle har interesse av et godt nivå på trådene her inne, hva om man bare svarer på det spørsmål handler om i trådene, og heller sender rettskrivingskurs på PM til trådstarter/svarer om man føler skrivinga er på trynet? Så slipper alle som ikke bryr seg å lese gjennom flere poster med ordretting, før det virkelige spørsmålet blir besvart?
(eventuelle ikke-mobbende avsporinger blir det jo uansett, men ja..) Kan du ikke svare egilS? Pleeeaaase.  Hvis du leser over sponsortråden, kom det 3 friske utvilsomt mobbende kommentarer på rekke og rad, før Nutte, Clotho_NOR og Øyvind V kritiserer mobbingen og svarer saklig, noe som blir slått rett ned like etter av GeirK's formaning om at hakking har man sin fulle rett til, uten noe "vennlig språklig veiledning" forøvrig. Dette blir som seg hør og bør kraftig kritisert, og da først er det forsøk fra mannen med humle i avataren til å komme med noe som med ekstrem godvilje kan tolkes som veiledning, men aller mest bortforklaring av sin egen handling. Jeg synes det å komme med tips om formulering (eller flagging av dysleksi) er på sin plass når noen skriftlig søker sponsor. Måten man fremstår på er absolutt relevant for potensielle sponsorer.
Så hvorfor kom dette så jævla sent i den tråden? Måtte den starte med hakking og hets? Her regner jeg med GeirK, englekri og Gunner_one har beklaget sin motbydelige framtreden for trådstarter i en PM i det minste!?
Trønder osv
|
|
|
Re: Mobbing på terrengsykkel.no
[Re: GeirK]
#1103975
28/01/2011 15:29
|
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 3,010
Espen J
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 3,010 |
notes pointing out Netiquette violations are often examples of poor Netiquette Bingo. Jeg håper at dopapiret ser sitt eget hykleri her. Han liker ikke at noen påpeker det andre skriver. Dette gir seg utslag i at han påpeker det andre skriver ... Jeg håper du ser ditt eget hykleri i at du bare henger deg opp i det som treffer meg og hva jeg gjør, når resten av teksten du quoter fra handler om hva du gjør. Men det er alltid enklere å ta til seg noe som støtter ens syn, enn det som ikke gjør det, det finnes det psykologiske avhandlinger om..
Trønder osv
|
|
|
Re: Mobbing på terrengsykkel.no
[Re: Espen J]
#1103977
28/01/2011 15:31
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Akkurat nå ser det ut som at GeirK og resten av den mafiaen der setter reglene for forumet..trist Hva ønsker du å oppnå med det utsagnet? Jeg ser for meg to alternativer a) En verbal utblåsning som gir deg et øyeblikks tilfredsstillelse av å ha "lettet på trykket". Den varer gjerne til du har lest et par poster til. Dersom dette er tilfelle, er det en egoistisk handling som tilfører deg en kortlivet positiv kvalitet, men ellers kun bidrar negativ. Den slags verbal masturbasjon bør man bedrive i enerom, mener jeg. b) Konstruktiv kritikk som har som hensikt å endre min adferd til det bedre sett i dine øyne. Dette liker jeg, men den MÅ være faktabasert - ellers formidler du kun et sentiment, som jeg ikke kan bruke til noe. Vår personalavdeling på jobb er soleklare på at f.eks medarbeidersamtaler MÅ være basert på fakta og IKKE på konklusjoner. Hvis ikke blir ikke kritikken konstruktiv og man oppnår absolutt ingen ting. Prøv litt faktabasert kritikk neste gang. Du vil bli overrasket over hvor mye synsing som stopper før den i det hele tatt når tastaturet når du prøver å finne fakta for å støtte opp om ytringen din.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Mobbing på terrengsykkel.no
[Re: GeirK]
#1103978
28/01/2011 15:32
|
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 3,010
Espen J
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 3,010 |
jeg ikke har tatt meg selv særlig høytidlig, og fordi jeg har en genuin interesse for alle folk jeg møter og ikke for statusen de måtte ha. Det er fasinerende med lærde og språksterke mennesker. Like fasinerende med personer over gjennomsnitt empatiske, kunstneriske eller sære. Arroganse og hovmodighet er ikke like tiltrekkende.... Dette er ikke langt unna hvordan jeg selv tenker. Det er derimot helt på viddene i forhold til hvordan du framstiller dine synspunkter. (fritt fram for å "GeirK'e" med "har du bevis?" her  )
Trønder osv
|
|
|
Re: Mobbing på terrengsykkel.no
[Re: Espen J]
#1103980
28/01/2011 15:34
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Jeg håper du ser ditt eget hykleri i at du bare henger deg opp i det som treffer meg og hva jeg gjør, når resten av teksten du quoter fra handler om hva du gjør. Men det er alltid enklere å ta til seg noe som støtter ens syn, enn det som ikke gjør det, det finnes det psykologiske avhandlinger om..
Det siste er jeg enig i, men jeg ser ikke helt hvor jeg har kritisert andres netiquette. Hjelper du til?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Mobbing på terrengsykkel.no
[Re: Espen J]
#1103981
28/01/2011 15:36
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Det er derimot helt på viddene i forhold til hvordan du framstiller dine synspunkter. (fritt fram for å "GeirK'e" med "har du bevis?" her  ) Som sagt - jeg kan ikke bruke den informasjonen til noe uten en faktabasert forklaring på hvorfor du ser det slik. Går det inn etterhvert, tro?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
|
|