Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 4 1 2 3 4

Nytt kjøkken. Tips (Do's and don'ts)

Nytt kjøkken. Tips (Do's and don'ts) #1101073 24/01/2011 08:33
Kake Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Skal total renovere kjøkkenet. All innredning skal ut. Vegger skal flyttes for å få et litt større kjøkken osv.
Hva er det en bør tenke på / vektlegge i valg av plassering osv.?
Vurderer hjørne plassert stekeplate i hjørne, tar litt ekstra plass,. Men.. +- med dette?
Ikea vs HTH osv.

Never, ever make absolute, unconditional statements.
Re: Nytt kjøkken. Tips (Do's and don'ts) [Re: Kake] #1101083 24/01/2011 08:58
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
..om vi skulle ha valgt ut kjøkken på nytt, ville kona ihvertfall hatt kun skuffer i benkeskapene. I dag har vi en miks av skuffer og skapdører. I tillegg ville kjølehjørne stått øverst på listen.

Vi bor i nybygg, så vi valgte bare ut ifra katalog og utstilling. Har Norema, og er godt fornøyd med både kjøkkenet og servicen.

Personlig hadde jeg ikke valgt Ikea med mindre jeg også hadde betalt for å få flatpakkene montert for meg.

I går var jeg forresten hjemme hos en kompis med nyoppusset hus, og de hadde et høyskap med trådkurvhyller som "kom ut" på magisk vis når man åpnet døren. Ikke mer enn kanskje 20cm, men nok til at de bakerste greiene ble lettere tilgjengelig. De hadde alt de trengte av tørrvarer i dette ene skapet. Smart løsning.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Nytt kjøkken. Tips (Do's and don'ts) [Re: parob] #1101096 24/01/2011 09:12
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sørg for at overskap går helt opp til tak. Ingenting samler støv bedre enn skap som ikke går helt opp.

Kanskje det er et minus med hjørnemontert platetopp at det kan bli langt inn til innerste plate dersom man har korte armer?

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Nytt kjøkken. Tips (Do's and don'ts) [Re: Knirkekne] #1101104 24/01/2011 09:23
TruTech Offline
Avhengig
Avhengig
Vanskelig men også morro å lage kjøkken..

Det vi har vært veldig fornøyd med etter vårt ombygg:
Høyskap der man kan dra ut alle skuffene når man åpner skapet (kanskje det det refereres til over her) Slik at man får tak i det som er bakerst..
Dype brede skuffer under benken
Eget skap med opptrekksfunksjon til kjøkkenmaskin (vi bruker denne så og si hver dag!)
Ekstra bred induksjonstopp med 5 plater (den er 98 cm bred) nedfelt i granittplate slik at panner etc bare kan dras ut til siden..
Og at vi valgte å ha glassplate over benkeplatene (ikke flis), veldig enkelt å holde rent..

Sist men ikke minst: At vi har en søt dame som kommer og vasker det hele rett som det er ICON_SMILE

Vi kjøpte kjøkken fra KVIK og har vært veldig fornøyd med det. Både service fra KVIK og utvalget deres. Men om du skal montere det selv, så vær obs på at det er 100 milliarder skruer i hver eneste skuff, så det tar litt tid.. (til gjengjelde veldig solid!!)

Lykke til ICON_SMILE

Ja Ja Ja!!!
Re: Nytt kjøkken. Tips (Do's and don'ts) [Re: Kake] #1101108 24/01/2011 09:27
Dan Offline
More than words
More than words
Jeg anbefaler min måte å pusse opp kjøkkenet på. Dra til Botswana i to uker, kom hjem og oppdag at dama har overrasket deg med nyoppusset kjøkken. Funket veldig bra. ICON_SMILE

Re: Nytt kjøkken. Tips (Do's and don'ts) [Re: Kake] #1101110 24/01/2011 09:29
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Vi har vasken i hjørnet, og det fungerer veldig bra synes jeg, men du har kanskje ikke full frihet med hvor du vil plassere denne. Skapmessig er hjørner fryktelig vanskelig å utnytte, men på denne måten får du et stort skap til vaskemidler etc.

Et annet problem med koketoppen i hjørne er å få plassert en standard vifte på en ordentlig måte.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Nytt kjøkken. Tips (Do's and don'ts) [Re: GeirK] #1101111 24/01/2011 09:35
Kake Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Takker for alle tips så langt..
Noen som har erfaringer med viktigheten plasseringer ref. "den gyldne trekanten" (oppvask/vann, kjøleskap og kokeplater )

Finnes det noen gode løsninger for plassering av kjøkkenmaskin..

Re: Nytt kjøkken. Tips (Do's and don'ts) [Re: TruTech] #1101113 24/01/2011 09:36
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: TruTech
Ekstra bred induksjonstopp med 5 plater (den er 98 cm bred) nedfelt i granittplate slik at panner etc bare kan dras ut til siden..

Vær obs på at granittplaner ikke er garantert å tåle punktvarmen du får fra en varm stekepanne plasserte rett på plata - i følge vår kjøkkenkonsulent ved HTH.

- Robert Green Ingersoll
Re: Nytt kjøkken. Tips (Do's and don'ts) [Re: TruTech] #1101115 24/01/2011 09:41
TeddyTrB Offline
Veteran
Veteran
Hjemme har vi også satt inn kjøkken fra Kvik i høst. Det vil jeg ikke anbefale til de som ikke har ekstra god tålmodighet og god lyst til å "mekke" til et nytt kjøkken. Det var mye håndarbeid for å få det til å passe. Brukerveiledningen/montasje er den dummeste jeg har sett, den beskriver svært lite. Selv de i butikken skjønte ikke den ene tegningen.

Men det ble fint til slutt og jeg er strålende fornøyd! Jeg har også et slikt skap som hyllene kommer ut. (Trådkurver) Det var vel verdt noen kroner ekstra, fungerer superfint!

Jeg ville nok ikke gått for koketopp i et hjørne. Har hatt det før og det falt ikke helt i smak hos meg. Føles litt trangt på på en måte...

Store skuffer i benken er bra, helst så breie som mulig. Vi har bare 80 og 120 cm hos oss. Det er helt topp, god plass

/Audun
Re: Nytt kjøkken. Tips (Do's and don'ts) [Re: parob] #1101116 24/01/2011 09:41
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Jeg gikk for IKEA-skap og benkeplate fra HTH. Førstnevnte var en drøm å montere, så jeg er ikke helt enig med parob her:
Sitat: parob

Personlig hadde jeg ikke valgt Ikea med mindre jeg også hadde betalt for å få flatpakkene montert for meg.

Benkeplaten kjøpte jeg fra HTH/Spekva for å kunne få infelt vask. Selv om platene med vask kostet det samme som resten av kjøkkenet angrer jeg ikke et sekund. Innfelt vask er en drøm å holde rent og ser utrolig bra ut. IKEA kan levere det samme, men er ikke billigere enn f.eks. HTH. Dessuten var kjøkkenet for langt for standardplatene IKEA kunne levere.

Det finnes sikkert mange andre og mer high-end produsenter, men innenfor semi-budsjett synes jeg IKEA med pimpet plate blir ganske pent og veldig mye for pengene.

Og til slutt, om man har begrenset hvitevarebudsjett vil jeg prioritere en induksjonstopp over en ovn med fancy funksjoner. Dvs. jeg ville brukt pengene på en topp før jeg ville vurdert å oppgradere ovnen.

Re: Nytt kjøkken. Tips (Do's and don'ts) [Re: GeirK] #1101117 24/01/2011 09:43
TruTech Offline
Avhengig
Avhengig
De var slettes ikke bekymret over det på steinsenteret.. Og det har funka som fjell i 5 år nå, så jeg satser på at det fortsetter på den måten..

ICON_SMILE

Ja Ja Ja!!!
Re: Nytt kjøkken. Tips (Do's and don'ts) [Re: jens fredrik] #1101121 24/01/2011 09:49
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Det er jo ikke noe problem å kjøpe kjøkkenet fra IKEA og f.eks kjøpe corian benkeplater og vask fra andre steder

- Robert Green Ingersoll
Re: Nytt kjøkken. Tips (Do's and don'ts) [Re: Kake] #1101122 24/01/2011 09:50
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Kake
Takker for alle tips så langt..
Noen som har erfaringer med viktigheten plasseringer ref. "den gyldne trekanten" (oppvask/vann, kjøleskap og kokeplater )

Finnes det noen gode løsninger for plassering av kjøkkenmaskin..

Kjøkkenet mitt var enkelt slik, siden det er av typen hvor man har to lange benker på hver side av en "korridor". Jeg satte opp kjøkkenet etter trekantprinsippet du nevner og har faktisk merket at ergonomien er meget bra. Jeg vet jo selvfølgelig ikke hvordan kjøkkenet ville blitt med et annet oppsett, så jeg kan ikke gi noe eksakt mål på hvor viktig det er ICON_WINK

PS: Husk på at du må ha plass til kildesortering. Jeg gikk for et relativt stort skap under vasken og fikk plass til de påkrevde(i Oslo) tre bøttene og papir, minus glass som jeg har i en bod i leiligheten.

Re: Nytt kjøkken. Tips (Do's and don'ts) [Re: jens fredrik] #1101124 24/01/2011 09:51
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: jens fredrik
Jeg gikk for IKEA-skap og benkeplate fra HTH. Førstnevnte var en drøm å montere, så jeg er ikke helt enig med parob her

Skapstammene var kjapp å skru sammens. skinnene og skuffene synes jeg derimot var så mye pes at det kommer jeg ikke til å gidde å gjøre igjen hvis jeg kan unngå det.
Med skapdører ville det blitt noe helt annet. Bare å smelle inn hengslene og man er ferdig.

Ellers støtter jeg forslaget om underlimt vask. Bare å skuffe alt nedi uten det er en kant i veien.

Men altså, nok en gang; kjølehjørne

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Nytt kjøkken. Tips (Do's and don'ts) [Re: GeirK] #1101126 24/01/2011 09:53
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Sitat: GeirK
Det er jo ikke noe problem å kjøpe kjøkkenet fra IKEA og f.eks kjøpe corian benkeplater og vask fra andre steder

Nei, det var jo akkurat det jeg gjorde. Dvs. jeg gikk for heltre, men kunne ha kjøpt Corian eller stein fra noen andre.

Jeg vil faktisk anbefale det, fordi jeg synes kvalitene til IKEA er meget god og det er utrolig lett å montere. Med en annen plate blir det skikkelig "pimpet" og får et litt mer eksklusivt preg.

Re: Nytt kjøkken. Tips (Do's and don'ts) [Re: parob] #1101129 24/01/2011 09:58
J
jørgm Offline
Ringrev
Ringrev
J
+1 for

Skuffer heller enn skap
God koketopp heller en fancy ovn

Mitt bidrag:
Stekeovn i høyskap! Mye enklere å ta ting inn og ut, enklere å følge med på prosessene inni, og ikke minst sikkerhetsaspektet om man har småtroll i huset.

Re: Nytt kjøkken. Tips (Do's and don'ts) [Re: jens fredrik] #1101134 24/01/2011 10:09
P
prøver Offline
Avhengig
Avhengig
P
Det finnes utrolig mange stilige løsninger når det gjelder kjøkken, så spørsmålet er vel egentlig hva man skal prioritere. Vi pusset opp vårt kjøkken for ca 4 år siden og valgte et kjøkken fra Sagne. Det er nok slett ikke av de billigste men madammen er kokk så pengene må spares inn ett annet sted. Det jeg/vi i ettertid er mest fornøyd med er:

- Svære kolonialskuffer i stedet for skap med noen unntak. Skuffene (og dørene) har demping slik at de ikke smeller igjen. Det er et must
- Skap helt opp til taket. Det hadde vi ikke før
- Nedsenket/underlimt vask. Utrolig praktisk
- Opptrekkbar strømsøyle til div kjøkkenmaskiner. Veldig kjekt å bare dytte den ned i benken når den ikke er i bruk
- Arbeidssone/platetopp i tilpasset høyde. Tilpasset madammen først og fremst, men jeg er ikke høyere enn at det duger for min del også.
- 'Den gyldne trekanten' er selvfølgelig satt opp nærmest perfekt i sterk kontrast til tidligere.

Med tanke på det gamle kjøkkenet friskt i minne kan jeg ikke poengtere nok behovet og nytten av arbeidsflater i nærheten av platetopp, komfyr, vask og kjøleskap. I tillegg ville jeg så absolutt satt av de ekstra kronene til å få alt ferdig montert.

Scott Foil Premium
Scott Scale 30
Re: Nytt kjøkken. Tips (Do's and don'ts) [Re: parob] #1101138 24/01/2011 10:13
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: parob

Ellers støtter jeg forslaget om underlimt vask. Bare å skuffe alt nedi uten det er en kant i veien.

Eller hvis du har corianbenk og lager vasken som en del av benken.

- Robert Green Ingersoll
Re: Nytt kjøkken. Tips (Do's and don'ts) [Re: GeirK] #1101171 24/01/2011 11:02
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
Ikea sine skapstammer, hengsler etc. er identiske med flere andre produsenter og kommer fra akkurat samme fabrikk. Hvor mange tommeltotter har dere egentlig som synes kjøkken fra Ikea er vanskelig å montere? Er kontorrotte selv, men er det noe som er enkelt i en oppussingsprosess så er det å skru sammen flatpakkene fra Ikea.

Vi pussa opp kjøkkenet nylig og da gikk vi for benkeskap fra Ikea. Pga pris kjøpte vi også heltre eik benkeplate fra Ikea (og ikke korian som jeg har veldig lyst på) i denne omgang. Håper å bytte den ut med tida, men med et helt hus å pusse opp så blir nok det fort nedprioritert. Kjøpte oppvaskbenk, armatur, hvitevarer etc. av stiligere/mer eksklusive produsenter enn Ikea og resultatet er at alle lurer på hvor vi har kjøpt det flotte kjøkkenet og ingen tror det er Ikea når vi sier det ICON_SMILE Vi beholdt overskapene da de var plassbygde rundt bl.a. et vindu så de utnytter plassen optimalt og gikk helt opp til taket (fikk de malt hos fagfolk og fant fronter til benkeskapene som er forbausende like). I benkeskapene har vi utelukkende skuffer, noe som virkelig anbefales. Tenkt godt gjennom hvor du plasserer hva for å unngå kolliderende dører/skuffer etc. Hadde vask i hjørnet på tilsvarende måte som hos GeirK i leiligheta vi hadde før og det ga veldig god utnyttelse av hjørnet med enorm skapplass for rengjøringsartikler etc. Hadde valgt det denne gangen også hadde det vært praktisk mulig.

Re: Nytt kjøkken. Tips (Do's and don'ts) [Re: GeirK] #1101174 24/01/2011 11:05
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Vi har stein, men jeg ville valgt corian om jeg skulle valgt på nytt. Kjøkkenet vårt er et Sigdalkjøkken. Meget fornøyd med kvaliteten. Ikke vært behov for noe etterstramming eller noe etter 2 års hardt bruk. Mest fornøyd med kjøkkenøy ved koketoppen, med plass til 6-7 barstoler. Sosial alt-mulig-plass. Bruk penger på en stillegående oppvaskmaskin hvis du har åpen løsning. Støtter glass bak vask. Induksjon er et must. Mange stikk for strøm. Dimbare lys. Og et solid avtrekk. Velg fronter som ikke går av moten etter 5 år. Og som tåler uforsiktig omgang med skarpe gjenstander.

Big wheels keep on turning
Re: Nytt kjøkken. Tips (Do's and don'ts) [Re: GeirK] #1101199 24/01/2011 11:22
Pedalsyre Offline
Veteran
Veteran
Vi driver med nytt kjøkken disse dager!
Går fra ett "60-talls" som ble satt opp når huset ble bygd, på ca 15-16 m2. Til en Kjøkken/spisestue kombo på ca 47-48m2.

Spisestue og kjøkken delen vil skilles av en barløsning/kjøkkenøy og en romslig åpning på 170cm.

Kan støtte det andre sier med uttrekk istedetfor skapdør på underskap, og skap helt opp i taket.

Vi setter inn ett Kjølehjørne. Dyrt, men utrolig romslig og praktisk.

Vi har kjøpt "vanlig" komfyr.(Husk: Skal du ha induksjon MÅ du ha 25 amp kurs til denne alene.) Vi skal sette denne i hjørnet også. Ang ventilator så kjøper man bare en til rettvegg, og setter opp en falsk vegg/forer ut, slik at den fortsatt kommer over platene. Trekanten som blir igjen tetter vi med en Cøstøm-plexiglassbit. på benkeplaten bak komfyren lager vi en fin liten hjørnehylle.

Grunnen til at vi gjør det på følgende måte, er at hjørnene på en benkeplate veldig fort blir en lagringsplass for alt mulig, og at man aldri "arbeider" på disse flatene.

mvh

det er i motbakke du når toppen i livet...
Tidligere nick: Helium team carbonium.
Re: Nytt kjøkken. Tips (Do's and don'ts) [Re: Kake] #1101206 24/01/2011 11:31
BjornS Offline
Ivrig
Ivrig
Vi er straks ferdig med vårt kjøkken (monteres denne uka) så noen tips kan jeg da gi:

tips 1
Ta gjerne kontakt med noen som kan tenke løsning og funksjon i lag med dere, vi brukte Inluna.no som var veldig gode/flinke/profesjonelle (hun som driver firmaet bor her i Malvik).

De fleste kjøkkenleverandører har flinke ansatte som også vil tegne for dere, det kan være lurt å gjøre det hos en tre-fire stykker. Dere ender gjerne opp med tredje eller fjerde alternativ etter noe forkasting av diverse forslag underveis, det er vår erfaring. Og vi fikk noen ideer fra andre som vi ikke hadde tenkt på selv.

tips 2
Lag en god plan, delt opp i dager. Sørg for å tenk gjennom rekkefølgen av hva som skal gjøres når og prøv å finn ut "demob.date" for det gamle kjøkkenet. Da trenger du et alternativ ei stund. [Du kan sikkert snart kjøpe vår meget pent brukte hybelkomfyr med stekeovn og to plater].

Btw: hvordan går det med ferdigstillelsen av Whippet'n nå som kjøkkenet står for tur da? ICON_WINK

tips 3:
Stopp før du kommer til neste rom... vi tok stua og vaskerommet i samme slenget, og ser at arbeidsomfanget økte en smule av det.

Bj

Re: Nytt kjøkken. Tips (Do's and don'ts) [Re: BjornS] #1101226 24/01/2011 12:04
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Angående induksjon ifht vanlig komfyr, så er det ekstra arbeidet/kostnad verdt det. Barnevennlig, rask oppvarming (kok en liter vann på 3 min), og rask nedkjøling.

Re: Nytt kjøkken. Tips (Do's and don'ts) [Re: Kjartandaddy] #1101227 24/01/2011 12:05
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Noen vil sikkert anbefale Quoker i tillegg, nesten rart ingen har nevnt det. Men dyrt da.

Re: Nytt kjøkken. Tips (Do's and don'ts) [Re: Kjartandaddy] #1101230 24/01/2011 12:11
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Kjartandaddy
Noen vil sikkert anbefale Quoker i tillegg, nesten rart ingen har nevnt det. Men dyrt da.

Men så fantastisk deilig når du blir vant med det. Tids- og energisparende. Aldri mer vannkoker!

Hardkoking av egg:

1. Legg eggene i kjelen
2. Tapp oppi kokende vann fra Quookeren
3. Sett på platetoppen med oppkoksautomatikk trinn 6 og klokka på 11 minutter
4. Ta av eggene når det piper

- Robert Green Ingersoll
Re: Nytt kjøkken. Tips (Do's and don'ts) [Re: GeirK] #1101232 24/01/2011 12:12
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Ja, ville nok prioritert det i dag.

Re: Nytt kjøkken. Tips (Do's and don'ts) [Re: Kjartandaddy] #1101233 24/01/2011 12:14
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
Glemte å støtte opp under bred steketopp med induksjon. Vi kjøpte en på 60cm og angrer allerede (vart akkurat ferdig til jul og i jula var ikke 4 plater nok). Ville valgt en ala den til Siemens med fire tradisjonelle plater og ett felt i midten som registrerer hvor stor kjelen er og slår seg på tilsvarende felt der kjelen/panna står. Vi har høye og smale kjeler (Eva Trio tror jeg) og et resultat av det er at de fleste av kjelene våre går kun på den minste størrelse på plate og den er det kun en av. På de to mellomstore platene må vi drive og føle oss frem til den "får kontakt". Med en slikt universalplate ville det vært ingen problem.

Quooker er fint, men dyrt. Er god kamerat av han som starta Quooker i Norge og har fått mye propaganda på hvor fint det er ICON_SMILE Hadde nok kjøpt det hadde han ikke bytta jobb rett før vi kjøpte hus, men følte det ble mye annet vi kunne få for det en Quooker koster fullpris.

Re: Nytt kjøkken. Tips (Do's and don'ts) [Re: BjornS] #1101239 24/01/2011 12:22
Kake Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Sitat: BjornS

Btw: hvordan går det med ferdigstillelsen av Whippet'n nå som kjøkkenet står for tur da? ICON_WINK
Bj

Fikk satt på litt drosje tape på den i helga.. vurderer å ta det av igjen og heller benytte den som den er.. ble ikke SÅ pent.
Venter på pressfit lager i posten så er det vel bare å banke det i sammen.

Re: Nytt kjøkken. Tips (Do's and don'ts) [Re: Larsemannen] #1101240 24/01/2011 12:22
skibum Offline
Besatt
Besatt
Jeg vil komme med mitt spede tips, dersom du skal ha vasken i hjørnet, sørg for at du ikke har den i en hjørne med overskap. Jeg irriterer med grønn over hvordan dette er gjort hos meg og jeg står og stanger i overskapet hver gang jeg skal vaske noen kopper.

Det skal sies at jeg ikke ville gjort det selv, men at løsningen var sånn da krypinnet ble kjøpt.

Espen

NOTS!
Re: Nytt kjøkken. Tips (Do's and don'ts) [Re: skibum] #1101246 24/01/2011 12:34
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: skibum
hver gang jeg skal vaske noen kopper.

Sånn generelt lurer jeg på hvorfor trønderne bare vasker koppene. Selv så vasker jeg alt, men setter gjerne koppene i oppvaskmaskina.

- Robert Green Ingersoll
Side 1 av 4 1 2 3 4

Moderator  support