DIY balanserulle, på skinner.
|
Re: DIY balanserulle, på skinner.
[Re: parkprest]
25/08/2011 09:06
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
Hvordan gikk det egentlig med prosjektet om å lage magnetmotstand på denne DIY-rulla? Uansett et snasent byggverk, kudos!
|
|
|
25/08/2011 11:13
|
parkprest
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Det ble vår  ( etter at en lei knebetennelse fjernet all motivasjon for å fikle sykkel en periode..) Det snasne byggverket er fortsatt som en prototype å regne, magneter er innkjøpt, men jeg har ikke satt meg ned og designet en måte å enkelt kunne justere belastningen på. Helst fra sykkelsetet. Mulig jeg må over på elektromagnet...
pedalistisk !
|
|
|
25/08/2011 11:47
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Det ble vår  ( etter at en lei knebetennelse fjernet all motivasjon for å fikle sykkel en periode..) Det snasne byggverket er fortsatt som en prototype å regne, magneter er innkjøpt, men jeg har ikke satt meg ned og designet en måte å enkelt kunne justere belastningen på. Helst fra sykkelsetet. Mulig jeg må over på elektromagnet... En servomotor koplet via skruegir (eng. worm drive) burde gi tilstrekkelig robusthet og kontroll. For å kontrollere servomoren tillater jeg meg følgende reklame for der jeg jobber: http://processors.wiki.ti.com/index.php/EZ430-ChronosChronos + litt mekking og en PC ev. et passende 433MHz DK burde la deg lage en fjernkontroll til å ha på armen. Alternativt kan jo gareasjeløsningen være en gammel girhendel og derailer, men da må man ha kabel mellom sykkelen og rulla, noe jeg definetivt ikke ville likt.
|
|
|
25/08/2011 14:46
|
parkprest
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
I og med at du er i bransjen sverreb så høres dette kanskje ut som et søndags formiddag- prosjekt for deg. Jeg henger med på mekanikken, men Chronos ? og 433MHz DK ? Er dette et opplegg som krever kontinuerlig tilknyttet pc ?
pedalistisk !
|
|
|
25/08/2011 14:49
|
parkprest
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Det fine med rulla foreløpig er at den er lett håndterlig, kan hektes ned fra veggen, sykkelen settes oppå; kjør. Alle ledninger og tilkoblinger svekker dette prinsippet.
pedalistisk !
|
|
|
25/08/2011 17:35
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
I og med at du er i bransjen sverreb så høres dette kanskje ut som et søndags formiddag- prosjekt for deg. Jeg henger med på mekanikken, men Chronos ? og 433MHz DK ? Er dette et opplegg som krever kontinuerlig tilknyttet pc ? La oss ikke overdrive. Jeg er jo hovedsaklig en teoretiker, selv om jeg har satt mine ben i en loddebolt. Litt erfaring med lodding, elektronikk og programvare er nok en fordel ja, særlig siden du trenger noe slags motorstyring. Mange måter å sette det sammen på, en PC er en av de enklere (Hvis du finner en PC styrt servokontroller kan du slippe loddingen). Mer kompakt og elegant blir det hvis du kopler sammen en driver for servoen direkte til mottakeren, da kan man putte alt i en liten boks som kan klare seg i mange år uten batteribytte.
|
|
|
26/08/2011 19:01
|
oslove
lo-fi
|
lo-fi
Jeg kjenner jeg blir sittende å lure på hvordan dette fungerer, og hvorfor rulla står på skinner? Jeg har aldri prøvd slik en rulle og derfor skjønner jeg heller ingenting om hva du oppnår ved å sette skinner på den kontra å bruke den med "faste bein"... Please enlighten me  PS: Ser fenomenal ut!
DDS // Joar Christoffersen.
|
|
|
[Re: oslove]
26/08/2011 19:52
|
Erlend L
Veteran
|
Veteran
Jeg har aldri prøvd slik en rulle og derfor skjønner jeg heller ingenting om hva du oppnår ved å sette skinner på den kontra å bruke den med "faste bein"... Når du sykler ute i det fri, så vil sykkelen din bevege seg litt frem og tilbake (relativt til konstant fart) i lengderetningen. Det er dette som gjør det så farlig når du reiser deg opp i en bakke - hvis du er amatør som meg, så kjører du sykkelen en halv meter bakover i forhold til mannen bak (som fremdeles sitter på setet) og dermed skaper en farlig situasjon. Når du sykler på en rulle som er fastmontert har du ikke denne bevegelsen i lengderetningen. Dette gjør at rullesyklingen ikke blir så lik utesykling som man kunne ønske seg, det blir litt stivt og kantete, spesielt om man reiser seg opp. Hvis du derimot fester rulla på den måten som er vist over, så har du mulighet for å bevege sykkelen i lengderetningen. Reis deg opp og sykkelen går litt bakover og så sakte framover igjen (pga strikkene), du får dermed en mykere reise. Dette er teorien, jeg har bare fastmontert rulle; jeg skulle gjerne forsøkt dette for å se om teorien stemmer...
Tursyklist og hobbytriatlet.
|
|
|
[Re: Erlend L]
26/08/2011 20:01
|
oslove
lo-fi
|
lo-fi
Ahh, ja da skjønner jeg  Mer komfortabelt og naturlig altså!
|
|
|
[Re: Erlend L]
27/08/2011 19:09
|
parkprest
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
[quote=oslove]
Når du sykler på en rulle som er fastmontert har du ikke denne bevegelsen i lengderetningen. Dette gjør at rullesyklingen ikke blir så lik utesykling som man kunne ønske seg, det blir litt stivt og kantete, spesielt om man reiser seg opp.
Hvis du derimot fester rulla på den måten som er vist over, så har du mulighet for å bevege sykkelen i lengderetningen. Reis deg opp og sykkelen går litt bakover og så sakte framover igjen (pga strikkene), du får dermed en mykere reise.
Dette er teorien, jeg har bare fastmontert rulle; jeg skulle gjerne forsøkt dette for å se om teorien stemmer... Jeg har vel et sted tidligere i tråden bekreftet at teorien stemmer. Det blir mykere og mer toleranse for "feil" , dvs ujevnt tråkk eller for brå aksellerasjon. I tillegg går det altså an å reise seg og gi full gass uten å være redd for å hoppe av rulla. Når jeg gjør dette siste skulle jeg egentlig ønske meg strikk med litt mer motstand.
pedalistisk !
|
|
|
[Re: oslove]
27/08/2011 19:11
|
parkprest
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Takk ! Skal bli enda finere så fort sesongen nærmer seg 
pedalistisk !
|
|
|
28/08/2011 07:04
|
oslove
lo-fi
|
lo-fi
Når jeg gjør dette siste skulle jeg egentlig ønske meg strikk med litt mer motstand. Det fikser du jo lett med å ikke bruke samme festeskrue for begge strikkene, men heller flytte de lengre fra midten på hver side av der de er festet nå. Blir vel en inspirasjons/instruksjonsvideo fra deg etterhvert som kulda setter inn
|
|
|
|
|