Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 10 1 2 3 4 5 6 7 9 10

Politiets Utlendingsenhet rydder opp!!!

Re: Politiets Utlendingsenhet rydder opp!!! [Re: EgilS] #1096523 14/01/2011 08:39
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Noen nevnte arbeidsinnvandring her.
Hvor ligger hindrene for at M.A kan søke om arbeidstillatelse og opphold den veien?

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Politiets Utlendingsenhet rydder opp!!! [Re: Espen] #1096524 14/01/2011 08:39
Raindog Offline
Ringrev
Ringrev
I flere poster i denne tråden blir det nevnt at vi ikke bør gi henne opphold fordi det vil få konsekvenser for andre saker.
Er dette et problem?
Hvis man gir henne fordeler fordi hun har vist en særlig evne til å både å tilpasse seg og å bidra i samfunnet, er ikke det bare bra?
Vil det være skummelt om flere av våre flyktninger vil prøve å få de samme fordelene?
Jeg kan ikke forstå annet enn at det slike signaler vi bør sende ut.

Re: Politiets Utlendingsenhet rydder opp!!! [Re: Espen] #1096525 14/01/2011 08:39
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Espen
Fordi dette er en del av saken, og det illustrerer at det skjer en del rare ting som strider mot folks oppfatning av hva som er rett og galt.
Uavhengig av den politiske delen av dette, er ikke Amelie noen trussel mot samfunnet, selv om hun bryter loven.
Er det virkelig nødvendig å bruke slike metoder?

Nei, Espen, dette er et sidespor.
Politiets rolle er ikke hva denne saken handler om. Det kan da ikke være antallet tjenestemenn fra politet som er det avgjørende her. Selv har hun sagt at politiet behandlet henne godt.

Hun er ingen voldelig trussel mot samfunnet. Men hvis hun får bli, er hun en trussel mot den asylpolitikken vi har. Skal de pene og velformulerete få bli tross vedtak om det motsatte, men skjeggete menn fra Afrika og Iran skal ut? Forrige helg ble 60 personer som hadde fått avslag på sine søknader sendt tilbake til sine hjemland. Fakkeltogene uteble.

Hvis det er slik at de som får avslag på sine søknader likevel kan få bli, er det jo ikke noen vits med søknader og vurderinger. Da har vi i realiteten fri innvandring til Norge. Det er det ingen andre land i verden som har, så det vil nok bli et populært tiltak.

Hvis jeg levde i fattigdom og hadde mulighet til å reise til et rikt land med gode trygdeordninger, ville jeg jo reist selv.

Re: Politiets Utlendingsenhet rydder opp!!! [Re: Tex] #1096535 14/01/2011 08:56
perbl Offline
More than words
More than words
Jeg skjønner ikke at antall politimenn er noe å hisse seg opp over. Nettopp det å stille mange er en av de beste garantiene både politi, vaktpersonale og andre som har risiko for å måtte pågripe noen fysisk har for å unngå stygge og brutale arrestasjoner.

Er man mange er det betydelig lettere å etablere kontrollerte grep for å ledsage noen stående, viljen til å sette seg til motverge senkes betraktelig, og man slipper at en eller to i verste fall må ty til å legge noen i bakken samtidig som de må holde kontroll på en stor gruppe som står rundt som tilskuere.

Og igjen, bortsett fra trynefaktor: Hva er det som tilsier at hun skal få bli framfor de hundrevis/tusenvis av personer (inkludert barn av asylsøkere) som har akseptert sitt avslag og reist hjem?

Redigert av perbl; 14/01/2011 09:01.

Per B.
Re: Politiets Utlendingsenhet rydder opp!!! [Re: perbl] #1096565 14/01/2011 09:27
progres Offline
Besatt
Besatt
Sitat: perbl
Hva er det som tilsier at hun skal få bli framfor de hundrevis/tusenvis av personer (inkludert barn av asylsøkere) som har akseptert sitt avslag og reist hjem?

det har vel litt å gjøre med alle de 8 årene som er gått ; identitesbygging, integrering. At hun har norsk kjæreste og sannsynligvis(?) vil gifte seg norsk uansett. At hun har bevist sin dugelighet. At vi ikke behøver å utpensle alle jævla prinsipper til enhver tid men være litt fleksible og romslige i blant. Og trynefaktoren skal man ikke kimse av uansett
EDIT: kan hende er det formelle i denne saken kurant , men oppsummert så tror jeg noen blir nødt til å svelge noen kameler her fordi dette smaker først og fremst av dårlig dømmekraft etter min mening

Redigert av progres; 14/01/2011 09:29.
Re: Politiets Utlendingsenhet rydder opp!!! [Re: Raindog] #1096567 14/01/2011 09:28
D
DagRS Offline
Ivrig
Ivrig
D
Sitat: Raindog
I flere poster i denne tråden blir det nevnt at vi ikke bør gi henne opphold fordi det vil få konsekvenser for andre saker.
Er dette et problem?
Hvis man gir henne fordeler fordi hun har vist en særlig evne til å både å tilpasse seg og å bidra i samfunnet, er ikke det bare bra?
Vil det være skummelt om flere av våre flyktninger vil prøve å få de samme fordelene?

Herregud mann er du gal? Skal man bare la folk som er dritflinke til å holde seg i skjul, skaffe seg falsk identitet, ta en masterutdanning, skrive en god bok og ellers være en positiv ressurs for menneskene rundt seg få opphold i dette flotte landet vårt.

Det blir for enkelt. Tenk på alle de andre papirløse flytningene som vil gjøre det samme.

Eller skal vi snu litt på det å heller tenke på alle de andre papirløse flyktningene som ikke er i stand til å gjøre det!

Jeg synes ikke dette er noen enkel sak å ta stilling til og er glad jeg ikke er i en posisjon hvor jeg blir "tvunget" til å ta en avgjørelse på vegne av et vedtak som er politisk motivert og ikke basert på enkeltmenneskets skjebne.

Jeg personlig kjenner at jeg har veldig lyst å mene veldig mye om Maria Amelies sak og veldig lite om alle de andre sakene om papirløse flyktninger som oppholder seg ulovlig i landet.

Redigert av DagRS; 14/01/2011 09:32.

"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success."
~ Doug Larson

Re: Politiets Utlendingsenhet rydder opp!!! [Re: Raindog] #1096569 14/01/2011 09:31
Flex Offline
Veteran
Veteran
Er dette et problem?

Der tror jeg du traff spikeren på hodet. Bare det at hun har vært et stjerneeksempel på integrering i det norske samfunnet, er etter min oppfatning nok til at man burde se hennes sak i et helt annet lys enn mange andre saker.

Re: Politiets Utlendingsenhet rydder opp!!! [Re: DagRS] #1096578 14/01/2011 09:38
Flex Offline
Veteran
Veteran
Sitat: DagRS
Herregud mann er du gal? Skal man bare la folk som er dritflinke til å holde seg i skjul, skaffe seg falsk identitet, ta en masterutdanning, skrive en god bok og ellers være en positiv ressurs for menneskene rundt seg få opphold i dette flotte landet vårt.

Nei, hva blir det neste. At folk som viser klar tegn til forbedring og god oppførsel i et fengsel slipper ut litt tidligere? At folk som gjør en god jobb på en arbeidsplass får en større lønnsforhøyelse enn folk som gjør en dårlig jobb. Det skulle tatt seg ut... Nei, vi holder oss til svart-hvit tenking, det er enklest.

Forresten: Hvordan kan hun holde seg i skjul samtidig som hun studerer, gjør frivillig arbeid på festivaler og drar rundt og holder foredrag? Jeg vil si at det absolutt ikke er å holde seg i skjul. Og hadde hun falsk identitet? Det er i så fall mer enn jeg visste.

Re: Politiets Utlendingsenhet rydder opp!!! [Re: Espen] #1096585 14/01/2011 09:43
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Politiet kunne dukket opp med to mann, og bedt henne bli med.

Er det noe du tror eller er det noe du vet?

Hvis hun satte seg til motverge, tror jeg det ville satt hele saken i et annet lys.

Etterpåklokskap er verdens mest nøyaktige vitenskap. Hvordan kan politiet på forhånd vite om hun kommer til å sette seg til motverge?

e

[/quote]

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Politiets Utlendingsenhet rydder opp!!! [Re: DagRS] #1096595 14/01/2011 09:57
Raindog Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: DagRS
Eller skal vi snu litt på det å heller tenke på alle de andre papirløse flyktningene som ikke er i stand til å gjøre det!

Det blir vel litt som å si at vi ikke bør ha toppidrettsmenn, fordi det er mange som ikke har mulighet til å bli det?
En særordning for de som har gjort seg spesielt fortjent til det vil ikke endre muligheten for de andre. (Jeg glemmer definitivt ikke dem.)
Jeg mener selvsagt at de også skal få en god behandling, men at de må bruke andre kriterier for å få opphold.

Er det ikke slik vi vil ha samfunnet vårt?
Selv om vi må gi alle innbyggere gode betingelser, men vi må ikke la det frata oss muligheten til å gi noen spesielt gode betingelser når de viser spesielle evner.

Redigert av Raindog; 14/01/2011 09:59.
Re: Politiets Utlendingsenhet rydder opp!!! [Re: Flex] #1096603 14/01/2011 10:16
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Flex

Bare det at hun har vært et stjerneeksempel på integrering i det norske samfunnet,

Ja, er hun det, altså? Et forbilde og en berikelse?

Jeg synes dere forherligher henne og det hun har gjort.

Hun har løyet om sin identitet og oppgitt ulike identiteter i Finland og Norge.
Hun har unnlatt å følge de vedtak som gjelder hennes sak.
Hun har tatt seg til rette med skolegang og studier som hun ikke er berettighet til ved at hun ikke hadde lovlig opphold som student, og på den måten opptatt studielpass for andre.

Det er jo ikke slik at hun gjennom å vise mot og handlekraft har hjulpet andre mennesker eller utvist sivil ulydighet for å fremme en sak. Hun har gjort alt dette kun for å fremme sine egne interesser.

Selvfølgelig kunne hun vært en ressurs for det norske samfunn. Men det er det da millioner av andre som, gitt at de fikk ta seg til rette på samme måte, også kunne vært. Så veldig unik er hun derfor ikke.

Re: Politiets Utlendingsenhet rydder opp!!! [Re: Tex] #1096606 14/01/2011 10:27
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Tex

Hun har tatt seg til rette med skolegang og studier som hun ikke er berettighet til ved at hun ikke hadde lovlig opphold som student, og på den måten opptatt studielpass for andre.

Strengt tatt må ansvaret for dette legges på NTNU og saksbehandlingen deres.
Da hun søkte opptak la hun ved et vedlegg som forklarte situasjonen hennes; at hun ikke hadde oppholdstillatelse og var papirløs. At inntakskontoret til tross for dette valgte å gi henne studieplass kan vel knapt nok hun klandres for.

Re: Politiets Utlendingsenhet rydder opp!!! [Re: Raindog] #1096609 14/01/2011 10:28
flaxemax Offline
Fersking
Fersking

Maria burde se hjemreise som en gedigen mulighet,med alt det hun har opplevd og lært her under sitt opphold.Maria kunne feks.forkynne sin lærdom til unge og organisasjoner hjemme.

Den flotte utdannelsen og alle de fantastiske opplevelsene i Norge bør kunne generere lærdom og erfaring til sine landsmenn.Hun er jo så opptatt av frivillig organisasjonsarbeid. Maria kunne muligens fort blitt populær hjemme også.

Ikke mange søkere med endelig avslag som har slike muligheter!

Re: Politiets Utlendingsenhet rydder opp!!! [Re: ] #1096622 14/01/2011 10:45
Raindog Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Nick
Hvis ikke hensikten har vært å unndra seg en utkastelse, hvorfor har hun da stått fram med psevdonym (Amelie) og falskt navn(Bidzikova)?
Hvem har hevdet at hun ikke har prøvd å unndra seg utkastelse?
Jeg tror ikke noe fornuftig menneske ville gjort noe annet.
Hun frykter jo for sitt i eget liv hvis hun blir sendt ut.
Jeg kan ikke vurdere om dette er en reell trussel, men jeg er sikker på at hun frykter det.

Re: Politiets Utlendingsenhet rydder opp!!! [Re: Raindog] #1096632 14/01/2011 11:02
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Tycker man ska dela upp saken i det jag tror det handlar om.

1. Att man ser det som en asylsak.
2. Att man ser henne som en resurs för landet och hon borde få stanna på grund av det.

Personligen tror jag egentligen inte hennes fall är väldigt spesiellt varken enligt 1 og 2. Som asylsak tror jag det finnes väldigt många andra med minst lika bra skäll att få stanna i landet som hon. Som resurs för landet finns det også en veldig manga smarte och uppegående menniskor från utlandet som gärna skulle vila studera och jobba i Norge om de får chansen.

Egentligen tycker jag det skulle vara konstigt om man inte kan få till att hon får stanna som arbetsinvandrare men att hon skulle få asyl på grund av sin tryne faktor tror jag inte skulle vara helt lurt.

Re: Politiets Utlendingsenhet rydder opp!!! [Re: Flex] #1096647 14/01/2011 11:24
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Flex
Sitat: femte_gir
Hvordan ville dere reagert hvis det skulle vise seg at Marias far var en svindler som kom til Norge med en koffert full av penger?

Hva hennes far har gjort eller ikke har da vel absolutt ingenting med HENNES sak å gjøre?

Og hvordan ville dere reagert hvis Maria var en renholdsmedarbeider?

Dersom hun var en renholdsarbeider som bl.a hadde jobbet mye med å lære seg norsk, og jobbet mye frivillig for Samfundet, festivaler o.l. hadde jeg nok reagert på akkurat samme måten.

Marias far er sentral i forklaringen hennes på hvorfor hun ikke kan reise tilbake. Uten farens problemer i forretningslivet i hjemmelandet ville hun aldri hatt behov for å komme til Norge.

Så uten frivillig arbeid en utenlandsk renholdsarbeider er mindre verdt i dine øyner?

Re: Politiets Utlendingsenhet rydder opp!!! [Re: Vanilla Ninja] #1096650 14/01/2011 11:28
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Vanilla Ninja

Da hun søkte opptak la hun ved et vedlegg som forklarte situasjonen hennes; at hun ikke hadde oppholdstillatelse og var papirløs. At inntakskontoret til tross for dette valgte å gi henne studieplass kan vel knapt nok hun klandres for.

Det var jeg ikke klar over.Det stiller akkurat det forholdet i et litt annet lys.

Jeg synes da det er veldig merkelig av NTNU å tillate slikt, men det er for så vidt ikke hennes skyld.

Re: Politiets Utlendingsenhet rydder opp!!! [Re: femte_gir] #1096652 14/01/2011 11:30
Tex Offline
Besatt
Besatt
Marias far er sentral i forklaringen hennes på hvorfor hun ikke kan reise tilbake. Uten farens problemer i forretningslivet i hjemmelandet ville hun aldri hatt behov for å komme til Norge.

Men jeg hører ingen som tror på historien om at hun tenger beskyttelse fordi faren hennes hadde trøbbel i forretningslivet for 10 år siden.
Hele argumentet om at hun må få bli bygger jo på at hun har vært her ulovlig lenge og nå er en ressurs for oss i Norge.

Re: Politiets Utlendingsenhet rydder opp!!! [Re: Tex] #1096654 14/01/2011 11:32
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Vanilla Ninja

Det var jeg ikke klar over.Det stiller akkurat det forholdet i et litt annet lys.

Jeg synes da det er veldig merkelig av NTNU å tillate slikt, men det er for så vidt ikke hennes skyld.

Er ni säkra på att det var fallet? Det var ialla fall inte det jag hörde tidligare.

Re: Politiets Utlendingsenhet rydder opp!!! [Re: Tex] #1096663 14/01/2011 11:46
Raindog Offline
Ringrev
Ringrev
Den historien kjenner vi jo ikke. Kanskje kjenner hun den ikke selv engang, hun var jo et barn da dette skjedde. De færreste av oss har foreldre som forteller alt.
Men frykten for at hjemsendelse vil føre til represalier fra farens fiender, er der, selv om norske byråkrater mener det er ubegrunnet.
Jeg håper de har annet enn russiske myndigheters opplysninger for å underbygge dette.
Tenk om hun har rett.

Re: Politiets Utlendingsenhet rydder opp!!! [Re: Raindog] #1096673 14/01/2011 12:00
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Dette faller på sin urimelighet! Hvordan vet hun at hjemsendelse vil føre til represalier når hun vet ingenting? Hvis faren sitter med informasjon som kan hjelpe datteren til å bli i Norge, hvorfor forteller han ikke det? Hvorfor fortalte han ikke det til politiet da han søkte asyl?

BTW, noen som vet hvordan Maria finansierte studiene sine?

Re: Politiets Utlendingsenhet rydder opp!!! [Re: Raindog] #1096678 14/01/2011 12:06
Tex Offline
Besatt
Besatt
Den historien kjenner vi jo ikke. Kanskje kjenner hun den ikke selv engang, ...

Men da blir det jo i så fall ganske absurd. Hun kan kan da ikke påberope seg krav om beskyttelse uten å vite hva hun skal beskyttes mot. Vi må legge til grunn at hun selv vet hva forholdet gjelder, selv om det ikke er opplyst i pressen.
Slik det fremstilles er dette en kriminalsak, ikke en menneskerettighetssak. Det er ikke myndighetene i Russland som forfølger eller truer henne. Det er russiske myndighets plikt å beskytte henne, ikke norske.

Re: Politiets Utlendingsenhet rydder opp!!! [Re: Tex] #1096681 14/01/2011 12:17
F
FuzzyLogic Offline
Bah..
Bah..
F

Hun har løyet om sin identitet og oppgitt ulike identiteter i Finland og Norge.
Hun har unnlatt å følge de vedtak som gjelder hennes sak.

De som ikke er så ressurssterk som henne begrenser det til å file vekk fingeravtrykkene.
Det er jaggu mange som blir "played" i denne saken.

Re: Politiets Utlendingsenhet rydder opp!!! [Re: Tex] #1096683 14/01/2011 12:19
Rockefoten Offline
Ivrig
Ivrig
femte_gir Maria jobba ved siden av studiene

I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Re: Politiets Utlendingsenhet rydder opp!!! [Re: Raindog] #1096690 14/01/2011 12:29
EgilS Offline
More than words
More than words
Men frykten for at hjemsendelse vil føre til represalier fra farens fiender, er der, selv om norske byråkrater mener det er ubegrunnet.

Du skriver på en måte som skulle tilsi at du vet ting som saksbehandlerne ikke vet. Hvis du vil hjelpe henne, bør du ikke fortelle det du vet til norske myndigheter?

Re: Politiets Utlendingsenhet rydder opp!!! [Re: Raindog] #1096692 14/01/2011 12:31
F
FuzzyLogic Offline
Bah..
Bah..
F

Men så var ikke konklusjonen at vi burde kaste ut velutdannede, fullstendig integrerte ressurspersoner, som ikke ligger samfunnet til last?
Nei, det var akkurat det motsatte, det var slike personer vi måtte søke å få inn.

Se innlegget til ØKD så skjønner du mer.

Men hvis Norge vil slippe inn ressursterke personer kan vi bare gjøre som f.ex. Kanada. De slipper bare inn folk med høy utdannelse eller spesielle skills som landet trenger. Og det sitter folk som siler søknader etter de kriteriene.

Re: Politiets Utlendingsenhet rydder opp!!! [Re: EgilS] #1096697 14/01/2011 12:39
Raindog Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: EgilS
Du skriver på en måte som skulle tilsi at du vet ting som saksbehandlerne ikke vet. Hvis du vil hjelpe henne, bør du ikke fortelle det du vet til norske myndigheter?

Jeg har ingen konkrete kunnskaper om dette.
Men det er vel ingen som er i tvil om at Russland er et korrupt land, der skillene mellom myndigheter og organisert kriminalitet er svært uklare.
Jeg har ingen blind tillit til at våre tjenestemenn har oversikt i dette grumsete terrenget.
At man kan ende med en avgjørelse der der er så mye å tape og så lite å vinne er vanskelig å forstå.

Re: Politiets Utlendingsenhet rydder opp!!! [Re: femte_gir] #1096698 14/01/2011 12:39
Flex Offline
Veteran
Veteran
Så uten frivillig arbeid en utenlandsk renholdsarbeider er mindre verdt i dine øyner?

Ikke nødvendigvis, men frivillig arbeid og et klart fokus på å integrere seg i det norske samfunnet teller positivt i mine øyne. Hvilken jobb man har har i utgangspunktet ingen betydning, men det er et paradoks om man kaster ut folk som besitter kvalifikasjoner som det er bruk for, for så å klage over at man mangler kvalifisert arbeidskraft i Norge (jfr. f.eks. Nadejda-saken).

Re: Politiets Utlendingsenhet rydder opp!!! [Re: FuzzyLogic] #1096706 14/01/2011 12:45
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Sitat: FuzzyLogic

Men så var ikke konklusjonen at vi burde kaste ut velutdannede, fullstendig integrerte ressurspersoner, som ikke ligger samfunnet til last?
Nei, det var akkurat det motsatte, det var slike personer vi måtte søke å få inn.

Se innlegget til ØKD så skjønner du mer.

Men hvis Norge vil slippe inn ressursterke personer kan vi bare gjøre som f.ex. Kanada. De slipper bare inn folk med høy utdannelse eller spesielle skills som landet trenger. Og det sitter folk som siler søknader etter de kriteriene.

Kanada som medlem av FN kan ikke nekte å ta imot flyktninger som står på OHCHR sin liste.

Re: Politiets Utlendingsenhet rydder opp!!! [Re: Raindog] #1096707 14/01/2011 12:45
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: EgilS

Jeg har ingen konkrete kunnskaper om dette.
Men det er vel ingen som er i tvil om at Russland er et korrupt land, der skillene mellom myndigheter og organisert kriminalitet er svært uklare.
Jeg har ingen blind tillit til at våre tjenestemenn har oversikt i dette grumsete terrenget.
At man kan ende med en avgjørelse der der er så mye å tape og så lite å vinne er vanskelig å forstå.

Hur många gånger står du och demonstrerar mot utvisningar per år? Skriver du lika mycket om alla utvisningsärenden?

Om inte. Varför tycker du att just detta fallet är så viktigt?

Side 5 av 10 1 2 3 4 5 6 7 9 10

Moderator  support