Vektreduksjon (aka slanking) inn mot sesong smart?
|
Vektreduksjon (aka slanking) inn mot sesong smart?
07/01/2011 21:03
|
roffen
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Hvis man har 5-7 kilo overflødig vekt(fett) på kroppen. Hvor smart er det å gå ned til daglig energiunderskudd for å ta av disse kiloene frem til sesongstart? Tenker da på om man mister mer energi/kraft enn hva man tjener på å bli letter i ritt.
|
|
|
Re: Vektreduksjon (aka slanking) inn mot sesong smart?
[Re: roffen]
07/01/2011 21:06
|
olechr
More than words
|
More than words
Det er lurt. HAr man 7 kg med ekstra fett på kroppen er det den letteste måten å sykle fortere på, altså ta de vekk. Det er jo lenge til sesong. Finn ut hvorfor de har kommet på, slutt med det og legg om kostholdet utifra det. Smack smack tynn som en flis ;-)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
07/01/2011 21:07
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Kutt ned på karbo/sukker/hvetemel ett par uker og du vil ta et godt steg mot matchvekt. God tid til sesongstart
|
|
|
07/01/2011 21:14
|
roffen
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Det er lurt. HAr man 7 kg med ekstra fett på kroppen er det den letteste måten å sykle fortere på, altså ta de vekk. Det er jo lenge til sesong. Finn ut hvorfor de har kommet på, slutt med det og legg om kostholdet utifra det. Smack smack tynn som en flis ;-) Ehem. Hadde det vært så lett så :-) Er svak for god (og mye) mat, så det blir en prøvelse. Skal forsøke tre-fire uker fremover å være bevisst påhva som går inn, uten å bli helt nazi, så får jeg se om det holder.
|
|
|
[Re: roffen]
07/01/2011 21:17
|
olechr
More than words
|
More than words
Det er ikke noe problem å spise god mat. Kutt ut brus og alt mulig annet søl. Samt spis litt mindre hver gang.. :-)
|
|
|
07/01/2011 21:51
|
kolli
Ringrev
|
Ringrev
Har samme problem, med mine 85 kg fordelt på 181cm bør 5 kg fjernes. Har som mål å ta mest mulig frem til 26.mars for å trimme kroppen til lokalt skirenn går over fjellet.
Jeg kjører nå "hvit måned" frem til midten av februar, da med følgende virkemidler: - ikke alkohol, brus eller godteri - ikke overspise, si nei etter en porsjon - sunn frokost hver dag starter forbrenninga - grønnsaker til alle middager - spise ute = velge sunt alternativ (salat/kylling//fisk etc)
Merker etter ei uke at det går litt ut over humøret når andre koser seg med pils og dessert, men gir meg ikke så lett. Er spent på hva endret kosthold og 3-4 økter per uke gir i vektreduksjon. Time will show.
EDIT kl 02:30: Litt slapp kropp og reising med jobben har medført rolig treningsuke så langt, kun 1 time ski sone 2/3 på onsdag. Matinntak fredag: - 08:00 Frokostblanding med melk - 11:30 2 skiver halvgrovt brød med pålegg - 14:00 1 skive + pære - 18:00 Salat med kylling og masse nanbrød - 22:00 banan rett før sengetid Våkner kl 02:30 skjelven i kroppen, må ha mat for å kunne sove videre. Opp og spiser frokostblanding. Ikke lett å ha aktiv forbrenning og ligge på sultegrensen...
Redigert av kolli; 08/01/2011 01:36.
|
|
|
[Re: kolli]
07/01/2011 23:50
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det sykeste er at samfunnet er havnet i en situasjon hvor et sunt kosthold defineres som "slanking".
Om du er svak for god mat, er en varig endring det eneste som nytter (forutsatt at man ønsker å holde vekten lav)
Veldig enkle tips:
- Drikk 0,5 liter vann før middag, metthetsfølelse dreier seg ofte om volum - Bytt ut godteri med frukt; du kan spise så mye frukt du bare vil!! - Bytt ut snacks med nøtter
Pluss hundre andre enkle foretak.
For min egen del gikk jeg fra 82- 77 (192 høy) på to måneder, kun med de tre overnevnte tiltak. Med andre ord, folk flest har mye dritt inni kroppen de hverken trenger eller har godt av å dra på.
|
|
|
[Re: Alpers]
08/01/2011 01:13
|
Immer
Entusiast
|
Entusiast
Eller som jeg har gjort! Drikker mer vin, er mye kalorier i øl  Har gått fra 70 til 67-68 og det offseason. Og ja, jeg er glad i øl... Så blir som Ole sier kutt ut søtsaker alla brus/øl. Vekt er viktig i sykling, sånn er det bare..
Trondheim - Oslo er veldig langt...
|
|
|
[Re: Alpers]
08/01/2011 12:43
|
femte_gir
Besatt
|
Besatt
Det sykeste er at samfunnet er havnet i en situasjon hvor et sunt kosthold defineres som "slanking".
Om du er svak for god mat, er en varig endring det eneste som nytter (forutsatt at man ønsker å holde vekten lav)
Veldig enkle tips:
- Drikk 0,5 liter vann før middag, metthetsfølelse dreier seg ofte om volum - Bytt ut godteri med frukt; du kan spise så mye frukt du bare vil!! - Bytt ut snacks med nøtter
Pluss hundre andre enkle foretak.
For min egen del gikk jeg fra 82- 77 (192 høy) på to måneder, kun med de tre overnevnte tiltak. Med andre ord, folk flest har mye dritt inni kroppen de hverken trenger eller har godt av å dra på.
Støtter dette forslaget men med en liten forandring; jeg ville byttet vann før middag med en salatforrett. Magnesium i salaten er svært gunstig for restitusjon.
|
|
|
[Re: femte_gir]
08/01/2011 19:56
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Spis litt mindre, tren litt mer.. voilla! Julefelesket går i allefall fort bort, 3 kg opp i jula = panikk = kun shake i 2 døgn = tilbake på matchvekt.
|
|
|
[Re: Kriss]
08/01/2011 20:16
|
olechr
More than words
|
More than words
Ha ha. Bare shake da kommer man fort ned igjen ja. Har kjørt den selv et par ganger.
|
|
|
[Re: kolli]
08/01/2011 20:32
|
oslogutt
Entusiast
|
Entusiast
Matinntak fredag: - 08:00 Frokostblanding med melk - 11:30 2 skiver halvgrovt brød med pålegg - 14:00 1 skive + pære - 18:00 Salat med kylling og masse nanbrød - 22:00 banan rett før sengetid Våkner kl 02:30 skjelven i kroppen, må ha mat for å kunne sove videre. Opp og spiser frokostblanding. Ikke lett å ha aktiv forbrenning og ligge på sultegrensen... Det var jo lite mat for en voksen mann. For meg er problemet med omlegging i kosthold: 1) Kroppen protesterer på endringer, den får ikke det den er vant til. Ved for store endringer får man slike utslag som forteller om. Jeg har også opplevd det samme. Det blir derfor en prøving og feiling for å finne ut hvor mye man faktisk må få i seg for å få et ok, normalt døgn. Litt sulten innimellom må man tåle, jeg gjør det helst på dagtid, ikke kveld og natt. Andre har sikkert andre erfaringer. 2) Når det nye kostholdet er etablert og kroppen har vent seg til det, går ting lettere. Da vil dette nye kostholdet være det kroppen forventer, og rutinene blir deretter. For min del spiser jeg da gjerne litt mer, men sunnere, mat når jeg har kommet hit. Her er det vikitg å være tålmodig. Vektnedgangen kommer av seg selv, men det tar tid. Noen perioder skjer det lite, men så har vekten brått kommet noe ned. Her tillater jeg meg også å skeie ut innimellom, bare det blir unntak og ikke regel. For meg er det også en fordel med bra med kondisjonstrening. Jeg spiser mer ordentlig mat, fordi det er det som frister mest, og kutter ned på junk. Og trening er jo med å gi vektreduksjon. Dette fungerer knallbra, helt til jeg blir syk eller lignende. Da sprekker jeg raskt, og det viktigste er å bli frisk og da må kroppen ha masse mat...
|
|
|
[Re: oslogutt]
10/01/2011 13:35
|
SindreØ
Avhengig
|
Avhengig
frokost:havregrynsgrøt m/sukker og melk lunsj: 2 halvgrove skiver med pålegg + frukt av et slag mellommåltid: 2 skiver med pålegg middag: vanlig middag mellommåltid: frukt kveldsmat:1 til 2 skiver med pålegg. spiser ikke godis i uka. Relativt blank på kosthold, så noen tips om ting som kan gjøres annerledes hadde vært fint. veier forøvrig 76kg og er 189cm høy. Er jo ikke feit, men kan kvesses litt her og der.
|
|
|
[Re: SindreØ]
10/01/2011 13:45
|
Frode RJ
Entusiast
|
Entusiast
Kutt ut sukker, hvetemel og stivelse (ris, pasta) i en periode og se hva som skjer :-) Du må erstatte dette med litt mer fett, både fra fisk og feks smør.
Kutt ut frukt og juice spesiellt. Ett grønt eple, eller en appelsin er ok, men ikke hiv innpå med frukt. Inneholder mye fruktsukker som er like insulindrivende som vanlig sukker. (Og insulinet hemmer frigjøring av fett fra fettvevet.)
Spis mye salat og andre grønnsaker. Spis naturlige matvarer som egg, svin, okse, smør, fløte o.l.
Sjekk ut kostdoktorn.se hvis du vil vite mer, eller ønsker å se forskningen bak kosthold med lite karbohydrater.
PS! Du kan slite en uke eller tre med at du går litt tom. Men det tar litt tid for kroppen å stille seg over til fettforbrenning.
Farrisrunden 2012 Grenserittet 2012
|
|
|
[Re: Frode RJ]
10/01/2011 13:53
|
jan erik
Besatt
|
Besatt
... Og ikke spis etter klokka 2200! Erstatt juice med vann. Erstatt all annen drikke til maten med vann.Erstatt all drikke ifb med trening med vann.
Og drikk mere vann. Vann altså. Mye
Redigert av jan erik; 10/01/2011 13:54.
|
|
|
[Re: jan erik]
10/01/2011 14:05
|
SindreØ
Avhengig
|
Avhengig
det hørtes lenge ut å slite i 3 uker
|
|
|
10/01/2011 14:37
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Kutt ut sukker, hvetemel og stivelse (ris, pasta) i en periode og se hva som skjer :-) Du må erstatte dette med litt mer fett, både fra fisk og feks smør.
Kutt ut frukt og juice spesiellt. Ett grønt eple, eller en appelsin er ok, men ikke hiv innpå med frukt. Inneholder mye fruktsukker som er like insulindrivende som vanlig sukker. (Og insulinet hemmer frigjøring av fett fra fettvevet.)
Spis mye salat og andre grønnsaker. Spis naturlige matvarer som egg, svin, okse, smør, fløte o.l.
Sjekk ut kostdoktorn.se hvis du vil vite mer, eller ønsker å se forskningen bak kosthold med lite karbohydrater.
PS! Du kan slite en uke eller tre med at du går litt tom. Men det tar litt tid for kroppen å stille seg over til fettforbrenning.
Fruktsukker gir ikke særlig utslag i insulin.
|
|
|
[Re: KenR]
10/01/2011 16:22
|
rasmusic
Ivrig
|
Ivrig
Nei, enig med forrige taler. Peis på med frukt!
|
|
|
10/01/2011 18:13
|
femte_gir
Besatt
|
Besatt
Er du sikker på at dette er et godt råd? Jeg mener at fløte har ingenting å gjøre i middagsretter. Den skal brukes kun i desserter. Smør kan brukes i matlagingen men i moderate mengder.
|
|
|
[Re: KenR]
12/01/2011 09:53
|
Frode RJ
Entusiast
|
Entusiast
Ja du har rett, jeg forenklet det på en feil måte. Forsking viser at fruktose reduserer insulin følsomheten. Dvs kroppen må over tid produsere mer insulin for å få ned blodsukkeret pga at man inntar fruktose. Det er samme effekt, men dere har rett at fruktose inntak ikke direkte fører til økt insulingproduksjon.
"The exposure of the liver to such large quantities of fructose leads to rapid stimulation of lipogenesis and TG accumulation, which in turn contributes to reduced insulin sensitivity and hepatic insulin resistance/glucose intolerance. These negative effects of fructose are the reason that fructose metabolism has gained recent research attention. Interestingly, small catalytic quantities of fructose can have positive effects, and actually decrease the glycemic response to glucose loads, and improve glucose tolerance. These effects are also observed without any changes in insulin responses and non-esterified fatty acid (NEFA) and TG levels [40,41]. "
|
|
|
12/01/2011 09:55
|
Frode RJ
Entusiast
|
Entusiast
Er du sikker på at dette er et godt råd? Jeg mener at fløte har ingenting å gjøre i middagsretter. Den skal brukes kun i desserter. Smør kan brukes i matlagingen men i moderate mengder. Smør og Fløte, samt andre gode kilder til naturlig fett er en ypperlig energikilde for menneskekroppen. Det står jeg for. Spiser masse fett og vekten går nedover og blodverdiene er fine :-) Ønsker du forskningsartikler så kan jeg fremskaffe mye :-)
|
|
|
[Re: rasmusic]
12/01/2011 09:58
|
Frode RJ
Entusiast
|
Entusiast
Skal du innta store porsjoner frukt, så gjør det etter trening, eller etter ett godt måltid. Det reduserer den glykemiske belastningen. Jeg vil si frukt nå og da, helt ok. Vær forsiktig med juice o.l hvis man ønsker å gå ned i vekt. Masse fruktsukker som ikke er det du trenger om du skal ned i vekt.
|
|
|
12/01/2011 10:20
|
femte_gir
Besatt
|
Besatt
Er du sikker på at dette er et godt råd? Jeg mener at fløte har ingenting å gjøre i middagsretter. Den skal brukes kun i desserter. Smør kan brukes i matlagingen men i moderate mengder. Smør og Fløte, samt andre gode kilder til naturlig fett er en ypperlig energikilde for menneskekroppen. Det står jeg for. Spiser masse fett og vekten går nedover og blodverdiene er fine :-) Ønsker du forskningsartikler så kan jeg fremskaffe mye :-) Bare kjør på. Jeg elsker å lese forskningsartikler.
|
|
|
12/01/2011 10:24
|
olechr
More than words
|
More than words
Ved å kjøre ned masse smør og fløte så får man sikkert mye energi, men det er ikke riktig fett. Og man får i seg lite næringsstoffer iforhold til hvor mye kcal man får i seg.
Kutter man ut brød så er mye gjort for veldig mange. Men for egen del har jeg lite tru på masse fett ikke karbo dieter når man i tillegg skal drive med idrett.
|
|
|
12/01/2011 10:36
|
Flex
Veteran
|
Veteran
Smør og Fløte, samt andre gode kilder til naturlig fett er en ypperlig energikilde for menneskekroppen. Det står jeg for. Spiser masse fett og vekten går nedover og blodverdiene er fine :-) Ønsker du forskningsartikler så kan jeg fremskaffe mye :-)
Jepp, det er vel og bra, så lenge man ikke trener. Samboeren går på lavkarbo og har suksess med det, men for meg som trener litt funker det heller dårlig. Blir slapp og får dårlig treningsutbytte dersom jeg bare sposer lavkarbo-mat før trening (selv om jeg forsøker å holde meg unna mettet fett). Funker mye bedre for meg å kjøre på med karbo før en treningsøkt.
|
|
|
12/01/2011 10:37
|
femte_gir
Besatt
|
Besatt
Mener du at man skal helt kutte ut brød eller bare delvis? Jeg vet bare at jeg ikke kan bli mett uten å spise brød. Jeg har prøvd å spise masse kjøtt eller masse grønnsaker og frukt men jeg blir bare kvalm. Det er når jeg har spist litt brød at jeg blir mett.
Ellers enig med deg olechr.
|
|
|
12/01/2011 11:12
|
tobiast
Ivrig
|
Ivrig
Forsøk å spise knekkebrød? Det er mye bedre enn vanlig brød.
Selv sverger jeg til fiberrik knekkebrød til frokost og salat til lunsj. Kveldsmat spiser jeg ikke. I praksis har jeg derfor kuttet ut brødet helt.
|
|
|
12/01/2011 11:22
|
Frode RJ
Entusiast
|
Entusiast
Er du sikker på at dette er et godt råd? Jeg mener at fløte har ingenting å gjøre i middagsretter. Den skal brukes kun i desserter. Smør kan brukes i matlagingen men i moderate mengder. Smør og Fløte, samt andre gode kilder til naturlig fett er en ypperlig energikilde for menneskekroppen. Det står jeg for. Spiser masse fett og vekten går nedover og blodverdiene er fine :-) Ønsker du forskningsartikler så kan jeg fremskaffe mye :-) Bare kjør på. Jeg elsker å lese forskningsartikler. Du kan jo begynne her KostdoktornNår det gjelder frukt og fruktose effekter kan dere se Bitter truth med Dr. Lustig her: Sugar:Bitter Truth Ole Chr: Naturlig mettet fett er ikke feil. Det er gammel myte spør du meg. Men hvor stor andel karbohydrater vi presterer best på er helt sikkert individuellt. Ser du skriver at det ikke passer for deg, og det kan jo stemme :-) Men for å vite må man nesten prøve over tid. Blir gjerne slapp i starten, men når karboabstinensene avtar så strømmer energien på igjen :-) For meg iallefall.
|
|
|
12/01/2011 12:04
|
krisch
Ringrev
|
Ringrev
Kuttet i godteri, brus, alkohol, brød, hvit pasta, hvit ris. Spiser heller: Frokost: energimusli lunch: omelett m/2 lavkarbo skiver. Eller middagsrester. middag: kjøtt eller fisk+ masse grønnsaker. Av og til en potet eller litt fullkornpasta/ris (dager jeg trener hardt) Kvelds: 2 lavkarboskiver og to knekkebrød Yoghurt og frukt mellom måltidene av og til. Har gått ned fra 78-79 kg til 73- 74kg på 2 1/2 mnd. Har ikke følt meg slapp noen dager, heller kvikkere. Føler jeg har bedret ytelsen på treninga og.
|
|
|
[Re: krisch]
12/01/2011 12:13
|
SindreØ
Avhengig
|
Avhengig
Kuttet i godteri, brus, alkohol, brød, hvit pasta, hvit ris. Spiser heller: Frokost: energimusli lunch: omelett m/2 lavkarbo skiver. Eller middagsrester. middag: kjøtt eller fisk+ masse grønnsaker. Av og til en potet eller litt fullkornpasta/ris (dager jeg trener hardt) Kvelds: 2 lavkarboskiver og to knekkebrød Yoghurt og frukt mellom måltidene av og til. Har gått ned fra 78-79 kg til 73- 74kg på 2 1/2 mnd. Har ikke følt meg slapp noen dager, heller kvikkere. Føler jeg har bedret ytelsen på treninga og. Hvor høy er du?
|
|
|
|
|