Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 4 1 2 3 4

Hva f**n smører man med i oslo søndag og i går?

Hva f**n smører man med i oslo søndag og i går? #1094785 11/01/2011 08:29
Rockefoten Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Det var varmt på dagen og kaldt på kvelden. Resultatet ble ganske glasserte spor, men med litt løs snø innimellom. Jeg hadde violett spesial under og det satt dårlig og kladdet bittelitt. Hva kan man bruke på slikt føre? Tynt lag med klister og dekning? Multigrade?

I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Re: Hva f**n smører man med i oslo søndag og i går? [Re: Rockefoten] #1094791 11/01/2011 08:35
KnutAa Offline
Besatt
Besatt
skøyteski...

No added style
Re: Hva f**n smører man med i oslo søndag og i går? [Re: KnutAa] #1094804 11/01/2011 08:48
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
Isklister i bånn med blå ekstra/VR40. Vet ikke hvor kaldt det var i Oslo da men...Men isklister i bånn for å tåle den store slitasjen på smurningen. Violett slites vel fort av tenker jeg.....

Re: Hva f**n smører man med i oslo søndag og i går? [Re: Red Devils] #1094806 11/01/2011 08:52
Rockefoten Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Var nok ikke mye igjen av smøringen ja. Syltynt lag klister som får stå på en stund så det blir hardt også dekning altså?

Re: Hva f**n smører man med i oslo søndag og i går? [Re: Rockefoten] #1094832 11/01/2011 09:30
Laze Offline
Medlem
Medlem
Jeg gikk med Madshus sine Zero ski på Søndag og i går, helt fantastisk feste og glid.
Har alltid slitt på denne type føre, men kan anbefale Start Universal Wide klister, det tåler også tørrsnø veldig godt. Tynt lag med dette som herdes, og evt.dekkes med VR50 eller lignende fungerer bra.

Re: Hva f**n smører man med i oslo søndag og i går? [Re: Laze] #1094838 11/01/2011 09:39
JB. Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg gikk en tur i nedre del av nordmarka i går. Brukte VR50, men det glapp i hytt og pine. Siden jeg ikke hadde med meg noe annet enn dette og blå ekstra, var eneste alternativ å smøre på tjukkere. Det hjalp, men på bekostning av gliden. Det var også mye bøss i løypa som satt seg i festesmøringa og gjorde hele turen litt trå. Nå gidder jeg ikke gå før det er blåføre igjen. Klister i januar orker jeg ikke.

I was just riding along...
Re: Hva f**n smører man med i oslo søndag og i går? [Re: JB.] #1094845 11/01/2011 09:51
Raindog Offline
Ringrev
Ringrev
Som et lite apropos kan jeg fortelle at jeg var ute på mine nye Peltonen nano grip i går. Jeg hadde spikerfeste på alle de ulike underlagene som var, og glien var helt grei for en turgåer.
Jeg merker at det går fortere på disse smørefrie skiene. Jeg er på Sarabråten før jeg ellers hadde vært ferdig med å smøre.

Om skiene er like gode på alle fører, kommer jeg aldri til å bruke smøreski igjen.
Men jeg forstår selvsagt at de som går styggfort velger anderledes.

Redigert av Raindog; 11/01/2011 09:55. Rediger grunn: ooops
Re: Hva f**n smører man med i oslo søndag og i går? [Re: Rockefoten] #1094851 11/01/2011 09:57
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
Sitat: Rockefoten
Var nok ikke mye igjen av smøringen ja. Syltynt lag klister som får stå på en stund så det blir hardt også dekning altså?

Jepp, det bør gjøre susen.

Re: Hva f**n smører man med i oslo søndag og i går? [Re: Red Devils] #1094869 11/01/2011 10:34
F
frodev Offline
Entusiast
Entusiast
F
Ikke ubetinget enig med Red Devils.

Temp søndag ettermiddag var ca +2 grader uten nedbør. Ikke kaldt natt til mandag. Mandag omkring 0 grader og myk snø, i alle fall der det var nykjørt. Snøen er "omdannet". Til dels blankt i sporene. Altså tradisjonelt voksføre, men langt fra grovkornet klisterføre. Man smører etter "omdannet"/"finkornet" (ikke "ny, fallende" snø) på swixens temperaturangivelse. VR60 , ga meg ok feste, i alle fall i nykjørte spor og utenfor sporet. Det tilsv V60 Rød i tradisjonell serie, og V45 lilla spesial ville vært tre hakk for hard smøring ...

Mot slitasje: Dra over smøresonen med fint sandpapir før første lag smøring.

Mot slitasje: Varme inn tynt lag med blå ekstra eller grunnvoks som første lag. evt blått klister tynnere enn syltynt. Men det er fortsatt voksen som skal gi feste, altså myk voks, mens klisteret skal hindre slitasje.

Ref. Laze; Ikke typisk føre for Start universal i går, den er såpass myk at den er vanskelig å dekke med voks. Det har ikke vært mildt nok til at den er perfekt enda. Da tror jeg derimot på zeroski som sikkert var supert også i går.

Tynt med hardt klister og dekket med hard voks passer på raskt føre. Blått klister + hard voks som blå ekstra er en kombinasjon der klisteret skal gi feste og voksen først og fremst skal hindre ising. Ikke riktig smøring der jeg gikk i går. I Nordmarka kan det jo ha vært kaldere og mer is. Eller mindre is? Men "glasserte spor, men med litt løs snø innimellom" oppfatter jeg som nokså nærme det føret jeg hadde i Østmarka. Jeg tror det skal være hardere - altså varmere søndag og kaldere (natt til) mandag - før vi har typisk føre for blått klister + hard voks.

Jeg gikk i området Haraløkka-Nøklevann-Skullerud i Østmarka.

Redigert av frodev; 11/01/2011 10:37.
Re: Hva f**n smører man med i oslo søndag og i går? [Re: Raindog] #1094872 11/01/2011 10:40
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Raindog
Som et lite apropos kan jeg fortelle at jeg var ute på mine nye Peltonen nano grip i går. Jeg hadde spikerfeste på alle de ulike underlagene som var, og glien var helt grei for en turgåer.
Jeg merker at det går fortere på disse smørefrie skiene. Jeg er på Sarabråten før jeg ellers hadde vært ferdig med å smøre.

Hihihi...

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Hva f**n smører man med i oslo søndag og i går? [Re: frodev] #1094874 11/01/2011 10:42
H
HeidiF Offline
Entusiast
Entusiast
H
Smørefritt. Alltid. ICON_SMILE
Null frustrasjon og null stress, med mindre man skal raskest mulig fram, da.

Re: Hva f**n smører man med i oslo søndag og i går? [Re: HeidiF] #1094902 11/01/2011 11:19
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Jeg gikk fra Årvoll via Lilloseter til Sinober, deretter terrengløyper retning Solemskogen og tilbake til Årvoll søndag ettermiddag/ kveld.

Jeg sjanset på Swix lys lilla VR45, noe som var håpløst i starten. Det bare glapp. Hadde bare med rød VR65 som varmere alternativ, la på et tynt lag, men dro det av igjen etter 300 meter.

Men litt inn i marka og spesielt etter Lilloseter, satt VR45 helt greit. Litt glipp og litt kladd om hverandre, men det fungerte under ellers ganske håpløse forhold.

Generelt synes jeg Swix har rett i sine påstander om at VR iser mindre enn vanlig (og billigere) V-smøring, og kjøper derfor kun VR. Også barnas ski smøres med VR-smøring (det er bedre at barnas ski har feste enn opphavets når man er på tur..)

OT: Mine barn gikk rett fra barnevogn til ski, og ikke innom pulk. Derfor er jeg grønn på dette. Men har pulker "ski" under? Sporene fram til Lilloseter var temmelig torpedert av pulker, noe som fører til slingrete og utydelige spor.
Sikkert en brannfakkel, men hva mener folk om pulk? Holde seg mellom sporene?

Harald

NOTS
Re: Hva f**n smører man med i oslo søndag og i går? [Re: frodev] #1094918 11/01/2011 11:44
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
Sitat: frodev
Ikke ubetinget enig med Red Devils.

Temp søndag ettermiddag var ca +2 grader uten nedbør. Ikke kaldt natt til mandag. Mandag omkring 0 grader og myk snø, i alle fall der det var nykjørt. Snøen er "omdannet". Til dels blankt i sporene. Altså tradisjonelt voksføre, men langt fra grovkornet klisterføre. Man smører etter "omdannet"/"finkornet" (ikke "ny, fallende" snø) på swixens temperaturangivelse. VR60 , ga meg ok feste, i alle fall i nykjørte spor og utenfor sporet. Det tilsv V60 Rød i tradisjonell serie, og V45 lilla spesial ville vært tre hakk for hard smøring ...

Mot slitasje: Dra over smøresonen med fint sandpapir før første lag smøring.

Mot slitasje: Varme inn tynt lag med blå ekstra eller grunnvoks som første lag. evt blått klister tynnere enn syltynt. Men det er fortsatt voksen som skal gi feste, altså myk voks, mens klisteret skal hindre slitasje.

Ref. Laze; Ikke typisk føre for Start universal i går, den er såpass myk at den er vanskelig å dekke med voks. Det har ikke vært mildt nok til at den er perfekt enda. Da tror jeg derimot på zeroski som sikkert var supert også i går.

Tynt med hardt klister og dekket med hard voks passer på raskt føre. Blått klister + hard voks som blå ekstra er en kombinasjon der klisteret skal gi feste og voksen først og fremst skal hindre ising. Ikke riktig smøring der jeg gikk i går. I Nordmarka kan det jo ha vært kaldere og mer is. Eller mindre is? Men "glasserte spor, men med litt løs snø innimellom" oppfatter jeg som nokså nærme det føret jeg hadde i Østmarka. Jeg tror det skal være hardere - altså varmere søndag og kaldere (natt til) mandag - før vi har typisk føre for blått klister + hard voks.

Da er jeg enig med deg. Jeg bor ikke i Oslo, men fikk inntrykk av det var veldig isete.

Re: Hva f**n smører man med i oslo søndag og i går? [Re: HaraldW] #1094921 11/01/2011 11:46
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: HaraldW

OT: Mine barn gikk rett fra barnevogn til ski, og ikke innom pulk. Derfor er jeg grønn på dette. Men har pulker "ski" under? Sporene fram til Lilloseter var temmelig torpedert av pulker, noe som fører til slingrete og utydelige spor.
Sikkert en brannfakkel, men hva mener folk om pulk? Holde seg mellom sporene?

Min erfarhenhet efter att ha draget pulk ganska mycket förra vintern är att spåren normalt skadas minimalt av en pulk men det beror sjelvklart på hur spåren och snön är.

Re: Hva f**n smører man med i oslo søndag og i går? [Re: Raindog] #1094950 11/01/2011 12:23
D
DagRS Offline
Ivrig
Ivrig
D

Om skiene er like gode på alle fører, kommer jeg aldri til å bruke smøreski igjen.
Men jeg forstår selvsagt at de som går styggfort velger anderledes.

Det frister med et par Peltonen nanogrip. Finnes de i stive nok utgaver for en kar på over hundre kilo og hvor kan de kjøpes. Har forsøkt å finne dem ved hjelp av google uten å lykkes.

Obs: Det hjalp å stave Peltonen riktig. Jeg fant dem på milslukeren....

Redigert av DagRS; 11/01/2011 12:29.

"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success."
~ Doug Larson

Re: Hva f**n smører man med i oslo søndag og i går? [Re: fredriks] #1094951 11/01/2011 12:24
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Sitat: fredriks
Min erfarhenhet efter att ha draget pulk ganska mycket förra vintern är att spåren normalt skadas minimalt av en pulk men det beror sjelvklart på hur spåren och snön är.

Helt klart. Og ikke minst hvor mange som sleper pulk etter seg.
Sporene fram til Lilloseter vil jeg betrakte som helt ødelagte. Fra Lilloseter og videre innover mot Sinober var det mye bedre (altså færre med pulk)

Sitat: pedaIglipp
...og man kan ikke forvente at far, som ønsker seg skitur, ofrer seg litt og heller tar på ungene ski og går sammen med de i hagen hjemme eller på et jorde.

Det er den metoden jeg har brukt, uten at jeg sier det er galt i å bruke pulk. Jeg bare slår fast at pulk tilsynelatende ødelegger spor og lurer på om det er ting under pulken som kan justeres etter spor elns.
Barn i bæremeis går også fint på kortere turer.

Harald

Redigert av HaraldW; 11/01/2011 12:28.

NOTS
Re: Hva f**n smører man med i oslo søndag og i går? [Re: fredriks] #1094953 11/01/2011 12:24
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg kjøpte meg ny pulk i vinter, og kan godt se for meg at spor som er nypreppa og ikke har fått fryst noe særlig er utsatt ved bruk av pulk. Ved kaldere vær burde ikke pulk lage all verdens spor... Men som fredriks sier, det er veldig temperaturavhengig.

Har fortsatt til gode å bruke den i preppa spor, tror jeg ville unngå det rent prinsippielt, i tilfelle jeg havner i samme spor som anonymous13...

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Hva f**n smører man med i oslo søndag og i går? [Re: Red Devils] #1094957 11/01/2011 12:27
F
frodev Offline
Entusiast
Entusiast
F
Sitat: Red Devils
I Nordmarka kan det jo ha vært kaldere og mer is. Eller mindre is? Men "glasserte spor, men med litt løs snø innimellom" oppfatter jeg som nokså nærme det føret jeg hadde i Østmarka. Jeg tror det skal være hardere - altså varmere søndag og kaldere (natt til) mandag - før vi har typisk føre for blått klister + hard voks.

Da er jeg enig med deg. Jeg bor ikke i Oslo, men fikk inntrykk av det var veldig isete.

Sant nok. Glasserte spor betyr vanligvis hardt og isete og blått klister i mitt vokabular også. Men da er det jo ikke løs snø i mellom ICON_SMILE

ad pulk er jeg langt på vei enig med fredriks. saktegående fartøy & barn, som man dermed skal ta ekstra hensyn til. På den ene siden er det da en fordel at fører går til høyre, dvs i sporet, på den andre siden vil det være hensynsfullt om pulkfører går i midten, i skøytetraseen. Dersom det er liten trafikk (spesielt få som går skøyting) og løse forhold slik at sporet lett kan bli ødelagt bør vel pulkfører vurdere det.

Jeg aksepterer i mye større grad pulk som (i noen grad) ødelegger sporet enn en som går med barnevogn og (i noen grad) tråkker i stykker skøytetraseen.

Re: Hva f**n smører man med i oslo søndag og i går? [Re: frodev] #1094960 11/01/2011 12:31
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Jeg aksepterer i mye større grad pulk som (i noen grad) ødelegger sporet enn en som går med barnevogn og (i noen grad) tråkker i stykker skøytetraseen.

Jeg aksepterer i det hele tatt ganske mye bare folk kommer seg ut i frisk luft, får beveget seg og kanskje trent litt, og spart samfunnet (mine skattepenger) for store summer i helsekostnader.

Men jeg hilser ansvarsfulle pulkere som holder seg utenfor sporene så langt det går, svært velkomne.

Harald

NOTS
Re: Hva f**n smører man med i oslo søndag og i går? [Re: DagRS] #1094970 11/01/2011 12:40
Raindog Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: DagRS

Det frister med et par Peltonen nanogrip. Finnes de i stive nok utgaver for en kar på over hundre kilo og hvor kan de kjøpes.

Å finne ski til en på nitti kilo var ihvertfall greit.
Men hvis jeg skal synse helt fritt og uvitenskapelig, TROR jeg ikke spennet er like viktig på disse skia.
Det er ikke egne feste- og glisoner på såla, den er lik hele veien.
Jeg synes å merke at dette gjør skiene litt anderledes med tanke på festet. Det virker som hele såla gir feste.

Jeg er vant til at man må tråkke til litt ekstra når man kommer til en liten kneik, for å trykke festesonen ned i underlaget.
På disse skiene derimot er festet der selv om man går i rolig diagonal.
Jeg har bare et par korte turer på skiene, så dette er bare et førsteinntrykk. Og skiene skal etter det jeg har skjønt, ennå ikke være inngått.

Re: Hva f**n smører man med i oslo søndag og i går? [Re: Raindog] #1094977 11/01/2011 12:46
D
DagRS Offline
Ivrig
Ivrig
D

Det frister med et par Peltonen nanogrip. Finnes de i stive nok utgaver for en kar på over hundre kilo og hvor kan de kjøpes.

Å finne ski til en på nitti kilo var ihvertfall greit.
Men hvis jeg skal synse helt fritt og uvitenskapelig, TROR jeg ikke spennet er like viktig på disse skia.
Det er ikke egne feste- og glisoner på såla, den er lik hele veien.
Jeg synes å merke at dette gjør skiene litt anderledes med tanke på festet. Det virker som hele såla gir feste.

Jeg er vant til at man må tråkke til litt ekstra når man kommer til en liten kneik, for å trykke festesonen ned i underlaget.
På disse skiene derimot er festet der selv om man går i rolig diagonal.
Jeg har bare et par korte turer på skiene, så dette er bare et førsteinntrykk. Og skiene skal etter det jeg har skjønt, ennå ikke være inngått.

Det høres fornuftig ut. Det er sikkert litt andre prinsipper for glid og feste som er gjeldende på denne type ski. Jeg tar turen oppom milslukeren i løpet av morgendagen uansett. Trenger et par ski som er lette å ta ibruk på dager som dette.

Det virker i alle fall som om terskelen for å komme seg ut er lavere for deg, når du slipper å ta hensyn til annen smøring enn matpakka.

"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success."
~ Doug Larson

Re: Hva f**n smører man med i oslo søndag og i går? [Re: HaraldW] #1094987 11/01/2011 12:59
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Men jeg hilser ansvarsfulle pulkere som holder seg utenfor sporene så langt det går, svært velkomne.

Men är det verkligen ett stort problem i Oslo? Hur vet du att spåren är förstörda på grund av pulkor?

Min erfarenhet är att problemet inte ens eksisterar i Trondheim. Det är oftast så bra preparerade spår att en pulk inte skadar spåren och det är också så få som brukar pulk att det ändå nästan inte kan bli problem.

Re: Hva f**n smører man med i oslo søndag og i går? [Re: DagRS] #1094996 11/01/2011 13:13
Raindog Offline
Ringrev
Ringrev

Det virker i alle fall som om terskelen for å komme seg ut er lavere for deg, når du slipper å ta hensyn til annen smøring enn matpakka.

Helt klart.
Tanken på å grise ned kjøkkenbenken med voks og klister, har ført til mange seire til TV-sofaen over skiløypa gjennom årene.
Et argument til for meg er prisen. Skia er rimelige, og man slipper å kjøpe smøring.

Re: Hva f**n smører man med i oslo søndag og i går? [Re: HaraldW] #1094999 11/01/2011 13:15
ELO73 Offline
Ivrig
Ivrig
Sporene fram til Lilloseter vil jeg betrakte som helt ødelagte. Fra Lilloseter og videre innover mot Sinober var det mye bedre (altså færre med pulk)
Løypa til Lilloseter er et naturlig mål for mange familier på tur og blir gjenstand for mye slitasje.
På en så populær og tilgjengelig trasé bør man ha stor toleranse for pulker, akebrett og eventuelt udugelige skiløpere.
Viktigste er at folk kommer seg ut, og kan vel hende at det er noe sånt Oslo kommune ønsker å oppnå med å kjøre spor dit også :-)

Re: Hva f**n smører man med i oslo søndag og i går? [Re: ELO73] #1095010 11/01/2011 13:33
Rockefoten Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Viser til at sporene er gratis ICON_SMILE Det samme gjelder fra Sognsvann til Ullevålseter der en del folk oppfører seg om om barn og udugelig folk ikke hører hjemme.
Det finnes mange fine steder å gå der det ikke er pulker.

Ellers så var det faktisk fra hammern mot skjærsjøen sporene var dårligst i går og der er det ikke noe særlig pulker..

Re: Hva f**n smører man med i oslo søndag og i går? [Re: fredriks] #1095016 11/01/2011 13:44
pmh Offline
Etter å ha brukt noen hundre timer i Bymarka med pulk vil jeg påstå at sltasjen fra pulken er minimal i forhold til skiløpere med dårlig teknikk det være seg både barn og voksne.

Jeg har også gått rett etter løypemaskin også og observert hvordan det ser ut etter meg og det er lite merkbart.

Og til de som mener jeg heller burda ha brukt tida sammen med barna, så var dette i perioden jeg hadde pappaperm og ungene sov stort sett hele tiden.

Pål
Re: Hva f**n smører man med i oslo søndag og i går? [Re: Rockefoten] #1095018 11/01/2011 13:45
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Jeg syntes Sognsvann - Ullevålseter søndag kveld minnet litt om slutten av birken 2009, og på birken var det ikke pulkene som ødela. Stor trafikk og bløtt føre gjør ikke susen...

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Hva f**n smører man med i oslo søndag og i går? [Re: Rockefoten] #1095035 11/01/2011 14:16
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Rockefoten
Viser til at sporene er gratis ICON_SMILE

Nettopp. Og det snør ikke spor, som slagordet er. Derfor er jeg medlem av Skiforeningen, slik at de få slantene i kontingent årlig kan bidra til enda bedre løyper.

Men da er vi enige om at pulker ikke representerer den store slitasjen. Og det er jo bare å legge turen unna de store hordene for å unngå slitte spor.

H

NOTS
Re: Hva f**n smører man med i oslo søndag og i går? [Re: HaraldW] #1095041 11/01/2011 14:26
ELO73 Offline
Ivrig
Ivrig
Vil bare påpeke at løypene i Lillomarka kjøres av Oslo Kommune...hvor jeg er medlem ;-)

Re: Hva f**n smører man med i oslo søndag og i går? [Re: HaraldW] #1095042 11/01/2011 14:28
Raindog Offline
Ringrev
Ringrev
Nettopp. Og det snør ikke spor, som slagordet er. Derfor er jeg medlem av Skiforeningen, slik at de få slantene i kontingent årlig kan bidra til enda bedre løyper.
Nettopp.
Sitat: Skiforeningen
– Vi bruker 24 millioner kroner i året på løypearbeidet, sier kommunikasjonssjef Mette Øinæs Habberstad, som opplever at det er stor betalingsvilje blant skiløperne i Oslomarka.

– 19 av de 24 millionene kommer i form av kontingent og bidrag, to millioner kommer fra våre inntektsbringende tiltak som Skimuseet og holmenkollrennet, mens de siste tre millioner er kommunale tilskudd, sier Øinæs Habberstad.

Men på kommunens sider tar de æren:
Oslo Kommune

Oppklaring søkes.

Redigert av Raindog; 11/01/2011 14:37. Rediger grunn: Tvil
Side 1 av 4 1 2 3 4

Moderator  support