|
|
|
Twister eller Trigger ? X.9 eller X.0 ?
|
Twister eller Trigger ? X.9 eller X.0 ?
13/01/2011 12:37
|
HeavyDude
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg funderer på å oppgradere girskifterne på min Paragon til X.9 ( evt. X.0) Twister eller Trigger. Det er jo prisforskjell mellom både de to kvalitetsnivåene ( X9 og X0) og mellom Twister og Trigger. Det kunne vært interesaant hvis noen har prøvd to eller flere av disse variantene og har erfaringer ? Tenker på f.eks. presisjon og holdbarhet.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
Re: Twister eller Trigger ? X.9 eller X.0 ?
[Re: HeavyDude]
13/01/2011 13:26
|
ingeplinge
Påklikket
|
Påklikket
Jeg har skiftet tilbake til xo twistere, etter et par-tre år med x9 triggere på flere sykler, har rett og slett skiftet til gripshift på alle syklene nå, også de som aldri har hatt det.. (bortsett fra resern, den skal få slippe unna..-), og jeg er veldig mye mer fornøyd. Har følgelig en del sett triggere til overs, men dette er kanskje ikke noen salgsannonse.;-)
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
|
|
|
[Re: ingeplinge]
15/01/2011 04:53
|
jorn
Avhengig
|
Avhengig
deg om det. når det gjelder presisjon og holdbarhet er det ingenting å si på twisterne og de er jo dessuten billige, veldig lette og kan skifte mange gir veldig fort. men til teknisk sykling er det underlegent triggere. hvorfor spør du? spesielt i situasjoner der du må bremse ned for å komme gjennom en hindring (feks skarp sving, brå overgang, crux eller en kombinasjon av disse) og vil gire ned samtidig som du bremser. det går bare ikke med twistere. med sram triggere har du opp og ned på tommelen slik at pekefingeren får være i fred til å ta seg av bremsinga. dermed har du riktig gir når du begynner å trå igjen og slipper å spinne kneet i stemmet... twistere er også noe dritt når du har hanskene (og twisterne) fulle av gjørme etter x antall handplants under ultrabirken og du er såpass sliten og kald på henda at det er nok å holde i holkene, om du ikke skal vri på dem også.
Men om du aldri tryner i gjørma og er skikkelig god på å planlegge girskiftene så er jo twistere fine greier.
for ordens skyld kan jeg nevne at jeg har hatt x9 twistere og har nå x9 triggere. x0 triggerne er jo veldig fete og man kan justere vinkelen på den nederste hendelen, men x9 funker kjempebra det og.
|
|
|
[Re: jorn]
15/01/2011 09:25
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Jeg har X.0 twistere på hardtailen og X.0 triggere på stisykkelen og begge deler fungerer meget bra.
Men med tanke på vekt, pris og enkelhet vil jeg holde en liten knapp på twistere.
|
|
|
[Re: Syklist1]
15/01/2011 15:13
|
front biker
Besatt
|
Besatt
Veldig fornøyd med twistere. Påstanden om at man ikke kan bremse mens man girer synes jeg ikke holder. Det har litt med vaner og teknikk å gjøre.
Eneste problemet jeg kan se, og som jorn var inne på, er at når grepet blir slitt, og det er gjørmete, så kan det bli vanskelig å få giret. Løsningen er enkel: sette på en liten strip eller to for bedre tak. Ikke særlig elegant, men effektivt. Var redd "knotten" på strippen skulle gnage i håndflaten, men bare man velger en ikke for stor dimensjon på strippen går det greitt.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
|
|
|
[Re: front biker]
15/01/2011 16:10
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det mest negative med triggere er at jeg til stadighet kjører knea inn i dem. Gjør ganske så vondt.
Ellers funker begge bra. Men foretrekker twister selv.
|
|
|
[Re: erling]
15/01/2011 21:07
|
jorn
Avhengig
|
Avhengig
nå har jeg sykla to sesonger med twistere og vil påstå at jeg har helt ok teknikk. det er kanskje en overdrivelse å si at det ikke er mulig, men det er hvertfall mer knotete. Jeg syntes vel egentlig det funket helt greit inntil nevnte opplevelse, men etter å ha prøvd triggere på utforsykkel og byttet selv er jeg overbevist om at trigger er bedre jo mer kranglete det blir. stripstrikset funker nok ja, men det falt meg ikke inn av samme grunn som du nevner.
ser argumentet med å smelle knea i triggerne, men jeg treffer jo som sagt vanligvis stemmet når det skjer...
|
|
|
[Re: jorn]
18/01/2011 18:06
|
SerpenS
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Jeg har skiftet fra X0 twister til X0 trigger og er veldig fornøyd med byttet. Mitt problem med twisterne var utilsiktet giring i situasjoner hvor jeg holdt hardt i holkene, f.eks. ved overgang fra sittende til stående mens jeg tråkker hardt i oppoverbakke. Dette kan godt skyldes dårlig sykkelteknikk fra min side, i prinsipp skal man vel ikke belaste holkene med noe moment? Uansett, enkleste løsning for meg var å bytte til triggere. Jeg burde nok legge twisterne ut for salg, så kan noen som er mer finslige få nytte av dem :-)
|
|
|
[Re: SerpenS]
18/01/2011 21:19
|
Votec
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hvis du velger trigger vil jeg anbefale X.0 fremfor X.9. Du merker stor forskjell på girskift på de to. Jeg byttet i fjor sommer fra X.9 til X.0 og det er markant forskjell.
|
|
|
|
|
|
|