|
|
Mobbing på terrengsykkel.no
|
Re: Mobbing på terrengsykkel.no
[Re: Garpen]
#1103372
27/01/2011 17:58
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
edit: I stedet for å be trådstarter om å luke ut åpenbare feil i en søknad, kan en hjelpe til med å stille de riktige spørsmålene.
Det er et godt poeng.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Mobbing på terrengsykkel.no
[Re: GeirK]
#1103373
27/01/2011 18:02
|
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 1,033
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 1,033 |
Hahhh. Fordelen med et nettforum... Forresten, kanskje det egentlig er bakdelen... er uansett at man kan snakke rett fra levra og gjemme seg inne i sitt eget kott. Folk som er fanatisk opphengt i andres rettskrivning har et for lite ego. Det er mer interessant hvor provosert man blir av at andre har annen mening enn en selv. Om feks bikkjer i skiløypa, doping i idretten, BMW eller sykling flere i bredden. Krangle kan man godt gjøre, slenge litt dritt også sålenge man er rimlig sikker på at motparten er tjukk i huet og tjukkhudet. En "elegant " diskusjon krever at deltagerne evner å bruke huet. Lese litt mellom linjene. Hvis alt på død og liv må være ultrapresist og feilfritt blir det kjedelig. På jobb er jeg korrekt. I kottet er jeg rabbagast.....
|
|
|
Re: Mobbing på terrengsykkel.no
[Re: GeirK]
#1103374
27/01/2011 18:09
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 4,939
progres
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 4,939 |
Hvorfor ønsker noen å gå gjennom resten av sitt liv og gjøre banale skrivefeil?
to verb i infinitiv ( å gå , å gjøre) bindes sammen med "og" - så den er godkjent. men det var nære på.
|
|
|
Re: Mobbing på terrengsykkel.no
[Re: GeirK]
#1103382
27/01/2011 18:31
|
Registrert: May 2003
Innlegg: 3,436
dagfink
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2003
Innlegg: 3,436 |
Det finst fleire måtar «å gå fram» på enn å levera ein skriftleg søknad. Eg er litt einig med trådstartaren.
|
|
|
Re: Mobbing på terrengsykkel.no
[Re: progres]
#1103385
27/01/2011 18:45
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,573
JB.
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,573 |
Hvorfor ønsker noen å gå gjennom resten av sitt liv og gjøre banale skrivefeil?
to verb i infinitiv ( å gå , å gjøre) bindes sammen med "og" - så den er godkjent. men det var nære på. Jeg vil blande meg i språkrunkeriet! Hva mener du med at det var "nære på" i den setningen du siterer?
I was just riding along...
|
|
|
Re: Mobbing på terrengsykkel.no
[Re: HM1100]
#1103387
27/01/2011 18:51
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
En "elegant " diskusjon krever at deltagerne evner å bruke huet. Lese litt mellom linjene. Hvis alt på død og liv må være ultrapresist og feilfritt blir det kjedelig. På jobb er jeg korrekt. I kottet er jeg rabbagast..... Jeg er usikker på hvilken "eleganse" dine evner til å bruke huet tilfører i for eksempel denne ordvekslingen her: Jeg vil fremdeles vite hvorfor du mener at jeg skal slutte å snakke om min rett til å ferdes uforstyrret av hunder. Det er artig med forumdiskusjoner. Fremmedfolk kan øse av seg med bastante meninger uten å legge noe som helst imellom. Jeg benytter meg som dere skjønner av den sjansen...
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Mobbing på terrengsykkel.no
[Re: JB.]
#1103390
27/01/2011 18:57
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 4,939
progres
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 4,939 |
hehe, ikke annet enn at den som stikker seg fram som språkpoliti selv også må ta risken på å bli fulgt med et skjerpet blikk fra publikum på store stå. Og / å feil er dessuten en vanlig fallgruve - slik at når en amerikaner som GeirK ikke faller oppi den så er det godt gjort - men nære på. Tror jeg. Dette språkrunkeriet er f.ø gedigen svada, og jeg skal ikke gjenta mine meninger her - annet enn å si at folk bør stort sett få være i fred med sine språkvaner eller -uvaner. Legger man litt godvilje i det så forstår man det meste.
Redigert av progres; 27/01/2011 18:58.
|
|
|
Re: Mobbing på terrengsykkel.no
[Re: progres]
#1103396
27/01/2011 19:05
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Og / å feil er dessuten en vanlig fallgruve - slik at når en amerikaner som GeirK ikke faller oppi den så er det godt gjort - men nære på. Tror jeg.
Dersom jeg hadde vært amerikaner hadde det vært enklere siden deres infinitivsmerke "to" og konjunksjonen "and" ikke er homofoner som "og" og "å". Et godt triks for dem som sliter med dette, er jo å oversette setningen til engelsk og så se om ordet blir til "to" eller "and". Det var ikke nære på fordi dette går automatisk hos meg for det meste - og når det ikke gjør det, ser jeg feilene med én gang.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Mobbing på terrengsykkel.no
[Re: progres]
#1103397
27/01/2011 19:07
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
- annet enn å si at folk bør stort sett få være i fred med sine språkvaner eller -uvaner. Legger man litt godvilje i det så forstår man det meste. Stort sett får de vel være i fred også. Jeg har imidlertid fremdeles problemer med å begripe at enkelte stiller så lave krav til seg selv at de heller vil skrive et ord feil resten av livet enn å ta i mot råd om hvordan det skal skrives. Jeg hadde fremdeles skrevet ellipser på slutten av setninger uten mellomrom til siste ord, hvis det ikke hadde vært fordi Hæ? var så generøs og gjorde meg oppmerksom på det.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Mobbing på terrengsykkel.no
[Re: GeirK]
#1103402
27/01/2011 19:19
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 4,939
progres
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 4,939 |
Det var ikke nære på fordi dette går automatisk hos meg for det meste - og når det ikke gjør det, ser jeg feilene med én gang.
Nåh - denne så du ikke i alle fall ( fra en pågående parallelltråd) Perano mente nok det ironisk i og med at jeg så til gangs har forfektet mitt svært nøkterne .... det heter til gagns - nemlig one down EDIT : det blir litt slitsomt å ha det slik - blir det ikke ??
Redigert av progres; 27/01/2011 19:23.
|
|
|
Re: Mobbing på terrengsykkel.no
[Re: GeirK]
#1103420
27/01/2011 19:51
|
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 1,033
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 1,033 |
Jeg er usikker på hvilken "eleganse" dine evner til å bruke huet tilfører i for eksempel denne ordvekslingen her: Tja. Jeg skjønner ikke helt hva du mener, men vi bruker vel huet forskjellig. Jeg er blitt gammal nok til å innse at det er ikke noe poeng i å prøve å få alle til og like enn selv. Det er helt greit, og det er overførbart til til et nettforum. Selvom det "å like" en person er meningløst i en forumsetting, så tror jeg det er vanlig å personifisere/visualisere en aktør. Å prøve og drite ut en annen fordi man mener rettskrivning er viktig, det samme gjelder hvis man mener holdninger/meninger er på trynet, er i hvert fall ikke elegant. Det er stakkarslig. Jeg har sikkert gjort det selv i opphisselse. Det er jeg lei for.
|
|
|
Re: Mobbing på terrengsykkel.no
[Re: progres]
#1103421
27/01/2011 19:52
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Nåh - denne så du ikke i alle fall ( fra en pågående parallelltråd) Perano mente nok det ironisk i og med at jeg så til gangs har forfektet mitt svært nøkterne .... det heter til gagns - nemlig one down EDIT : det blir litt slitsomt å ha det slik - blir det ikke ?? Nei det er ikke slitsomt. Jeg er bare takknemlig for at jeg kan lære noe hver eneste dag. Selvfølgelig er det "gagn" og ikke "gang" - doh! Siden jeg ikke har tenkt over det før, har jeg antakelig gjort den feilen i så mye som 30 år. Nå er det slutt - takket være deg! De feilene som jeg sier jeg ser med en gang er og/å. Jeg ser selvsagt ikke de feilene jeg ikke er klar over at jeg gjør.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Mobbing på terrengsykkel.no
[Re: GeirK]
#1103423
27/01/2011 19:53
|
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 3,013
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 3,013 |
Dersom jeg hadde vært amerikaner hadde det vært enklere siden deres infinitivsmerke "to" og konjunksjonen "and" ikke er homofoner som "og" og "å". Et godt triks for dem som sliter med dette, er jo å oversette setningen til engelsk og så se om ordet blir til "to" eller "and".
Jeg trodde også tidligere at dette var lettere i engelskspråket, og at forvirringen stammer fra at "og" og "å" uttals veldig likt, men det syndes og surres omtrent like mye blant amerikanere og engelskmenn som i Norge på dette punktet. Forstå det, den som vil... "I will try and do better...." (sitat gjennomsnittsamerikaner)
|
|
|
Re: Mobbing på terrengsykkel.no
[Re: HM1100]
#1103424
27/01/2011 19:55
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Å prøve og drite ut en annen fordi man mener rettskrivning er viktig, det samme gjelder hvis man mener holdninger/meninger er på trynet, er i hvert fall ikke elegant. Det er stakkarslig. Så er vi i allefall enige om det.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Mobbing på terrengsykkel.no
[Re: GeirK]
#1103436
27/01/2011 20:07
|
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 3,010
Espen J
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 3,010 |
GeirK, nå er det på tide å våkne såpass til å forstå at verden ikke snurrer rundt deg. Du syns rettskriving er superviktig, mange syns ikke det, dette er et sykkelforum, så gi F!
Trønder osv
|
|
|
Re: Mobbing på terrengsykkel.no
[Re: Espen J]
#1103442
27/01/2011 20:12
|
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan
More than words
|
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607 |
dette er et sykkelforum, så gi F! Sykkelforum er et sammensatt ord. Det består av "sykkel", som vi ikke diskuterer i dette underforumet, og av "forum" som vi i aller høyeste grad diskuterer her, og skal man diskutere forum så er kommunikasjonsmåte og skrevet språk et ganske naturlig emne.
|
|
|
Re: Mobbing på terrengsykkel.no
[Re: Espen J]
#1103443
27/01/2011 20:13
|
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 2,235
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 2,235 |
Kan man ikke bare slutte å svare på det negative GeirK skriver?
Jeg føler GeirK ofte har endel spennende opplysninger, men når han kjører den velkjente "GeirK-stilen" så pleier jeg å overse det meste han skriver. Personer som er glad i hersketeknikk pleier som regel å gi seg når ingen gidder å høre/lese hva de skriver.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
Re: Mobbing på terrengsykkel.no
[Re: Andreas83]
#1103446
27/01/2011 20:16
|
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan
More than words
|
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607 |
Personer som er glad i hersketeknikk Jeg tror det blir feil å si at GeirK driver med hersketeknikk, siden jeg ikke kan se at han har noen ambisjoner om å herske over noe eller noen. Han er derimot en stor petimeter med ekstreme krav til nøyaktighet hos motdebattanter. Det kan man like eller mislike. Hvis man misliker det så kan man ignorere ham. Hvis man liker det så lærer man en god del.
|
|
|
Re: Mobbing på terrengsykkel.no
[Re: Dan]
#1103451
27/01/2011 20:23
|
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727 |
Han er derimot en stor petimeter med ekstreme krav til nøyaktighet hos motdebattanter. Velbegrunnede krav som er helt på sin plass, i de fleste tilfeller. Litt urimelige krav, i noen tilfellene. Jeg har imidlertid fremdeles problemer med å begripe at enkelte stiller så lave krav til seg selv at de heller vil skrive et ord feil resten av livet enn å ta i mot råd om hvordan det skal skrives I mine øyne går "forståelsen" i slike tilfeller ikke lengre enn nesa er lang. Og det er litt synd. At noen prioriteter annerledes enn seg selv er i de fleste tilfeller bare noe man kan observere og akseptere, uten å henge seg opp i det og på død og liv måtte gjøre synderen oppmerksom på det.
Anonym5
|
|
|
Re: Mobbing på terrengsykkel.no
[Re: anonym5]
#1103455
27/01/2011 20:26
|
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 3,010
Espen J
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 3,010 |
Jeg syns forøvrig det er litt morsomt at på tross av GeirK's nesten perfekte gramatikk sliter han stort med å bli forstått... 
Trønder osv
|
|
|
Re: Mobbing på terrengsykkel.no
[Re: GeirK]
#1103458
27/01/2011 20:28
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 4,939
progres
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 4,939 |
Stort sett får de vel være i fred også.
det har du rett i. språkpolitiet har vært langt mindre ute på patruljer siste par år sml tidligere. Bra. Men jeg undres over konstellasjonen - hvor kommer den flytende amerikansken fra (ref CES) ? Og samtidig pertentlig norsk skriftspråk.? Hæ?
|
|
|
Re: Mobbing på terrengsykkel.no
[Re: Sykkelbob]
#1103462
27/01/2011 20:31
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
"I will try and do better...." (sitat gjennomsnittsamerikaner)
Dette brukes dog kun med en del verb og er nesten halvveis godtatt. http://alt-usage-english.org/excerpts/fxtryand.html
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Mobbing på terrengsykkel.no
[Re: progres]
#1103468
27/01/2011 20:33
|
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443 |
Stort sett får de vel være i fred også.
det har du rett i. språkpolitiet har vært langt mindre ute på patruljer siste par år sml tidligere. Bra. Men jeg undres over konstellasjonen - hvor kommer den flytende amerikansken fra (ref CES) ? Og samtidig pertentlig norsk skriftspråk.? Hæ? Nei, det er jeg temmeliog sikker på. Det kommer ikke fra meg. 
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
Re: Mobbing på terrengsykkel.no
[Re: Dan]
#1103469
27/01/2011 20:34
|
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 2,235
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 2,235 |
Dan, da har vi nok forskjellig syn på ting:)
Å undskylde seg med å være petimeter når det fremstår relativt klart at han får et personlig driv/kick av å spore av debatt etter debatt ut i ting som ofte er langt utenfor sakens område, så vil jeg påstå at det er hersketeknikk. Hersketeknikk går generelt ut på å komme ut av ting som "vinneren".
Men jeg bruker ikke tid på å lese GeirK sine negative utspill. Jeg får heller med meg det positive han bidrar med i form av kunnskap om øl etc. Det er bare greit at noen sier ifra når enkelte her inne strekker sine grenser litt langt. At brukere her inne er venner på privaten undskylder ikke at de skal forsvare andre personer som plager/mobber mindre erfarne/kompetente brukere.
Jeg har aldri blitt mobbet her inne, ei heller utenfor internet, men jeg synes det er skikkelig stusselig med folk som bevist prøver å få andre til å føle seg ille.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
Re: Mobbing på terrengsykkel.no
[Re: Hæ?]
#1103478
27/01/2011 20:38
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 4,939
progres
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 4,939 |
Nei, det er jeg temmeliog sikker på. Det kommer ikke fra meg. ler så jeg dauer!
|
|
|
Re: Mobbing på terrengsykkel.no
[Re: Espen J]
#1103482
27/01/2011 20:41
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
GeirK, nå er det på tide å våkne såpass til å forstå at verden ikke snurrer rundt deg. Jeg er våken og forstår dette. Hva får deg til å tro at jeg har en slik oppfatning? Du syns rettskriving er superviktig, mange syns ikke det, dette er et sykkelforum, så gi F!
Gi F i å gjøre hva?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Mobbing på terrengsykkel.no
[Re: Espen J]
#1103487
27/01/2011 20:43
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Jeg syns forøvrig det er litt morsomt at på tross av GeirK's nesten perfekte gramatikk sliter han stort med å bli forstått... Her kommer konklusjonene flagrende uten ledsagelse av særlig mye fakta. Hva er det av det jeg sier du sliter med å forstå?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Mobbing på terrengsykkel.no
[Re: Andreas83]
#1103493
27/01/2011 20:46
|
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan
More than words
|
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607 |
Dan, da har vi nok forskjellig syn på ting:) Det kan jo f eks komme av at jeg har hatt gleden av å treffe GeirK et par ganger og kjenner ham som en skikkelig trivelig fyr som jeg aldri vil mistenke for å vilje "herske". At han får et kick av å vinne en diskusjon er godt mulig, men det er jo noe helt annet. Vi liker vel alle å få rett, og hvis man i tillegg kan få rett ved å bruke en gjennomført retorikk så er gleden bare større. 
|
|
|
Re: Mobbing på terrengsykkel.no
[Re: Andreas83]
#1103494
27/01/2011 20:46
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Hersketeknikk går generelt ut på å komme ut av ting som "vinneren".
Hvis du hadde fulgt med hva jeg har sagt om dette tidligere, hadde du lest at jeg foretrekker å gå ut av en diskusjon som taperen - gitt at jeg taper mot fakta og ikke påstander uten rot i virkeligheten. jeg synes det er skikkelig stusselig med folk som bevist prøver å få andre til å føle seg ille. Jeg også.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Mobbing på terrengsykkel.no
[Re: progres]
#1103502
27/01/2011 20:48
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
hvor kommer den flytende amerikansken fra Trening og godt språkøre. Jeg kan ta ganske mange norske dialekter relativt godt også - gitt at jeg har fått høre litt på dem.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
|
|