Politiets Utlendingsenhet rydder opp!!!
|
Re: Politiets Utlendingsenhet rydder opp!!!
[Re: TruTech]
13/01/2011 09:46
|
GeirK
More than words
|
More than words
Politiet gjør nok bare jobben sin, selv om den ble utført med unødig ressursbruk mtp at de skulle hente inn en relativt liten jente. Der burde de skjønt at en slik pågripelse vekker reaksjoner... og ikke av positiv art!!
1. I nyhetene i dag ble det sagt at ressursbruken var avgjort gjennom en politifaglig vurdering. Hva er det du vet om saken som utlendingsenheten ikke har fått med seg siden du fastslår at ressursbruken er unødvendig? 2. Jeg tror at politiet skjønner at dette ville bli oppfattet negativt. Hvorfor er det relevant?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
13/01/2011 09:48
|
OveJ
Fersking
|
Fersking
Loven burde vel spesifiseres slik at den bare gjelder for "folk vi ikke liker". Kjempeide!!
|
|
|
[Re: olechr]
13/01/2011 09:48
|
Mr Blomst
Ivrig
|
Ivrig
Kanskje sammenhengen er at "rasshøla" har PTSD, fått kondemnert huset sitt av myndighetene i hjemlandet, har sett moren og faren sin bli drept, ble seksuelt misbrukt på veien hit osv? Og at de ikke kan sendes tilbake til landet som gjorde dette med dem fordi tilstanden er som den var?
Og at "funker i samfunnet" kan sendes hjem fordi samfunnet som formet dem nå funker igjen?
Didn't anybody tell you how to gracefully disappear in a room?
|
|
|
13/01/2011 09:49
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Det er da uansett en sjanse for at saken får en ny behandling da kanskje? Om det er slik at den ikke har vært korrekt/ufullstendig behandlet fra starten..
Dette er i hvertfall en av tingene advokaten vil prøve å få gjennom. Såklart, i et intervju med advokat får man stort sett den ene partens side. Hun har denne uken fått avslag på en "ny" behandling, der ligger årsaken til vedtak om hjemsendelse. Hvor "hjem" er, er vel det rare, etter så mange år i Norge.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: RazeFaze]
13/01/2011 09:51
|
progres
Besatt
|
Besatt
Hvor "hjem" er, er vel det rare, etter så mange år i Norge. Det er en klok og omsorgsfull tanke!
|
|
|
13/01/2011 09:52
|
tygster
Veteran
|
Veteran
1. I nyhetene i dag ble det sagt at ressursbruken var avgjort gjennom en politifaglig vurdering. Hva er det du vet om saken som utlendingsenheten ikke har fått med seg siden du fastslår at ressursbruken er unødvendig? Dette muligens: - Timingen og det at hun ble pågrepet under foredraget er direkte smakløst. Dette minner mest av alt om et litt malplassert kommandoraid. Det finnes ingen grunn til en slik maktanvendelse, mener advokat Brynjulf Risnes.
Han er oppgitt over hele saksbehandlingen fra norske myndigheters side. Maria Amelie hadde på nytt søkt om oppholdstillatelse i Norge, en søknad advokaten hevder han ikke har fått svar på.
- Men hun har jo åpenbart fått et avslag, ellers regner jeg ikke med at de hadde gått til dette skrittet. Hadde de bare tatt seg bryet med å kontakte meg, skulle vi ordnet et møte i løpet av en halvtime. Det er jo ingenting vi ønsker mer enn et møte med norske myndigheter. Det har vi forsøkt å få i stand lenge. Jeg kan ikke fatte og begripe at det måtte gjøres så dramatisk som dette, sier Risnes.
|
|
|
13/01/2011 09:55
|
TruTech
Avhengig
|
Avhengig
1. Fordi det oppfattes som unødvendig å benytte seg av 8 politimenn og 2 biler for å overmanne en relativt vever jente. Til sammenligning så valgte de å møte opp med 2 stk politimenn når de kom og hentet en relativt mye større herremann som hadde begått en økonomisk kriminell handling. Da er det MIN OPPFATNING (beklager at dette ikke kom klart nok frem) at de ikke har gjort en særlig god vurdering i denne saken. Iallefall ikke en vurdering som står i stil med andre vurderinger de har gjort!
2. Fordi politiet trenger legitimitet i befolkningen i forhold til den rollen de skal fylle!
Ja Ja Ja!!!
|
|
|
[Re: tygster]
13/01/2011 09:57
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er mulig det bare er jeg som er spesielt skeptisk, men jeg leser ikke en uttalelse fra advokaten til den ene parten som et objektivt, upartisk utsagn.
For ordens skyld tror jeg ikke blindt på hva politiet sier heller, men jeg har større tro til deres vurdering enn til advokatens. Er det for eksempel gitt at ingen personer i nærheten ville gripe inn og prøve å hindre politiet? Vi ser jo på terrengsykkel.no, facebook og i nettavisene at folk tar arrestasjonen relativt ille opp...
|
|
|
13/01/2011 09:59
|
ELO73
Ivrig
|
Ivrig
[ Det virker på meg som om politiet sliter med med ressursdisponering, fremfor ressursmangel.... Fordi at? Ut fra hva de velger å prioritere og allokere ressurser til, basert på egne erfaringer og inntrykk.
|
|
|
13/01/2011 09:59
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
1. Fordi det oppfattes som unødvendig å benytte seg av 8 politimenn og 2 biler for å overmanne en relativt vever jente. Til sammenligning så valgte de å møte opp med 2 stk politimenn når da de kom og hentet en relativt mye større herremann som hadde begått en økonomisk kriminell handling. I hvilken situasjon er det mest sannsynlig at det blir oppstyr og at utenforstående vil blande seg inn? 1. Ved arrestasjonen av en relativt vever jente som er kjent som snill og god i media. 2. Ved arrestasjonen av en stor herremann som har begått en økonomisk kriminell handling.
|
|
|
13/01/2011 10:03
|
Dan
More than words
|
More than words
1. Fordi det oppfattes som unødvendig å benytte seg av 8 politimenn og 2 biler for å overmanne en relativt vever jente. Til sammenligning så valgte de å møte opp med 2 stk politimenn når de kom og hentet en relativt mye større herremann som hadde begått en økonomisk kriminell handling. Vurderingen går nok på at herremannen ikke akkurat hadde holdt foredrag for en masse folk som syntes det ville være maktmisbruk hvis politiet hentet ham. En av de intervjuede nevnte jo at to politimenn hindret dem fra å komme nærmere. Da holdt det tydeligvis med to politimenn for å holde folk tilbake, så der bommet de muligens på vurderingen og kunne ha klart seg med totalt tre eller fire mann. Men det er vel kanskje litt vanskelig å vite.
|
|
|
[Re: Vanilla Ninja]
13/01/2011 10:06
|
femte_gir
Besatt
|
Besatt
Noen som vet hvor nøyaktig fra Kaukasus Maria kommer fra?
|
|
|
[Re: ELO73]
13/01/2011 10:07
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ut fra hva de velger å prioritere og allokere ressurser til, basert på egne erfaringer og inntrykk. Har du mulighet til å være mer spesifikk?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
13/01/2011 10:07
|
ELO73
Ivrig
|
Ivrig
Skal vi gi det norske politiet adgang til å nekte å følge ordrer som kan gjøre dem upopulære.
Dette handler ikke om å gi politiet adgang til noe som helst. Håper virkelig at den enkelte politimann/-kvinne innimellom gjør noen refleksjoner ovenfor de oppgavene de blir satt til å gjøre.
|
|
|
13/01/2011 10:09
|
ELO73
Ivrig
|
Ivrig
Ut fra hva de velger å prioritere og allokere ressurser til, basert på egne erfaringer og inntrykk. Har du mulighet til å være mer spesifikk? Nope, din tur først: Og jeg som trodde at politiet slet med for lite ressurser...
I såfall tror du helt riktig. Kan ikke du begrunne det du kaster ut først...
|
|
|
13/01/2011 10:09
|
GeirK
More than words
|
More than words
Fordi det oppfattes som unødvendig å benytte seg av 8 politimenn og 2 biler for å overmanne en relativt vever jente. Til sammenligning så valgte de å møte opp med 2 stk politimenn når de kom og hentet en relativt mye større herremann som hadde begått en økonomisk kriminell handling. Da er det MIN OPPFATNING (beklager at dette ikke kom klart nok frem) at de ikke har gjort en særlig god vurdering i denne saken. Iallefall ikke en vurdering som står i stil med andre vurderinger de har gjort! ` Og du tror på ingen måte at en samtale med den som tok den avgjørelsen kunne fått deg til å skifte mening? Jeg vet i allefall at hvis JEG skulle sende mine politimenn ut for å gjøre en kontroversiell pågripelse i en menneskemengde som kunne tenke seg å sette seg til motverge, hadde jeg gjort det jeg kunne for å beskytte mine ansatte.
|
|
|
13/01/2011 10:20
|
Flex
Veteran
|
Veteran
Det virker på meg som om politiet sliter med med ressursdisponering, fremfor ressursmangel.... Fordi at? Fordi man nærmest daglig hører om folk som har vært utsatt for kriminelle handlinger, og hvor det ofte er klare beviser (bildebeviser etc.), men hvor politiet raskt henlegger saken pga ressursmangel. Enkelte ganger blir ofrene til og med fortalt rett ut at det ikke er noen vits i å anmelde forholdet. Har selv et par tyverisaker liggende i søppelbøtta hos politiet. Men slike saker som dette har de åpenbart ressurser til...
|
|
|
13/01/2011 10:22
|
olechr
More than words
|
More than words
Rasshøl=Du får bli Funker i sammfunnet=Sendes hjem Siden du vet så mye om dette, hvor mange av de over tusen som deporteres hvert år er rasshøl og hvor mange av dem funker i samfunnet? Cirka-tall holder. Det er ca 995 av de 1250 siste var bra folk. De siste derimot var skikkelig rasshøl. Problemet er at det er slik den vanlige mann i gata oppfatter det. At de kriminelle får bli. Så lenge krekar sitter her trygt så vil slike saker komme opp med javne mellomrom. Men jeg er egentlig ikke imot at folk blir sendt hjem så lenge de har vært her ulovlig. Men da må også slike som krekar sendes hjem. At han ikke kan sendes hjem fordi det vil ikke være trygt sier vel egentlig hvor håpløst det er.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
13/01/2011 10:23
|
GeirK
More than words
|
More than words
|
|
|
[Re: Flex]
13/01/2011 10:24
|
GeirK
More than words
|
More than words
Fordi man nærmest daglig hører om folk som har vært utsatt for kriminelle handlinger, og hvor det ofte er klare beviser (bildebeviser etc.), men hvor politiet raskt henlegger saken pga ressursmangel. Enkelte ganger blir ofrene til og med fortalt rett ut at det ikke er noen vits i å anmelde forholdet. Har selv et par tyverisaker liggende i søppelbøtta hos politiet. Men slike saker som dette har de åpenbart ressurser til... Så den riktige ressursfordelingen ville vært at ...?
|
|
|
13/01/2011 10:24
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Jeg synes denne diskusjonen om politiets ressursbruk er en avsporing hvis det er den bakenforliggende politikken som enkelte synes er feil.
Eller ønsker man seg et politi som skal forvalte lovverket etter eget forgodtbefinnende, avhengig av den enkelte politimanns personlige sympatier? Da er man litt på linje med han som (i en annen tråd her) ikke ville vedta boten for å kjøre for fort, fordi han mente fartsgrensen var for lav. Som om det var politipatruljen som fastsatte fartsgrensen.
|
|
|
[Re: olechr]
13/01/2011 10:25
|
GeirK
More than words
|
More than words
Problemet er at det er slik den vanlige mann i gata oppfatter det. At de kriminelle får bli. Så lenge krekar sitter her trygt så vil slike saker komme opp med javne mellomrom.
Folk oppfatter det slik fordi de stadig faller for fristelsen til å generalisere.
|
|
|
[Re: Flex]
13/01/2011 10:26
|
ELO73
Ivrig
|
Ivrig
Det virker på meg som om politiet sliter med med ressursdisponering, fremfor ressursmangel.... Fordi at? Fordi man nærmest daglig hører om folk som har vært utsatt for kriminelle handlinger, og hvor det ofte er klare beviser (bildebeviser etc.), men hvor politiet raskt henlegger saken pga ressursmangel. Enkelte ganger blir ofrene til og med fortalt rett ut at det ikke er noen vits i å anmelde forholdet. Har selv et par tyverisaker liggende i søppelbøtta hos politiet. Men slike saker som dette har de åpenbart ressurser til... ..den erfaringen har jeg også, derfor lurer jeg på ressursdisponeringen...
|
|
|
13/01/2011 10:29
|
olechr
More than words
|
More than words
Problemet er at det er slik den vanlige mann i gata oppfatter det. At de kriminelle får bli. Så lenge krekar sitter her trygt så vil slike saker komme opp med javne mellomrom.
Folk oppfatter det slik fordi de stadig faller for fristelsen til å generalisere. Ja det kan du godt si. Da det alltid er siste taler som blir hørt. Og får man det i mediene så er du "reddet". Det er bare å se på diverse tråder i mediene så spørs det bare hvilken retning det blir vinklet som avgjør. Blir det vinklet negativt så skriver 95 av 100 i kometarene under at kast a ut, brenn a på bålet. Skriver man positivt skjer det motsatte.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
13/01/2011 10:31
|
TruTech
Avhengig
|
Avhengig
Og du tror på ingen måte at en samtale med den som tok den avgjørelsen kunne fått deg til å skifte mening? Jeg vet i allefall at hvis JEG skulle sende mine politimenn ut for å gjøre en kontroversiell pågripelse i en menneskemengde som kunne tenke seg å sette seg til motverge, hadde jeg gjort det jeg kunne for å beskytte mine ansatte.
Nei det tviler jeg sterkt på.. Denne jenta er student ved NTNU og kunne f.eks hentes på skolen på dagtid på skolen uten at det var store menneskemengder til å sette seg til motverge, eller i leiligheten hvor hun bor.. At politiet velger å troppe opp et sted hvor man vet at risikoen vil kunne være større for et sammenstøt ved politiet er et valg politiet tar selv, og i mine øyne et dårlig sådan..
Ja Ja Ja!!!
|
|
|
[Re: femte_gir]
13/01/2011 10:36
|
femte_gir
Besatt
|
Besatt
Noen som vet hvor nøyaktig fra Kaukasus Maria kommer fra? Gjentar spørsmålet med et tilleggsspørsmål: Ingen som vet hvorfor kom hun til Norge?
|
|
|
13/01/2011 10:37
|
Flex
Veteran
|
Veteran
Fordi man nærmest daglig hører om folk som har vært utsatt for kriminelle handlinger, og hvor det ofte er klare beviser (bildebeviser etc.), men hvor politiet raskt henlegger saken pga ressursmangel. Enkelte ganger blir ofrene til og med fortalt rett ut at det ikke er noen vits i å anmelde forholdet. Har selv et par tyverisaker liggende i søppelbøtta hos politiet. Men slike saker som dette har de åpenbart ressurser til... Så den riktige ressursfordelingen ville vært at ...? Jeg mener det ville vært riktigere å bruke mer ressurser på de som foretar "virkelige" kriminelle handlinger (tyveri, vold, voldtekt etc.; saker som ofte blir henlagt om forholdet ikke er svært grovt). Og om man vil unngå å flytte ressurser mellom avdelinger i politiet, så kunne vel disse åtte (samt de sikkert mange som også har jobbet med denne saken, men ikke vært med på pågripelsen) først og fremst forsøkt å få sendt ut de av de ulovlige innvandrerne som foretar kriminelle handlinger som nevnt over. Nei, årsaken til at denne saken er blitt prioritert, er nok mer politisk enn de fleste vil innrømme. Selv om Knut Storberget sendte takkekort da han mottok boken hennes, er det vel ikke utenkelig at denne boken har ført til en liten hodepine i regjeringen, særlig med tanke på dama med whiskystemmen på ytterste høyre...
|
|
|
13/01/2011 10:38
|
GeirK
More than words
|
More than words
den erfaringen har jeg også, derfor lurer jeg på ressursdisponeringen... Hva mener dere? At vi skal ta ressurser fra utlendingsenheten og bruke dem til å oppklare vinningsforbrytelser. Jeg er ikke helt med. Edit: Fikk svar over.
|
|
|
13/01/2011 10:52
|
EgilS
More than words
|
More than words
den erfaringen har jeg også, derfor lurer jeg på ressursdisponeringen... Hva mener dere? At vi skal ta ressurser fra utlendingsenheten og bruke dem til å oppklare vinningsforbrytelser. Jeg er ikke helt med. Jeg kan godt gjenta: Jeg blir stadig imponert over lekfolk som på grunnlag av VG, Dagbladet, etc. mener de er bedre i stand til å ta avgjørelser enn de som sitter med førstehåndsinformasjonen og som har det som profesjon å vurdere de sakene det er snakk om.
|
|
|
[Re: EgilS]
13/01/2011 10:58
|
Raindog
Ringrev
|
Ringrev
Jeg kan godt gjenta: Jeg blir stadig imponert over lekfolk som på grunnlag av VG, Dagbladet, etc. mener de er bedre i stand til å ta avgjørelser enn de som sitter med førstehåndsinformasjonen og som har det som profesjon å vurdere de sakene det er snakk om. Ja vi må for guds skyld slutte å være kritiske til maktmennesker. Den Gud har gitt et embete, har han også gitt forstand.
|
|
|
|
|