Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 19 1 2 3 4 5 6 7 18 19

Mobbing på terrengsykkel.no

Re: Mobbing på terrengsykkel.no [Re: Espen J] #1103682 28/01/2011 09:04
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Jeg synes ikke denne diskusjonen fører noe konstruktivt sted.

Alle (inkludert de ordblinde) ønsker frem til nå at dette forumet skal befinne seg på et kvalitativt høyt nivå. Dette gjelder ikke bare språkføring, men også andre åpenbare ting slik som spamming, omgangsformer og trolling og ting som ennå diskuteres slik som blogging.

En dyslektiker kan ikke selv kontrollere den teksten han eller hun produserer 100%. Dette stiller krav både til de andre forumsdeltakerne og til dyslektikeren.

Dysleksi er ikke latskap, det er en manglende evne til å avkode bokstaver slik at de gir meningsfulle ord. Å kritisere dyslektikere for dårlig skriftspråk bidrar kun til å skremme dem vekk. Å gjøre slikt når man vet at vedkommende er dyslektiker er mobbing.

Også en dyslektiker kan bidra: Som StigB pleier å påpeke finnes det hjelpemidler, f.eks. stavekontroll i Firefox, det finnes også andre programmer som man kan installere på pc som er spesialdesignet for dyslektikere, der det inngår blant annet en talesyntese som kan brukes for å få lest opp tekster. Slik kan man ikke bare fortere forstå hva andre skriver, men også få lest opp sin egen tekst og luke bort uforståelige deler. En dyslektiker har ikke kun et problem med rettskrivingen; det tar ofte veldig lang tid å lese, slik at man ennå avkoder første innlegget, mens forumet allerede har kommet 12 innlegg videre. Også da hjelper en talesyntese.

Om en dyslektiker står frem med diagnosen er hans eller hennes valg. Jeg tror det er lite å tape på å stå frem som dyslektiker på vårt forum. Jeg er fortsatt rimelig overbevist om dette forumets kvalitative egenskaper at jeg tør påstå at ingen som gir seg til kjenne som dyslektiker vil bli mobbet her på grunn av dette.

Hittil har antallet bekjennende dyslektikere på forumet tilsvart omtrentlig de 5-7% som finnes i befolkningen.
Den dagen 35% av forumets deltagere flagger dysleksi i signaturen stiller seg saken seg anderledes devilsmile

Martin

Re: Mobbing på terrengsykkel.no [Re: Vanilla Ninja] #1103683 28/01/2011 09:06
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Vanilla Ninja

Sitat: Knirkekne
Det er mange som skriver disse ordne feil

Trøndersk: "dæm her ordne"
Skriftspråk: "disse ordner"
Og så skulle du hatt " " rundt frasen etter "skriver", siden dette tydeligvis er et sitat.

I begynnelsen var ordet...

Hehe, det skulle jo stå "ordene". Jeg skal slutte med denne stenkastingen i glasshuset mitt :-D

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Mobbing på terrengsykkel.no [Re: Knirkekne] #1103686 28/01/2011 09:14
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Forslag: Siden vi alle har interesse av et godt nivå på trådene her inne, hva om man bare svarer på det spørsmål handler om i trådene, og heller sender rettskrivingskurs på PM til trådstarter/svarer om man føler skrivinga er på trynet? Så slipper alle som ikke bryr seg å lese gjennom flere poster med ordretting, før det virkelige spørsmålet blir besvart?

(eventuelle ikke-mobbende avsporinger blir det jo uansett, men ja..)

Trønder osv
Re: Mobbing på terrengsykkel.no [Re: EgilS] #1103687 28/01/2011 09:15
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Dette er ikke et svar til noen. Mer en generell kommentar til trådens tema:

Jeg har ved et par anledninger følt meg mobbet her på forumet. Jeg har da gått i furtekroken frem til fornuften har tatt overhånd og gjort mitt beste for å tolke "mobbingen" som konstruktive tilbakemeldinger for så å forsøke etter beste evne å ta dem til etterretning. Jeg har da følt meg mindre mobbet og lagt det bak meg.

Har man f. eks. dysleksi så mener jeg kanskje at man må møtes et sted på midten. Man må innfinne seg med sitt "handicap" og akseptere at man får reaksjoner fra personer som ikke kjenner til dette handicappet. I tillegg er det slik at ikke alle leser alt så dette må være en gående prosess. Man må altså utvikle litt tykkere hud.

I tillegg må vi som ikke har dysleksi ha litt takhøyde og tenke oss om et par ekstra ganger før man svarer ufint til noen som helt klart og tydelig sliter med rettskrivingen. Om det som er skrevet er uforståelig kan man kanskje heller høflig spørre om vedkommende kan forsøke å omfrase seg på et muligens mer forståelig vis.

Men ting som konsekvente og/å-feil og da/når-feil synes jeg det er helt riktig å påpeke da dette nok bare skyldes dårlige vaner. Jeg mener faktisk at man gjør noen en tjeneste når man påpeker slikt fordi man da gir dem muligheten til å fremstå så intelligent som man sannsynligvis er i senere skriftlige diskusjoner.

Men nå har jeg brukt mer enn mine 5 minutters "røykepause" denne timen så jeg må avslutte dette innlegget. ICON_SMILE

Re: Mobbing på terrengsykkel.no [Re: Espen J] #1103688 28/01/2011 09:15
perbl Online
More than words
More than words
Jeg synes dere har en ganske lav terskel for "mobbing" om det som for noen er litt irriterende pirking på skriftspråk kvalifiserer som dette.

Per B.
Re: Mobbing på terrengsykkel.no [Re: bjerkseth] #1103689 28/01/2011 09:17
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: bjerkseth

Hva om vi lar flertallet av forumdeltakerne bestemme i hvilken grad de ønsker reaksjoner på språkslurv.

I hvilken grad er dette et problem?

Skal vi også stemme i hvilken grad forumdeltakerne bestemmer i hvilken grad de ønsker reaksjoner på valg av lyspærer i lamper.

M@rtin gjorde dette med meg en gang, noe jeg satte pris på. Det kan dog hende at dette ikke gjelder alle, og det er tross alt et sykkelforum.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Mobbing på terrengsykkel.no [Re: perbl] #1103693 28/01/2011 09:21
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: perbl
Jeg synes dere har en ganske lav terskel for "mobbing" om det som for noen er litt irriterende pirking på skriftspråk kvalifiserer som dette.

Jeg vil gå så langt som å si at enkelte her inne har så store problemer med å delta i en diskusjon og forholde seg til rasjonelle argumenter, at de bør vurdere om forumdeltakelse på internett er noe de bør drive med.

- Robert Green Ingersoll
Re: Mobbing på terrengsykkel.no [Re: Raskall] #1103696 28/01/2011 09:22
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Raskall

Har man f. eks. dysleksi så mener jeg kanskje at man må møtes et sted på midten. Man må innfinne seg med sitt "handicap" og akseptere at man får reaksjoner fra personer som ikke kjenner til dette handicappet. I tillegg er det slik at ikke alle leser alt så dette må være en gående prosess. Man må altså utvikle litt tykkere hud.

I tillegg må vi som ikke har dysleksi ha litt takhøyde og tenke oss om et par ekstra ganger før man svarer ufint til noen som helt klart og tydelig sliter med rettskrivingen. Om det som er skrevet er uforståelig kan man kanskje heller høflig spørre om vedkommende kan forsøke å omfrase seg på et muligens mer forståelig vis.

Men ting som konsekvente og/å-feil og da/når-feil synes jeg det er helt riktig å påpeke da dette nok bare skyldes dårlige vaner. Jeg mener faktisk at man gjør noen en tjeneste når man påpeker slikt fordi man da gir dem muligheten til å fremstå så intelligent som man sannsynligvis er i senere skriftlige diskusjoner.

Amen

- Robert Green Ingersoll
Re: Mobbing på terrengsykkel.no [Re: GeirK] #1103699 28/01/2011 09:25
progres Offline
Besatt
Besatt
Sitat: GeirK
Jeg er bare takknemlig for at jeg kan lære noe hver eneste dag.

da blir dagens kunnskap
Sitat: sakset mister kjosavik fra en annen tråd i dag også
..flymaskiner eller vandrer rundt på flyplasser, er disse verd hver krone.
at det heter ikke verd , det heter verdt - nemlig
two down

fortsette ?

Redigert av progres; 28/01/2011 09:25.
Re: Mobbing på terrengsykkel.no [Re: Espen J] #1103703 28/01/2011 09:29
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: dopapiret
Forslag: Siden vi alle har interesse av et godt nivå på trådene her inne, hva om man bare svarer på det spørsmål handler om i trådene, og heller sender rettskrivingskurs på PM til trådstarter/svarer om man føler skrivinga er på trynet?

Jeg synes det å komme med tips om formulering (eller flagging av dysleksi) er på sin plass når noen skriftlig søker sponsor. Måten man fremstår på er absolutt relevant for potensielle sponsorer.

Et lignende eksempel:
Hvis noen legger ut et spørsmål om hvilken krank man skal kjøpe fordi den man har lager knirkelyder, skal man da kun komme med tips om krank? Og kalle det mobbing hvis noen påpeker at å demontere kranken og smøre lagergjengene kan være en løsning som sparer noen tusen?

Re: Mobbing på terrengsykkel.no [Re: Espen J] #1103715 28/01/2011 09:45
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: dopapiret
Forslag: Siden vi alle har interesse av et godt nivå på trådene her inne, hva om man bare svarer på det spørsmål handler om i trådene, og heller sender rettskrivingskurs på PM til trådstarter/svarer om man føler skrivinga er på trynet? Så slipper alle som ikke bryr seg å lese gjennom flere poster med ordretting, før det virkelige spørsmålet blir besvart?

(eventuelle ikke-mobbende avsporinger blir det jo uansett, men ja..)

Kan du ikke svare egilS? Pleeeaaase. ICON_SMILE

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: Mobbing på terrengsykkel.no [Re: GeirK] #1103726 28/01/2011 09:54
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev

Jeg er rimelig fornøyd med min livsprogresjon så langt, og er ikke i tvil om at knallhard fokus på språk har vært et viktig verktøy i så måte. Det trenger dog ikke gjelde alle.

Det er åpenbart mange veier til Rom. Jeg er også rimlig fornøyd, men det skyldes nok mest at jeg ikke har tatt meg selv særlig høytidlig, og fordi jeg har en genuin interesse for alle folk jeg møter og ikke for statusen de måtte ha. Det er fasinerende med lærde og språksterke mennesker. Like fasinerende med personer over gjennomsnitt empatiske, kunstneriske eller sære. Arroganse og hovmodighet er ikke like tiltrekkende....

Re: Mobbing på terrengsykkel.no [Re: live life 37] #1103753 28/01/2011 10:37
jrm Offline
Quote:
"When someone makes a mistake -- whether it's a spelling error or a spelling flame, a stupid question or an unnecessarily long answer -- be kind about it. If it's a minor error, you may not need to say anything. Even if you feel strongly about it, think twice before reacting. Having good manners yourself doesn't give you license to correct everyone else. If you do decide to inform someone of a mistake, point it out politely, and preferably by private email rather than in public. Give people the benefit of the doubt; assume they just don't know any better. And never be arrogant or self-righteous about it. Just as it's a law of nature that spelling flames always contain spelling errors, notes pointing out Netiquette violations are often examples of poor Netiquette. (Shea. V, Netiquette. (1997) http://www.albion.com/netiquette/book/index.html)"

Aut regem aut fatuum nasci oportet.
Re: Mobbing på terrengsykkel.no [Re: HM1100] #1103755 28/01/2011 10:44
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: HM1100
jeg ikke har tatt meg selv særlig høytidlig, og fordi jeg har en genuin interesse for alle folk jeg møter og ikke for statusen de måtte ha. Det er fasinerende med lærde og språksterke mennesker. Like fasinerende med personer over gjennomsnitt empatiske, kunstneriske eller sære. Arroganse og hovmodighet er ikke like tiltrekkende....

Dette er ikke langt unna hvordan jeg selv tenker.

- Robert Green Ingersoll
Re: Mobbing på terrengsykkel.no [Re: jrm] #1103759 28/01/2011 10:48
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: jrm
notes pointing out Netiquette violations are often examples of poor Netiquette

Bingo. Jeg håper at dopapiret ser sitt eget hykleri her.

Han liker ikke at noen påpeker det andre skriver. Dette gir seg utslag i at han påpeker det andre skriver ...

- Robert Green Ingersoll
Re: Mobbing på terrengsykkel.no [Re: progres] #1103760 28/01/2011 10:50
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: progres

fortsette ?

For all del. Siden jeg ikke tar meg selv høytidelig eller har et spesielt skjørt ego, opplever jeg den type korreksjoner som svært konstruktive.

- Robert Green Ingersoll
Re: Mobbing på terrengsykkel.no [Re: GeirK] #1103766 28/01/2011 10:58
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Som sagt tidligere er språket den viktigste måten du fremstår på forumet. Du blir vurdert etter det. Lik det eller ikke.

Ordblindhet er noe vi må kunne håndtere og akseptere, men det er også opp til hver enkelt å ta et valg om hvordan de vil fremstå (stavekontroll etc). Dette gjelder ikke minst de som ikke er ordblinde.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Mobbing på terrengsykkel.no [Re: HM1100] #1103767 28/01/2011 10:58
D
DagRS Offline
Ivrig
Ivrig
D
Hahhh. Fordelen med et nettforum... Forresten, kanskje det egentlig er bakdelen...

Javel!

"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success."
~ Doug Larson

Re: Mobbing på terrengsykkel.no [Re: GeirK] #1103770 28/01/2011 11:01
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg ønsker å komme til bunns i dette. La oss si at noen poster bilde av en sykkel nede i kjelleren sin, som de selv har innredet. I bakgrunnen ser man en dør som åpenbart er hengslet feil vei slik at den kommer i konflikt med resten av innredningen. Gitt at posteren selv har satt inn den døra, er det mobbing å påpeke dette? Er det noe man skal avstå fra å gjøre fordi det tross alt er et sykkelforum? Hvis ikke - hva er forskjellen?

- Robert Green Ingersoll
Re: Mobbing på terrengsykkel.no [Re: live life 37] #1103780 28/01/2011 11:16
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: live life 37
jeg har sponsor og skal sykkle for merida grassroot team 2011 !!!
mvh knut

Fantastisk bra, gratulerer! mvh MM

Re: Mobbing på terrengsykkel.no [Re: mtbmaniac] #1103782 28/01/2011 11:18
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: mtbmaniac
Sitat: live life 37
jeg har sponsor og skal sykkle for merida grassroot team 2011 !!!
mvh knut

Fantastisk bra, gratulerer! mvh MM

Beste innlegget i tråden hittil. ICON_SMILE Henger meg på den selv også.

Re: Mobbing på terrengsykkel.no [Re: GeirK] #1103783 28/01/2011 11:19
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Mobbing nei. Ikke slik jeg ser det. Men hvorfor påpeke det? Konflikter i innredningen? Hva er det? Forskjeller i smak? Hvis jeg synes dama til en bekjent er mindre pen trenger jeg ikke å si det høyt.
Det kan dessuten være en skjult grunn til at døra er hengslet slik den er. En Reodor Felgen løsning...

Re: Mobbing på terrengsykkel.no [Re: HM1100] #1103789 28/01/2011 11:29
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Tenk om påpekningen fører til at poster ser hvor mye bedre det blir å hengsle døra begge veier, snur den og er forumet evig takknemlig?

Det er jo et mulig utfall.

Hvis jeg synes dama til en bekjent er mindre pen trenger jeg ikke å si det høyt.

Korrekt. Det er jo absolutt ingen ting han kan gjøre med den informasjonen om din subjektive oppfatning.

- Robert Green Ingersoll
Re: Mobbing på terrengsykkel.no [Re: HM1100] #1103790 28/01/2011 11:30
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Nå er det forskjell på og påpeke å og diskutere over 5 sider ...

Re: Mobbing på terrengsykkel.no [Re: GeirK] #1103795 28/01/2011 11:37
Raindog Offline
Ringrev
Ringrev
Tenk om påpekningen fører til at poster ser hvor mye bedre det blir å hengsle døra begge veier, snur den og er forumet evig takknemlig?

Det er jo et mulig utfall.

Det er et mulig utfall, men man må også vurdere muligheten for at han oppfatter det som mobbing.
Den muligheten synes jeg er tilstede her. Tror man at poster kan ha nytte av det, kan man sende ham en melding, istedenfor å eksponere hans mulige dumhet for hele forumet.
Ser man en med åpen buksesmekk, så gir man diskret beskjed. Man roper det ikke ut så alle får det med seg.

Re: Mobbing på terrengsykkel.no [Re: Brusdalen] #1103799 28/01/2011 11:38
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
hos meg er det bare over 2 sider, så det er jeg bestemt og prinsipielt uenig med deg i, uansett hva det var du sa!!

Re: Mobbing på terrengsykkel.no [Re: Raindog] #1103801 28/01/2011 11:41
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Raindog
Det er et mulig utfall, men man må også vurdere muligheten for at han oppfatter det som mobbing.

"Din dør henger feil vei. Du er faenimeg helt håpløs på dørhenging. Gå og heng deg selv isteden din verdiløse taper." Jo, jeg skjønner at det kan oppfattes som mobbing.

Re: Mobbing på terrengsykkel.no [Re: Dan] #1103812 28/01/2011 11:49
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Dan

"Din dør henger feil vei. Du er faenimeg helt håpløs på dørhenging. Gå og heng deg selv isteden din verdiløse taper." Jo, jeg skjønner at det kan oppfattes som mobbing.

Nå vil jeg påpeke at det er den som blir mobbet som setter grensen for hva som er mobbing ICON_WINK

Re: Mobbing på terrengsykkel.no [Re: Dan] #1103816 28/01/2011 11:51
Raindog Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Dan

Nå er det veldig vanlig at mobberen ikke forstår at offeret opplever det som mobbing. Er det en mulighet, bør man avstå.

Re: Mobbing på terrengsykkel.no [Re: Brusdalen] #1103821 28/01/2011 11:55
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Nja, det er det egentlig ikke. Mobbing har mer eller mindre klare definisjoner som alle fordrer at dette er noe som gjentar seg og pågår over tid.
Sitat: helsedirektoratet.no
Arbeidstilsynet tar utgangspunkt i Einarsen m.fl (1991), og definerer mobbing på følgende måte: "Mobbing er når en person gjentatte ganger og over tid utsettes for negative handlinger". Andre baserer seg på Dan Olweus (1992) sin definisjon: "Mobbing er gjentatt negativ eller ondsinnet atferd fra en eller flere rettet mot en elev som har vanskelig for å forsvare seg. Gjentatt erting på en ubehagelig og sårende måte er også mobbing".

Med utgangspunkt i disse definisjonene, kan vi identifisere tre viktige kjennetegn ved mobbing; mobbingen foregår over en lengre tidsperiode, handlingene må finne sted gjentatte ganger, og det må være en opplevd ubalanse i styrkeforholdet mellom mobber og offer. Ubalansen i styrkeforholdet kan være både av fysisk eller psykologisk karakter. Men den som utsettes for mobbingen makter altså ikke å ta igjen eller forsvare seg.

Edit - kilde: http://www.helsedirektoratet.no/psykisk/...i_skolen_304704

Redigert av Hæ?; 28/01/2011 11:56. Rediger grunn: Kilde

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Side 5 av 19 1 2 3 4 5 6 7 18 19

Moderator  support